MV-8000 \Vs MPC 4000

Last edited by a moderator:
Origineel geplaatst door bobaphat
Ja maar ik denk toch dat Akai een integerdere uitstraling heeft dan ROland. Roland heeft zich de laatste jaren nogal gericht op de consumer markt. Flashy bakken uitbrengend ie op het eerste gezicht vet lijken, maar helemaal vol gebouwd is met addertjes onder het gras. Daar kan je nu eenmaal niet mee weg blijven komen. Akai staat toch voor kwaliteit en degelijkheid, en dat hebben ze verdient

dit moet je voor de gein eens aan een MPC4000 bezitter voorleggen ;)

Olaf,

Ondertussen zijn de meeste bugs uit de 4000 en begint de reviews unaniem overweldigend positief te worden.
In 3000 vs 4000 vergelijkingen neemt de 4000 langzaam maar zeker de bovenhand.

denk dat beide machines aan elkaar gewaagd zijn ,wat voor mij echter de doorslag geeft is dat akai namelijk heeft bevestigd dat ze de verdere ontwikkeling van de mpc 4000(er zit nog een karrevracht aan bugs in die machine )uit handen heeft geveven aan een derde firma ,dat wil dus zeggen dat ze hun kind hebben verkocht nog voor het kon lope"n .
dat zie ik roland nog niet direct doen

Origineel geplaatst door Mostatic
mpc4000 is uitgebreider dan roland. Dat is al meer de moeite waard om hem aan te schaffen. Kun je alle kanten mee op. Roland begint net met dit soort dingen. Verklaard al genoeg waarom MPC DE standaard is.

dat is duur puur gezeik .oke roland begint net met het vervaardigen van standalone sequencers maar ze hebben dus wel al die tijd de evolutie van de mpc's op de voet kunnen volgen en hoogstwaaarschijnlijk daarvan wat opgestoken ...denk je nu werkelijk dat al die mayors oogkleppen aanhebben?
Nu ze in zee zijn gegaan met cakewalk denk ik dat de verdere onrwikkeling van h.w.sequencers alleen maar ten goede zal komen

Origineel geplaatst door the tall lad
.oke roland begint net met het vervaardigen van standalone sequencers...

ff voor the record, roland was eerder met sequensers dan Akai ;)

al had akai in 1986 de ASQ-10, roland was volgens mij eerder met de msq100 die ergens in 1984 het daglicht zag....
correct me if Iam wrong

denk dat beide machines aan elkaar gewaagd zijn ,wat voor mij echter de doorslag geeft is dat akai namelijk heeft bevestigd dat ze de verdere ontwikkeling van de mpc 4000(er zit nog een karrevracht aan bugs in die machine )uit handen heeft geveven aan een derde firma ,dat wil dus zeggen dat ze hun kind hebben verkocht nog voor het kon lope"n .
dat zie ik roland nog niet direct doen

Leg uit? Roland zijn ten eerste ook niet altijd bugfree. Akai is overigens niet het enige bedrijf dat ontwikkelingen uitbesteed aan derden. Als ze mpc bezitters met de bugs zouden laten zitten ok, maar het apparaat wordt wel degelijk doorontwikkeld.

Grtz van een mpc verslaafde

Achja..de 5000/6000 serie was voor OS2 ook bagger.
Kan nog allemaal goed komen.

Wat ik ook belangrijk vind is de aftersales, die is nu in
handen van Voerman.
Wacht al maanden op een el-foil voor mijn 950:(

Vind dat geen gelukkige combinatie verkoop en service
gescheiden.....

Ben al jaren Akai gebruiker en vind dat een merk staat
of valt bij de geboden service, uiteindelijk koop je
zo'n apparaat toch voor een aantal jaren, zeker voor
zo'n bedrag.

Wat de Roland betreft: eerst maar goed testen, en net wat
Fuse zegt geloof ik ook dat een jaartje wachten wordt
beloont.

Origineel geplaatst door olafmol
dit moet je voor de gein eens aan een MPC4000 bezitter voorleggen ;)

Wat ik ervan hoor op de meeste nieuwsgroepen en forums is dat de bugs nu zo'n beetje wel verholpen zijn. Nu deze stofwolk aan het optrekken is, hoor ik steeds meer laaiend enthousiaste reacties.

Je ziet ze trouwens ook zelden 2e hands te koop ondanks al dat geklaag.

zolang je noten en controller data kan recorden en editen is dat voor mij al meer dan voldoende (hetmerk maakt geen zak uit ,moet wel minstens 500 ppqn hebben
......;nuff said

zolang je noten en controller data kan recorden en editen is dat voor mij al meer dan voldoende (hetmerk maakt geen zak uit ,moet wel minstens 500 ppqn hebben
......;nuff said

500ppqn? Waarom? Midi kan in principe dat soort snelheden toch niet aan.

