Het Grote Symfo-Verhaal

Cheimoon

Ouwe rot
Dit is in reactie op een eerdere thread waarin dit aan bod kwam. Ik zal hier ook even de laatste post van Phase daar herhalen.

Origineel geplaatst door Phase
allemaal geweldige muziek !!!!!!!!
IQ lijkt echt meer op Genesis dan op Marillion vind ik en het oude Marillion met Fish vind ik echt ook op Genesis lijken.
misschien hebben Pallas en Pendragon meer richting Marillion, maar dan wel de oude he, die ik dus veel vind lijken op Genesis 1970-1978.

Yes vind ik nergens op lijken, is echt uniek en ELP met genesis verglijken ? nou nee

Gentle Giant hebben inderdaad veel weg van Genesis, maar zijn minder progressief met tempowisselingen ed

zullen we even een nieuwe tread hiervoor opstarten??

Ach, en waarom niet...

Ik moet trouwens wel even bekennen dat mijn kennis van IQ, Pallas en Pendragon (en Arena en Twelfth Night enz.) wat beperkt is; ik ben er zo vaak voor gewaarschuwd dat ik er nog maar niet aan begonnen ben (wel aan de rest trouwens).

Maar goed, waar waren we...

Oh ja: ik vind oude Marillion eigenlijk best weinig lijken op oude Genesis, behalve op Trespass (ze hadden zelfs allebei zo'n lamme drummer het eerste album... ;) ). Voor de rest is Marillion veel meer rock richting hardrock met wat extra's, terwijl Genesis erg veel klassieke invloeden heeft. Ik bedoel: hoor jij iets van Nursery Cryme, Foxtrot of Selling England terug in Marillion? Ik maar amper. Vanaf The Lamb wordt het wel meer trouwens.

Yes is wel uniek in de eigen tijd (al die bands trouwens), maar wordt wel veel nagedaan. In bands als The Flower Kings, Spock's Beard en Transatlantic (allemaal jaren '90) hoor je ontzettend veel Yes terug, naast ook Rush en Pink FLoyd trouwens. Maar Genesis (weer die drie albums vooral) wordt maar amper nagedaan. Ik bedoel: Firth of Fifth is toch wel een unicum (Dancing with the moonlit knight, Supper's ready, Time table, enz.). ELP wordt ook niet zoveel nagedaan (behalve wat betreft waanzinnig snelle loopjes, maar ELP heeft veel meer diepgang dan dat). Dat zou er ook weleens mee te maken kunnen hebben dat het gewoon ontzettend moeilijke muziek om te spelen, laat staan te bedenken (ooit Trilogy geprobeerd te spelen? :erm: ).

Maar Gentle Giant minder progressief? Vind je? Dat is echt gruwelijk vaag, maar wel op een andere manier. Meer richting middeleeuwen/renaissance. The Advent of Panurge bijvoorbeeld of gewoon heel veel van Octopus (Racontour Troubadour!) klinken niet zo moeilijk qua ritmes en tempo's, maar dat is maar één (okee, twee ;) ) aspect. Ook qua ritmes trouwens: probeer The Room, The House, The Street maar eens lekker mee te tellen (lukt wel, maar niet vanzelf).

Hé, en dan hebben we het nog niet eens over King Crimson, Jethro Tull en Rush gehad! 8)

Zoals in Emerson, Lake and Palmer, denk ik.

Anders weet ik ook niet waar ik het over heb. :D

Robert Palmer, die zanger, die is pas overleden ja. Niet echter Carl Palmer, de drummer. Niet bij mijn weten in ieder geval. Qua genres liggen die twee wel enkele lichtjaren uit elkaar... ;)

Origineel geplaatst door Cheimoon
Robert Palmer, die zanger, die is pas overleden ja.

Gompie, en ik zag hen nog een paar dagen geleden bij Jools Holland, maar dat zal dan wel een herhaling van de BBC geweest zijn.

Wout

Trouwens, what about de kruisbestuiving tussen YES en Led Zeppelin?

Bedoel je The Darkness? Eerder Queen en Led Zeppelin dan (echt geen prog in The Darkness te vinden!), hoewel Queen ook weer heel veel Led Zeppelin-invloeden heeft...

Om redenen van beleefdheid zeg ik daar maar niks over! (te ver doorgevoerd is het aardigste, denk ik)

Origineel geplaatst door Christov
ELP als in el-producto, of zit ik er nu weer totaal naast

en zoja...dat heeft toch geen ruk emt philcollins te maken

zal dr wel naast zitten:D

Phil Collins heeft in Genesis een aantal hits gemaakt die ook op zijn solo werk lijken (niet echt mijn muziek)
maar genesis heeft in de jaren 70, zeer unieke muziek gemaakt, die helemaal niks met Phil Collins solo te maken heeft zeg maar tot hun dubbel live LP "seconds Out" wordt ook helemaal gezongen door Phil Collins. Is zeer progresive symfo en dan kan je de verglijking wel met ELP maken, die ook een soort progresive symfo maakte.

