welke vocoder?

Origineel geplaatst door Slipperman
De Roland VP-330 Vocoder (1980). Heeft Tony Banks nog gebruikt. Klinkt best goed.

Ik ben eigenaar van de SVC350 en heb tot een paar jaar terug ook de VP gehad, maar de VP komt niet in de buurt van de SVC. (neemt niet weg dat het een leuke string/choir bak is)

De SVC is qua verstaanbaarheid een van de besten. Je moet echter wel altijd een goede (condensator-) microfoon gebruiken. Maar dat geldt voor alle vocoders.
De EMS 2000 is niet beter of slechter dan de SVC, ik heb er jaren geleden mee gewerkt, dus je hebt er een superbak aan. De EMS wordt bij mijn weten nog steeds geproduceerd. In zuid-west Engeland.

Download hier een ouwe song van mij.
Vocoder is de SVC350.

Origineel geplaatst door Pim
Ik ben eigenaar van de SVC350 en heb tot een paar jaar terug ook de VP gehad, maar de VP komt niet in de buurt van de SVC. (neemt niet weg dat het een leuke string/choir bak is).

Ik heb nog niet het genoegen gehad om de twee te vergelijken, maar het lijkt me toch sterk dat de 2 zo erg zouden verschillen.

Van wat ik heb kunnen vergelijken, doet de VP niet onder voor de SVC. Uiteraard hangt de verstaanbaarheid van een groot aantal factoren af. Ik denk maar aan de carrier, de mic, EQ, ... Dus ik denk dat het verschil die jij beschrijft eerder daaraan zal liggen.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Synthesizer11
Ik heb nog niet het genoegen gehad om de twee te vergelijken...

Geloof vooral niet iemand die ze wél (jarenlang) heeft kunnen vergelijken. Tegen zoveel intelligentie kan ik niet op...

Origineel geplaatst door Pim
Geloof vooral niet iemand die ze wél (jarenlang) heeft kunnen vergelijken. Tegen zoveel intelligentie kan ik niet op...

Ik heb ze wel al beide gehoord, maar nog niet naast elkaar kunnen vergelijken. Het is toch toegelaten een eigen mening te hebben?

Ik doelde meer op:

de VP komt niet in de buurt van de SVC.

Dat ze verschillen kan ik best geloven, maar dat de VP moet onderdoen, daar kan ik moeilijk inkomen.

Laatst gewijzigd:

Download hier een ouwe song van mij.
Vocoder is de SVC350. [/B]

Fuckin'Ace wat klinkt jou SVC 350 strak, als ik vragen mag Pim, welke synth heb je als carier gebruikt?
Ik heb ook een SVC 350 en tal van analoge synths om erdoor te sturen, maar ik hoor in je track
dat de vocoder echt heeel erg vet klinkt...

De SVC350 rules! Kan je echt hele toffo robots uithalen. Als carrier gebruik ik een synthpart uit mijn Supernova2. Dit is een hele cleane 1 osc pulsewave die heel erg glidet (portamento) en pitchmodulatie via aftertouch. (zo krijg je dus het BeastieBoys-another dimension geluid)

Eeh, battlestar galactica cylon-voices? Kan je dus ook uit de svc350 halen! Wil iemand een demo? Zal er even een maken en knippen.....

Voorbeeld 1

Attachments

• electronicwarriors.mp3
    29,5 KB · Bekeken: 146
Voorbeeld 2;

Attachments

• lordseptic.mp3
    11,7 KB · Bekeken: 151
En trouwens voor een schamele 500 us dollars koopt u een homemade cylon realtime transformer. Deze wordt eigenlijk gebruikt voor re-enactment doeleinden en moet in een Cylon helm geplaatst worden. Cool!!!

img_prod_EL_vortexVoice_1.jpg

Voorbeeldje zegt genoeg denk ik.......

URL;

http://www.hyperdynelabs.com/products_elec_vortexVoice.php

Attachments

• exterm2.wav
    140,7 KB · Bekeken: 177
ik gebruik de fruity vocoder die standaard in FL Studio zit
en ik vind hem cool 8)

dit is je kans!
op marktplaats staan nu een mam vf11 (nieuw 195, dus 2de hands zou 150 toch echt max moeten zijn) en een moog 16band voor 2750 euro. mailen en allebei luisteren. wedden dat je de mam zou kiezen?!

Origineel geplaatst door Leo
dit is je kans!
op marktplaats staan nu een mam vf11 (nieuw 195, dus 2de hands zou 150 toch echt max moeten zijn) en een moog 16band voor 2750 euro. mailen en allebei luisteren. wedden dat je de mam zou kiezen?!

ehh...Leo, meen je dit serieus (van dat kiezen).....kan haast niet hè.....loop ik hier weer eens ergens met beide platvoeten gigantisch dubbel in te stinken ?? :Z

nee, ik ben wel serieus. die mam is erg leuk voor zijn geld en een vocoder is een vocoder. en 2750 is 2750.

Ik val even midden in de thread maar is de Electrix Warpfactory al genoemd?
Dat schijnt ook wel een leuke vocoder te zijn, met een ingebouwde osc (die weer NIET op midi noot data reageert!).
De osc is met een draaiknop te regelen dus dat vind ik wel een zware misser.

-C-

ik heb die warp even gehad, vond hem niet zo leuk, maar heb 'm ook niet zeer uitgebreid uitgeprobeerd. leek niet zo op een ouderwetsche vocoder, had wel een eigen sound en eigenzinniger ontwerp.

Ik zie trouwens net dat ie in de 2e post in deze thread al genoemd werd... :z
De nord is op zich ook wel fijn om te vocoderen (maar die is ook al genoemd).
En dat daft punk louder faster soundje is volgens mij een bassgitaar die door een vocoder getrokken wordt tezamen met een stemmetje (ik haal altijd carrier en modulation source door elkaar, bass=carrier en stem=modulation?)

-C-

Of koop een Korg MS2000(B)R, daar zit een goede vocoder in, plus heb je meteen een synth en een sequencer erbij. De microkorg heeft ook een goede vocoder.

Phochos

De vraag is natuurlijk hoe je een goede vocoder definieert ...

Verstaanbaarheid?
Melodisch?
Mooie interne carrier?
Specifieke klank die je zoekt?
Uitgebreide edit mogelijkheden?

Het is niet makkelijk om zomaar te zeggen, dit is een goede vocoder en dit is een slechte. Sommigen zijn met een MAM beter af dan met een MOOG. Anderen verkiezen dan weer de MS2000.

Maar dat elke vocoder een vocoder is daar ga ik niet mee akkoord. Da's net hetzelfde zeggen als "alle synthesizers zijn synthesizers". En (bijna) iedereen hier weet dat het niet zo is. Elke vocoder heeft zijn eigen specifieke kenmerken en naargelang wat je in een vocoder zoekt, heb je het meer voor de ene dan voor de andere.

Wat mij persoonlijk betreft zijn de SVC-350 en VP-330 nog altijd de nummer 1. Ik kan de vocoders van de MAM en MS2000 gewoon niet aanhoren. Maar da's een pure smaakkwestie.

Back