panning op mengtafel van stereo-synths

synthmann

Ouwe rot
even een vraagje, als je de stereo out van een synth aansluit aan een mengtafel, zeg kanaal 1 voor links, kanaal 2 voor rechts, dan pan je normaal gesproken kanaal 1 hard links op de tafel en kanaal 2 hard rechts op de tafel, zodat de pan instellingen in de synth ook hoorbaar zijn, als je op de mengtafel alles midden pant dan kun je in de synth pannen wat je wil maar dan hoor je geen effect.

so far so good??

Als ik nu een stereo synth (XL7) wil gebruiken om onder meer een bass drum voort te brengen, dan is het volgens mij zaak de panning op de tafel voor het linker en het rechterkanaal in het midden te zetten zodat de bass drum lekker in het midden staat?? nietwaar??

de andere 2 stereo outputs van de xl7 kan ik gewoon hard links en rechts pannen op de tafel om de snare en hi hat uit die outputs met de synth zelf een plek in het stereobeeld te kunnen geven.

klopt dit allemaal, want ik weet dit niet zeker, graag bevestiging of tips.

Natuurlijk klopt dat.
Zelf gebruik ik stereo synths op stereo kanalen. Ik maak de 'drum' mixen dan op de synth. Op deze wijze kan ik het stereobeeld ook opslaan in bijvoorbeeld 'performance'. Handig als ik het weer eens wil gebruiken.

Wout

steek dan van die bassdrum uberhaupt maar 1 van de 2 kanalen in, heeft beetje weinig zin om links en rechts uit de synth naar kanalen te zetten als je t toch mono downmixt

Hypothetisch zou als bijv de ene kabel iets langer is dan de andere, de fase nét iets verschuiven om maar ff mierenneukerig te zijn

ik heb ook 'n command station... mijn methode is om zoveel mogelijk geluiden op aparte uitgangen te krijgen door veel geluiden in de mp7 al helemaal naar rechts en links te pannen... doorsnee opzet is dan:

uitgang 1+2 : stereo mix (pads, evt lead)
3 : bd
4 : sd
5 : h-hat + cymbals
6 : bas

zo kun je bijv. de snare lekker veel reverb geven en de bd en h-hats heel lichtjes... delay op de hi-hats apart, etc...

nou ja... werkt dus gewoon lekker passend bij mijn methode, misschien heb jij een hele andere opzet nodig, maar misschien heb je er iets aan.

veel plezier met je xl-7 iig!

Je hoeft een mono ingang ook niet altijd in het 'midden' te laten staan.
Die optie gebruiken veel mensen hier niet altijd terwijl het wel heel veel kan schelen.

Back