Re: Het Grote Symfo-Verhaal

Oh ja: ik vind oude Marillion eigenlijk best weinig lijken op oude Genesis, behalve op Trespass (ze hadden zelfs allebei zo'n lamme drummer het eerste album... ;) ). Voor de rest is Marillion veel meer rock richting hardrock met wat extra's, terwijl Genesis erg veel klassieke invloeden heeft. Ik bedoel: hoor jij iets van Nursery Cryme, Foxtrot of Selling England terug in Marillion? Ik maar amper. Vanaf The Lamb wordt het wel meer trouwens.

jawel, op Script for a jesters Tear en Misplaced Childhood van Marillion hoor ik echt het gelluid van Genesis, zeker van Selling England. ook een plaat als Brave hoor ik veel Genesis invloeden.

Re: Het Grote Symfo-Verhaal

[Yes is wel uniek in de eigen tijd (al die bands trouwens), maar wordt wel veel nagedaan. In bands als The Flower Kings, Spock's Beard en Transatlantic (allemaal jaren '90) hoor je ontzettend veel Yes terug, naast ook Rush en Pink FLoyd trouwens. Maar Genesis (weer die drie albums vooral) wordt maar amper nagedaan. Ik bedoel: Firth of Fifth is toch wel een unicum (Dancing with the moonlit knight, Supper's ready, Time table, enz.). ELP wordt ook niet zoveel nagedaan (behalve wat betreft waanzinnig snelle loopjes, maar ELP heeft veel meer diepgang dan dat). Dat zou er ook weleens mee te maken kunnen hebben dat het gewoon ontzettend moeilijke muziek om te spelen, laat staan te bedenken (ooit Trilogy geprobeerd te spelen? :erm: ).

The Flower Kings, Spcks Beard en Transatlatic ken ik eigelijk helemaal niet. Sommige vrienden van me hebben er wel cd's van.
Rush komt overigens naar Nederland volgend jaar, ik ga naar het concert, en hebben net een fantastische live dubbel DVD uit: Rush in Rio

Ozric tentacles, kent iemand die band ? instrumentaal, invloeden uit de dance, symfo, spacerock.....helemaal top. ik heb eer 15 cd's van. boordevol synthesizers die muziek

Rush naar Nederland: zeker dat ik er ben! Het enige concert waar ik voor bij het postkantoor voor de deur zou gaan wachten waarschijnlijk (okee, reünietours van vergane glorie en deels overleden bands daargelaten). Alleen: wanneer? Volgens een gerucht 15 mei in Ahoy, maar ja, probeer daar maar eens een keertje voor te kopen (dat gerucht dus). In ieder geval komen ze niet op het Arrow Classic Rock Festival (Lichtevoorde), waar Yes wel komt, maar ik ga niet naar zo'n festival (zeker niet dát festival; sorry) voor alleen Yes, een aangezien het hun 35th anniversery-tour is zullen ze vast nog wel normaal komen met hun hele show (inclusief Roger Dean-decor).

Maar wat voor Genesisinvloeden in Marillion bedoel je dan precies? Kun je wat concrete voorbeelden geven (wat uit welk moment in welk nummer bij zowel Genesis als Marillion). Ik weet het namelijk niet zo. Als je nou Trespass zei, of The lamb, Trick of the Tail, Wind & Wuthering of (vooral) And then there were three, dan zou ik het wel snappen, maar nu toch niet echt. Zo lang je trouwens maar niet dat deel in Grendel bedoelt dat zo ontzettend lijkt op Apocalypse in 9/8 van Supper's Ready (maar dan 10 keer slechter en gewoon in 4/4); dat is een verschrikkelijke rip-off waar Marillion zich zelf later ook voor schaamde. :D

The Beard is trouwens erg goed. Tikje flauw af en toe en hun inspiratiebronnen zijn wel erg duidelijk, maar ze doen hun 'ding' erg goed, dus da's altijd leuk om te horen. The Flower Kings ken ik ook niet zo goed, maar het moet er-rgu goed zijn (het beste nu?). Transatlantic is allemaal bijzonder vakkundig, maar iets te duidelijk gejat. Echt een paar proggers die even lekker hun idolen willen nadoen, en dat hoor je ook.

Transatlantic zijn toch leden van Marillion, Flower Kings en Spocks Beard ?

nou verglijk:
Genesis: / Marillion:
The Knife / Forgotten sons
Abacab / Assassing

ed dezelde opbouw en structuren en tempowisselingen/sfeertjes.

maar ok Genesis zeer ok en orgineel waar veel bands schatplichtig aan zijn.

