Bugs in Akai MPC 61 key echt zo erg?

renepela

Ouwe rot
Ik overweeg de aanschaf van een Akai MPC 61 key. Nou heb ik nog nooit een MPC gehad en er dus totaal geen ervaring mee. Ik zou hem vooral gebruiken als sampler en zie het een beetje als een vervanger van mijn ASR 10 die ik jaren geleden met spijt weg heb gedaan.
Nou lees ik echter hele wisselende verhalen over de mpc 61 key. De een is er enthousiast over, de ander vindt hem onwerkbaar vanwege bergen bugs. Vastlopers, data verlies etc.
Gelukkig zitten we hier op het synthforum en zijn er ongetwijfeld mensen die er eentje hebben.
Ik zoek dus wat ervaringen. Zijn die bugs echt zo erg of valt het allemaal wel mee?
Kopen of niet? En is er een goed alternatief?

Ik heb weliswaar niet de 61, maar de Key 37 en ik ben tot nog toe weinig problemen tegen gekomen.
Ik gebruik nog steeds het officiële OS (2.15) en niet de beta 3 versie.
Bij die laatste hoor ik wel dat daar de nodige problemen mee zijn of zijn geweest.

Vastlopers heb ik nog niet gehad en onwerkbaar vind ik hem al helemaal niet.
Integendeel!
Het is even wennen aan de manier van werken en toegegeven, ik moet nog hel veel leren, maar ik vind de interface heel goed.
Als het gaat om de plugins is de MPC wel enigszins te vergelijken met de Fantom die ik heb.
Ik vind de Fantom echt geweldig, maar als ik eerlijk ben vind ik de interface van de MPC net even wat handiger zeker waar het de plugin instrumenten betreft.

Qua samples vind ik de Fantom eigenlijk geen partij.
Ik heb weinig ervaring in het werken met samples, dus wat mijn woorden waard zijn is voor een ieder om te bepalen, maar ik vind de MPC echt heel fijn werken wat dat betreft. Het is vrij eenvoudig om samples te laden en aan pads toe te wijzen en ook een multisample patch vind ik niet ingewikkeld.
Als je het goed wilt doen is het wel wat werk, maar dus niet moeilijk.

Daarnaast vind ik de plugins eigenlijk verrassend goed klinken.
Je krijgt er een leuk pakketje plugins bij (bij de 61 iets meer dan bij de 37), maar je kunt de andere instrumenten een tijdje proberen alvorens je tot aankoop besluit. Voor mij is het een compacte allround bak en een prima schetsboek voor ideeën die je ook prima kunt uitwerken tot complete tracks.

Bedankt voor je uitgebreide reactie. De Fantom heb ik ook naar gekeken (De EX), maar na lang wikken en wegen is ie toch afgevallen vanwege wat beperkingen die me vrees ik erg gaan storen. Zo zijn bepaalde plugins niet te combineren met andere (De V-piano bijvoorbeeld kan niet samen met de acb plugins), hoor ik veel problemen over de polyfonie en is de sampler erg beperkt qua mogeljkheden. Een Motif M is wer niet zo'n geweldige sequencer en mist de drum pads. En de Nautilus heeft een enorme lange opstarttijd en nauwelijks realtime knoppen. Dus Kurzweil K2700 is wellicht interessant, maar vooralsnog neig ik naar de MPC 61. Dus ik ben blij een reactie te zien van iemand die hem heeft en er daadwerkelijk mee werkt. Ik hab namelijk geen winkel in de buurt om hem zelf uit te testen en ben nog helemaal blanco wat betreft kennis en ervaring met de MPC's. Op fora las ik veel horror verhalen over bugs en vastlopers, maar dat lijkt dus wel mee te vallen gelukkig.

Als sampling je ding is dan zou de Fantom niet mijn eerste keuze zijn.
De pads zijn wat mij betreft onbruikbaar omdat de samples daarin niet per Scene, maar global zijn en dat is wel erg beperkt.
Qua multisampling is het ook een hoop gedoe, maar ZenCore is wel een krachtige engine wat mij betreft.
Daar zitten wel dusdanig veel samples in dat ik tot nu weinig met eigen samples heb gedaan.

