[DX7] FM Synthese

Met de fm7 en aanverwante hardware bakken kan je echt van metaalkletsende kille bassen maken. Dat zie ik echt niet lukken op de fm7, ik heb geprobeerd maar tevergeefs

Origineel geplaatst door bobaphat
Met de fm7 en aanverwante hardware bakken kan je echt van metaalkletsende kille bassen maken. Dat zie ik echt niet lukken op de fm7, ik heb geprobeerd maar tevergeefs

Er zit ergens een slider die 'digital' heet in de FM-7, hiermee kun je dat digitale randje wat beter mee emuleren. Je kunt alleen niet zien wanneer het 12, 14, 16 bits etcetera is, dat is dan weer jammer.

Origineel geplaatst door Phase
off topic: heeft slipperman welleens van bands als IQ, Pallas en Pendragon gehoord? moet je goed vinden als je van Genesis houd ten tijde van "selling England"
[ook off topic, maar Slipperman heeft het toch al gevonden] Meen je dat nou? IQ, Pallas, Pendragon, Arena, etc. lijken toch helemaal niet op die Genesis? Die staan veel en veel dichter bij Genesis vanaf And then there were three en later en bij het vroegste werk van Marillion. Vroege Genesis (behalve Trespass) staat mijns inziens veel dichter bij bepaalde dingen van Yes, Gentle Giant en Emerson, Lake and Palmer (al is Gensis tussen '71 en '76 toch wel erg uniek).

Weet je trouwens 100% zeker dat in dat nummer brazillian een FM bak dat gekke geluid maakt?
Het klinkt -een beetje vals ook- alsof een echo/reverb ge-feedbacked wordt. Dat klinkt altijd een beetje snauwerig en als een valse snaar. Misschien is het idd wel een patch uit de dx maar dan met de galm ge-feedbacked ofzo.

(doe maar eens vanaf het kanaal van de dx7/fm7 op je mengtafel naar je galm zenden waar een picthreverb staat, en die moet weer terugkomen op je mengtafel en weer opnieuw naar de galm gezonden worden, zo klinkt het een beetje)
Het is iig wel een bizar geluidje!

is een weird nummer ja, i sta er ook van te kijken dat t een DX7 is.

Origineel geplaatst door Cheimoon
[ook off topic, maar Slipperman heeft het toch al gevonden] Meen je dat nou? IQ, Pallas, Pendragon, Arena, etc. lijken toch helemaal niet op die Genesis? Die staan veel en veel dichter bij Genesis vanaf And then there were three en later en bij het vroegste werk van Marillion. Vroege Genesis (behalve Trespass) staat mijns inziens veel dichter bij bepaalde dingen van Yes, Gentle Giant en Emerson, Lake and Palmer (al is Gensis tussen '71 en '76 toch wel erg uniek).

allemaal geweldige muziek !!!!!!!!
IQ lijkt echt meer op Genesis dan op Marillion vind ik en het oude Marillion met Fish vind ik echt ook op Genesis lijken.
misschien hebben Pallas en Pendragon meer richting Marillion, maar dan wel de oude he, die ik dus veel vind lijken op Genesis 1970-1978.

Yes vind ik nergens op lijken, is echt uniek en ELP met genesis verglijken ? nou nee

Gentle Giant hebben inderdaad veel weg van Genesis, maar zijn minder progressief met tempowisselingen ed

zullen we even een nieuwe tread hiervoor opstarten??

Tony Banks sound

Tony Banks sound

Ik weet dat Tony Banks in deze tijd de New England Digital Synclavier gebruikte, en voor zover was er geen interesse voor sampling maar de Synclavier had ook FM synthese aan boord. Ik denk dat T. Banks vooral dit gedeelte van de Synclavier gebruikte, het was toegankelijker dan de DX van Yamaha.....

ik weet heel goed wat wel en niet uit de synclavier komt :) Hij heeft niet enorm veel met de synclavier gedaan. zijn lijstje bestaat uit:

Een mooie lead voor mama
een percussie orgeltje in that's all
1 piano in HBTS
1 synth brass in HBTS
1 mooie bell sound in HBTS
1 vaag padachtige lead in HBTS
1 lead sound voor SHBTS
en dan nog een lead voor its; gonna get better
voor silver rainbow zit er nog een mooie hit in, een leadje die eigenlijk gewoon de zelfde is als its gonna get better en dan nog een orgel geluid
1 synth string voor tonight tonight tonight
1 string voor invisible touch/throwing it all away
1 lead voor domino
nog maar een lead voor domino
en voor het einde van the brazilian zit nog een klein leadje.
en dan nog voor live 2 leads voor de in the cage medleys.
Dat was het :)

valt wel mee dus...

voor zijn solo albums tja valt ook erg mee. Veel de zelfde sounds als in genesis. VOoral die SHBTS lead die is het meeste gebruikt.
moet wel zeggen dat hij iets doet met de synvlavier wat hij ook met de arp 2600 deed (icm synth string masjien van roland) en dat is een soort pipeorgel sound die erg vet, breed en rijk is. (Quicksilver)

Origineel geplaatst door bobaphat
Hoe zit het nou met die fm7 dan?? Ik krijg daar echt niet die metaalklanken uit die je uit een dx haalt. Ik vind die FM7 zowiezo kut. ALlemaal lelijke tikjes, en hij klinkt erg dun

als je lelijke tikjes hoort dan heb je of een idioot langzame pc of je hebt een idioot korte latency ingesteld staan.

fm7 deed het prima op mijn 233mhz pc, dus ik denk dat je je latency wat hoger moet zetten.

wat bedoel je trouwen precies met een 'dunne' klank?
ik hoor wel vaker van dit soort vage termen die mij eigenlijk weinig zeggen.

Back