In ieder geval komen ze niet op het Arrow Classic Rock Festival (Lichtevoorde), waar Yes wel komt, maar ik ga niet naar zo'n festival (zeker niet dát festival; sorry) voor alleen Yes, een aangezien het hun 35th anniversery-tour is zullen ze vast nog wel normaal komen met hun hele show (inclusief Roger Dean-decor).

ben ik vorig jaar geweest, was kei goed ! gezellig tussen de boerenrockers, in de open lucht, Blowen en veel bier drinken en uitstekende live concerten gezien: Uriah Heep, Lynyard Skinyard, Thin Lizzy, Manfred Man's Earth Band, Status Quo, Deep Purple, Budgie allemaal in 1 keer gezien. Toch een leuk festival met oer-bands die een orgineel geluid hebben.
Vooral Status Quo was opzwepend! Machtig om te zien: 50000 mensen gaan op en neer met hun hoofd op de monotone boogie-rock ritme van de Quo ! Ze speelden ook hard !!! kan menig trance-house producer wat van leren.
Dep Purple met toetsenist Don Airly, veel solo's van em, en Manfred Mann stond helemaal omringt door synths (heeft zeker nog nooit van modules gehoord) ie had alles afgeplakt ! geen merken meer te zien en typenummers.

heb The Mars Volta bekeken, lijkt me en goeie band.

maar wel heel iets anders dan 35007, das echt meer richting Hawkwind

Origineel geplaatst door Phase
Transatlantic zijn toch leden van Marillion, Flower Kings en Spocks Beard ?

Yep, respectievelijk Pete Trawevas, Roine Stolt en Neal Morse (intussen een ex-Beard), plus ook nog Mike Portnoy van Dream Theater.

[/b]nou verglijk:
Genesis: / Marillion:
The Knife / Forgotten sons
Abacab / Assassing

ed dezelde opbouw en structuren en tempowisselingen/sfeertjes.

maar ok Genesis zeer ok en orgineel waar veel bands schatplichtig aan zijn. [/B]

Bedoel je dan qua tekst of muziek? De vergelijk tussen Abacab en wat dan ook van Marillion kan ik wel volgen, al vind ik Assasissing niet het beste voorbeeld (toevallig één van de meest hardrockerige nummers van Marillion), maar de verbanden tussen The Knife en Forgotten Sons zie ik niet zo, behalve lichtelijk qua ondewerp van de tekst. Maar ik zal het nog eens goed back 2 back luisteren.

Arrow lijkt me wel aardig, maar eigenlijk wil ik al die oude bands helemaal niet zien. Van de ene kant is het leuk om gezien te hebben, van de andere heb ik daar nou juist geen behoefte aan... (ik ben niet zo recht-toe-recht-aan-rock-liefhebber) :confused: Maar goed, het is nog ver, ik kan altijd nog zien tegen die tijd! (als het niet uitverkocht is natuurlijk)

Maar zijn wij nou trouwens de enige die iets te melden hebben over symfo/progrock? Er zijn er toch wel meer! Kom op! Wie kent wat en wat viindt men gaaf?

Ozric Tentacles werd al genoemd, alleen ging niemand er op in.
Nog steeds mijn favoriet qua virtuoze symph-rock.

Maar zijn wij nou trouwens de enige die iets te melden hebben over symfo/progrock? Er zijn er toch wel meer! Kom op! Wie kent wat en wat viindt men gaaf?

Ik heb best het een en ander aan prog rock in mijn CD-verzameling. Ik ben tegenwoordig wel aardig uitgekeken op het neo-prog en prog metal-genre-bands als Marillion, IQ, Transatlantic, Magellan, Flower Kings, Spock's Beard e.d. (hoewel de laatste Dream Theater-CD me zeker niet tegenviel. Dit is wat ik tegenwoordig nog opzet:

