[Noorderslag 04] Seminar: Niet om te dansen. Electronische muziek in het club circuit

JohnnyBusca

rocket scientist
[Noorderslag 04] Seminar: Niet om te dansen. Electronische muziek in het club circuit

Wie is er naar noordslag geweest en wel naar het seminar:

Niet om te dansen: Electronische muziek in het club circuit.
Dit lijkt me een hele interessante discussie en ik ben erg benieuwd hoe het club circuit in nederland hierover denkt.

wat is de vraag cq. stelling?

Olaf

Sorry, was ik vergeten te copieren.
15:00-16:00
NIET OM TE DANSEN

Elektronische Muziek en het Clubcircuit
Elektronische (pop)muziek in Nederland moet het hebben van een florerende festivalcultuur. Festivals als Toon, Impakt, Earational, Sonic Acts, DEAF en New Forms presenteren allen een veelheid aan elektronische muziek, al dan niet in combinatie met aanverwante kunstvormen. Een onvoorziene Moordlijst-hit die de Oostenrijkse muzikant Christian Fennesz enkele jaren geleden meemaakte, bewees dat deze niet dansbare, tegelijk niet-academische elektronische muziek wel degelijk opgeld kan maken binnen de popcultuur. Niettemin is slechts beperkt aanbod terug te vinden in het reguliere clubcircuit. Hoe komt dat? Wat gebeurt er wel, wat blijft er liggen? Wat zijn de goede voorbeelden, zijn er slechte ervaringen? En: is het in het buitenland beter?

Voorzitter: Jan Hiddink (St. Paradiso, nl)
Hans Beekmans (Stichting Worm, nl), Peter Bruyn, Gert Gering (013 Popcentrum, nl).

Mijn vriendin is hier geweest vertelde ze, ik zal het eens vragen hoe het was als ik er zie.
In ieder geval een goed onderwerp, dit soort muziek wordt klein gehouden doordat programmeurs van tenten dit soort acts als rock act blijven zien, terwijl die vergelijking totaal niet opgaat natuurlijk. Dit moet gewoon als iets totaal anders worden gezien en beoordeeld. Er is zeker animo voor, getuigen de hoge bezoekers aantallen bij de beter georganiseerde "festivals".

Ik was erbij

Ik was erbij

Ik been aanwezig geweest bij deze 'forumdiscussie'.. net als Lady Aida en Stefan Robbers overigens. Ik zal er binnenkort wel wat meer over schrijven.

Ik vond de hele discussie overigens veel te obscuur en 'verheven'.. het had heel weinig te maken met hetgeen hier op 't forum onder Electronische Muziek verstaan wordt. Wél interessant om ook eens te zien wat mensen bezighoudt die zich in verre uithoek van de electronische muziek begeven.

Een van de hoogtepunten wat mij betreft: Een van de mensen "aan tafel" vertelt een verhaal over iemand die een CD gekocht had bij een of ander handeltje-in-cd's-met-obscure-electronische-muziek-erop .. en hem terugbracht.. omdat er niets opstond. Waarop een van de andere forum-leden begint te lachen.. en zegt "aah.. zeker die CD van die-en-die muzikant". Het forum ligt echt dubbel.. omdat het om een plaat gaat waarbij met je stereo op 10 zo een keer in de 5 minuten een heel vaag piepje in de verte te horen is. Het voltallige publiek aanschouwde dit alles in opperste verbazing.

De discussie ging in feite over de vraag of dit soort muziek een plek verdient in het reguliere clubcircuit. Mijn voorzichtige conclusie (overigens gedeeld door Stefan.. Aida.. en verschillende programmeurs van podia in den lande) was dat er voor dit soort dingen ontzettend weinig publiek is.. en het dus non-sense is om er een grote zaal mee te willen vullen. Doe het lekker in een huiskamer.. filmhuis-zaaltje of iets in die richting. En laat zo de makers en genieters van dit soort dingen bij elkaar komen..

Je publiek "opvoeden" met dit soort dingen.. gaat me een stapje te ver. Acts als "Autechre" zorgen er wel voor dat de wat obscuurdere electronica ook bij een breder publiek onder de aandacht komt. Laat de markt zijn werk doen... en "thank god for internet".. zodat iedereen die interesse heeft (al woont ie in Polynesië) op een gemakkelijke en snelle manier kan vinden wat ie "digt".

Back