zang normalizeren wel of niet

Juuliea

Bibliothecaresse in Black
ik heb een zang partij die uitgestuurd word op 0db
gain is op 1 uur level is op 11 uur gebruik de preamps van mijn mixer
als het in sonar binnen komt klinkt het zacht als ik normalize gebruik is het perfect
dus mijn vraag is nomalize wel of niet gebruiken

Voor 1 uur 's middags kun je beter niet normalizen, dat zou ik pas bewaren tot na 7 uur 's avonds liefst na het eten.
Nee even zonder gekheid; als jij het lekker vindt klinken dan moet je het zeker doen. Als je echt heel kieskeurig bent, dan kun je beter niet normalizen maar het signaal harder zetten.
Als je b.v met een 16 bits audiofile werkt dan wordt bij het normalizen het einresultaat afgerond op 16 bits (klinkt logisch).
Als je het signaal echter softwarematig harder zet, dan gebeurd dit meestal op 32 of zelfs 64 bits.

Radiance

Eigenlijk vrij simpel.

Komt je signaal te zacht binnen op je PC en je gaat 'm normalizen en daarna bv. compressen en daarna weer normalizen, dan neem je een flinke bak ruis mee.
Voor een optimale signaal/ruis verhouding moet je je signaal dus hard genoeg binnen laten komen.
wel moet je zorgen dat je je gain zo laag mogelijk houdt (met het oog op ruis; 1 uur is way too far) kanaalfader kan gerust bijna vol open.
Je mic techniek kan ook de oorzaak zijn. :D

Re: zang normalizeren wel of niet

Origineel geplaatst door Jedee
ik heb een zang partij die uitgestuurd word op 0db
gain is op 1 uur level is op 11 uur gebruik de preamps van mijn mixer
als het in sonar binnen komt klinkt het zacht als ik normalize gebruik is het perfect
dus mijn vraag is nomalize wel of niet gebruiken

als je hem niet gebruikt weet je iig wel hoe laat het is !

zangpartij van waar ? gain van wat ? level 11 (super mario..) ?
preamps zijn stoer !

is "Normalize" trouwens al uit op playstation 2 ?

wat vroeg je ook al weer ?:confused:

jazz... mischien weer iemand die nog net voor het einde van het jaar een gooi doet naar slechtste thread van 2003?

maar idd, dat van "uur" snap ik ook nix van... :confused: de stand van de knoppen ofzo?
hoezo normalize wel of niet gebruiken? dat gebruik je om alles gelijkmatig in volume op te schroeven...
of bedoeld jedee toch wel eigenlijk gewoon compressie mischien?

Back