- Magma (de recente live DVD is errug goed)
- Anglagard (wisten de symfo van vroege jaren 70 opnieuw te brengen in de vroege jaren 90 en het klonk nog hartstikke fris ook. Zeer doortimmerde composities, heerlijke overgangen van melanchoiek tot opzwepend. "Epilog" is naar mijn mening een van de beste symfo-CDs aller tijden)
- Opeth (death metal met prog invloeden, maar hun laatste CD "Damnation" bevat alleen maar melodieus soft materiaal.)
- National Health ("Complete" bevat hun eerste twee CD's. Canterbury maar serieuzer en minder jazzy)
- Le Orme (Italie had een bloeiende symfo-scene in de jaren zeventig. Le Orme is daarvan een de beste bands. Wat mij betreft zijn "Felona e Sonora" en "Contrapuntti" net zo goed als de klassiekers van Yes, Genesis of ELP)
- Maudlin of the Well (soort kruising van Sigur Ros met death metal. Zowel heerlijk atmosferish als 'het behang komt van de muur'-hard. De leden van MotW gaan nu verder als als Kayo Dot en hebben recentelijk "Choirs of the Eye" uitgebracht met een nog grotere bezetting en nog gevarieerdere instrumentatie, o.a. viool, trombone, klarinet, saxofoon, piano, trompet. Hier vind je samples van de laatste CD: http://www.kayodot.net/www/audio3.html, via de link naar de albums van Maudlin of the Well kun je complete tracks downloaden van hun drie CDs, zoals dit verstilde juweeltje: http://www.kayodot.net/mp3/mlt.mp3 of ter contrast http://www.kayodot.net/mp3/mlt.mp3
- Madder Mortem (officieel gothic/doom metal, maar ze klinken voor mij als een toetsenloze Anekdoten met een zangeres die alles kan met haar stem, van fluisteren tot brullen. Stevig, maar ook 60-ies invloeden in de zanglijnen. Stel je voor dat Grace Slick nu een metal band begint en je komt in de buurt. http://www.maddermortem.com/downloads/download.php?type=mp3&choise=necropol_lit is een beetje een rampestamper, niet helemaal representatief voor de hele CD maar wel een lekker nummer. Tracks als "Rust Cleansing" en "Distance Will Save Us" zijn gewoon heerlijk tegendraads en inventief)

Verdere aanraders: The Cardiacs, Gentle Giant (Playing the Fool), PFM (Per un amico), After Crying, Hatfield & The North, UK, The 3rd and the Mortal (Painting on Glass), Happy the Man, Thinking Plague, plus natuurlijk het bekende werk van Genesis, Yes, Rush, Camel, Mike Oldfield, King Crimson, VDGG, etc

Wat URLs toegvoegd :)

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door demian
Ozric Tentacles werd al genoemd, alleen ging niemand er op in.
Nog steeds mijn favoriet qua virtuoze symph-rock.

The Ozrics ! Na hawkwind mijn favo band ! maar is meer space-rock met symfo/world/vanalles invloeden.
heb er stuk of 10 cd's van. Waterfall Cities is een fantastische cd met veel over the top synth sounds.
The Pongmasters Ball live DVD is ook super

Origineel geplaatst door Saskija
Ik heb best het een en ander aan prog rock in mijn CD-verzameling. Ik ben tegenwoordig wel aardig uitgekeken op het neo-prog en prog metal-genre-bands als Marillion, IQ, Transatlantic, Magellan, Flower Kings, Spock's Beard e.d. (hoewel de laatste Dream Theater-CD me niet tegenviel. Dit is wat ik tegenwoordig nog opzet:

- Magma (de recente live DVD is errug goed)
- Anglagard (wisten de symfo van vroege jaren 70 opnieuw te brengen in de vroege jaren 90 en het klonk nog hartstikke fris ook. Zeer doortimmerde composities, heerlijke overgangen van melanchoiek tot opzwepend. "Epilog" is naar mijn mening een van de beste symfo-CDs aller tijden)
- Opeth (death metal met prog invloeden, maar hun laatste CD "Damnation" bevat alleen maar melodieus soft materiaal.)
- National Health ("Complete" bevat hun eerste twee CD's. Canterbury maar serieuzer en minder jazzy)
- Le Orme (Italie had een bloeiende symfo-scene in de jaren zeventig. Le Orme is daarvan een de beste bands. Wat mij betreft zijn "Felona e Sonora" en "Contrapuntti" net zo goed als de klassiekers van Yes, Genesis of ELP)
- Maudlin of the Well (soort kruising van Sigur Ros met death metal. Zowel heerlijk atmosferish als 'het behang komt van de muur'-hard. De leden van MotW gaan nu verder als als Kayo Dot en hebben recentelijk "Choirs of the Eye" uitgebracht met een nog grotere bezetting en nog gevarieerdere instrumentatie, o.a. viool, trombone, klarinet, saxofoon, piano, trompet. Hier vind je samples: http://www.kayodot.net/www/audio3.html)
- Madder Mortem (officieel gothic/doom metal, maar ze klinken voor mij als een toetsenloze Anekdoten met een zangeres die alles kan met haar stem, van fluisteren tot brullen. Stevig, maar ook 60-ies invloeden in de zanglijnen. Stel je voor dat Grace Slick nu een metal band begint en je komt in de buurt)

Verdere aanraders: Gentle Giant (Playing the Fool), PFM (Per un amico), After Crying, Hatfield & The North, UK, The 3rd and the Mortal (Painting on Glass), Happy the Man, plus natuurlijk het bekende werk van Genesis, Yes, Rush, Camel, Mike Oldfield, King Crimson, VDGG, etc

Magma heb ik ook muziek van, rare teksten = zelf verzonnen taal of zo.
Opeth- das geproduceerd door Steve Wilson van Pocupine Tree

Back