Korg DW8000 digitaal of analoog of beide

Hoi hoi.... the quote to end all wars:

If you have an analog oscillator core where the sawtooth or triangle charge pump discharge is being controlled by an analog voltage thru an expo converter (whether fed from a DAC or not), these are generally referred to as voltage controlled oscillators (vcos).

If you have an analog oscillator core where the wave discharge is directly controlled by a digital timer, that is what is generally referred to as a digitally controlled oscillator (dco).

If you have a sample playback table that is played back from either hardware or software, that is a digital oscillator. A modelled oscillator is a different type, but still is a digital oscillator.

The only other variety I've ever seen is where an analog sawtooth oscillator drives a wavetable whose position is voltage controlled. This approach combines the drift and non precise tracking of the analog vco with the timbral variety of a wavetable. Examples include the Wiard Waveform City and Blacet Miniwave.

analoog/digitaal, tja, beide he.....

analoog/digitaal, tja, beide he.....

Misschien kan ik wat licht op de zaak werpen, heb jarenlang een dw8000 gehad.

De oscillatoren zijn digitaal, gesampled eigenlijk per octaaf, 16 verschillende golfvormen waaronder ook sinus en een blokgolf achtig iets, wat e-piano, orgel enz enz. Je krijgt er 2 DCO's met detune en je hebt ruis. Autobend op 1 of 2 osc's.

Dan de VCA en VCF, die zijn dus analoog, hij is achtstemmig en als je hem opentrekt zie je dus ook acht ic'tjes zitten voor de vcf. Deze kun je ook nog helemaal instellen, freq/res enz enz, om ze allemaal gelijk te krijgen.

De vca en vcf hebben een pracht van een EG (volgens mij is die weer digitaal) eentje van het ADBSSR.
Dat is helemaal super en zou iedere synth moeten hebben. Je krijgt als het ware twee sustain waarden.
De eerste heet breakpoint en de tweede sustain. De decay bepaalt de tijd tot het breakpoint en de Slope bepaalt de tijd tot de sustain waarde. Je kan dus de breakpoint lager zetten dan de sustain. Wat je dan krijgt is een geluid dat na de attack en decay zacht wordt en daarna weer harder naar het sustain niveau toe. Wat je ook kan doen is een soort dubbele afvaltijd. sustain op 0 en breakpoint halverwege of driekwart. Met een relatief lange decay tijd ten opzichte van de slope duurt het lang voordat je halverwege zit en daarna vrij snel naar 0 of andersom.............

Dan nog wat modulatiemogelijkheden. En een digitale delay. Jawel, in een synth uit 1984 (geloof ik). En hij werkt ook nog es prima. Met de modulatie krijg je er chorus uit, iets van een reverb lukt ook en ook mega delay. Dubbele zaagtand, beetje ontstemmen, delaytje erop en JUMP(en) maar.

Als ik ooit m'n handen kan krijgen op een EX8000 (moduleversie) dan koop ik weer zo'n ding. Er zaten dingen in die m'n triton doen verbleken van angst....... en daar staat dan dwgs bij, zucht.

Menig analoge synth moet het ook afleggen als het apparaatje op unison wordt gezet. Het is een hele dikke sound die je dan krijgt.

Programmeren is eerst even lastig maar als je het 1x door hebt dan weet je uit je hoofd welk getal waar voor dient. 31 was cutoff, 32 resonance, als ik er achter ga zitten weet ik het zo weer. Het staat er gelukkig ook op, maar het leert snel. Het is een beetje het idee van de AX80, alleen had die voor elke waarde een schuifje met ledjes, ook gaaf.

Als er nog vragen zijn hoor ik het wel. Heb het apparaat gehad van 1987 tot en met 2003......

Re: analoog/digitaal, tja, beide he.....

Re: analoog/digitaal, tja, beide he.....

Origineel geplaatst door keysfreak
Het staat er gelukkig ook op, maar het leert snel. Het is een beetje het idee van de AX80, alleen had die voor elke waarde een schuifje met ledjes, ook gaaf.

Even om verwarring te voorkomen:
Editen op de DW8000 is als op de Korg Poly800, Crumar Bit99, Roland JX8p, etc: met 2 nummerige waardes selecteer je de parameter, die je met de nummerieke toetsen invoert. De waarde van de parameter verander je met een data slider, de info (dus de waarde van de parameter) wordt weergegeven aan de hand van een 2 cijferig LCD schermpje.
Zeker niet moeilijk, kwestie van de nummers onthouden voor de parameters (hoewel de ervaring mij heeft geleerd dat het onthouden lastiger wordt als je een stuk of 5 van dit soort synths hebt...), maar wel lastiger dan op de AX80.

De Akai AX80 is qua editen meer als een Yamaha DX7: 1 membraam knop voor iedere parameter (hoewel de DX7 weer 2 functies onder iedere membraam knop heeft). Druk op de knop voor de parameter en je kunt met de data knop de waarde veranderen. De LED's geven iedere waarde grafisch weer, waardoor alles heel overzichtelijk blijft en zo, in tegenstellig tot een DX7, meer aanvoelt als een synth met schuiven zoals de AX60 of Roland Juno 106.

DW8000 is een prima synth trouwens, zeker voor de prijs waar ze doorgaans voor verkocht worden.

Laatst gewijzigd:
Heb een Dw8000 gekocht en krijg hem van de week binnen. Leuke synth om erbij te hebben. Het filter in het laag klinkt echt super. Vergelijkbaar met de prophet VS, microwave en PPG
Maar klinkt toch net even anders zoals je op de demo kunt horen.

