Wat maakt Super Audio CD zo super?

Origineel geplaatst door Exzit
Je vergeet nog de LP. In ieder geval dat geld voor mij helaas.
Gelukkig heb ik de 78 toeren versie niet meegemaakt.

.......EN de muziek-DVD met daarop interessante extra's als beelden van de koffietafel voor de "muzikanten" van Marco Borsato enz..

Origineel geplaatst door mikemix
Tuurlijk, maar de belangrijke octrooien liggen bij Toshiba,
wat heb jij liever?
De trots... of de octrooien als bedrijf zijnde?:frons:

Ben liever trots en arm.
Dan rijk en geniepig.

Ben liever trots en arm.
Dan rijk en geniepig.

Ik had het over commerciele bedrijven die winst moeten genereren....

Origineel geplaatst door Bass
Pfffff...

Ik heb alleen maar een DVD speler in mn PC.
Ik ben redelijk audiofiel maar dat gezeik weer met SACD blabla...

Ik heb gewoon een goede installatie met goede speakers (want daar gaat het om, als je geen goede speakers hebt en een installatie van 10.000 Euro ben je nog nergens!) en als ik een CD opzet klinkt dat gewoon goed..klaar.

ALS je dan toch SACD koopt, moet je ook een versterker kopen en losse DA-converter wil je het goed doen....en dan heb ik het nog niet eens over vergulde speakerkabel van 200 Euro per meter....anders hoor je het toch niet...

tsja, toen ik SACD hoorde was het idd op een dergelijk systeem. Een fonkelnieuwe Onkyo CD/DVD/SACD player, aan een Onkyo versterker, zilveren bedrading en Selesion speakers. Maar of je alleen dan het verschil hoort waag ik te betwijfelen. Ik hoor namelijk ook het verschil tussen CD en LP op een supertech CD-speler en Sanyo draaitafel.

Ik denk dat SACD een volgende stap is in het verbeteren van digitaal geluid. Het zal wel niet het eindstation zijn, maar een grote stap voorwaards. Dat het niet gaat lopen geloof ik geen :kont: van, ik zie er meer in dan muziek op DVD.

Wat ik laatst hoorde was dat in amerika DVD-audio het beter doet ten opzichte van sacd en hier in europa en japan is het weer andersom.

Waar het vooral de platenmij en de artiesten omgaat is natuurlijk dat het niet gekopieerd kan worden.

Voor de rest heb ik testen gelezen waarin de ene dvd-audio beter vond klinken en de ander weer sacd.

Wijzelf als mastering bedrijf zitten eigenlijk te wachten wat het gaat worden.
De investeringen liggen nogal hoog dus dat doen we bij twijfel niet zo snel.

Er komt nu al een sacd2 dus we zijn er nog steeds niet.

Ik had het over commerciele bedrijven die winst moeten genereren....

Ik ben niet roomser dan de paus.
De meeste mensen werken voor bedrijven. En die moeten dus winst maken.
We werken er allemaal dus net zo hard aan mee.

tja als je als audiofiel op elke standaard springt die er gelanceert wordt klop je mijn inziens zelf je geld uit je zakken ... :eureka:

ik wacht rustig af ..
dvd brander zit er nog niet echt in
(zeker met die debiele verschillenden formaten)

ik brand nog lekker op mijn cdr
ook al is dvd per mb goedkoper !

en kon je niet al superaudio cd's (of dvdaudio) op je cdr branden ?
volgens mij is dvd nog steeds mpg2 ..
kwa geluid weet ik niet precies hoe het zit
maar daar moet wel een overenkomst inzitten ..

Beetje gedurfd... maar voor mij is er helemaal niks mis met 16/44.1 CD, de halve wereld luistert MP3 en de SACD is in elk geval ontwikkeld volgens de 3M vuistregel:
1- Money
2- Money
3- Money

Philips en consorten gaan niet iets maken omdat de CD zo beroerd was, maar omdat iedereen nu wel een CD speler heeft, en die moet heeeeel nodig worden vervangen volgens Philips.

Voor ons lastig, moeten we dan allemaal om naar 24/96 of meer? Weet je wat dat gaat kosten?

