Wat maakt Super Audio CD zo super?

ProtoHuman

Gepokt en gemazeld
Ik heb laatst een Super Audio CD gehoord, en ik moet zeggen dat ik best onder de indruk was. Het geluid was veel voller dan een normale CD. Dat het net als een LP was wil ik niet zeggen, maar het kwam op z'n minst in de buurt. Wat bepaald die meerwaarde van SA CD ten opzichte van een gewone CD?? Meer kHz, 24bit o.i.d? Oversampling?

Re: Wat maakt Super Audio CD zo super?

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Ik heb laatst een Super Audio CD gehoord, en ik moet zeggen dat ik best onder de indruk was. Het geluid was veel voller dan een normale CD. Dat het net als een LP was wil ik niet zeggen, maar het kwam op z'n minst in de buurt. Wat bepaald die meerwaarde van SA CD ten opzichte van een gewone CD?? Meer kHz, 24bit o.i.d? Oversampling?

ff google doen?

btw, heb je ook echt een blinde luistertest gedaan? ;)

Wat maakt Super Audio CD zo super?

de audio!

wahahahaha! maandagochtendhumor! :bekdicht:

Origineel geplaatst door cyan_circle
de audio!

wahahahaha! maandagochtendhumor! :bekdicht:

.....en ik maar denken dat het aan de super lag............

8o)

Re: Wat maakt Super Audio CD zo super?

Origineel geplaatst door ProtoHuman

Ik heb 2 weken geleden een Super audio CD gekocht.
Vergelijken met een CD heeft weinig zin.
Want DVD-audio en SACD zijn gewoon beter qua specificaties..
DVD-audio vergelijken met SACD lijkt me zinvoller.
En ik ben zeer onder de indruk. Geluidskwaliteit klonk naar mijn gevoel beter dan DVD audio.
Helemaal eerlijk is de vergelijking niet omdat ze niet hetzelfde materiaal bevatte.
Maar ik heb al meerdere DVD-audio beluisterd. En dit sprong er echt uit.
Kan ook aan de mix gelegen hebben. Het is alsof je tussen de bandleden staat.
Als ik het vergelijk dan klinkt SACD veel helderder en transparanter maar ook meer dynamiek
SACD is het 24 bit maar qua sampling rate gaat het verder dan DVD audio.
Het was een sampler SACD, de Jazz stukken klonken zeer goed evenals de Latinnummers.
Wat tegenviel was de klasieke uitvoeringen op de SACD die vond ik iets tegen vallen.
Maar kan ook te maken hebben met het feit dat dat natuurlijk niet surround gemixed kan worden op dezelfde manier.
Een orkest is toch meer een totaal klank en midden in een symphonie orkest zitten qua mix is natuurlijk niet echt mooi.
Of je moet het leuk vinden dat koper blazers links achter je lopen te tetteren en de violen rechst voor je.

Last edited by a moderator:
Op consumentenniveau is de CD-standaard nog niet eens uitontwikkeld.
Maar SACD is in theorie heel elegant. De praktijk heb ik nog niet gehoord en doet
er inderdaad alleen in een dubbelblinde test werkelijk toe (liefst met levend origineel
orkestje in dezelfde ruimte).

Disposable & obsolete ( dat zijn de harde marketingtermen ),

ISPdeRuiter - voetganger

Volgens mij ligt het vooral aan de manier van opnemen wat er beter uitkomt, SACD of DVD-Audio. Als alles analoog is gemixt en gemasterd dan klinkt SACD erg goed. SACD is een directe bitstream uit DA-converters en niet een vaste samplingrate/bitrate. Zo blijft als het ware het analoge karakter van de opnames zo goed mogelijk behouden.

Als alles al digitaal is opgenomen in bijvoorbeeld 24/96 dan kan je weer beter DVD-Audio hebben, want dan heb je een soort van 1 op 1 kopie van de digitale master en dus geen verlies in het digitale domein.

Ik weet niet precies of ik het helemaal goed verwoord, maar volgens mij zit het ongeveer zo dus.

Doet me een beetje denken aan toen de eerste cd's uitkwamen: stuk voor stuk referentiekwaliteit (dan doel ik met name op nieuwe of digitaal geremasterde opnamen, met name klassiek repetoire).
En wat gebeurde er zodra de cd populair werd? Elke bestaande plaat werd rechtstreeks op cd gekwakt, en volgens mij wordt er tegenwoordig weinig moeite meer gedaan om 't uiterste uit cd te 'persen'. (no joke intended :))
Ja behalve volume-technisch dan... (ander verhaal).

