Korg D888 ofzoiets

rœl

Stamgast
Na best lang geprobeerd te hebben Logic, Garageband, Cubase en Ableton te gebruiken als "schetsboek" en incidenteel "thuiswattrompettracksleveren" ga ik het opgeven.

Ik moet met mijn computer Dorico snappen en gebruiken, want daarvoor is er geen alternatief behalve de potlood (en gum, en slijper, en muziekpapier) en die gaat voor mijn huidige werk toch echt te langzaam. Daarna trek ik echter een grens. Ik leer en verdraag Dorico (en erger: Steinberg, brrrr....) en de rest moet zonder computer! (behalve op dit forum surfen)...

Mijn brein is niet bedraad voor computers. Dus de DAW gaat aan de wilgen en wordt vervangen door een leuke multitrack. Een ding met schuiven en stekkers. En een stokoude hard disk? Een Korg D888 bijvoorbeeld.

Zoveel staat dus vast, voor de rest sta ik open. Het antwoord op "probeer deze DAW toch eens met die en die cursus" gaat "nee, dankjewel" zijn. Maar of het een Korg D888 moet worden, dat betwijfel ik. Eigenlijk zoek ik voor tientjes een doosje om een kabel in te steken, een rode knop in te drukken en los te gaan. En dat tussen de 8 en 32 keer. Of eens heel af en toe een paar kabels tegelijk, maar dat is geen halszaak. Als ik dan een beetje de onderlinge volumes kan aanpassen, in een kwaliteit waarmee ik bij mijn collega studiobonzen kan aankomen voor een commercieel trompetje op de achtergrond, ben ik content! Alleen die oude hard disks, die gaan natuurlijk kapot, hè?

Een jaar geleden stelde ik een soortgelijke vraag hier over synthesizers. Geen plugins meer voor mij, maar echte dozen met knoppen. Nu, mede door jullie ben ik dolgelukkig met twee prachtige dozen met knoppen; elke dag worden ze gestreeld. De oren ook af en toe. Ik heb goede hoop dat jullie me ook met deze vraag kunnen helpen. Mijn dank is bij voorbaat al torenhoog!

Alesis hd24 kan zelfs ssd schijven, die is niet kieskeurig. En met de fireport interface erbij kunnen je collegas je opnames op de caddy als multitrack binnentrekken.

Het blijft wel wat oudere techniek. Er is ook nieuwer spul maar duurder.

Roland VS1680 zie je soms voor rond de 100 nog weleens. Maar om het uiteindelijk weer op een computer te krijgen is weer een uidaging opzich. En helemaal als je om bepaalde redenen nu al een DAW uit de weg gaat.

Wat je ook minimaal wilt op een recorder, punch in / punch out. Sommige DAWs kunnen dat wel.. maar vaak hebben die harddiskrecorders fysieke aansluitingen voor een footswitch, die je bv ook als Sustain op een midi controller gebruikt. Ik heb lang terug een paar AW4416's gekocht en mee gewerkt. Beetje acient technology ook maar daar zaten wel alle features die tegenwoordig gewoon onmogelijk lijken.

Oh.. de MPC X heeft bovenstaand (punch in / out) ook. Maar is wel een ander prijskaartje. Kan 8 tracks audio recorden maar je kunt het eventueel ook nog bewerken. Dat bewerken is op sommige oudere harddisk recorders niet of nauwelijks mogelijk.

Oei ik was de wens om volumes te veranderen etc vergeten, dan is de alesis hd24 te beperkt. Dat is alleen opnemen.

Vs2480 heb ik gehad, maar vond ik erg ingewikkeld voor routings etc. Handleiding was drie turven...

Oh.. kleine toevoeging ook. Die oudere dingen klinken toch bij lange na niet als een moderne PC met audio interface. bitdiepte is vaak 24bit. En die Roland doet ook een soort datacompressie dacht ik. Alle DAWs recorden 32bit. En als je (vaak sowieso al) te zacht opneemt klinkt het na een opname laten masteren (het volume compatible maken met ander audio aanbod zeg maar) toch allemaal een beetje alsof er een wollig dekentje over je mix zit wat er niet vanaf te editen is. Bij sommige vintage synthesizers wordt dat ook weleens 'karakter' genoemd. Prima defenitie maar je wilt dat dekentje ook soms missen, als je niet zo van vintage warmte houdt. :)

Dit forum is goud! Ik dacht: ik kijk over een week eens of er antwoord is...
Nu al erg veel geleerd! Punch in/punch-out is inderdaad een heel belangrijke tip om goed op te letten.

Qua budget: ik gaf een jaar geleden aan voor een dubbeltje op de eerste rij te willen zitten. Op die eerste rij zit ik nu, maar een Forte7 en een UB-Xa kosten meerdere dubbeltjes. Ik kan sparen.