Ik weet ook niet eens of audio op mijn DVD speler van Thomson wel goed is. Jitter: "terrible" volgens de test. Ik heb er een eigen mix op gespeeld: prima hoor, net als de CD speler. Met andere woorden: ik denk dat de grootste fout niet in de weergave zit, maar in onze zolderstudiootjes, als ik het even zo mag noemen.

Ik las hier ook ergens: ja SACD is beter want de specificaties zijn gewoon beter. :confused: Ik dacht dat het beter was omdat je een CD en SACD had gehoord via dezelfde versterker en speakers en hetzelfde materiaal opnieuw gemasterd! We moeten ontzettend oppassen dat we door onze trotse aanschaf ook gaan roepen dat het beter is. Volgens mij is SACD (als je even geen surround meeneemt) gewoon meer bitjes en sneller samplen. En leuke handel :duivels:

Sony kan zelf niet meer zeggen dan:
DSD's simplified mechanism for recording and playback results in a frequency response of over 100kHz and a dynamic range over 120dB across the audible frequency range. DSD increases the resolution of music by more closely following the original wave form of the music, which results in music reproduction that is remarkably pure and faithful to the original.

Origineel geplaatst door Errol
Wat ik laatst hoorde was dat in amerika DVD-audio het beter doet ten opzichte van sacd en hier in europa en japan is het weer andersom.

Waar het vooral de platenmij en de artiesten omgaat is natuurlijk dat het niet gekopieerd kan worden.

Voor de rest heb ik testen gelezen waarin de ene dvd-audio beter vond klinken en de ander weer sacd.

Wijzelf als mastering bedrijf zitten eigenlijk te wachten wat het gaat worden.
De investeringen liggen nogal hoog dus dat doen we bij twijfel niet zo snel.

Er komt nu al een sacd2 dus we zijn er nog steeds niet.

Ik ben van mening dat SACD of een variant van deze standaard, bestaansrecht heeft.
kijk toen de cd aan zijn opmars bezig was, waren de geruchten dat vinyl verder
geen bestaans recht meer had, want de cd was beter, makkelijker etc.

Laat een select groepje freaks nou net lekker eigenwijs zijn en het tegendeel beweren,
dus gewoon vinyl blijven omarmen en cd audio kwaliteit negeren, simpelweg
met de juiste apparatuur vinyl nog altijd beter klinkt, en wat is er de
afgelopen jaren gebeurd?
Platen(speciaal)zaken zijn ingesprongen op de vraag van vinyl, en vinyl is nooit verdwenen,
alleen maar populaider geworden onder echte muziekliefhebbers,
om maar te zwijgen over de dj doelgroep.

Audiofielen(blijft een naam met dubbel gevoel) gaan pas switchen als er een systeem komt
wat werkelijk beter of vergelijkbaar is als analoog, niet datze iets tegen digitaal hebben.

Ik denk dat de tijd er nu is dat Sony en Philips inspelen in die behoefte,
eind 70 begin 80 was 16bit 44.1khz het hoogst haalbare, maar er is het een en ander
gebeurd de laatste 20 jaar.

Belangrijk is dat je 2 doelgroepen goed blijft onderscheiden nl:

Muziek voor huis, tuin en keuken gebruik,
en het high-end gebeuren, en vergis je niet dit is een grote groep,
kijk maar naar de platenzaken, daar staan zij debet aan.
Dit is overigens geen aanval naar jou Errol maar hopelijk een aanvulling op
jou verhaal, correct me if I'm wrong ;)

Zwel lichaam!

Zwel lichaam!

Maar Philips is wel de utvindervan de DVD toch. Da's mij tot nu toe altidj verteld.
Wel weer iets om trots op te zijn als Nederlander toch?

Zwel nog maar even verder van trots want Ome Flip heeft ook nog de
compact cassette & Video 2000 in zijn holster gekerfd.
Om nog maar te zwijgen van enkele essentiële bijdragen van het lab
aan research voor het Fraunhofer Instituut (MP3 <->DCC).

Vergeet ook de Philishave niet; een internationale doorbraak in scheer-
genot.

