Welke monitors heb jij?

Welke monitors heb jij?

• Spirit absolute 2

Stemmen: 40 6,4%
  • Behringer Truth

Stemmen: 49 7,9%
  • Tannoy Reveal (active)

Stemmen: 48 7,7%
  • Event 20/20 (Bas)

Stemmen: 9 1,4%
  • Genelec 10xx

Stemmen: 35 5,6%
  • Mackie HRx24

Stemmen: 33 5,3%
  • Alesis

Stemmen: 58 9,3%
  • Adam

Stemmen: 22 3,5%
  • Yamaha NS10(m)

Stemmen: 8 1,3%
  • Krk Vx

Stemmen: 35 5,6%
  • Samson Resolv

Stemmen: 12 1,9%
  • Dynaudio BM-xxa/p

Stemmen: 38 6,1%
  • PMC TB2

Stemmen: 6 1,0%
  • Zelfbouw

Stemmen: 9 1,4%
  • Hij staat er niet bij

Stemmen: 221 35,5%

• Totaal aantal stemmers
    623
Genelec M040's

Hierbij de toelichting.

Ik heb ongeveer 3 jaar lang met Krk Rokit 6 2e generatie geproduceerd. Prima monitoren maar wel meer "leuk" dan "neutraal".

Ik droomde wel al heel lang van Genelecs omdat ik ze overal zie in studio's van artiesten binnen mijn genre. Heb ze ook bij een vriend we me even goed mogen ervaren in een goede studio ruimte. Mijn eigen ruimte is ver van ideaal, dus heb ook altijd gedacht dat duurdere speakers halen in een waardeloze ruimte weggegooid geld was...

Ik merkte toch dat er bij mij in de studio wat moest veranderen, dus ben driftig opzoek gegaan naar 2e hands 8040's maar kon ze nergens vinden. Nieuw lag net buiten mijn budget. Inmiddels kwamen er steeds meer reviews van de nieuwe M-series. Heb deze dus half blind (zonder eerst te horen) besteld. Samen met isoacoustics iso-l8r155's.

Het verschil met de Krk's was enorm. Wat het eerst opviel was dat het hoog iets scherper was maar met name veel gedetailleerder. Ook het stereo beeld is sterk verbeterd t.o.v. de Krk's en de mids zijn veel ruimer en frequentie gebieden zijn makkelijk te bepalen.

Het mid laag en laag was in eerste instantie beduidend minder prominent dan bij de Krk's. Dit kwam met name doordat de Krk's front side ports heeft en dat de weergave sterk beïnvloed. Frequenties rond de 40hz waren beter hoorbaar dan bij de M040's maar ik heb wel gemerkt dat hoorbaarheid niet opweegt tegen detail.

De M040's hebben een downward bass port. Hierdoor krijg je hem niet recht in je gezicht maar is dus wel veel gedetailleerder. Wat mij met name opviel was toen ik de gennies eens heb ingezet om Film te kijken, de ervaring van het stereo beeld, het laag en de mids... onvoorstelbaar.

Voor mij is dit de eerste ervaring van audio waarneming waar je ineens zoveel dingen hoort die ik daarvoor nooit hoorde (in dezelfde audio).

Geen idee hoe deze A/B-en tegen de eerder duurdere 8040's, ik vermoed dat die net even dat stukje onderkant wel hebben wat hier in eerste indruk lijkt te missen.

Ik produceer Hardstyle, ook al was het even wennen meer laag heb ik echt niet nodig. Zeker niet als het alleen maar modder is.

Ik denk dat het vergelijkbaar is met de waarneming van de AKG k701 headphones in het laag. Het is gewoon niet gehyped.

Het mid laag en laag was in eerste instantie beduidend minder prominent dan bij de Krk's. Dit kwam met name doordat de Krk's front side ports heeft en dat de weergave sterk beïnvloed. Frequenties rond de 40hz waren beter hoorbaar dan bij de M040's maar ik heb wel gemerkt dat hoorbaarheid niet opweegt tegen detail.

