Korg D888 ofzoiets

Ik snap dat DAWs op alle gebieden winnen.
Voor mij winnen ze niet.

Standalone Digital Audio Workstations, standalone digital multitrack recording.
Die zijn aan mij niet besteed meestal om en nabij € 3000 en duurder.
Veel te moeilijk om te bedienen.
Je kunt beter investeren in wat muzikale creativiteit. Cursus : vingervlugheid, liedjes schrijven, Basis electronica+midi, enzovoorts.

Ik heb de zoom r24 zelf nooit gebruikt. Zo te lezen kan hij wat je wil. Hij kan ook nog dit en dat en zus en zo meer (drummachine, pad sampler, interface...), dus ik hoop dat al die extra's de bediening niet in de weg zitten.

Het is me niet helemaal duidelijk of zijn interne fx werken als je in hoge kwaliteit opneemt.

Daar heb ik ook twijfels over. En over de teluidskwaliteit ook een beetje, ten opzichte van de nieuwere R20… maar die heeft dan weer een touchscreen brrr…

Een looper is denk ik niet wat ik wil. Ik wil echt gewoon opnemen. Aan muzikale creativiteit heb ik eerder overschot dan gebrek. Het is mij te doen om verslaglegging, liefst simpel en zonder computer. En mijn GAS triggert oude HDRs… gelukkig heb ik op dit moment geen budget.

Vingervlugheid vind ik wel een goeie! Leer ik nu ook in VAST, en mijn pianotechniek zelf natuurlijk! Liedjes schrijven kan ik: dat worden dan eerder composities, ik ben niet goed in een simpel lied, maar daar ligt ook niet mijn ambitie. Van midi lopen ook de rillingen over mijn rug - of het moet zijn dat ik met mijn polyAT UB-Xa de FM synth op de Forte aanstuur, dan is midi handig! Maar niet als creatief gereedschap. Maar dank voor het meedenken: het antwoord op de vraag wat ik nu eigenlijk nodig heb materialiseert gestaag!

Het is misschien een idee om in eerste instantie dan voor een eenvoudige Zoom te gaan, R12 dus bv. Door die te gebruiken merk je welke functies je echt wil, welke functies je eventueel mist, en hoe je het apparaat gebruikt/wil gebruiken. Daaruit volgt dan misschien een concrete wens voor een uitgebreider apparaat, of niet.

Ik zou in ieder geval zo'n oude heel uitgebreide all-in-one niet romantizeren, zeker niet als je niet zo van onduidelijk verstopte functies in DAWs houdt. Ik heb het zelf geprobeerd, DAWs ook (de DAW op zich ging wel maar ik werd er niet warm van, en de rest van de PC leidde me af :)), en ik ben uitgekomen bij gesplitste hardware (aparte FX units, mengpaneel, pure recorder, mastering unit) omdat ik in uitgebreide all in ones mijn weg niet zo vond. Nu is mijn oplossing voor jouw toepassing overkill (ik begin ook vanuit een MIDI sequencer die 10+ instrumenten tegelijk aanstuurt) maar de valkuil lijkt me wel dezelfde. Vandaar dus mijn suggestie van met een beperkt, modern, apparaat te beginnen en van daar verder kijken. Als je hem tweedehands koopt dan verlies je er waarschijnlijk niet op als je er toch weer vanaf wil. En een R12 is 245 euro nieuw dus dat is nog steeds geen gekkigheid. Een L12 is drie keer duurder, maar dan moet je eerst heel goed vergelijken of die ook iets meer biedt waar je op zit te wachten.

TASCAM MOdel 12 ? Kan je 10 sporen tegelijk mee opnemen allemaal apart, en apart weer afspelen (en daar bovenop trompetten als je wil), én -via midiclock- sequencers mee laten lopen . Dan heb je iets 'modern' (lees : technologie die nog en paar jaar werkt en compatibel is met bvb computers) , veel fysieke knoppen en veel toepassingsmogelijkheden (opnames, overdubs/repeteren zonder de band thuis vanaf de opnames, opnames naar computer om een mixdown te maken, repeteren mogelijk ook als de bassist er niet is want je hebt zn baslijn opgenomen, etc etc)
Of de tascam model 16 of 24 (meer inputs maar wel geen midi en groter dus misschien minder handig te vervoeren) .

Die Tascam is echter ook weer geen feestje als je wat diepere functies wilt aanpassen of routings wil veranderen, dan is het duikpakje aandoen en in de menuutjes gaan plonsen.

Tegek! Dank! Ik heb absoluut nooit midi nodig, dus dat zou ook een functie kunnen zijn die "in de weg zit" dus de model 16 klinkt als iets dat ik moet bekijken. Het duikpak... tja daar kom ik waarschijnlijk pas achter als ik 'm heb. Nogmaals: mijn Forte heeft volgens sommigen een diepte die alleen voor de hoogbegaafden onder ons gegeven is, en ik vind 't heerlijk. Er is een vermoeden van 2e bij mij (kort door de bocht kan ik wel de Riemannhypothese oplossen maar geen boterham smeren, diagnose is in de maak) dus ingewikkeldheid is geen probleem. Hoe vreemder hoe beter zelfs. Software, en zeker moderne software, is gemaakt om voor neurotypische mensen gebruiksvriendelijk te zijn, en daar gaat het mis. Ik merk dat ik bij elke softwareupdate slechter overweg kan met mijn telefoon en computer, terwijl oude, archaïsche, bizarre systemen voor mij al snel geen geheimen meer hebben. Ik zou in dat licht bekeken eens een Zoom R12 en een Tascam model 16 naast elkaar in mijn handen moeten hebben...

Maar als er nog verdere tips zijn: ze zijn welkom!

Back