Beginner...... (waarmee beginnen)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

search64

Ouwe rot
Ok, ik heb dus net een nieuwe pc gekocht, en ik wilde er wat muziek mee gaan maken. Waarmee kan ik dan het beste beginnen? Ik heb Reason 2.0, Cubase SX en VST, Cakewalk, Logic, Protools, Fruityloops en weet ik het allemaal nog meer tot mijn beschikking. Aangezien ik een redelijke n00b ben vroeg ik me af wat het makkelijkste is om mee te beginnen, waar ik het meeste van leer. Gebruiksgemak is dus belangrijk. (En wat is een goede midicontroller om te kopen. Zat naar een Midiman Oxygen te kijken, zijn die goed.) Ik hoef er niet direct alles mee te kunnen doen, maar het is wel makkelijk als ik er snel wat dingen mee kan doen, zodat ik later over kan stappen naar een wat uitgebreider programma. Alvast bedankt.

tja het beste kun je beginnen met een simpel programma als een oude cubase versie of magix music studio. als controller kun je idd de oxygen 8 gebruiken. Die is best goed bruikbaar en kost niet zo veel. Tja ik zou zeggen probeer de demo versies van diverse programma's uit en KOOP daarna de volledige versie...

de vraag is natuurlijk, wat voor muziek wil je maken, en hoe ... heb je reeds hardware synths ofzow

persoonlijk zou'k niet met music maker beginnen ... het vergt mss wat tijd om cubase sx ofzow te lere, maar je kan beter direct met zulk'n programma beginnen zodat je derna direct van je leergedeelte af bent ... en dan je je kan bezighouden met het leren van je synths enzow ...

als je enkel met pc wilt werken lijkt me reason een goede keuze, anders zou'k opteren voor cubase sx

fruityloops is volgends mij het snelste en het handigste te leren uit je lijstje maar kzou toch direct beginnen met één van bovenstaande omdat je wss na verloop van tijd toch zowieso zou overstappen naar iets beters als fruityloops ...

Ik heb nog helemaal geen hardware. Ik zal Reason eens installeren. Dat ziet eruit als hardware, maar is het ook een goede leerschool om later over te stappen op hardware? Hoewel je bij reason een hoop met je muis kunt doen, is het denk ik nog steeds wel nuttig om een midi-controller erbij te gebruiken, nietwaar?

reason heeft idd ingebouwde synths, en je hebt nog apparte *refills* , maar in cubase heb je ook virtuele instrumente / synths

daar heet dat VST(i)'s ... die zien er ook uit gelijk hardware synths maar dan op je scherm ... en je kan er ook best aardige dingen mee maken ...

een midicontroller is altijd handig ... al is het maar om noten in te geven ... of om even wat toetsencombinaties uit te proberen ...

Bedankt voor jullie hulp, ik ga even kloten met Reason.

persoonlijk vond en vind ik fruity ook de moeite. alleszins voor beginners, wie weet ook voor gevorderden. veel mogelijkheden alleszins! niet meteen onderschatten.

maar goed. heb je verschillende dingen uiteindelijk naast elkaar geprobeerd? en zo ja, wat was je bevinding,
wat werkt voor jou persoonlijk nu het best?

voor mij is dat op dit moment fruityloops of flstudio

greetz

cloudy

Re: Beginner...... (waarmee beginnen)

Origineel geplaatst door search64
Ik heb Reason 2.0, Cubase SX en VST, Cakewalk, Logic, Protools, Fruityloops en weet ik het allemaal nog meer tot mijn beschikking. Aangezien ik een redelijke n00b ben vroeg ik me af wat het makkelijkste is om mee te beginnen?

WAAOOW :halleluja een n00b met dé 3 sequencers Logic, Cubase, Sonar met Reason & Fruityloops én daarbovenop nog eens Protools . Heb jij toevallig ook leren autorijden met een Porsche?