Wat betreft plugin management.
Ik zelf loop niet echt tegen problemen aan. Ik vind ACB nou niet echt zo veel beter dat ik die persé in een mix moet hebben, dus als ik al de V-piano gebruik dan is de ABM plugin goed genoeg voor mij. Als het sowieso niet om een lead gaat of iets dergelijks vraag ik me af of je het verschil in een mix hoort.

De polyfonieproblemen zijn vergelijkbaar in de MPC.
Ook daar kun je note stealing krijgen en is het aantal plugins dat je kunt gebruiken in een project ook niet oneindig.
Wat wel handiger is in de MPC is dat je de status van CPU en memory load kunt zien.

Ik heb al meer dan 1,5 jaar een MPC key 61 maar hier tot dusverre geen horror verhalen over bugs. Heb er momenteel de laatste beta versie 3 op staan en die werkt probleemloos. Maak er voortdurend tracks mee en Jam er daarnaast lustig op los. Geluidskwaliteit is 1A. Ingebouwde plug-ins zijn super. Idem de verbindingsmogelijkheden met eurorack. Wat ik wel leuk had gevonden als er een geïntegreerd audio/midi interface op had gezeten a la acces Virus TI/TI2/Snow. Maar dat is meer een wens dan een belemmering. Wacht wel nog op de definitieve 3.0 software maar die zal binnenkort wel neerdalen op aarde.

Heb ook nog een MPC-One die liep wel af en toe vast bij het opstarten met de beta versie. Maar met uit-/inpluggen van stroomkabel was het weer verholpen. Toch voor de zekerheid maar teruggezet naar 2.15 software. Nu geen problemen meer. Eerdere versies hadden wel af en toe problemen met de encoders maar 2.15 is wat mij betreft stabiel.

let op: op de MPC 3.0 BETA kan je niet in andere maatsoorten dan 4/4 werken (en in deze MPCs is er geen tempo track, dus kan je geen tempowisselingen doen in een song)
er zijn ook geen clips meer, dus geen mogelijkheid om (on the fly) loops te lanceren die meelopen met je tempo
programs zijn 1/1 gebonden aan tracks in MPC3, maar dat zal minder belangrijk zijn als je nieuw bent in dit universum
er is ook nog geen MPC3 software/DAW, dus als je graag songs start op je MPC en ze dan afwerkt op je PC/DAW, moet je op 2.15 blijven (de 2 zijn niet compatibel)
2.15 heeft geen ondersteuning voor MMC meer btw

let op: op de MPC 3.0 BETA kan je niet in andere maatsoorten dan 4/4 werken

Let op: kan gewoon wel door in menu 'Preferences' bij 'project defaults' de gewenste maatsoort in te stellen 😊

Setting Time Signatures in the MPC Software​

Let’s look at the MPC Software first, as it’s actually very easy to change the time signature here. Fire up the MPC Software (or MPC Beats) and in the main ‘grid’ screen take a look at the top left of the time line of your default ‘Sequence 1’:

You can see this is set to 4/4, and this is the ‘factory default’ setting for any new MPC sequence. To change this sequence to a different time signature, just double click this time signature to bring up the ‘Time Signature’ box and change the time signature to, for example, 3 / 4:

Pretty simple! It’s important to realise that time signature is a global ‘sequence’ setting, it’s not something you can configure differently for each track, so this new 3/4 time signature will be used for all your tracks in this particular sequence.

dat werkt in de MPC software op je desktop/computer
Dat werkt ook op mijn MPC-One standalone die draait op 2.15.😊
Ik heb het nog niet uitgeprobeerd op mijn MPC Keys 61 die op beta versie 3.0 draait (wellicht dat het daar weer ergens anders is verstopt => specialiteit van Akai). Zou idd wel erg zijn als deze optie helemaal afwezig is.👀

Wat ik begreep is dat het in een vorige beta wel werkte,maar in beta 3 niet. Dus het is gewoon een bug die hopelijk in een volgende beta opgelost is.

Ik heb net mijn MPC key 61 nog eens goed doorzocht maar kan de time signature functie idd nergens vinden. Zal vast goed komen in de definitieve versie t's tenslotte nog beta 🤔. Akai had hier wel wat helderder over mogen communiceren:duivels:. Intussen blijf ik toch maar doorgaan met 3.0 op mijn Keys want de onderdelen die het wel doen zijn natuurlijk wel schitterend 😊.

Hier nog link naar mensen die workaround hebben bedacht om toch in 3.0 in een andere maatsoort te kunnen spelen.

Back