Dit is in reactie op een eerdere thread waarin dit aan bod kwam. Ik zal hier ook even de laatste post van Phase daar herhalen.
Ach, en waarom niet...
Ik moet trouwens wel even bekennen dat mijn kennis van IQ, Pallas en Pendragon (en Arena en Twelfth Night enz.) wat beperkt is; ik ben er zo vaak voor gewaarschuwd dat ik er nog maar niet aan begonnen ben (wel aan de rest trouwens).
Maar goed, waar waren we...
Oh ja: ik vind oude Marillion eigenlijk best weinig lijken op oude Genesis, behalve op Trespass (ze hadden zelfs allebei zo'n lamme drummer het eerste album...
). Voor de rest is Marillion veel meer rock richting hardrock met wat extra's, terwijl Genesis erg veel klassieke invloeden heeft. Ik bedoel: hoor jij iets van Nursery Cryme, Foxtrot of Selling England terug in Marillion? Ik maar amper. Vanaf The Lamb wordt het wel meer trouwens.
Yes is wel uniek in de eigen tijd (al die bands trouwens), maar wordt wel veel nagedaan. In bands als The Flower Kings, Spock's Beard en Transatlantic (allemaal jaren '90) hoor je ontzettend veel Yes terug, naast ook Rush en Pink FLoyd trouwens. Maar Genesis (weer die drie albums vooral) wordt maar amper nagedaan. Ik bedoel: Firth of Fifth is toch wel een unicum (Dancing with the moonlit knight, Supper's ready, Time table, enz.). ELP wordt ook niet zoveel nagedaan (behalve wat betreft waanzinnig snelle loopjes, maar ELP heeft veel meer diepgang dan dat). Dat zou er ook weleens mee te maken kunnen hebben dat het gewoon ontzettend moeilijke muziek om te spelen, laat staan te bedenken (ooit Trilogy geprobeerd te spelen?
).
Maar Gentle Giant minder progressief? Vind je? Dat is echt gruwelijk vaag, maar wel op een andere manier. Meer richting middeleeuwen/renaissance. The Advent of Panurge bijvoorbeeld of gewoon heel veel van Octopus (Racontour Troubadour!) klinken niet zo moeilijk qua ritmes en tempo's, maar dat is maar één (okee, twee
) aspect. Ook qua ritmes trouwens: probeer The Room, The House, The Street maar eens lekker mee te tellen (lukt wel, maar niet vanzelf).
Hé, en dan hebben we het nog niet eens over King Crimson, Jethro Tull en Rush gehad!
Origineel geplaatst door Phase
allemaal geweldige muziek !!!!!!!!
IQ lijkt echt meer op Genesis dan op Marillion vind ik en het oude Marillion met Fish vind ik echt ook op Genesis lijken.
misschien hebben Pallas en Pendragon meer richting Marillion, maar dan wel de oude he, die ik dus veel vind lijken op Genesis 1970-1978.
Yes vind ik nergens op lijken, is echt uniek en ELP met genesis verglijken ? nou nee
Gentle Giant hebben inderdaad veel weg van Genesis, maar zijn minder progressief met tempowisselingen ed
zullen we even een nieuwe tread hiervoor opstarten??
Ach, en waarom niet...
Ik moet trouwens wel even bekennen dat mijn kennis van IQ, Pallas en Pendragon (en Arena en Twelfth Night enz.) wat beperkt is; ik ben er zo vaak voor gewaarschuwd dat ik er nog maar niet aan begonnen ben (wel aan de rest trouwens).
Maar goed, waar waren we...
Oh ja: ik vind oude Marillion eigenlijk best weinig lijken op oude Genesis, behalve op Trespass (ze hadden zelfs allebei zo'n lamme drummer het eerste album...
). Voor de rest is Marillion veel meer rock richting hardrock met wat extra's, terwijl Genesis erg veel klassieke invloeden heeft. Ik bedoel: hoor jij iets van Nursery Cryme, Foxtrot of Selling England terug in Marillion? Ik maar amper. Vanaf The Lamb wordt het wel meer trouwens.Yes is wel uniek in de eigen tijd (al die bands trouwens), maar wordt wel veel nagedaan. In bands als The Flower Kings, Spock's Beard en Transatlantic (allemaal jaren '90) hoor je ontzettend veel Yes terug, naast ook Rush en Pink FLoyd trouwens. Maar Genesis (weer die drie albums vooral) wordt maar amper nagedaan. Ik bedoel: Firth of Fifth is toch wel een unicum (Dancing with the moonlit knight, Supper's ready, Time table, enz.). ELP wordt ook niet zoveel nagedaan (behalve wat betreft waanzinnig snelle loopjes, maar ELP heeft veel meer diepgang dan dat). Dat zou er ook weleens mee te maken kunnen hebben dat het gewoon ontzettend moeilijke muziek om te spelen, laat staan te bedenken (ooit Trilogy geprobeerd te spelen?
).Maar Gentle Giant minder progressief? Vind je? Dat is echt gruwelijk vaag, maar wel op een andere manier. Meer richting middeleeuwen/renaissance. The Advent of Panurge bijvoorbeeld of gewoon heel veel van Octopus (Racontour Troubadour!) klinken niet zo moeilijk qua ritmes en tempo's, maar dat is maar één (okee, twee
) aspect. Ook qua ritmes trouwens: probeer The Room, The House, The Street maar eens lekker mee te tellen (lukt wel, maar niet vanzelf).Hé, en dan hebben we het nog niet eens over King Crimson, Jethro Tull en Rush gehad!