nord lead 2 fm

the tall lad

https://soundcloud.com/ge
Onlangs heb ik iets vreemd ontdekt bij mijn nord rack 2, met name de fm
je weetnamelijk dat de modulation env niks anders is dan een automatisering ven de betreffende parameter(in dit geval fm amount),net zoals de filter env. een automatisering is van de filter cutoff. het vreemde is echter dat wanneer je luistert naar de bijgeleverde mp^3 file ,de modulatie bestaat uit een fall dan een rise vervolgens weer een fall en dan opnieuw een rise .eigenlijk is dit onmogelijk omdat de mod.env slechts bestaat uit 2 parameters .
het zit hem namelijk zo:de fm zal beginnen moduleren vanaf het de waarde die je hebt ingesteld voor de fm amount ,de richting waarin de modulatie zal gebeuren is afhankelijk van de ingestelde mod.env.amount waarde ,in dit geval zal de waarde eerst dalen en vervolgens stijgen (want we gebruiken een negatieve amount ),maar omdat de waarde van de mod.env.amount groter is dan de waare van de fm (the available fm waarde waarin de modulatie zichvolstrekt blauw)zal de envelope de waarde afwerken in een omgekeerde volgorde ...got it?
In principe zou die eigenlijk onder nul moeten verder moduleren maar omdat er onder de nulwaarde geen fm mogelijk is zal die gewoon geinverted worden(de attack waarde zal zijn verloop verder afwerken in de omgekeerde volgorde) ,dit wil dus zeggen dat de mod .env;amount niet evenredig is met de beschikbare fm waarde .
Een simpele test :als je een gewone attack en decay op je modulatie zet met een negatieve mod env .waarde ,en de fm waarde op nul ,zal je toch een attack en dan een decay horen in de modulatie terwijl het eigenlijk net omgekeerd moet zijn (want hetis een negatieve envelope )maar aan gezien de fm waarde op nul staat kan die onmogelijk gemoduleerd worden dus wordt de modulatie gewoonweg geinverted.
in geen geval wil ik insinueren dat dit een fout is bij de nord maar ik vind het toch een bizare oplossing ...

bijgeleverd vind je de sysex file voor de nord 2 (slot1,global midi channel 16 )en een mp3 file ,als mijn theorie klopt dan zou de' afgespeelde program identiek moeten zijn aan de mp3 file .(beiden zijn afkomstig van de nord 2)

info omtrent de program geen lfo modulation,geen filter modulation
mod .env.attack positie 2 uur osc1:sine osc2:triangle
mod env.decay pos. 2uur
lp filter

mod env.amount pos. 8 uur fm waarde pos.2uur
de waarde van osc2 ligt enkele semitonen onder de waarde van osc 1

zowel de modulation attack /decay hebben elk 2 richtingen
omdat de mod;env.amount groter is dan de beschikbare fm waarde
(blauw)

tja blijkt dat ik geen sysex file kan uploaden ,dus ik geef je maar de mp 3
volg gewoon de richtlijnen en vertel me gewoon of je meer dan 1 modulatie hoort

Tjonge, wat een verhaal :) Moest het wel een paar keertjes lezen.

Laten we eens kijken wat FM nu eigenlijk is. Stel je voor dat een sinustoon wordt opgewekt door een draaiend fietswiel, waar op de velg een lampje is gemonteerd. Zie je dat wiel van opzij, dan zie je het lampje ronddraaien in een cirkel. Draai je het wiel een kwartslag, zodat je tegen de zijkant van het wiel aankijkt, dan verschijnt het lampje bovenop, gaat steeds sneller naar beneden, heeft de grootste snelheid halverwege en vertraagd dan weer hoe meer dit het diepste punt bereikt om daar weer te verdwijnen. Maken we het wiel doorzichtig dan zien we het lampje weer stijgen, met versnelling, hoogste snelheid en weer vertragen, kleine stilstand op het hoogste punt om weer te gaan vallen... Juist een sinus golf!

Nu gaan we FM invoeren. We draaien het wiel weer een kwartslag terug en monteren een ander wieltje op de velg. Op dat andere wieltje monteren op diens velg het lampje. Beide wielen draaien dezelfde kant op. Kijken we weer aan de zijkant, bij volledig transparante wielen, dan zien we het lampje twee sinusbewegingen uitvoeren. Terwijl het lichtpuntje vernellend naar beneden valt, maakt het ook nog onrustige (versnellend en vertragend, geacht of het lampje omlaag of omhoog draait op het kleinere wiel) bewegingen maakt. Dit is het principe van FM.

