Levensduur LCD's

Hazes

Vind ik leuk
Is de contrast-instelling van een display van invloed op de levensduur? Als ik het lcd van mijn pasverworven mpc1000 goed wil kunnen lezen onder een hoek, is hij het best leesbaar als ik de display heel donker zet. Als je dan recht (dus niet onder een hoek) op het display kijkt is het scherm donker en vrij moeilijk te lezen. Ben ik door het display heel donker te zetten nu bezig 'm voortijdig naar zijn grootje te helpen of niet?

Bedankt voor je reply BamBam, zou het alleen fijn vinden als er nog meer forummers zouden zijn die jouw info ondersteunden (niet dat ik je niet vertrouw hoor, maar wil wel graag op zeker spelen)

levensduur van de lcd zelf is heel erg lang enige waar je zorgen om moet maken is je back lite

deze zijn meestal te vervangen en een hoop mensen bouwen en dan een schakelaar bij om dan de levens duur te beperken

heb zelf een mpc 60 waarbij ik hem nog moet vervangen

hahaha ! das weer een typische vraag voor 'hollanders' - lol ,lcd contrast verlagen zodat ie langer meegaat :duivels: :duivels: :duivels:

grapje :dubbel: :dubbel: :dubbel:

Ik kan me voorstellen dat wanneer het licht op z'n scherpst staat, ie eerder kapot gaat dan heel donker.
Maar dat zal wel een paar jaartes duren. Mijn MPC staat ook zovaak hele dagen aan. Ik wil er ooit nog een
aan/uitknop in bouwen, maar dat zal er wel nooit van komen.

Ik moet ook altijd lachen als ik iemand in de winkel een extra pantalon laat maken bij de aanschaf van een pak :W

Maar goed, wat het lcd betreft, die gaat echt wel lang mee. En tegen de tijd dat de backlit het begeeft koop je een nieuwe folie. Een schakelaar ertussen bouwen om je backlit te besparen is ook onzin. Spaar je je backlit sloop je je ogen ;)

komen we meteen uit bij de vraag:
"wat is de levensduur van een synth" daar ben ik welleens benieuwd naar, aangezien vele synths uit de jaren 80 het nu nog probleemloos doen. De Yamaha DX serie bv, zeer goed gebouwd volgens mij.

dan kijk ik naar de synths van nu: is het slecht volgens mij, als je kijkt naar de knopjes van cs1x, ms2000, electribe ea1 ed die zijn zo fragiel en hebben al speling nu. zitten vaak meteen op het moederbord zonder ijzeren tussenstuk wat het stevig maakt. dan zal de rest ook wel slecht zijn.

Levensduur is niet alleen: hoe stevig gebouwd.
Gesteld: in het geval van een synth die de moeite waard is, dan kan je 'm nog repareren.
Maar: dan moeten er nog wel reserve-onderdelen te krijgen zijn!

De echte zorg heb ik dus over custom chips (dat zie je nu al met SSM en CEM chips, uit de populaire oudere analoge polysynths) of nog lastigere onderdelen (ARP ingegoten spul, Yamaha CS voice boards, etc.).
Eigenlijk heb ik geen idee waar het heengaat met de 'repareerbaarheid' van moderne synthjes - maar heb er een hard hoofd in... :stupid

Kortom: als het bleef bij het vervangen van een LCD backlight, dan zou ik erg gelukkig zijn! :)

daar blijft het ook meestal bij.
Je heb neem ik aan de threads wel gezien over de s3000 series etc.

En dat is makkelijk zelf te repareren, maar ga er maar vanuit dat je een dergelijke thread over je mpc1000 pas over een jaar of 6 tegen zal komen.

En dan nog: je hoort deze problemen nooit over de s5000/s6000, dus lijkt het wel of Akai de display problemen onder controle heeft.

Origineel geplaatst door thegreatmuffin
Een schakelaar ertussen bouwen om je backlit te besparen is ook onzin. Spaar je je backlit sloop je je ogen ;)

echt onzin is het nu ook weer niet. Ik werk er vaak lang genoeg mee zonder naar het display te kijken. En ook als je effe een tijdje weg bent, maar de mpc aan wil laten staan, is het handig.

Origineel geplaatst door Hanz
Levensduur is niet alleen: hoe stevig gebouwd.
Gesteld: in het geval van een synth die de moeite waard is, dan kan je 'm nog repareren.
Maar: dan moeten er nog wel reserve-onderdelen te krijgen zijn!

De echte zorg heb ik dus over custom chips (dat zie je nu al met SSM en CEM chips, uit de populaire oudere analoge polysynths) of nog lastigere onderdelen (ARP ingegoten spul, Yamaha CS voice boards, etc.).
Eigenlijk heb ik geen idee waar het heengaat met de 'repareerbaarheid' van moderne synthjes - maar heb er een hard hoofd in... :stupid

Kortom: als het bleef bij het vervangen van een LCD backlight, dan zou ik erg gelukkig zijn! :)

ik neem aan dat digitale apparatuur minder snel kwa chips ed kapot gaat dan een analoge.

Origineel geplaatst door thegreatmuffin
Ik moet ook altijd lachen als ik iemand in de winkel een extra pantalon laat maken bij de aanschaf van een pak :W

Maar goed, wat het lcd betreft, die gaat echt wel lang mee. En tegen de tijd dat de backlit het begeeft koop je een nieuwe folie. Een schakelaar ertussen bouwen om je backlit te besparen is ook onzin. Spaar je je backlit sloop je je ogen ;)

de meeste akai samplers hebben een backlit schakelaar erop zitten, en de s5000/s6000 ( de z series weet ik niet ) hebben zelfs een scheensaver

Dus geen onzin....

om even terug te keren naar het scherm:
Ik ben nu op mijn oude toshiba laptop deze reply aan het typen. het scherm (lcd) van dat ding is van 1998 ongeveer, of zelfs ietsje voordien. zowel licht als donker heeft dit ding gegeven. Uren heeft het al gedraait. En toch... nog steeds doet het ding het perfect of zo goed als. (kga niet te luid roepen)

dus ja... zo'n dingen gaan dus vrij lang mee.

wat synths betreft: ook analoge spullen doen het al zeer lang onder soms triestige omstandigheden... veel hangt soms af van toeval denk ik en de bouw er van.

greetz

cloudy

Ik heb het ook gehad met de display van mijn S3000xl.
Ik heb nu een heel mooi rood display!

m.vr.gr.,

TranceCom

Origineel geplaatst door TranceCom
Ik heb het ook gehad met de display van mijn S3000xl.
Ik heb nu een heel mooi rood display!

m.vr.gr.,

TranceCom

daar wil ik wel eens een foto van zien, om mezelf ervan te overtuigen dat het wel mooi is......

Ik ken wel heel veel mensen op andere fora's waarvan de display van een mpc na 5 jaar ongeveer naar de klote gaat...ja en dat is klote. Gewoon je scherm goed afdekken en niet teveel omhoog drukken laat hem in 1 stand staan..verder heeft alles z'n slijtage..

Back