VIA chipset i.c.m. Audiophile problemen?

bertjan

Nieuwkomer
:stupid

Nu las ik iets over een VIA chipset icm mijn audiophile. Klopt het dat dit inderdaad problemen kan opleveren?
Ik krijg deze kaart maar niet aktief in CUBASE SX 2.0.
Rara hoe kan dit.
(Het synchroonprobleem is inmidels opgelost)

't schijnt dat die via chipsets niet echt van geluid houden. Je kunt proberen de laatste 4 in 1 drivers te downloaden. Ik heb met mijn geluidskaart (terratec ews88mt) ook waanzinnig veel problemen gehad met een via chipset. (nooit goed gekregen trouwens; inmiddels heb ik een ander moederbord, en dus geen problemen meer:peukie: )

Heb je wat meer informatie over je pc? Je merk en type moederbord bijvoorbeeld, in welk pci slot heb je de kaart gestopt? Kijk even in het boekje van je mobo welke pci sloten irq's delen en zorg dat je de Audiophile in een slot stopt die geen shared irq heeft. Heb je de laatste hyperion drivers (4in1) geinstallerd en gebruik je de meest recente bios?

Ik zal eens op zoek naar meer gegevens. Ik weet het zo niet maar kom ik wel achter.
Die drivers waar jij het over hebt zeggen mij niks. Waar kan ik deze downloaden?
Ik heb wel de laatste drivers van m-audio.com gehaald, is dat het misschien?

Ik heb trouwens deze kaart inmiddels in een andere PC (welke ik heb verkocht helaas) geprobeerd en daar werkt het wel. Tenminste BIJNA alles functioneert. Het enige wat het daarop nog niet doet is het opnemen van .wav en input tegelijk.
Maar goed, dat is misschien van alter order.

Bedankt voor zover i.i.g.

Origineel geplaatst door Remmelt
't schijnt dat die via chipsets niet echt van geluid houden. Je kunt proberen de laatste 4 in 1 drivers te downloaden. Ik heb met mijn geluidskaart (terratec ews88mt) ook waanzinnig veel problemen gehad met een via chipset. (nooit goed gekregen trouwens; inmiddels heb ik een ander moederbord, en dus geen problemen meer:peukie: )

Wat voor moederbord heb je nu? Want ik zit ook met zo'n Via-ding en heb ook problemen met geluid, maar je zit snel aan Via vast als je een AMD processor hebt.

Misschien nog iets wat interessant is: Op 15 december is een nieuwe driver uitgekomen voor de Audiophile.

Audiophile 2496 December 15, 2003 5.10.00.29 1.01 MB Delta_WDM_51000029.EXE

Release Notes Windows 2000,Windows ME,Windows NT,Windows XP

- ACID 4.0 ASIO Fix
- Phase Inversion Toggle in the Control Panel
- GSIF interface improved
- ASIO exit bug in Reason fixed
- MME support independant of selected DMA buffer size
- ASIO/EASI Multicard sync improved
- VIA support improved
- Minimal latency in SONAR reduced
- Improved MIDI Support
- XP style Control Panel
- Invert sub phase switch added

Ik heb de beruchte VIA chipsets en een Audiophile en heb er amper last van (enkel deze chipset in combinatie met AMD is nog erger).
Slechts als er veel internetverkeer is (downloaden) wil het geluid wel 's haperen. En wie weet ligt dat wel aan iets anders (Microkots bijvoorbeeld).

Ik heb de Audiophile al in drie verschillende Via based sytemen gehad. kt133a, kt266 en nu de kt400. Alleen met de kt133a heb ik in het begin problemen gehad. Nadat ik de kaart in een ander slot gezet had was het probleem (veel bluescreens) verdwenen.
De Hyperion drivers kun je downloaden van www.viaarena.com.

Dit is wat ik kon vinden:
- VIA694 - 42302e31 Phoenix - AwardBIOS v6.00PG Phoenix-Award BIOS v6.00PG, 08/21
- AMD Athlon(tm) XP 2000+ 1.7 GHz

Ook ik heb alweer die nieuwste drivers. haalt WEER niks uit.
Ik moet eerst XP maar eens opnieuw erop gooien want schiet zo niet op.

Wat ik nog wel graag weten wil: hoe kan ik zien of ik een gedeelde IRQ poort gebruik? Als ik in de BIOS kijk, lijkt elke poort wel iets te delen.

Ook heb ik sound on board, wordt je ook al niet blijer van als je alleen de Audiophile wil gebruiken maar goed. Weet iemand misschien ook hoe ik deze " definitief " uit kan schakelen?

Alvast bedankt maar weer.

Die sound onboard kun je in de bios uitschakelen. Het eerste waar je nu achter moet zien te komen is het merk van je moederbord. In het boekje van dat moederbord (als het goed is heb je het erbij gekregen) staat hoe je de onboardkaart uit kunt schakelen en welke pci sloten delen. Dus probeer dat boekje te vinden, of kijk op je factuur welk moederbord je hebt en download de manual dan. Zonder merk en type van je mobo wordt het lastig om je te helpen. Mocht dat niet lukken dan kun je er misschien met behulp van dit tooltje achter komen.

Ik zal nog even op een andere manier proberen uit te vogelen wat het merk van mij mobo is. Ik heb er nl. een cd bij gekregen maar helaas geen boekje. Opdie CD staan ook de fijnste dingen maar deze info natuurlijk weer niet.
Maar volgens Norton heb ik iig de chipset van VIA. De rest staat in een bericht hierboven.

Ook ga ik mijn PC opnieuw inrollen. Heeft nu te lang geduurd al (3 dagen, nog nooit meegemaakt dit.... maar we geven niet op)

De gegevens van dat progje geven iig aan dat je minimaal een kt266 chipset hebt, kan evt. ook een kt333 of 400 zijn.
Die hebben die Via bug niet.

Owkeej, nog twee manieren om er achter te komen wat voor moederbord je hebt. In het allereerste scherm dat je ziet als je de pc opstart staat linksonderin de biosstring. Aan de hand daarvan kan ik er wel achter komen welk merkt/typoe het is. Verder kun je ook gewoon de pc openschroeven en kijken wat voor typenummer er op het bord staat (meestal tussen de pci sloten). Mocht dit allemaal niet lukken verplaats de pci-kaart dan gewoon naar een ander pci slot net zo lang tot ie het goed doet. Verder kun je ook eens proberen om alleen de Audiophile in een pci slot te zetten en alle overige sloten leeg te laten. Werkt het goed, dan één voor één de andere kaarten weer toevoegen en steeds testen of het werkt...

OK.,
Dat ga ik doen.
Nogmaals dank alvast.

Ik laat wel ff weer van me horeb vanavond.

zo, alles evenopnieuw geinstalleerd en het lijkt nu te werken.
Een klein bestandje moest in cubase even naar een bovenligende dir. worden gekopieerd.
Allen heb ik nu weer iets anders: als ik wav opneem neemt ie aleen de input op en niet hef=t geluid van de softsynth wat kan dat zijn?

Back