Oftewel: de *huidige* SACD's klinken misschien wel erg fijn.
Maar hoe denk je het kaf van het koren te kunnen scheiden zodra het medium een beetje aanslaat?
Lees: en iedereen gewoon weer meuk-sacd's op de markt smijt?
Zou de nieuwe (ehmm... laten we zeggen) Shakira ook zoveel beter klinken in 24/96?

Trouwens: lekker met SACD, gewoon *nog* een keer rechten betalen over muziek die je eigenlijk al eerder had...
(op plaat, op cd, op dvd etc. - tja, dan weet je waar al die rechtszaken van betaald kunnen worden! :duivels: )

Ik vraag me af of dit wel een succes gaat worden. Waarom?

Verschil tussen LP's en CD's kun je verkopen: Krassen niet (zeiden ze toen), tikken niet, geluidskwaliteit is beter etc. Verder kon de techniek ook weer een stap vooruit maken middels optische/digitale aansluitingen, hetzelfde medium kon gebruikt worden om computer data op te slaan etc.

Hetzefde geldt voor de DVD. Duurde iets langer maar vervolgens ging men toch over van de videoband naar de DVD. Maar dit duurde alweer iets langer. Waarom? De consument is niet achterlijk. Eerst een DVD speler kopen en daarna weer een DVD recorder zeker!? Dan wachten we wel even.

"Oh... een DVD speler kost nog maar 100 euro? Zo'n ding speelt ook CD's? En DVD-R?? Oh... ook die ik zelf gebrand heb? Dan doet u mij er maar eentje! De standalone DVD recorders zijn nog te duur en staan in de kniderschoenen."

Vervolgens hetzelfde verhaal als met CD. Super kwaliteit remasters van top films. Maar vandaag de dag krijg je voor anderhalve knaak vijftig een 1 op 1 kopie van band naar DVD... gewoon in 4:3 en gewoon stereo.

Een extra dimension aan de muzikale beleving is de videoclip of beeldmateriaal van een live concert. Een interviewtje met de artiest of een bonus... the making of. Dus de muziek DVD begint ook steeds meer aftrek te vinden. Zelfs 'gewone' CD's worden voorzien van een bonus DVD, al dan niet met dezelfde content als de eigenlijke CD, maar dan met beeld. Als toegevoegde waarde voor het kopen van een CD? Of moeten we de CD inmiddels zien als de bonus... voor in de auto.

Maar dan Super Audio CD... hoe ga je dat dan verkopen?! Kom op zeg! De gemiddelde... wat... 95% van de consumenten hoort het verschil niet tussen een 96Kb/s of een 192Kb/s MP3! Laat staan tussen 16 of 24 bits, 44.1 of 96kHz. Ik ben benieuwd welke marketingstunt ze nu weer uit de kast gaan trekken.

Origineel geplaatst door mono-poly
Is SACS ook weer opgenomen om op meer dan 2 speakers te luisteren?
Dus suround of zo?

Dat is een goed punt, ook hierin is weer meer mogelijk nl
dat er op sacd gebied meerdere varianten mogelijk zijn.
Dus idd ook de mogelijkheid van surround.

ik moet zeggen dat ik een paar maanden terug ook een luistersessie
heb bijgewoond, en mijn eerste bevindingen zijn positief.
Er zitten ook dikke maars aan:

Niet iedereen bezit een audiofiele installatie, anders is het zeker de moeite NIET waard.
De gebruike apparatuur moet van dusdanige kwaliteit zijn dat dit verschil ook
daadwerkelijk hoorbaar kan worden gemaakt.

Tja en ik ben van mening dat ik nog steeds buiten concerten niet gecharmeerd
ben van surround audio, is natuurlijk heel persoonlijk, maar geef mij maar 2
referentie speakers, dit geeft mij nog altijd het meest rustig klankbeeld wat ik
erg prettig vind luisteren.
Ik word altijd een beetje iebel van al die instrumenten vanuit verschillende
hoeken, erg onrustig, maar wat ik zei, is erg persoons gebonden.