Ben jij rijk geboren of heb je alles gewoon bij elkaar gejat?

hehe.

zeg, voor alle duidelijkheid, met floops, wat voor demo versie ook (en heb er al veel verzameld),
je kan steeds je loops bouncen naar een wave file en dan eigenlijk achteraf alles samenvoegen
met een of ander scorenproggie (fruity tracks, magix music maker, enz enz)
of zelfs met een tracker of opnieuw in fruity zelf :)

maar goed, daar gaat het niet om :)

om bij het topic te blijven: ik ben uiteindelijk bij fruity gebleven: 1 proggie dat veel kan, niet te moeilijk is al bij al
en dat je steeds met vsti's kan uitbreiden.
Als je enkel softwarematig prutst, dan ben je daar toch voor even goed mee voorzien dacht ik?

greetz

cloudy

Origineel geplaatst door Christov
reason of fruity zou ik doen ja

zelf ben ik echter fervent tracker...misschien ook een aanrader?!

wow... in deze tijden een tracker fanaat...
oke, ikke heel benieuwd. wat draagt je voorkeur weg? welke tracker dan?
en maak je ooit zelf geluiden met iets? of doe je echt alles samplebased?

greetz

cloudy

Origineel geplaatst door cloudman
om bij het topic te blijven: ik ben uiteindelijk bij fruity gebleven: 1 proggie dat veel kan, niet te moeilijk is al bij al
en dat je steeds met vsti's kan uitbreiden.
Als je enkel softwarematig prutst, dan ben je daar toch voor even goed mee voorzien dacht ik?

cloudy

Ik gebruik ook nog steeds fruity. Werkt ook helemaal perfect samen met hardware.

Origineel geplaatst door oxoid
Ik gebruik ook nog steeds fruity. Werkt ook helemaal perfect samen met hardware.

aha? das goe nieuws. Ik wist daar wel iets van, maar toch, om dat bevestigd te horen...
maar ik neem aan dan fruity door iets anders "gesequenced" of zo? iets zoals een externe seq, ofwel
door iets als cubase?
Of gebruik je fuity zelf als sequencer dan?

@Christov: modplug! die ken ik wel :) vond alleen het invoeren van dingen iets minder gemakkelijk
dan madtracker. maar dat zal er aan liggen dat ik da proggie nog nie zo grondig onder de knie heb ;)

greetz

cloudy

Ik gebruik fruity zelf als sequencer, gewoon als track midi out kiezen en gaan, werkt hetzelfde als een softsynth.

dat is wel erg cool!

dus kan ik binnen onafzienbare tijd mijn eerste synth daaraan koppelen? geen geharrewar
met cubase/logic en dergelijke te leren, gewoon met je zelfde speeltjes blijven voortdoen :)

echt cool, thx voor de tip!
:okdan:

cloudy.

Ik ben van Fastracker(gratis) overgestapt naar AXS(tracker + virtual synth, ook gratis) en pas toen ik zeker wist had dat ik met muziek verder wilde ben ik er geld aan gaan uitgeven(en niet zo'n klein beetje ook dus pas op)...

Als MIDI controller kan je best de Novation Remote 25 kopen, die heeft preset programs zodat je meteen met software als Reason aan de slag kan. Hierover loopt al een draad, ff zoeken dus :biertje:
Om te beginnen zou ik ook met Cubase van start gaan, en FL kan je dan als slave VSti gebruiken, evenals Reason via Rewire.
Succes *D

Re: Re: Beginner...... (waarmee beginnen)

Re: Re: Beginner...... (waarmee beginnen)

Origineel geplaatst door r.5
WAAOOW :halleluja een n00b met dé 3 sequencers Logic, Cubase, Sonar met Reason & Fruityloops én daarbovenop nog eens Protools . Heb jij toevallig ook leren autorijden met een Porsche?

Ben jij rijk geboren of heb je alles gewoon bij elkaar gejat?

da wou ik ook net zeggen :D
achja... ik vind die software zowieso te duur... mag best van mij, zodra je dr geld mee gaat verdienen moet je officiele kopen vind ik.

Maargoed ff ontopic: als je nog echt helemaal niks ervanaf weet: koop een remote25 en ga met reason 2(.5) kloten. Rest is nog te ingewikkeld denk ik als je echt net begint.

Ik heb nog steeds niet de volledige versie gekocht, omdat ik gewoon heel erg lang de kat uit de boom kijk en me nog even behelp met wat ik heb tot ik zeker weet waar ik heen wil, maareuh

zo duur is fruity toch niet?
of schijt ik nu zo ver naast de pot?
vanaf een 100 eypo's kun je toch al een versie bekomen? nee?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back