Nee, er wordt in Nederland wel wat meer gedaan dan drugsverkoop N uitbaten
van principes, nou ja, een pietsie meer.

Kritisch, maar recht door zee,

ISPdeRuiter

Ik ben van mening dat SACD of een variant van deze standaard, bestaansrecht heeft.
kijk toen de cd aan zijn opmars bezig was, waren de geruchten dat vinyl verder
geen bestaans recht meer had, want de cd was beter, makkelijker etc.

Laat een select groepje freaks nou net lekker eigenwijs zijn en het tegendeel beweren,
dus gewoon vinyl blijven omarmen en cd audio kwaliteit negeren, simpelweg
met de juiste apparatuur vinyl nog altijd beter klinkt, en wat is er de
afgelopen jaren gebeurd?
Platen(speciaal)zaken zijn ingesprongen op de vraag van vinyl, en vinyl is nooit verdwenen,
alleen maar populaider geworden onder echte muziekliefhebbers,
om maar te zwijgen over de dj doelgroep.

Audiofielen(blijft een naam met dubbel gevoel) gaan pas switchen als er een systeem komt
wat werkelijk beter of vergelijkbaar is als analoog, niet datze iets tegen digitaal hebben.

Ik denk dat de tijd er nu is dat Sony en Philips inspelen in die behoefte,
eind 70 begin 80 was 16bit 44.1khz het hoogst haalbare, maar er is het een en ander
gebeurd de laatste 20 jaar.

Belangrijk is dat je 2 doelgroepen goed blijft onderscheiden nl:

Muziek voor huis, tuin en keuken gebruik,
en het high-end gebeuren, en vergis je niet dit is een grote groep,
kijk maar naar de platenzaken, daar staan zij debet aan.
Dit is overigens geen aanval naar jou Errol maar hopelijk een aanvulling op
jou verhaal, correct me if I'm wrong ;)

Hoi Mikie,

klopt wel denk ik.

Als we eenmaal een ander formaat met zn allen omarmd hebben, bijv. de chipknip, dan denken we nog weemoedig aan dat zilveren plaatje wat zo lekker draaide in de rondte:D

het is in dit geval niet het een OF het ander. De veel SACD spelers kunnen ook gewone CD's en DVD's spelen. Er zijn zelfs typen die ook MP3 CD's kunnen lezen. Verder sluit ik me aan bij het verhaal van mikemix.

natuurlijk hebben de bedrijven er belang bij dat de halve wereld nu weer een nieuw kastje kan kopen, maar is het voor ons consumten niet een gunstige ontwikkeling dat bedrijven hun best doen om een zo goed mogelijke geluidskwaliteit te leveren? (en dan heb ik 't niet over goedkope sony/sanyo/yoko enz kastjes...)

Re: Zwel lichaam!

Re: Zwel lichaam!

Origineel geplaatst door Racy Dieven
Zwel nog maar even verder van trots want Ome Flip heeft ook nog de
compact cassette & Video 2000 in zijn holster gekerfd.
ISPdeRuiter

Dat wist ik al vooral de compact casette was een ontzettend succes.
Illegaal kopieren
Eigenlijk door de meeste uitvindingen van ome flip is illegaal kopieren flink gepromoot.

Origineel geplaatst door wesko
Ik las hier ook ergens: ja SACD is beter want de specificaties zijn gewoon beter. :confused: Ik dacht dat het beter was omdat je een CD en SACD had gehoord via dezelfde versterker en speakers en hetzelfde materiaal opnieuw gemasterd!

Hee die Wesko,

Dat was ik.

Ik bedoelde daarmee dat je ook geen 78 toeren plaat gaat vergelijken met een CD.
Hoewel dit misschien een wat al te grove vergelijking is.
Ik heb mijn speler die SACD aankan al een jaar en nu pas een SACD gekocht, dus zo geinteresseerd was ik daar nu ook weer niet in.
Maar ik ben wel daarna meteen enthousiast geworden. Ik vind het gewoon echt beter klinken. Veel meer dynamiek.
Hoewel toegegeven niet dezelfde opname gehoord op een CD naast die op een SACD.
Is ook haast onmogelijk want SACD is meestal multichannel en CD Stereo.

