EMS Synthi AKS

Zal je nog raar staan te kijken wat ze voor die aluminium amerikaanse koelkasten betalen.

Maar als je nu een Access Virus keyboard koopt en die goed zuurstofvrij inpakt is die over 50 jaar ook veel geld waard.

Origineel geplaatst door fuse
Dus eigenlijk zijn deze best wel hoge prijzen gewoon gekomen door het overgehyped zijn?
Even losstaand van de uitmundende geluidskwaliteit natuurlijk.
Als ze al voor een paar honderd pieken verkocht werden.

Nee, meer omdat in die tijd, vooral omstreeks 1985 deze synthesizers als onbruikbaar werden neergezet door de muzikanten. Je ging toen voor een Prophet V of een DX7. Midi kwam op en natuurlijk meerdere stemmen. De geluidskwaliteiten van de monofone analoge synthesizers werd eigenlijk pas weer belangrijk toen er eenvoudige samples beschikbaar kwamen voor de muzikant, dus niet alleen in de studio. Het geluid werd weer bruikbaar, maar de spullen waren zeldzamer.
In het museum namen we voor een prikkie zaken aan. Die mensen die verkochten hebben nu wel spijt, al maakt de snobbistische gedachte dat hun spul in het museum staat weer wat goed. Ook hebben we zaken geweigerd. Hebben we al in drievoud, dus... Als die mensen het nog steeds hebben, dan zijn ze nu erg blij.

Maar een dezer dagen kom ik nog met een voorstel, al sta ik erop dat sommige forumleden wel even door een vakkundige dierenarts moeten zijn 'geholpen' :D

Wout

Origineel geplaatst door fuse
Maar als je nu een Access Virus keyboard koopt en die goed zuurstofvrij inpakt is die over 50 jaar ook veel geld waard.

Dan zou ik hem niet willen hebben. Bespeel het ding iedere maand een uurtje en ik ben over 50 jaar je man... als ik dat haal :)

Wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers

Maar een dezer dagen kom ik nog met een voorstel, al sta ik erop dat sommige forumleden wel even door een vakkundige dierenarts moeten zijn 'geholpen' :D

Wat heeft dat te betekenen Wout? Toevallig ben ik vorig jaar geholpen, weliswaar niet door een dierenarts, maar hij was toch handig genoeg om in 1 bal te weinig verdoving te spuiten, zodat ik een goed idee kreeg hoe het zou voelen, als mijn vrouw zou doen, wat ze gezegd heeft dat ze zou doen, als ik vreemd zou gaan.

Liggende gelden heb ik niet (meer) maar Voor een VCS3 zou ik toch heel wat spullen de deur uit willen doen.
Want hoe gaat dat als je op Brian Eno wil lijken?? Ik geloof WEL in God, ik kan geen DX7 programmeren, ik ben niet kaal, dus wat moet je? Juist: achter (eigenlijk voor) een VCS3 gaan staan!

En dan doe ik wel alleen bleepjes en blapjes. 't Is niet anders.

Om nog even terug te komen op de Synthi:

Het is een bijzondere, onvoorspelbare synth met een heel eigen karakter. De specs zien er op het eerste gezicht vrij basic uit maar er schuilt toch een behoorlijk krachtige synth in het koffertje

3xVCO waarvan vco 3 het laagste bereik heeft en hierdoor ideaal is om als lfo te gebruiken (vco1 en 2 ook trouwens)
Elke vco heeft 2 traploos variabele golfvormen die je tegelijk aan kan zetten.

1x Noise generator met witte tot gekleurde ruis (traploos in te stellen)

1x Envelope generator die gelooped kan worden (attack, hold, decay(moduleerbaar), retrigger snelheid aan-uit)

1x 18db diode filter dat kan zelfoscilleren.

2x output filter voor kanaal 1 en 2 (links en rechts)

1x Springreverb waarvan de mix gemoduleerd kan worden

1x Ringmodulator

1x x/y Joystick die je overal aan toe kan wijzen (idd een leuke feature)

1x 16x16 matrix (heeel snel patchen!)

1x vu meter om audio en cv signalen te meten

2 hi level inputs en 2 low level inputs voor externe bewerking of het geven van control voltages. Stel je voor dat je met een cv/midi converter op midikanaal 1 vco1 aanstuurt en met kanaal 2 vco2. dan hebben we ineens een 2 stemmige synthi:D

door de matrix kun je geweldig snel patchen en het heeft als voordeel dat je erg veel multiples hebt. elke geluidsbron heeft 16 uitgangen om te patchen!!

