Mellotron Werking

Heel interessant om eens te zien.

Wat ik me afvraag is of die tape na korte tijd niet al begint af te slijten. Want ik kan me voorstellen als je er veel op speelt, dat die tape toch wel veel over en weer gaat. :confused:

Ja idd en dat hij in de 'tape storage box' de tape weer goed terug op de 'band' trekt!!! Lijkt mij zo te zien niet altijd goed gaan.... Maar ja, blijft een knap staaltje werk.

gr. Mario

Levensduur tapes

Levensduur tapes

Origineel geplaatst door mario
Ja idd en dat hij in de 'tape storage box' de tape weer goed terug op de 'band' trekt!!! Lijkt mij zo te zien niet altijd goed gaan.... Maar ja, blijft een knap staaltje werk.

gr. Mario

Ja, ik had toen ik dit zag ook dezelfde gedachte. Nu begrijp ik ook waarom het geluid niet langer aan houdt dan 8 seconden. Ik dacht altijd dat de banden rond waren. Een soort cylinders die constant draaien. Zonder begin of eind. Ik weet dat er meerdere versies zijn en sluit dus ook niet uit dat er meerder mechanieken zijn.

Laatst gewijzigd:
Wat ook erg grappig is om te weten: ik las dat in vroege versies van bepaalde Mellotrons, stukjes van het (zo kwetsbaar lijkende) mechaniek gewoon gemaakt waren van... Meccano! (het speelgoed)

In het boek 'vintage synthesizesr' staat dat ze zelf 2 of 3 mellotrons mee op tour namen (de oude modellen) omdat de tapes vaak stuk gingen e.d.
Later heeft een andere firma wel nog een ander soort mellotron gemaakt, de bitron, met eighttrack tapes erin die dus oneinig door bleven spelen.

De model 400 is toch wel de ruigste he!!!:halleluja

Origineel geplaatst door mario
Ja idd en dat hij in de 'tape storage box' de tape weer goed terug op de 'band' trekt!!! Lijkt mij zo te zien niet altijd goed gaan....
gr. Mario

Dat gaat heel prima lijkt me, die box is waarschijnlijk net iets breder dan de tape, zodat ie maar in 2 dimensies kan opkrullen. Je ziet het principe ook wel 's bij tapeecho's. B.v. de spaceecho van Roland, zie foto, dan snap je ook dat dat gewoon altijd goed gaat. En het is een leuk gezicht natuurlijk ;)

Ik heb een LEM echo/mixertje in de kelder staan die de band oprolt op een rolletje en dan vanuit het midden hem weer eraf rolt schuin van boven eroverheen... achter een doorzichtig schermpje. Ik dacht ook dat het nooit lang goed kon gaan zo... maar hij heeft het altijd gedaan. En dit Mellotron systeem is nog simpeler feitelijk.

Die LEM staat in de kelder omdat ie verotte koppen heeft, overigens. Niet dat jullie terecht gaan denken van "wat een idioot, zet ie die in de kelder".

Attachments

• re501.jpg
    re501.jpg
    25,6 KB · Bekeken: 126
Leuk om allemaal te weten. Thnx voor de goede info!

en weet je wat ik nu afvraag... hoe hebben ze die tapes zelf opgenomen. neem die koren nu. hebben ze die arme jochies per noot 8 seconden laten gillen? arme gastjes hehe...

Origineel geplaatst door Slipperman
en weet je wat ik nu afvraag... hoe hebben ze die tapes zelf opgenomen. neem die koren nu. hebben ze die arme jochies per noot 8 seconden laten gillen? arme gastjes hehe...
nou slippah zeg dat wel...
stel je toch eens voor dat jij 30 jaar eerder was geboren, dan was het nog functioneel geweest... :D

Origineel geplaatst door 6 trak
nou slippah zeg dat wel...
stel je toch eens voor dat jij 30 jaar eerder was geboren, dan was het nog functioneel geweest... :D

hahaha tja ;) nee maar ff serieus vraag me af hoe ze dat deden of deden ze gewoon loopje maken ;) TIs toch onmenselijk om dat te doen hehe...

Back