Wat wel grappig is, is dat een "gewone" cd beter klinkt op een SACD-player,
ook dat verschil was waar te nemen.
Ik zelf heb een bovengemiddelde installatie, en heb altijd nog een draaitafel staan
en een taperecorder, en ben van mening dat dit altijd nog beter klinkt dan cd.
mijn cd's speel ik op een Sony CDP-337ES af al meer dan 10 jaar, en ben van
mening dat hij nu vervangen kan worden, wat ik serieus ga overwegen.

Ik heb overigens de een na duurste ES SACD-player van Sony beluisterd.

Linkje naar foto van mijn huidige luister set-up:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=20469&perpage=20&pagenumber=4

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Hanz
Trouwens: lekker met SACD, gewoon *nog* een keer rechten betalen over muziek die je eigenlijk al eerder had...
(op plaat, op cd, op dvd etc. - tja, dan weet je waar al die rechtszaken van betaald kunnen worden! :duivels: )
Niet helemaal waar natuurlijk. De boel is meestal opnieuw surround gemixed.
En gemaakt met betere specificaties dus daar betaal je ook voor.
Maar zoals hier al eerder werd opgemerkt is de vraag natuurlijk ook bij DVD-audio of er starks weer niet misbruik gemaakt gaat worden zoals bij de CD door de plaat direct op de CD tecknallen.
Ik heb in het verleden daar toch hele rare dingen meegemaakt op CD.
Mijn CD can Marvin Gay What's going on. daarvan is het eerste nummer wat ook het titel nummer is in mono notabene!
Terwijl dat nummer van de LP toch echt wel in stereo is!
God mag weten wat die technici allemaal voor erge dingen doen met die orginele opnames.
Zoiest ook bij de CD Songs in the key of life van Stevie Wonder.
Zeg maar de blikken versie van de dubbel LP die tig keer beter klinkt.
Daar zijn ze trouwens uiteindelijk zelf ook achter gekomen.
Er is sinds een paar jaar een nieuwe 24 bit gemasterde versie op de markt.
Maar ik wacht liever tot de DVD-audio of de SACD hiervan uitkomt.
Die is er helaas nog steeds niet.

Last edited by a moderator:
Origineel geplaatst door D-mike-E
Ik vraag me af of dit wel een succes gaat worden. Waarom?

Verschil tussen LP's en CD's kun je verkopen: Krassen niet (zeiden ze toen), tikken niet, geluidskwaliteit is beter etc. Verder kon de techniek ook weer een stap vooruit maken middels optische/digitale aansluitingen, hetzelfde medium kon gebruikt worden om computer data op te slaan etc.

Het gebeurd wel vaker dat superieure stukjes techniek ten onder gaan aan verkeerde marketing.
Philips Video 2000 etc. CD-I
Feit blijft dat de op de CD-I voorgeborduurde DVD een hype is.
Men zal dus eerder een DVD-audio kopen dan een SACD.
Dus of SACD verdwijnt of blijft in de marge voor de happy few audiophielen.

Origineel geplaatst door mono-poly
Is SACS ook weer opgenomen om op meer dan 2 speakers te luisteren?
Dus suround of zo?

Kan, maar ook stereo is mogelijk.
Wel zie je dat de meeeste SACD's multichannel zijn opgenomen.

Origineel geplaatst door sander
Ben benieuwd of het geluid nu wel in de beurt van vinyl komt. Zal wel niet.

Sander niet zo somber, ik zelf vind SACD eindelijk een echte goede stap vooruit wat audio betreft.
Ik vind t iig een serieuse poging om analoog te evenaren, met alle voordelen van digitaal.

Je moet voor de gein eens gaan luisteren, ik was ook sceptisch, t probleem blijft: heb je het
geld er voor over, tja en dan kom je op een punt van: de buurman gaat altijd op zondagmorgen
vissen, en ik heb een vette installatie8o)

SACD is al weer zo'n 3 jaar (?) op de markt en loopt voor geen meter.
Toevallig dat ik laatst in de CD winkel een SACD hoekje zag.

Net zoals dat breedbeeld.
Da's alleen voor de mensen die liefhebber zijn.

Moet ik toch maar eens vaker naar de film en live concerten gaan.

En zo'n gleuf die de nieuwerwetse digitale dragers aankan komt later wel een keer.

Back