Qua moeilijkheidgraad: Kurzweils VAST heet erg moeilijk te zijn. Ik smul ervan, en ook van de aanzienlijkmeerdandrieturfhoge handleidingen! Duizend keer liever VAST dan een vijtienmenuusdiep Steinbergiaans microschakelaartje dat niet op "bus3" staat. Dus voor een VS2480 ben ik niet (meer) bang.

Ja, vintage. Ik snap je dekentje, en ben bereid het risico te nemen dat 't misschien too much is. Als ik de 9 ft. German Grand naast een hyperhippe loepzuivere vlijmscherpe multi-gieg VST piano hoor wil ik altijd de 16-bit Kurz. Geef mij maar warme onvolmaaktheid. En zo'n schel trompetgeluid wil toch sowieso eigenlijk niemand horen? Dat moet je een beetje wegmoffelen, doen Chris Botti, Till Brönner en Eric Vloeimans ook.

Zitten in die ouwe multitracks niet vaak verrassend goeie DACs en pre-amps? Of heb ik dat gedroomd?

Dank dank! En tips in de categorie "hey! er staat een X-9v op klainantsaigen poenkt dee ee" mag ook altijd!

Kijk! Jah, ik zie er collega's mee toveren hoor! Maar ik vind van mezelf dat ik nu lang genoeg en ook genoeg merken geprobeerd heb.

Hmm, de Vs2480 is natuurlijk ook een computer. Maar dat is mijn Forte7 ook, en toch kan ik het daarvan hebben als iets niet goed staat, maar op de computer niet. Ik mis gek genoeg iets van overzicht? Of misschien het hele concept van geen fysieke knoppen hebben? Ik snap dat veel mensen liever een VST wiren dan op zo'n klein Kurzweilschermpje te turen welk Algoritme je wil, maar voor mijn brein werkt het echt andersom, avond na avond. Dus ik twijfel even hoe ik moet inschatten hoe "pc" de Roland is. En is het jouw ervaring dat alle HDR's uit die tijd zo zijn of specifiek Roland?

Als je een beetje diep met de vs2480 wil werken moet je er een muis, klavier en pc monitor aan hangen... *kuch* DAW *kuch*

Zitten in die ouwe multitracks niet vaak verrassend goeie DACs en pre-amps? Of heb ik dat gedroomd?
Pre-amps waren redelijk crap in de AW4416. En dat was ooit een prijzig ding. Maar je kan bv een RNP really nice pre-amp eraan hangen, of iets anders. DAC's is weer een ander verhaal. Maar 24 bit, dus mogelijk meer ruis. Eigenlijk zijn alle nieuwere producten vaak gewoon beter. Er zijn wel oudere mixers waar iets betere Pre-amps in zaten van Yamaha. DM1000 geloof ik. Maar dat was me ook nogal een groot uitgevallen mixer, met dito prijskaartje.

Over het algemeen zijn er in dit soort simpele budget recorders ook geen high-end pre-amps gebruikt, en volgens mij ook in in het duurdere segment Harddisk recorders niet. Dus het zal je audio nooit zo laat 'shinen' als bv budget geluidskaarten van tegenwoordig wel doen. Zelfs in het prijssegment 100-200€ koop je tegenwoordig al een geluidskaart die echt super goed klinkende Pre-amps hebben.
Je wilt natuurlijk gewoon dat alle schakels in je recordingchain optimaal zijn. Als je dan al begint met een budget recorder, die ook nog eens 24 bit opneemt, waar je dan weer een duurdere pre-amp aan hangt.

Veel is natuurlijk ook afhankelijk wat het doel met de opnames is. Opnemen van muziek is een leuke bezigheid, als jij er tevreden mee bent, prima. Maar als je het wilt laten horen en om feedback vraagt, mist het net dat frisse randje, of heeft het door de 24bit bitdiepte na bewerking gewoon meer ruis. Ok. Je kunt alle kanalen voorzien van een Gate.. maar eerlijk is eerlijk. Als je eenmaal een DAW goed kent, niets is makkelijker. Het is tijd investeren. Ik heb beiden gedaan. Laat ik het zo zeggen; het is als camperen. En eenmaal weer thuis, alle zaken die altijd zo nornaal leken, voelen dan meer als ooit als comfort aan. Maar een leuke reis om gemaakt te hebben. Dat sowieso :)

Laatst gewijzigd:
Dat een DAW beter is dan welke multitrack dan ook, staat dus als een paal boven water. Daar was ik al bang voor. Of zijn er nog andere meningen?
Dan moet ik het idee van mijn opnames ook echt in producties van derden te kunnen gebruiken misschien laten varen. Zo vaak doe ik dat ook niet, of er moet een tweede coronacrisis komen...
Voor mijn brein is een DAW écht onmogelijk, ik heb daar al jarenlang heel veel moeite en tijd in geïnvesteerd, dus dan wordt het puur voor de hobby een slechte HDR. Niks aan te doen!

