Jupiter 6 en midichannel

_lun0r_

<--°o°=--_Boing_--=°o°-->
Hoi,

Hoe krijg ik het voor elkaar dat mijn Jupiter6 op een enkel midi channel reageert?

hij jengelt nu vrolijk mee op alle channels :erm:

mijn hartelijke dank alvast

Er moet een knop op zitten die midi heet of zo, die hou je ingedrukt en druk tegelijk een nummer in waar je normaal je presets mee oproept.

Ik weet niet meer precies hoe het werkt, maar je moet voor de upper een midikanaal instellen, en de lower is standaard 1 midikanaal lager dan de upper. Je moet ook iedere keer als je je jupiter aanzet opnieuw het midikanaal instellen.

succes,

p.s. dikke vette bak, die juppert

Als je de laatste OS software er in hebt zitten, dan kun je, terwijl je de Tune toets ingedrukt houdt, met de Patch en Number toetsen het MIDI-kanaal voor het Upper gedeelte instellen. Het MIDI-kanaal voor het Lower gedeelte is altijd: Upper Midi-kanaal + 1. Waarschijnlijk zet je hiermee tegelijk ook de Omni mode op Off, zodat de JP-6 niet meer op elk MIDI kanaal reageert.

Bij oudere OS versies staat het Upper MIDI-kanaal altijd op 1 en het Lower kanaal op 2. De Omni mode is bij deze versie alleen via MIDI uit te zetten en wel door een Omni Off bericht naar de JP-6 te sturen.

Oh ja, de OS versie van de JP-6 kun je alleen maar te weten komen als je hem openmaakt. Op de vierkante printplaat, die ongeveer in het midden zit, zit een chip met een Roland sticker met de cijfers 1 t/m 6 erop. De OS versie is het cijfer dat onleesbaar is gemaakt.

Misschien heb je een oude O.S.

"This was Roland’s first board with MIDI and the midi implementation is very basic. Note on/off, auto tune command, and patch selection. No velocity, no system exclusive. The unit powers up in omni mode but it will respond to poly mode on/omni off command via midi and the unit responds to channel 1 ( in split it will respond to channels 1 and 2). Version 6.0 of the operating system (the latest version) allows you to choose what channel the JP6 will transmit and receive on. Versions below will only respond and transmit on channel 1. Only patches may be changed via midi not individual tones."
http://www.i2.i-2000.com/~jeffrey/JP6.htm

Ik kan me vaag een truukje herinneren waarbij je een midi kabel uit de out direct op de in aansluit en je vervolgens 6 of meer toetsen tegelijk moet indrukken om de omni uit te zetten, maar volgens mij werkt dat alleen op de jx3p.

En dan is er nog voor 200 dollar Europa: http://www.synthcom.com/Europa/europaFaq.html

Zet je J6 uit.

Hou A (Bank) ingedrukt en zet 'm aan. Hij moet nu op midikanaal 1 staan. Werkt dat niet dan:

Zet je J6 uit.

Hou 1 (number) ingedrukt en zet 'm aan.

Bedankt voor alle tips mensen, maar niks mocht baten :erm:

ik heb hem even open gehad en het blijkt dat ik OS versie 3 erin heb zitten.

kan iemand mij vertellen wat er verbeterd is in os6 tov os3?

en kan je die chips makkelijk zelf vervangen, en waar vind ik die?

oh ja hehe hoe stuur ik een omni off bericht naar de JP via midi (ik ben vrij nieuw op dit gebied)

alvast hartelijk bedankt.

Ik heb het net met mijn J6 gecontroleerd: aanzetten met Number 1 ingedrukt werkt bij mij wél... weird.

Verwacht niet teveel luxe op midigebied. Het via midi aan- en uitzetten van functies zou wel eens niet kunnen werken. De J6 was de tweede synth met midi die ooit op de markt kwam....

Origineel geplaatst door _lun0r_
Bedankt voor alle tips mensen, maar niks mocht baten :erm:

ik heb hem even open gehad en het blijkt dat ik OS versie 3 erin heb zitten.

kan iemand mij vertellen wat er verbeterd is in os6 tov os3?

en kan je die chips makkelijk zelf vervangen, en waar vind ik die?

oh ja hehe hoe stuur ik een omni off bericht naar de JP via midi (ik ben vrij nieuw op dit gebied)

alvast hartelijk bedankt.

Voor de duidelijkheid: het gaat dus om de OS versie van de chip waar een 'A' op staat. Er zitten namelijk ook nog twee van zulke chips op de voiceboards met een 'B' erop.

Over OS3 is weinig te vinden. Informatie over de verschillen tussen OS4, OS5 en OS6 kun je hier vinden: http://www.chez.com/siliciumalpha/JP-6-service-notes/100227-0.txt

De chips zijn relatief makkelijk te vervangen: met een kleine schroevendraaier kun je de oude chip eruit wippen en met een beetje geduld zet de nieuwe weer terug. Ik heb net de software van OS6 gevonden: als je geinteresseerd bent, dan wil ik tegen een geringe vergoeding wel een OS6 chip voor je 'bakken' en naar je toesturen. PB me maar even voor de details.

Om de JP-6 uit de omni off mode te halen, verstuur je de volgende twee Control Change berichten:
- in hexadecimaal: B0, 7C, 00 (omni off) en B0, 7F, 00 (poly on)
- of in decimaal: 176, 124, 0 en 176, 127, 0

Origineel geplaatst door Boemtsjak
Voor de duidelijkheid: het gaat dus om de OS versie van de chip waar een 'A' op staat. Er zitten namelijk ook nog twee van zulke chips op de voiceboards met een 'B' erop.

Ik heb hem nog eens open gehad, en ik heb dus OS 2 :erm: ik heb he dus idd via midi op omni off gekregen, maar heb toch liever de laatste OS, Boemtsjak ik heb je een PB gestuurd.

Back