Hier nog een mooie demo
http://jexus.id.uw.edu.pl/WCOG_Korg_DW8000.mp3

De DW8000 heb ik ook nog gehad, en ik vond het echt een lekkere synth. Dat hij zo goed klinkt zie je er aan de buitenkant niet echt af om het maar zo te zeggen.

Ik heb hem uiteindelijk verkocht omdat ik een DSS-1 kocht die grotendeels hetzelfde is, alleen dan met oscillators die je zelf kunt samplen (of "tekenen" zelfs). Allebei zijn het in ieder geval erg fijne machines met goede filters :halleluja

Volgens mij is de rackversie EX8000, wel gewilder. Wanneer ze eens te koop staan, zijn ze ook zo weer weg. Wegens te weinig ruimte had ik ook liever een rack willen hebben!!

Inderdaad Hooihuis. Als je de lay-out bekijkt, lijkt het een beetje een goedkoop keyboard. Alleen de speakers ontbreken. Vind die 16 wave plaatjes wel weer leuk eruit zien.
http://hem2.passagen.se/tkolb/art/synth/images/dw8000.jpg

Laatst gewijzigd:
<bijdehandmodus>

Ik had ooit ergens een test gezien waarbij inderdaad de vco's van verschillende analoge synth's getest werden op een osciloscoop. De blokgolf bijv. was voor elke synth inderdaad verschillend.
Maaarrre de conclusie was dat dit tóch niet het karakter van een synth/merk bepaalt! Het is wel degelijk het filter wat "de sound" van een bepaalde synth geeft.

<bijdehandsmodus>

Alles behalve. Het is echt de som der delen die voor het resultaat zorgt.

Ook valt 't me op dat mensen virtueel als iets bezonders zien. Veel rekenkracht ? hahahaha .. eerst verdiepen in de materie en dan pas wat roepen. Virtueel betekent gewoon nabootsen en dat kan op hele simpele manieren. Bijv een osc met 'n lfo moduleren kan ook al het instabiele karakter van analoge osc nabootsen. En daar heb je alles behalve veel rekenkracht voor nodig.

Mooi weer hoe marketing de werkelijkheid manipuleert

Bijv een osc met 'n lfo moduleren kan ook al het instabiele karakter van analoge osc nabootsen. En daar heb je alles behalve veel rekenkracht voor nodig.
Ooit wel eens geprobeert? En werkte het?

Ooit wel eens geprobeert? En werkte het?

Het klinkt niet zo overtuigend analoog als echt analoog. Maar dat is ook niet wat virtueel inhoud.

Maar ik heb goed gegeken wat ze bij een k2000 allemaal deden om analoog na te bootsen en dat waren allemaal van dat soort truukjes.

Virtual moddeling is wat mij betreft ook zwaar overhyped.

Alles behalve. Het is echt de som der delen die voor het resultaat zorgt.

Ook valt 't me op dat mensen virtueel als iets bezonders zien. Veel rekenkracht ? hahahaha .. eerst verdiepen in de materie en dan pas wat roepen. Virtueel betekent gewoon nabootsen en dat kan op hele simpele manieren. Bijv een osc met 'n lfo moduleren kan ook al het instabiele karakter van analoge osc nabootsen. En daar heb je alles behalve veel rekenkracht voor nodig.

Mooi weer hoe marketing de werkelijkheid manipuleert

Een beetje off topic maar wel interessant dit....zo heb ik eens proberen uit te zoeken (waarschijnlijk toen ik even geen inspiratie had :D), waar het verschil nu zit in de sound van een Alesis ION en echte analoge bakken.

Het zit hem natuurlijk in verschillende dingen, maar met twee aanpassingen kon ik de ION al een stuk "analoger" laten klinken. 1 was de oscillator drift opschroeven tot bijv. 15 of 20% - de osc.'s van de ION klinken echt goed, maar zijn natuurlijk veel te stabiel.

En 2 was, misschien ook voor de hand liggend, ruis toevoegen in de mixer. Hiermee kan je experimenteren natuurlijk; ruis voor- of na het filter e.d. Maar gek genoeg was slechts een klein beetje noise, die je niet eens hoort als je het niet zou weten, genoeg om meer een analoge feel te geven. Het werkt echt!

Ook valt 't me op dat mensen virtueel als iets bezonders zien. Veel rekenkracht ? hahahaha .. eerst verdiepen in de materie en dan pas wat roepen.
Ja, maar dan zou je weten dat de meeste energie gaat in het zorgen dat de oscillators niet aliasen, en dat het meeste werk (niet noodzakelijkerwijs rekenkracht) gaat in het nabootsen van nonlineaire vervorming.

Bijv een osc met 'n lfo moduleren kan ook al het instabiele karakter van analoge osc nabootsen.
Ja, maar je hebt dan 1 LFO per oscillator nodig die een random drift heeft over de tijd. Dan heb je nog een soort master-LFO erover die het algehele verstemmen regelt, want een antieke synth warmt ook op :P.

Verder, als je het signaal van een analoge oscillator bekijkt in een scoop, dan zie je bij een zaagtand bijvoorbeeld dat het moment waarop het voltage "dropt" niet altijd in het midden zit, en dat bij een blokgolf je geen perfecte rechte lijn hebt. Een soort hele hoogfrequente en subtiele PWM.

En daar heb je alles behalve veel rekenkracht voor nodig.
Rekenkracht is relatief. Massive was een absolute CPU-killer op m'n XP2600+, met m'n Core 2 Quad is 't een watje :D.

echt analoog blijft natuurlijk echt analoog, maar hybride synths, (DW8000, kawai k3, ensoniq esq, Prophet 2000) zijn IMHO een voordelige manier om het te benaderen.

Back