An1x rack?

Re: An1x rack?

Origineel geplaatst door Catscan
Is er een an1x rack....?
En is de AN200 exact het zelfde als een an1x?

Er is geen an1x rack. Beide maken ze gebruik van de zelfde Analog Physical Modeling methode. Op de AN1x kun je twee voices (max 2x5 tonen) simultaan opwekken. De main synth in de AN200 kan maar 1 voice (max 1x5 tonen) opwekken. Daarnaast heeft dit instrument (sub synth) gesampelde voices aan boord. Daarnaast is het eigenlijk ook een groovebox....maar voordat ik alles hier ga opratelen kun je beter even kijken op onderstaande site voor product info en demo's etc. etc.

http://www.yamahasynth.com/pro/index.html

Voor testen kun je kijken op bijvoorbeeld:

http://www.soundonsound.com/

Naast de AN1x en AN200 heeft Yamaha ook een plugin board de PLG150-AN. Deze is ook gebasseerd op de AN1x. De patches zijn dan ook (bijna voor 100%) uitwisselbaar. Het plugin board wordt alleen in een 'moederinstrument' geplaatst. Bijvoorbeeld in een CS6x. Je kunt dan gebruik maken van het klavier, de effecten etc. van de CS6x. Uit ervaring kan ik je vertellen dat dit perfect werk.

Suc6 :biertje:

Antw. op vraag 1: Nope.
Gokje op vraag 2: Nope. In de AN200 zit (ook nog) een sequencer, die had de AN1X niet geloof ik. En ik heb zo'n vermoeden dat de AN1X iets verder gaat op synth-gebied??
Kan je niet 1 en ander vergelijken op bijv. Gearjunkies-site ?

Leuk detail: Als je de DX200 of AN200 openschroeft kan je daar het PLG-DX of PLG-AN bord uithalen en in je PLG-ondersteunende (zoals CS6x, S90) synthesizer plaatsen :)

CS6R is volgensmij goedkoper dan een motif rack... en er zitten ff wat meer knoppen op, om met de hand te tweaken.

BTW

CS6X = Toetsen versie

CS6R = Rack versie

De geluiden in de motif zijn wel beter dan die van de CS6X of CS6R. Niet dat die van de CS6 slecht zijn hoor...in tegendeel. Het accent van de presets van de CS6x ligt iets meer op Dance/Trance muziek. Alhoewel je de meeste presets uit een S80 ook kunt inladen. En ik geloof dat in de Motif ook weer vele geluiden uit de CS6x zitten.

Als je geen toetsenversie wilt hebben dan ga je voor de CS6R of Motif rack. Het voordeel van de CS6x is dat je meer draaaaaiknoppen hebt waaraan je parameters kunt hangen van de pluginkaart. Dus je kunt snel div. paramters realtime editten. Bij de Rack versies zul je eerder toegewezen zijn op de software. Alhoewel ik zelf ook meestal gebruik maak van de software edittor...lekker makkelijk met het beheren van je geluiden.

En wat je zegt als je de PLG150-AN en de PLG150-DX installeert dan heb je twee synths erbij 8) die volledig te editten zijn via software....tevens zijn er vele patches te dwnld vanaf het net, zeker voor deze twee kaarten.

Ik heb een CS6x met AN en DX board, dit zeer tot mijn genoegen.
Het editten van de AN gaat prima met de bijgeleverde (maar ook te downloaden) software.

Het editten van de DX met de software gaat al een stuk minder. Ik persoonlijk heb erg veel plezier van het programma DX-manager. het editten gaat daar net even iets minder moeilijk dan met de standaard editor, die ik onmogelik vind.
DX manager is tevens een uitstekende librarian en wordt geleverd met ruim 5000 patches.

Attachments

• dxman.jpg
    dxman.jpg
    77,4 KB · Bekeken: 92
Je zou ook een 2e AN bordje kunnen overwegen. Geeft je 10 stemmige polyfonie of 2 parts AN.

Wat betreft FM7....is wat betreft het maken van je eigen FM geluiden zeker een goede keuze.

groet

Tom

Ik geloof dat ik ergens eens gelezen had over timing-problemen met de Motif rack ? Of ben ik in de war met een andere Yammie ?

Origineel geplaatst door Zoidsity
Antw. op vraag 1: Nope.
Gokje op vraag 2: Nope. In de AN200 zit (ook nog) een sequencer, die had de AN1X niet geloof ik. En ik heb zo'n vermoeden dat de AN1X iets verder gaat op synth-gebied??
Kan je niet 1 en ander vergelijken op bijv. Gearjunkies-site ?

Er zit wel een sequencer in, maar geen drums. Je kunt dus wel loopjes maken van melodiën of arp's. de an200 heeft daarentegen wel drums. Maar hoe het allemaal precies werkt weet ik niet, want de sequencer en arpeggio functie op mijn An1x heb ik eigenlijk nog nooit aangeraakt.

Ter aanvulling op het vorige:

Ook in de plg150-AN zit een stepsequencer (1-16 steps) en een eenvoudige arpeggiator.

groet

Tom

an1x -> alleen keys -> 10 stemmig (je kan wel 5stem links uitsturen en 5 rechts, dus eigenlijk 2parts multitimbraal ;))
an200 of an-printplaatje -> 5 stemmig. gaat minder ver dus...

Origineel geplaatst door dione
Ik geloof dat ik ergens eens gelezen had over timing-problemen met de Motif rack ? Of ben ik in de war met een andere Yammie ?

Waren die niet opgelost met het nieuwe OS? Ik heb 't zelfde gelezen in de SOS review...

Als je dan toch per se een AN1x rack versie wilt hebben, kun je nog altijd de Kenton Plugstation gebruiken, daar gaan gewoon 4 PLG boards in :)

Kenton Plugstation info HIER !

Origineel geplaatst door Catscan
Bedankt allemaal....
Wat de dx betreft ga ik maar toch voor de FM7 softsynth...

Lijkt me idd de beste keus.
Voordeel van FM7 is dat ie redelijk makkelijk te programmeren is en een modular matrix heeft om de operators te patchen. Dus je zit niet aan de standaard DX algoritmen vast en kunt daardoor ook op meerdere operators zelf-oscillatie toepassen.

Back