Is het niet zo dat die Roland out of the box een stuk completer is? Grotere HD en CD-RW om maar eens wat te noemen.

Wat ik mijzelf wel afvraag bij dit soort alles-in-één bakken... hoe gaat het met de eindmixage? Kon van de Roland geen manual online vinden (heeft iemand die?), maar de Akai heeft volgens het manual wel een erg beperkte mixer.

MPC4000-lovers: Hoe doen jullie dat?

allemaal lezuh!!!

allemaal lezuh!!!

Die Akai MPC 4000 is helemaal niet zo gebruikers-vriendelijk als z'n voorgangers, en juist daar heb Akai zich vergist. Lees de test maar bij Sound on Sound. Er is een moeilijkere structuur en vergeet niet dat die Roland MV 8!!!! stereo audiotracks en een hardware midi sequenser heeft en er vanaf Jan. 2004 een VGA-scherm rechtsreeks op kan worden aangesloten! Zeg maar dag met je handje tegen computershitsequensers.....Ik zelf koop niet veel maar deze overweeg ik aan te schaffen......Ik ben verliefd op deze mogelijkheden. Hou jullie op de hoogte.......

allemaal lezuh!!!

allemaal lezuh!!!

Die Akai MPC 4000 is helemaal niet zo gebruikers-vriendelijk als z'n voorgangers, en juist daar heb Akai zich vergist. Lees de test maar bij Sound on Sound. Er is een moeilijkere structuur en vergeet niet dat die Roland MV 8!!!! stereo audiotracks en een hardware midi sequenser heeft en er vanaf Jan. 2004 een VGA-scherm rechtsreeks op kan worden aangesloten! Zeg maar dag met je handje tegen computershitsequensers.....Ik zelf koop niet veel maar deze overweeg ik aan te schaffen......Ik ben verliefd op deze mogelijkheden. Hou jullie op de hoogte.......

Ja ik moet zeggen dat MV8000 wat features heeft die de MPC4k niet heeft.

MV heeft bv 8 audiotracks, met mpc4k kan je geen audio doen.

Ik ben alleen niet zo gecharmeerd van der Roland sound, maar de MV8000 is zeker een betaalbaarder alternatief voor de mpc.

Mja, ik weet het niet zo met die Roland. Die audiotracks zijn handig, kan je niet onderuit.

Nu speel ik wel effe de Akai-kaart:

- 44,1 kHz sampling tegenover 96 voor de Akai
- 2 midi outs tov 4 voor Akai
- hij leest geen Akai (s-serie) of Emu cd's
- ik lees voorlopig ook niks over drag en drop van samples over USB
- geen sofwtare-ondersteuning zoals Aksys dat doet
- geen kantelbaar schermpje (niet onbelangrijk)
- verder blijven ze heel voorzichtig aan de oppervlakte met de mogelijkheden: hoe zit het werkelijk met het editten van notes in sequences, het layeren van de pads, timing correction per track ed?
- hoe uitgebreid is de sampler-engine (filters?) en de modulatiemogelijkheden?
- waar staan de assignable controllers?
- resamplen?
- de geluidskwaliteit?

Ik kan nog wel even doorgaan.

Origineel geplaatst door D-mike-E
Wat ik mijzelf wel afvraag bij dit soort alles-in-één bakken... hoe gaat het met de eindmixage? Kon van de Roland geen manual online vinden (heeft iemand die?), maar de Akai heeft volgens het manual wel een erg beperkte mixer.

MPC4000-lovers: Hoe doen jullie dat?

En deze vraag? Kun je die ook beantwoorden?

Even voor de duidelijkheid:

Ik heb nog geen 4000, wel over 2 weken (als alles loopt zoals verwacht).
Ik heb wel een 60. Mixen blijf ik analoog en outboard doen en dan de computer in.

Je kan elke sound tweaken zoals je wil met een apart effectje. Ook eq'en. Hij heeft ook een optioneel 8 analoog outputbord, ook een digitale variant.
Voor de rest is het niet mogelijk om al je external synths naar binnen te routen. Slechts één stereo-input (en misschien een digitale daarnaast).
Er zitten in de Amerikaanse versies 3,3 gB aan sounds in, de Europese hebben dit niet. Verwacht geen kant en klare bruikbare sequences ed. Alles zelf doen (dat maakt het zo mooi). Als je in het ding wilt gaan mixen, zou je dan basicly enkel de sampler als geluidsbron gaan gebruiken.

Euh wat wilde je nog meer weten?

De sampler als geluidsbron was ook het enige wat verwachte wat je met zo'n ding deed. Maar ze noemen het (ook de MV8000) altijd zo mooi een alles-in-1-audio-production-studio. Maar een EQ per track erin stoppen ho maar. Daarvoor moet je de enige effect-send per kanaal opofferen.

Vandaar dat ik benieuwd was hoe men dat dan oplost?

Back