Dynamische of condensator mic ?

Equo

Cheers !!!
Kan iemand mij het verschil uitleggen (in nono taal a.u.b.) tussen een dynamische en een condensator mic.

Ik krijg binnenkort iemand hier om "in te zingen" en moet nog een mic kopen, maar ik weet het verschil niet tussen die 2.

De dynamische microfoon
De transducer in een dynamische microfoon bestaat uit een diafragma, een spoeltje en een permanente magneet. Het diafragma is waar het geluid tegenaan komt. Het diafragma gaat daardoor op en neer. Vast aan de achterkant van het diafragma zit het spoeltje, dat dus meebeweegt. Binnen het spoeltje zit de permanente magneet.

Doordat het spoeltje beweegt binnen een magnetisch veld ontstaat er in het spoeltje een elektrisch (wissel)stroompje (flux), waarmee dus geluid is omgezet in elektriciteit.

Dynamische mics zijn dus eenvoudig gebouwd en daarmee goedkoop en robuust. Ze geven een goede tot zeer goede geluidskwaliteit en kunnen bijna overal ingezet worden. Daarnaast kunnen ze ook enorme geluidsniveaus aan. Dit is het microfoon type dat je het meest zult gebruiken.

Condensator microfoons
Een condensator microfoon werkt op basis van een condensator. Een condensator in elektrotechnische termen bestaat uit twee tegenover elkaar staande plaatjes, waarover je een spanning kunt aanbrengen. Verander je de afstand tussen de twee plaatjes dan ontstaat een stroompje. In de condensator is de ene plaat het diafragma (waar het geluid tegenaan komt) en zit de andere plaat vast. Door de trillingen van het diafragma tegenover de andere plaat ontstaat het stroompje.

Voor een condensator microfoon heb je dus een externe voeding nodig. Die voeding wordt geleverd over de mic kabel en heet Phantoom voeding (+48 DC). De voeding komt vaak uit het mengpaneel alwaar je phantoom voeding aan of uit kunt schakelen per kanaal (meer info hier).Daarnaast wordt de voeding gebruikt om het niveau van het originele signaal op de hoogte te brengen van een normaal mic input signaal op het mengpaneel.

Condensator microfoons zijn moeilijker te bouwen, niet zo robuust en dus duur. Aan de andere kant zijn ze zeer gevoelig voor geluid, klinken vaak mooier (zijn rechter, vooral in de hogere frequenties) en kunnen zeer klein worden gemaakt.

Condensator microfoons klinken bijna altijd warmer, intiemer, 'groter'.
Dynamische mics worden eigenlijk altijd live gebruikt, condensors in de studio (maar soms ook dynamische, bijv. voor een recht-toe-recht-aan rock geluid).

Kijk, dit is nog eens nuttige info!

Ook namens mij: bedankt!

:okdan:

Sommige dingen waren al gezegd, maar in mijn woorden:

Vaak is een dynamische mike robuust, als je hem laat vallen is hij nog wel heel. Een condensator is dan wel een beetje naar zijn moer, die plaatjes die erin zitten zijn namelijk erg gevoelig. Maar dat wordt wel steeds beter, de Samson Q1 is er een voorbeeld van.

Meestal kunnen dynamische mikes ook meer herrie aan, je ziet ze vaak voor een gitaarversterken/box staan en nemen dat moeiteloos op. Tegenwoordig kunnen condensatormikes dat ook wel.

Condensatormikes moeten verder (bijna) altijd voeding vanuit de kabel (phantom power) of vanuit een batterij hebben. Soms niet, zoals de goedkope electret mike die je bij je pc geluidskaart kado krijgt. Lekker helder en toch simpel. Die plaatjes die daarin zitten hebben vanuit de fabriek al een spanninkje gekregen. Dus geen extra spanning van buiten nodig.

Meestal zeg ik gewoon: een condensator mike is helderder, een dynamische mike is meer dof maar misschien wel lekker "rock" (Bono) geluid. Met wat EQ kun je dan nog wel wat frunniken aan de helderheid. Sommige stemmen moeten gewoon door een een dynamische, anders klinkt het voor geen meter, maar andersom geldt het ook.

Meestal zijn condensatormikes duurder.

En nou weet ik niks meer. Heb ik nog eens wat aan mijn LOI-cursus. *D

Back