Hoe zit dat eigenlijk, bij een KRK en bij veel andere monitoren staat in de specs een frequentiebereik van 50hz tot 20.000hz. Hoe zit dat dan met wat je hoort in de 40hz range?

dat valt af met een aantal dB per oktaaf.
maar dat moet je weer met een korrel zout nemen
en afzetten tegenover wat bijv REW meet
of cornergain als je dichter tegen een muur aan zit.

het resultaat kan zijn dat iemand denkt dat het "vet" klinkt maar in totaal niks van doen heeft met de de mix in het daw (die overal elders dus niet zo goed klinkt)

Hoe zit dat eigenlijk, bij een KRK en bij veel andere monitoren staat in de specs een frequentiebereik van 50hz tot 20.000hz. Hoe zit dat dan met wat je hoort in de 40hz range?

Dat heeft vooral veel te maken met de ruimte waarin de speakers staan.

Bericht door een moderator:
Gezien de recente nieuwe activiteit in dit topic: Zien jullie toegevoegde waarde in het toevoegen van een aantal wat meer recente modellen aan de monitor keuze in deze enquete?

Of een wat meer gedateerd model.. a la Philips MFB bv? Ik ben voor :okdan:

Haha, ik bedenk me net dat je maar 15 opties kunt opgeven in een enquete. Leuk idee maar kan dus helaas helemaal niet zonder andere opties te verwijderen.....

Philips... dan is het goed! :D

maar idd, met alleen de fabrikanten als keuzes had je iig geen uitschieters gehad van 35% zoals nu in "Hij staat er niet bij". :)

Quested H108 in combinatie met een VETTE Denon PRA1003 Vintage amp. Al 20 jaar. En nooit het gevoel gehad dat ik iets anders moest kopen.
Dat is bij heel veel mensen die zich laten verleiden tot 'budget' monitors helemaal anders.
De eindeloze, vruchteloze zoektocht naar de ideale monitor met veel geldverspilling tot gevolg...

Geef gewoon tssn de 1.200€ à 2500€ uit aan een set goede monitors. Een 'long term' investering in de toekomst die je behoed voor het bovenstaande.
Sparen is de boodschap, en dan voluit gaan !

ach ja, zit wel wat in, zit wel wat in. Niet dat ik het doe, maar zit wel wat in

Tannoy CPA-12. 12" dual concentric units.

Ik weet niet of mijn afluistering de ideale setup is om af te mixen, misschien iets te lief in het hoog. Ik weet wel dat de synths er heel lekker door klinken, en aangezien ik meer speel dan afmix...

ben bang dat je daar niet zoveel mee wint op de huidige lijst als de max 15 is.

Nee klopt, en de suggestie voor alleen merken vind ik ook erg beperkt. Een Event Opal vs een Event 2030 of een Neuman HK120a vs een 310a. Enorme verschillen waarbij het alleen vermelden van een merk heel weinig zegt over het monitoring systeem wat je in gebruik hebt.... (mijns inziens).

Begon met de alesis m1 active mk2, vond deze op gegeven moment in het laag veel te vaag, en hoog was eigenlijk ook ongedefinieerd. Maar ja ook hoop geleerd op die dingen, vond die poortruis trouwens ook echt irritant... :)

Vervolgens Mackie hr824 mk1, wat een verschil was dit, veel beter detail en wat strakker laag. Op gegeven moment was ik wel klaar hiermee, in het mid was het altijd gokken en hoewel ze lekker laag gingen was het niet perse strak. Ook in het hoog had ik wat aan te merken. Opzich toffe monitoren. Maar ja wilde toch echt stapje hoger...

Nu Barefoot mm27 gen 2, damn dit is tnt wel echt de shit. Enige wat ik aan te merken heb is dat ik nu goed (en snel!!!) kan horen waar t aan schort ;) ik kan hier nog een tijd op vooruit!! Alles is strak, gaat super laag, enorm detail, geen rare pieken en gaten in het freq. bereik. Super imaging. Lekker hard mocht dat nodig zijn...
Beste eigenschap is wel dat ik nu nergens verassingen heb als ik mijn mixen ergens anders hoor...

BarefootMM27_01.jpg

Sexy monitors hoor....

Dat plaatje had ik eerst staan idd, maar die was wat te groot......ik heb nu naar alle tevredenheid Dynaudio BM15A's staan, maar deze kasten zien er echt goed uit en kwa klank denk ik dat ze wel sweet zijn.

Back