Is de 888 dan misschien toch gewoon de beste koop? Of zijn er andere meningen/alternatieven?

Er zijn nog modellen, ik ben niet met allemaal persoonlijk bekend. Yamaha AW2400. Kleinere Roland VS zoals VS880. Die VS880 vind je vaak zeer goedkoop en is voor jouw doel misschien wel veel geschikter dan de VS2480. Zoom L-12 is een stuk moderner.

Heb zelf ooit een Boss BR800 gekocht. Leuk ding ook en werkt ook als Audiointerface eventueel. Super portabel, kan op batterijen en heeft een footpedal aansluiting, voor punch in / ook te gebruiken. De VS880 en 1680 hebben dat niet. De VS kan meer kanalen tegelijk opnemen maar misschien heb je dat niet nodig? De Boss BR800 is ook iets nieuwer en dat is ook wat je terug hoort in de fx. De VS zijn redelijk basic en moet je ook weer uitbreidingen voor kopen, of zoeken naar aanbod waar dit al in zit.

Voor een beter beeld en denken in oplossingen; Wat zijn de behoeftes? Hoeveel kanalen wil je eigenlijk totaal kunnen opnemen?

Met dit soort dingen zou ik ook zeker naar nieuw aanbod kijken. Helemaal omdat het soms nogal lastig is om je opnames op je computer te krijgen.

Tascam heeft een redelijk aanbod ook. 24 kanaals multitrackers voor niet al te veel. Maar ik las ook wat minder goede ervaringen erover.

Op mijn GAS lijstje stond (na toch redelijk wat van deze troep geprobeerd te hebben) nog 'n Korg D32xd Korg D32XD & D16XD
Wel bij een compleet afgeragde wezen kijken, ergens op Koningsnacht in A'dam, omdat ik daar toch was. Zat ook de zeldzame Valve / Pre-amp uitbreiding in, maar manman, het ding zag er uit alsof ie 100 jaar rock 'n roll achter z'n kiezen had. Daarna is de liefde en de urge om em ooit nog te scoren in de ijskast terechtgekomen en de hunt om em te scoren redelijk bekoeld. Gelukkig.
Maar dit is wel een van de meest uitgebreide Korg's en Harddisk recorders die ik ken. Toch wel gedateerd weer anno nu. En qua werkwijze.

Laatst gewijzigd:
En de Zoom R4 is ook erg leuk en bruikbaar
dankzij de bounce optie.

Laatst gewijzigd:
Wow, er is dus wel degelijk nog een markt voor. Mooi spul allemaal. Ik kwam ook via via op de Tascam DP-24SD uit. Maar met Tascam minder goeie ervaringen dus?
Nu ik al zie wat er allemaal is, kan ik mijn wensenlijst iets beter definiëren. Ik heb nog niet echt veel erover nagedacht, maar kan me voorstellen dat meerdere kanalen tegelijk opnemen wel heel cool kan zijn, zoals zang&piano, maar ook 4 trompetten bijvoorbeeld. Op zich ben ik dikwijls onderweg met echt grote bands waarbij ik al gauw te weinig ingangen heb en waarschijnlijk ook niet de meest geschikte persoon ben om opnames te maken. Dus vooralsnog is 8 kanalen tegelijk opnemen heel luxe, en 4 waarschijnlijk in 90% van de gevallen genoeg.
Ik ga aan de slag met alles bestuderen!

En ik heb nog eens iets gelezen over de FX..

Maar misschien niet zo belangrijk voor jou? De moving faders (die ontbreken is wel iets wat verwarrend kan zijn. Zelf verder geen ervaring mee dus maar er is dus wel e.e.a. wegbezuinigd door de lagere prijs.

Ik zou even kijken wat de prijzen echt zijn. Door de jaren heen waren ze rond de 300 en zelfs nog minder dacht ik. 400€ is echt teveel, ze zijn er ook al best lang. Ik krijg even goed beeld van wat de nieuwprijzen door de jaren heen waren maar zeer betaalbaar idd.

Mijn gevoel zegt me dat een moderne Zoom R12 of L12, of kleiner model in die reeks, voor alle partijen (denk ook aan de arme studiotechnicus die er achteraf mee aan de slag moet) de beste keuze is. Komt zo dicht mogelijk bij "gewoon rode knop indrukken en volumes per spoor kunnen instellen". En ligt zo ver mogelijk weg van een DAW ervaring.

Back