Via uitgebreide berekeningen komen er identieke spectrale banden naast de carrier (groot wiel), oftewel ze zijn elkaars spiegelbeeld. Zeer belangrijk in dit geval! Ik heb ergens een tekeningetje op het net. Even zoeken... Ja, hier heb ik het:
http://nordsynth.zevv.nl/010_NordMo.../ArticlesAboutNordModular/FMtoNordModular.htm
maar het staat eigenlijk nog een stapje verder:
http://nordsynth.zevv.nl/010_NordMo...clesAboutNordModular/FMAlogorithms/FMTheo.htm

Nu gaan we het tweede wieltje afremmen, zodanig dat het nul wordt (stil staat) en zelfs terug gaat draaien, want dat gebeurt toch in het voorbeeld, via die Modulatie Envelope? Als het nul is, dan is het een gewone sinus EN als die terug gaat draaien, dan krijgen we gewoon weer dezelfde spectrale banden, welliswaar omgekeerd, maar wie hoort het verschil :)

Het is dus geen uitvinding van Clavia, of oplossing... FM doet nou eenmaal zo.
Eigenlijk is er onder nul wel FM mogelijk, alleen horen wij het verschil niet!

Dus het is niet de ModulationEnvelope, die iets geks doet, maar het is gewoon een FM met een inverted modulation signal.

Maar het toont ook aan dat je verdomd goed naar je geluiden luistert :okdan:

Wout

Laatst gewijzigd:
Een toevoeging...

Een toevoeging...

Terugkomend op 'het wiel voorstelling' van Frequentie Modulatie: er bestaan drie wijze van FM...
1. de draaiing van het wiel (carrier) wordt aan de hand van de modulatie frequentie versnel dan wel vertraagd (Clavia noemt dit FM A);
2. ons voorbeeld van de twee constant draaiende wielen (Clavia noemt dit FM B) en
3. een fase verschuiving in het resultaat, dus denk jezelf in dat de tekening van de sinusgolf in de modulatie frequentie staat te trillen van links naar rechts. Aangezien dit slechts een aan de tijd gerelateerde weergave is, zal het 'lamp'punt in de tijd veranderen nav deze trilling. Deze laatste vorm wordt door Yamaha gebruikt en wordt door Clavia FM C genoemd.
Is er iemand die ooit beweert heeft dat FM eenvoudig is? Die Bessel formules wil je niet eens zien ;)
In de NordLead wordt gebruik gemaakt van FM A, dus het wiel wordt afgeremd en versneld. Alleen in de hogere ratio's (verhouding Carrier en Modulator) geeft dat andere geluiden dan FM B en FM C.
In de Nord Modular kan men kiezen tussen FM A en FM B en
natuurlijk in de G2, daar zitten ze nu alle drie in :)

Mijn project van het overzetten van alle Yamaha files klopt dus niet helemaal. (zie links vorig bericht) Ook de waarden van de parameters lopen hier en daar uiteen, maar het was wel leuk.

Wout
(Die het heus niet gaat herhalen op de g2... wil je FM? Neem een DX7 of een Nord Modular :)

eindelijk eens een antwoord van iemand die weet waarover het gaat ,dit doet me veel plezier .
Hoewel ik je uitleg toch ook een aantal maal heb moeten lezen vooraleer ik het begreep vind ik het toch vreemd dat dit niet voor alle synthesizers opgaat (omtrent de inverted modulation ,komt helemaaal niet voor bij de software versie van de nord :discodsp...
o ja ik heb nog een vraagje :als ik de osc2als noise source gebruik,dan fungeert de semitone knop als kleurtoon maar in geen geval kan ik deze moduleren met lfo1 (die zou dan de kleurtoon moeten moduleren ),met de modulation envelope lukt het wel ;

toch bedankt voor je meer dan behoorlijkeuitleg
;

Misschien komt Disco DSP Discovery niet helemaal in dat gebied?
Ik ken dit programma niet. Ik heb het wel, van die jongens gekregen, omdat er gebruik gemaakt is van mijn Patches, die oorspronkelijk alleen voor Clavia waren, maar ik werk nooit met VSTi.

Dat van die Noise modulation, och, er zit wel meer fout in de NL2, welke fouten helaas in de NL2X er niet uit gehaald zijn.Toch blijft het in mijn gehoor een heel bruikbare synthesizer.

Die URL's, die in deze thread staan, wijzen naar de gebruikers site van de Clavia synths. Er is een vrij uitgebreid deel voor de NL2. Zie:
http://www.nordsynth.zevv.nl/
De Nord Modular neemt nog het grootste deel in beslag (ook bruikbaar voor de Micro Modular), maar dat zal binnenkort met de G2 wel veranderen, of toch wel niet, maar dat is weer een ander verhaal :)

Wout

Net nog een grappige feature van de NordLead2 ontdekt...
Als je de Release van de Amp helemaal opendraait, dan staat daadwerkelijk op oneindig, dus geeft een hold functie.

testen: alle modulaties uit, Filter CutOff helemaal open, Resonance en FiltADSR uit, Amp Attack en Decay uit, Sustain en Release helemaal open.

Het geluid wordt alleen maar gestopt doordat er te weinig Voices zijn.

Wout

Back