Genelec M040's
Hierbij de toelichting.
Ik heb ongeveer 3 jaar lang met Krk Rokit 6 2e generatie geproduceerd. Prima monitoren maar wel meer "leuk" dan "neutraal".
Ik droomde wel al heel lang van Genelecs omdat ik ze overal zie in studio's van artiesten binnen mijn genre. Heb ze ook bij een vriend we me even goed mogen ervaren in een goede studio ruimte. Mijn eigen ruimte is ver van ideaal, dus heb ook altijd gedacht dat duurdere speakers halen in een waardeloze ruimte weggegooid geld was...
Ik merkte toch dat er bij mij in de studio wat moest veranderen, dus ben driftig opzoek gegaan naar 2e hands 8040's maar kon ze nergens vinden. Nieuw lag net buiten mijn budget. Inmiddels kwamen er steeds meer reviews van de nieuwe M-series. Heb deze dus half blind (zonder eerst te horen) besteld. Samen met isoacoustics iso-l8r155's.
Het verschil met de Krk's was enorm. Wat het eerst opviel was dat het hoog iets scherper was maar met name veel gedetailleerder. Ook het stereo beeld is sterk verbeterd t.o.v. de Krk's en de mids zijn veel ruimer en frequentie gebieden zijn makkelijk te bepalen.
Het mid laag en laag was in eerste instantie beduidend minder prominent dan bij de Krk's. Dit kwam met name doordat de Krk's front side ports heeft en dat de weergave sterk beïnvloed. Frequenties rond de 40hz waren beter hoorbaar dan bij de M040's maar ik heb wel gemerkt dat hoorbaarheid niet opweegt tegen detail.
De M040's hebben een downward bass port. Hierdoor krijg je hem niet recht in je gezicht maar is dus wel veel gedetailleerder. Wat mij met name opviel was toen ik de gennies eens heb ingezet om Film te kijken, de ervaring van het stereo beeld, het laag en de mids... onvoorstelbaar.
Voor mij is dit de eerste ervaring van audio waarneming waar je ineens zoveel dingen hoort die ik daarvoor nooit hoorde (in dezelfde audio).
Geen idee hoe deze A/B-en tegen de eerder duurdere 8040's, ik vermoed dat die net even dat stukje onderkant wel hebben wat hier in eerste indruk lijkt te missen.
Ik produceer Hardstyle, ook al was het even wennen meer laag heb ik echt niet nodig. Zeker niet als het alleen maar modder is.
Ik denk dat het vergelijkbaar is met de waarneming van de AKG k701 headphones in het laag. Het is gewoon niet gehyped.
.