vraagje over cd-recordables

analogmaarten

ploink ploink blieb blieb
hoi

ik heb een brandende vraag over cd-r's
ik weet dat er cd-r's bestaan voor data voor de pc en audio.
ik weet ook dat als er audio opstaat ze alleen geschikt zijn voor audio en niet voor computerdata.
maar als er op de verpakking staat zoveel mb data en bijv 80 minuten, kan je deze cd-r ook gebruiken voor zowel data als audio?
of zijn ze alleen maar geschikt voor de pc?

ik heb er niet zoveel verstand van.

Op een pc brander of proffessionele stand alone cd brander kun je ze voor beide gebruiien.

Op een consumenten cd brander van bv Phillips kun je alleen cdr's gebruiken die specifiek "voor audio" zijn.

Je betaalt daar meer voor ivm met rechten omdat men ervan uitgaat dat je ze gebruikt om andermans muziek te kopieeren.

Je kunt zelfs CD branden die zowel audio als (computer) data bevat.
Voor bijv een filmpje en de muziek er los bij.

Oud truukje dat we gebruikten om de Philips CD recorders (audio only...) te foppen:
eerst een echte audio CD er in leggen, daarna handmatig het laatje open wurmen (ging vrij eenvoudig) en
dan een goedkopere data CD er in.
Aangezien de recorder eerst de audio CD "gezien" had, ging hij gewoon op de goedkopere CD branden met
een perfect (..) resultaat.

Weet niet of dat truukje op de nieuwe(re) types ook nog werkt.

okee, nog even voor de goeie orde:)

ik krijg van iemand een audio cd-recorder.
hij lijkt op een cd-speler maar je kan er cd's mee branden, en je kan hem aansluiten op een geintegreerde audio versterker. (in mijn geval dan)
ik heb hier namelijk een hele berg lp's liggen (zo'n 2000) die ik tzt op cd wil branden.

ik heb ook een doosje cd-r's liggen.
op het doosje staat 700mb (dit is voor computerdata, dat weet iedere debiel dus ik ook:D ) en 80 minuten.

kan ik deze schijfjes nu wel of niet gebruiken voor audio cd brand doeleinden?

dank u:halleluja :halleluja

2000 LP's?

Jij liever dan ik.

Maar waarom niet gewoon proberen anders?

Origineel geplaatst door analogmaarten
okee, nog even voor de goeie orde:)

ik heb ook een doosje cd-r's liggen.
op het doosje staat 700mb (dit is voor computerdata, dat weet iedere debiel dus ik ook:D ) en 80 minuten.

kan ik deze schijfjes nu wel of niet gebruiken voor audio cd brand doeleinden?

dank u:halleluja :halleluja

1. Branden als audio CD in een computer: ja, dat kan.
2. Branden als audio CD in een externe audio CD brander: probeer het gewoon! Misschien "slikt" die brander
het CD'tje wel gewoon. Anders: mijn eerder genoemde truukje proberen. Degene bij wie we dit deden
heeft de brander nog steeds en het maakt je laatje niet kapot. Het open kunnen wurmen is namelijk een
functie die elke cd-lade heeft en kan, mits voorzichtig uitgevoerd, weinig kwaad.

succes!

Ik zou de platen lekker blijven luisteren. Eventueel de gene die je echt super goed vindt kan je dan branden.
Scheelt effe wat werk. Gewoon je platen voorzichtig behandelen.

Ik heb ook eens een paar platen, waar ik zo zuinig op ben, op cd gezet. En welke denk je dat ik daarna ging luisteren? Juist, de vinyl versie! :confused:

Haha, tja het blijft gewoon te gek om die zwarte schijven af te spelen..
Ook is het trouwens een misverstand dat men denkt dat als je er een CD-R van bakt hi voor eeuwig digitaal vastgelegd is. Helaas is de levensduur van een CD-R beperkt en data-loss is het gevolg. Tis maar dat je het weet!

Arv

Ik heb IDD thuis nog een paar Mitsui CDr's liggen die ik in 1999 gebrand heb en mooi dat die niet meer afspelen !!

Back