Het is een onwijs gave synth waar je echt van moet houden, hij is idd erg geschikt voor bliepjes en bloepjes maar doet het bij mij ook erg goed als muzikaal instrument. Het gerucht dat je er geen normale melodieen mee kan maken is wat mij betreft onzin.

Ik heb even een nummertje gemaakt met de Synthi dat op het einde na bijna geen bliepjes bevat:D
Ik heb hem wel deels gesampled. Het begint met een pad achtig geluid, dit is gesampled. De sinusmelodie (vco1) die dan komt wordt aangestuurd met een cv converter en is niet gesampled. De gefilterde zaagtand (vco2) wordt ook met de converter aangestuurd op kanaal 2 en is ook niet gesampled. Het leadloopje wat later komt zijn 2 vco's in fase die ik wel heb gesampled.

De laatste 3 minuten bevat geen samples en is eigenlijk een 2part multitimbrale synthi:D

SynthiDemo:peukie:

Origineel geplaatst door Leo
Wat heeft dat te betekenen Wout? Toevallig ben ik vorig jaar geholpen, weliswaar niet door een dierenarts, ...
Dat was gewoon een reactie op een eerder berichtje, waarin de eerbaarheid van mijn rechterbeen bedreigd werd :)

Wout

Origineel geplaatst door synthiaks
Ik heb even een nummertje gemaakt met de Synthi dat op het einde na bijna geen bliepjes bevat
Mooi voorbeeld en zeer leuk stukje.
Gelijk maar even met de deur in huis vallen: aanstaande zomer is er weer in het Gemeentemuseum een tentoonstelling van de hoogtepunten uit de muziek collectie en de Puntney komt daarin ook te staan, ja, ja. Mag ik dit inbrengen als voorbeeld van het geluid? Er zullen wel weer CD players komen, dus die moeten gevuld.
Zaken als rechten ed graag even buiten het forum om.
Het is nog niet zeker, maar het lijkt mij een goed voorbeeld, al beslis ik daar niet alleen in.

Wout
(die het toch maar een magere synthesizer vindt :)

Mooi voorbeeld en zeer leuk stukje.
Gelijk maar even met de deur in huis vallen: aanstaande zomer is er weer in het Gemeentemuseum een tentoonstelling van de hoogtepunten uit de muziek collectie en de Puntney komt daarin ook te staan, ja, ja. Mag ik dit inbrengen als voorbeeld van het geluid? Er zullen wel weer CD players komen, dus die moeten gevuld.
Zaken als rechten ed graag even buiten het forum om.
Het is nog niet zeker, maar het lijkt mij een goed voorbeeld, al beslis ik daar niet alleen in.

Wout
(die het toch maar een magere synthesizer vindt :)

Ik kan eigenlijk wel snappen dat je de geluiden mager vind klinken, het klinkt niet vet inderdaad.
Maar ik vind het op een bepaalde manier subtiel ook weer, en vooral de modulaties die mogelijk zijn spreken me zeer aan.
Voor wat ik er mee zou willen is het in ieder geval een zeer bruikbare synthesizer.

Laatst gewijzigd:
Dat was gewoon een reactie op een eerder berichtje, waarin de eerbaarheid van mijn rechterbeen bedreigd werd :)

Wout

Jammer, ik dacht dat je wat ging verkopen.

Dat is de A, hè. voor de AKS of de VCS3 mag je er gewoon nog 1000 bij optellen.

Als het goed is is de wachttijd bij Ludwig Rehberg 3 maanden. Maar voordat je een keer normaal contact met hem hebt ben je ook al weer een half jaar verder.

Origineel geplaatst door mono-poly
Nou synthiaks
Je word hardstikke bedankt me je demo
Ik ben besmet
En wil er heel snel ook 1 hebben

Nou als iedereen dan aan de synthi gaat moet k hem maar weer verkopen:erm: Not!!:D

Ik hoop dat je er ééntje vindt, k ben namelijk erg benieuwd hoe het klinkt als je 2 of meer synthi's met elkaar verbindt:D

Ja lijkt me ook te gek
Ik heb wat dubbele spullen en een OSCar te ruil aangeboden voor een synthi
Of ik verkoop hem met dubbele dingen en betaal cash
De synthi zal het leuk doen bij me 2600
Als de synthi er is kom ik wel is naar het hoge noorden absint drinken en bliepen :D

Back