Ik heb gisteren een Remote25 Audio gekocht. Kan je dus nog geen volledige gebruikerservaring melden, maar een paar pro's kan ik wel noemen (gelden m.u.v. het audio-deel ook voor de standaard Remote25).
- Prettig twee octaafs toetsenbord. Vergelijkbaar met de K(S) serie van Novation. Prettig spelend en een goede after touch.
- Pitch/Mod pookje werkt erg prettig. Tegelijk benden en moduleren.
- Drukgevoelig X-Y pad en een hele berg redelijke stevige sliders en draaiknoppen (sommige 360 graden) maken het controller deel compleet.
Het installeren van de drivers bij de Audio versie vergt wel wat tijd. Wat er mis is met één setup die alles voor je uitvoert weet ik ook niet. Nu moet je eerst de USB drivers installeren, dan herstarten en aansluiten, dan nog handmatig een paar USB en MIDI drivers updaten. Maar goed, even goed lezen en 5 minuten installatiewerk en het draait.
Heb de controller heel even met Reason 1.0 getest wat nog op de laptop stond. Het werkte meteen! Er zitten ook al een berg voorgeprogrammeerde presets in (hoe het zelf presets maken gaat weet ik nog niet) voor de meest voor de hand liggende software van SX tot Reason (div. instrumenten en mixer), een aantal NI VSTi's, Albino, Logic etc...
De controller heeft een standaard lay-out met labels bij de knoppen. Indien deze overeenkomen met de namen op het scherm dan heb je geen overlay nodig. Anders kun je een van de meegeleverde overlays gebruiken of er zelf een maken met de meegeleverde templates. Stelt niet veel voor maar is wel handig. De kanaalnummers van een mixer staan dan bijvoorbeeld bij de sliders i.p.v. de ADSR.
Ik moet de drivers nog even goed instellen. Maar zonder dat te doen had ik in Reason zonder problemen een latency van 7ms. Dat kan lager maar dan moet je de drivers dus goed instellen. Het geluid was op mijn Sennheiser ook erg helder.
Tot zover even wat ik tot nu toe weet van het ding. Verder is er een aktie van Novation waarbij je gratis een Extreme update toegestuurd krijgt. Dat houdt in dat je een software update krijgt waarna je controller tevens een K-station is! Dus twee in één

. Verder zit er dan SX LE, Live en de V-station plugin bij. Tja, toch leuk!
De Remote25 Audio kost bij Feedback nu 699,-. Dus das nie weinig maar je krijgt er wel behoorlijk wat voor!