Maar wat ik bedoelde is dat het mij zinvoller lijkt, gezien DVD-audio en SACD gewoon al een feit zijn deze 2 produkten te vergelijken.
Ook omdat deze 2 producten momenteel met elkaar concurreren en ongeveer dezelfde specificaties hebben.
Als we er van uit gaan dat 24 96Khz bit beter is dan 44Khz 16 . (ik neem aan dat onderhand die discussie verlaten is of hij moet nog nog steeds gaande zijn)
Wat voor zin heeft het dan om 44.Kkz 16 bit te vergelijken met 24 96Khz?

Als in een studio opgenomen wordt met 24 bit 96Khz en dit wordt op ook met 24 bit 96Khz op DVD-audio gezet.
(dan even zonder allerlei mastering dingen compressie etc. gewoon rechtoe recht aan)
Diezelfde opname zal je terug moeten zetten naar 44Khz 16 bit om het op CD te kunnen zetten.
Dan lijkt mij dat DVD-audio dichter bij de oorspronkelijke opname zal staan.
Ik ben maar een leek hoor en misschien begrijp ik het allemaal niet meer.

groet Derk

Last edited by a moderator:
Industrie

Industrie

Naast heel de discussie over kwaliteit - die ik ten andere niet altijd relevant vind - moet je maar bedenken dat de industrie ook telkens zichzelf opnieuw probeert uit te vinden om heel de handel draaiende te houden.

Maw, er worden zeer voorzichtig de nodige stappen ondernomen inzake ontwikkelingen, zodanig dat wij arme consument maar steeds weer halvelings "verplicht" worden ander of nieuwer spul te kopen. Ik doe daar zo mogelijk niet meer aan mee !
GSM-technologie is daar een erg goed voorbeeld van. Gisteren gewoon bellen, vandaag met fotootjes en morgen met video. Kom me niet vertellen dat dat 10 jaar geleden nog niet mogelijk was ... Wie vandaag als een gek foto's maakt met zijn GSM is er aan voor de moeite want binnen het jaar is dat toestel van 400 euro ouwe troep en ken je niet meer mee omdat iedereen dan weer bewegend beeld moet...volgens diezelfde industrie.

Met de Super audio CD zal het net zo gaan. Op het ogenblik dat dat standaard zal zijn is de volgende stap geheugenkaartjes ipv draaiende schijfjes...misschien met de naam MSS soundcards... 192 Khz - 64 bit...
(MSS staat hier voor MEGA SUPER SOUND)

Super audio CD ? Het mag dan al beter klinken, ik lig er echt niet wakker van ! Alleen al om het feit dat de industrie inderdaad ook al vaak bewezen heeft met de klok van regelmaat mensen zwaar in de zak te zetten en op te zadelen met miskleumen à la CCD, Hi8, CDI, stuk voor stuk ook aangekondigt als dé kwaliteitsnorm...

Bovendien hebben 90% van de consumenten amper een idee over "kwaliteit" en spelen ze nog steeds CD'tjes op een of ander brak gettoblastertje of home-stereotje van amper 500 euro...
De industrie wil je echter graag doen geloven dat je dan een looser bent die dringend toe is aan vernieuwing...een val waar ik al lang niet meer in trap !

Laatst gewijzigd:
Re: Industrie

Re: Industrie

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Naast heel de discussie over kwaliteit - die ik ten andere niet altijd relevant vind - moet je maar bedenken dat de industrie ook telkens zichzelf probeert her uit te vinden om heel de handel draaiende te houden.Super audio CD ? Het mag dan al beter klinken, ik lig er echt niet wakker van ! Alleen al om het feit dat de industrie inderdaad ook al vaak bewezen heeft met de klok van regelmaat mensen zwaar in de zak te zetten en op te zadelen met miskleumen à la CCD, Hi8, CDI, stuk voor stuk ook aangekondigt als dé kwaliteitsnorm...

