Platen + CD speler?

Nap

Nieuwkomer
Ik ben de laatste tijd wat meer met sampling bezig en wil meer gebruik maken van de bodemloze schatkist aan obscuur materiaal dat de Kringloop biedt. Ik zoek specifiek naar een compacte 2-in-1 platen + CD speler in de categorie 'redelijke kwaliteit voor een habbekrats'. Waar ik dan ook eens een plaatje of CD op kan draaien om naar te luisteren ipv alleen te samplen. Dus geen dure audiofiele onzin, maar ook geen brakke budgettjak. En het moet uiteraard audio output hebben ipv een ingebouwde speaker. Nu zie ik wel een en ander aan modern spul op Bol en dergelijke, maar dit spreekt me niet echt aan en vind ik vaak toch nogal aan de prijs terwijl het er niet echt solid uitziet (de merknamen klinken meer Temu dan Klubben zeg maar). Het hoeft ook zeker niet nieuw te zijn. Bestaan er 'classics' in dit genre om naar uit te kijken wat iemand weet?

Laatst gewijzigd:
Zover ik weet zijn er maar weinig LP/CD combi's gemaakt, tenzij je een stereotoren meerekent. Makkelijkste/goedkoopste is denk toch 2 losse spelers.

Ik zie wel wat opties, maar bijna allemaal te lomp en alles-in-1 met allerlei fratsen die ik niet hoef. Denk dat je gelijk hebt.

Ik denk dat je dan toch uitkomt bij de torentjes uit de jaren negentig maar dat is vrij groot ja.
Maar waarom koop je niet een usb pickup die je ergens in een kast of op zolder zet en af en toe pakt als je wat wil doen en je hebt vast nog wel een externe dvd reader/writer en anders kosten die een paar tientjes, let dan wel op want ik heb zo'n ding wat jaren terug bij Azerty gekocht en die maakte flink wat geluid als die draaide, ik heb die teruggestuurd en gebeld dat ze me een andere moesten sturen maar wel even testen of die stil was, het mocht dan best iets duurder zijn en zo werd het een Asus die bij m'n mini pc in de huiskamer staat voor als ik een keer een cd wil spelen.
Of je koopt een oude draaitafel en je hebt van Uli van die kleine phono pre ampjes van 2 tientjes of zo die je dan weer in je geluidskaart stopt.

Laatst gewijzigd:
Ik wil in elk geval wel audio outputs hebben, ik heb zo'n USB CD/DVD ding maar die werkt alleen via USB. Ik wil de audio-output direct op de MPC aan kunnen sluiten.

@flyweight Ik heb niet echt een budget vastgesteld, als ik op Marktplaats uitkom zou ik max 50-100eu per device neer willen leggen denk ik. Het dubbele voor nieuw.

Als platen speler niet audiofile maar gewoon heel goed kan ik alles uit de Technics SL serie met direct drive aanraden.
Met een beetje zoeken soms goedkoop te vinden. onder de 100e.

CD kun je gewoon rippen...
Tenzij je al een hele collectie cd's hebt.

Maar goed je hebt wel een phono pre-amp nodig.

Vind zelf plaatjes draaien al meer dan 30 jaar leuk en heb heel veel toffe muziek voor weinig gevonden.

Heeft je soundbar een aux input? Zo ja dan kun je daar een riaa pre-amp op aansluiten en plaatjes draaien.

De soundbar doet niet mee want die staat in de woonkamer, dit is voor in de studio. Technics lijkt me idd wel top, maar dacht altijd dat die erg duur waren. Ik zal eens kijken! CDs rippen kan idd, maar ik wil eigenlijk gewoon een realtime-connectie direct met de sampler zodat ik er direct alles in kan duwen zonder dat de DAW er per se tussen moet.

Voor een platenspeler zou ik kijken naar iets met een line uitgang, scheelt je weer een phonovoorversterker en kan je zo je mixer, geluidskaart of sampler in.

Mijn MPC heeft een phono input dus line uitgang is niet per se nodig. Maar kan wel handig zijn inderdaad.

Misschien is de Numark PT01 iets voor je.
Compact, line out, speaker en usb.
En lekker veel kraakjes en ruis gewenst.

Leuk dat oldskool samplen.. ik zou persoonlijk na 10min wel stoppen als ik een gare draaitafel zou hebben dus geen SL /clone of beter.
Zwabberig deck met auto stop/play, gare naald.. dat zou bij mij echt de lol er snel afhalen.

Leuk dat oldskool samplen.. ik zou persoonlijk na 10min wel stoppen als ik een gare draaitafel zou hebben dus geen SL /clone of beter.
Zwabberig deck met auto stop/play, gare naald.. dat zou bij mij echt de lol er snel afhalen.
Vergeet niet een belt drive systeem..

Ik zou cd boven een lp kiezen. LP heeft nog weleens ruis/kraak en een cd niet.
Ik wil beide opties. De LP met name omdat ik in de kringloop af en toe zulke maffe (vaak heel oude) dingen zie liggen die je op CD of online niet/nauwelijks tegenkomt. Als het puur om sound quality gaat beter iets digitaals inderdaad.

Vergeet niet een belt drive systeem..
Daar is conceptueel niks mis mee. In de praktijk zijn er zowel brolspelers als topspelers mee gemaakt.

@Nap als het goedkoop en ok moet zijn: Technics draaitafel en Yamaha cd speler, whatever je goedkoop op MP vindt. Natuurlijk zijn er veel meer merken, maar daar kan je moeilijk fout mee gaan. Technics cd spelers bv vind ik vaak slecht dus die raad ik niet blind aan.

Back