Sommige dingen waren al gezegd, maar in mijn woorden:
Vaak is een dynamische mike robuust, als je hem laat vallen is hij nog wel heel. Een condensator is dan wel een beetje naar zijn moer, die plaatjes die erin zitten zijn namelijk erg gevoelig. Maar dat wordt wel steeds beter, de Samson Q1 is er een voorbeeld van.
Meestal kunnen dynamische mikes ook meer herrie aan, je ziet ze vaak voor een gitaarversterken/box staan en nemen dat moeiteloos op. Tegenwoordig kunnen condensatormikes dat ook wel.
Condensatormikes moeten verder (bijna) altijd voeding vanuit de kabel (phantom power) of vanuit een batterij hebben. Soms niet, zoals de goedkope electret mike die je bij je pc geluidskaart kado krijgt. Lekker helder en toch simpel. Die plaatjes die daarin zitten hebben vanuit de fabriek al een spanninkje gekregen. Dus geen extra spanning van buiten nodig.
Meestal zeg ik gewoon: een condensator mike is helderder, een dynamische mike is meer dof maar misschien wel lekker "rock" (Bono) geluid. Met wat EQ kun je dan nog wel wat frunniken aan de helderheid. Sommige stemmen moeten gewoon door een een dynamische, anders klinkt het voor geen meter, maar andersom geldt het ook.
Meestal zijn condensatormikes duurder.
En nou weet ik niks meer. Heb ik nog eens wat aan mijn LOI-cursus.