Ik had nooit gedacht dat ik nog eens nieuwe ontwikkelingen zou gaan staan verdedigen.:confused:
Als er iemand is die hangt aan oude analoge en mechanische apparaten dan ben ik het wel.
(Ook ben ik iemand die meestal als ik iets goed vind het gewoon niet snel zal veranderen.)
Maar is het niet zo dat als dit soort dingen niet zou gebeuren de ontwikkelingen gewoon still zouden komen te staan?
De DVD is een succes en gewoon een feit.
Zo als het er nu naar uit ziet zal naast video DVD ook DVD-audio steeds meer uitkomen en de CD zal langzamerhand verdwijnen, dit gezien praktisch iedereen in Nederland nu wel een DVD speler heeft met of zonder 5.1.
Dit betekend dat de meeste van ons zich over 2 jaar of 4 zich meer met het branden op een DVD-audio zullen bezighouden dan op een CD. In ieder geval dat is wat ik denk.

Last edited by a moderator:
Re: Re: Industrie

Re: Re: Industrie

Maar is het niet zo dat als dit soort dingen niet zou gebeuren de ontwikkelingen gewoon stil zouden komen te staan?

Ik pleit zeker niet voor het lam leggen van ontwikkelingen, dan wel voor duurzame ontwikkeling. Maar dat is denk ik, een utopie !
Want : zo werkt het in onze moderne maatschappij helaas niet. Een goed voorbeeld daarvan is Nilfisk. Dit bedrijf dat ooit bekend was om zijn onverwoestbare stofzuigers ging 20 jaar geleden bijna failliet, net omdat hun stofzuigers niet stuk gingen. Ze zijn dan ook uit pure noodzaak goedkopere toestellen beginnen maken ! Spijtig toch ?

Re: Re: Re: Industrie

Ik pleit zeker niet voor het lam leggen van ontwikkelingen, dan wel voor duurzame ontwikkeling. Maar dat is denk ik, een utopie !
Want : zo werkt het in onze moderne maatschappij helaas niet. Een goed voorbeeld daarvan is Nilfisk. Dit bedrijf dat ooit bekend was om zijn onverwoestbare stofzuigers ging 20 jaar geleden bijna failliet, net omdat hun stofzuigers niet stuk gingen. Ze zijn dan ook uit pure noodzaak goedkopere toestellen beginnen maken ! Spijtig toch ?

Tja dan krijg je ook dat verhaal over de onverwoestbare gloeilamp van Philips.
Helaas leven we in een door de VS bepaalde consumerende maatschappij en is duurzaamheid niet commercieel interessant.

[offtopic]

Het klinkt misschien stom, maar ik vind dat bedrijven niet moeten proberen blijven te bestaan.
Faillissement of overname is wat heel veel bedrijven te wachten staat op den lange duur.
De concurrentie (vrije markt) is wat dit bewerkstelligd.
Uiteindelijk zal de wereld geregeerd worden door monopolisten. Dit lijkt me een feit.

Er rekening meehoudend dat je als bedrijf nooit langdurig kan overleven vind ik dat je daar je strategie op moet aanpassen. Wat dacht je van het principe, 'zakken vullen en wegwezen'.

Nilfisk had zich zelf op moeten heffen toen ze nog winst maakten, dan waren ze niet in de problemen geraakt.

Helaas is het 'not done' om een bedrijf op te heffen omdat de rechten van werknemers beschermd worden en moet je dus voort blijven bestaan met als gevolg dat door de moordende concurrentie, je moet bezuinigen en dat het langzaam bergafwaarts gaat.

Of, je wordt een monopolist, maar dat vereist zeer strak spel.

Maw. Goede producten zijn niet de oorzaak van een bedrijf wat zich zelf om zeep helpt, maar slechte marketing, en concurrentie, wetten en regelgeving.

Deze economie deugt niet, maar het is wat we hebben en zo zal het nog wel even blijven.

[ontopic]

Re: Re: Zwel lichaam!

Re: Re: Zwel lichaam!

Dat wist ik al vooral de compact casette was een ontzettend succes.
Illegaal kopieren
Eigenlijk door de meeste uitvindingen van ome flip is illegaal kopieren flink gepromoot.

Alle Nederlandse uitvindingen hebben automatisch gedoogbeleid ingebouwd.
't Zit 'm gewoon in de genen.

'n Kwinkslag, hoor jongens (M/V),

ISPdeRuiter

Back