Beste aanschaf?

Hoezonouweerniet :D

Er zitten moogs/arps/junos/JX8Ps/Solinas/DX en weet ik veel wat in.

Maar eigenlijk is die te spierballerig voor synthpop ja.

Wat ook ideaal is, een oude Nordlead. Dat is pas echt synhtpop :)

Laatst gewijzigd:
Ik denk dat het feit dat er in middels zowel VA's als FM's als Romplers geopperd zijn al genoeg zegt.
Daarom nog wat vraagjes:
Kun je misschien wat titels van muziek geven van nummers waarvan je denkt'ja, zoiets wil ik ook maken.'
Hoe sta je tegenover Softsynths als die van Native Instruments?
Hoe sta je tegenover Propellerheads' Reason?
Hoe sta je tegenover Echte analoge bakken? (onderhoud en dergelijke)
Wat is belangrijker voor je geluid: authentiek of veelzijdig?
Wil je alles in een bak, of zijn controller + uitbreidingen ook goed?
Alleen thuisstudio of ook onderweg en live?
Wil je zelf geluiden programmeren of alleen voorgeprogrammeerde geluiden gebruiken?
Vind je een minitoetsenbord zoals die van de Microkorg storend?
Waar heb je al op of mee gespeeld en wat vond je er van?

Origineel geplaatst door Cycloop
Ik denk dat het feit dat er in middels zowel VA's als FM's als Romplers geopperd zijn al genoeg zegt.
Daarom nog wat vraagjes:
Kun je misschien wat titels van muziek geven van nummers waarvan je denkt'ja, zoiets wil ik ook maken.'
Hoe sta je tegenover Softsynths als die van Native Instruments?
Hoe sta je tegenover Propellerheads' Reason?
Hoe sta je tegenover Echte analoge bakken? (onderhoud en dergelijke)
Wat is belangrijker voor je geluid: authentiek of veelzijdig?
Wil je alles in een bak, of zijn controller + uitbreidingen ook goed?
Alleen thuisstudio of ook onderweg en live?
Wil je zelf geluiden programmeren of alleen voorgeprogrammeerde geluiden gebruiken?
Vind je een minitoetsenbord zoals die van de Microkorg storend?
Waar heb je al op of mee gespeeld en wat vond je er van?

In ieder geval alvast bedankt voor alle tips en links. Ik ben al een stuk wijzer geworden. Nu zal ik even de vragen beantwoorden.

1. Kun je misschien wat titels van muziek geven van nummers waarvan je denkt'ja, zoiets wil ik ook maken.'

Nou er zijn wel veel titels van nummers die ik zou kunnen noemen maar het totpunt vind ik toch echt de muziek van Freezepop. :) Als ik ergens vrolijk van word! Verder hou ik ook erg van Vive la Fete, artiesten van Bunker Records, en DMX Krew niet te vergeten.

2. Hoe sta je tegenover Softsynths als die van Native Instruments?, Hoe sta je tegenover Propellerheads' Reason?

Ik heb al met verschillende programmatjes muziek gemaakt. Waaronder ook Reason. Ik vind dat allemaal erg leuk om te doen en ik heb er een klein midi keyboardje bij gekocht maar toch zou ik graag iets 'echters' willen. Iets waar ik lekker mee kan spelen. Verder speel ik graag piano en aangezien ik over niet al te lange tijd op kamers wil, zal ik die dan niet meer kunnen bespelen. Dan lijkt het me ook fijn om toch nog op iets te kunnen spelen.

3. Hoe sta je tegenover Echte analoge bakken? (onderhoud en dergelijke)

Eerlijk gezegd weet ik dit echt niet. Ik heb er weinig tot geen ervaring mee.

4. Wat is belangrijker voor je geluid: authentiek of veelzijdig?

Ik denk dat de veelheidigheid voor mij toch wel iets belangrijker is. Ben bang dat ik er anders op uitgekeken raak en aangezien ik geen kamers vol met andere apparatuur heb moet ik me er er toch wat langere tijd mee kunnen vermaken.

5. Wil je alles in een bak, of zijn controller + uitbreidingen ook goed?

Ik denk dat ik toch voor de 'alles in een bak ga'

6. Alleen thuisstudio of ook onderweg en live?

Zoals, waarschijnlijk velen van jullie, hoop ik ook nog steeds dat ik ooit ergens volle zalen zal trekken. Maar gezien de vorderingen denk ik dat als dat moment ooit aan zal breken ik onder tussen wel een nieuwe kan gaan kopen. Dus laten we het maar op alleen 'thuis studio' houden.

7. Wil je zelf geluiden programmeren of alleen voorgeprogrammeerde geluiden gebruiken?

Ook zo'n vraag waar ik niet zo heel goed antwoord op kan geven. Ik weet namelijk niet extact wat het inhoud om zelf geluiden te programmeren. Maar in princiepe wil ik denk ik wel geluiden kunnen programeren als dat niet een zeer technisch ingewikkeld proces is.

8. Vind je een minitoetsenbord zoals die van de Microkorg storend?

Opzich heb ik niks tegen een mini toetsenbord maar ik denk dat mijn voorkeur toch uitgaat naar ietsjes grotere toetsen.

9. Waar heb je al op of mee gespeeld en wat vond je er van?

Dat is heel makkelijk: Ik heb nog nooit ergens op gespeeld. Niemand die ik ken heeft er een dus ik heb er totaal geen ervaring mee.

Zo dat waren de antwoorden.

Origineel geplaatst door mie
Nou er zijn wel veel titels van nummers die ik zou kunnen noemen maar het totpunt vind ik toch echt de muziek van Freezepop. :) Als ik ergens vrolijk van word! Verder hou ik ook erg van Vive la Fete, artiesten van Bunker Records, en DMX Krew niet te vergeten.

Ik heb gehoord dat artiesten van Bunker veel analoge troep gebruiken. Ook DX is erg geliefd.

Als ik jouw was zou ik lekker voor een yamaha an1x gaan.

-Er zijn wel duizenden sounds te downloaden,zodat je al lekker kunt tweaken met andere sounds.
-Je kunt de sounds ERG makkelijk opslaan! of in je synth laden via de bijbehorende editor.
-Erg goed geluid en gaat lekker ver met mogelijkheden van wazige pads to supersaws,FM bells noem maar op.Erg veelzijdig!
-Redelijk aantal fx(15) hellemaal te tweaken en ze klinken erg goed.
-Lekker Masterkeyboard naar mijn mening.
-Erg goedkoop
-Duidelijke handleiding vast wel ergens te downloaden.

Topsynth gewoon! vooral als je weinig tot redelijk geld wilt uitgeven en waar voor je geld wil.

Origineel geplaatst door justin
Als ik jouw was zou ik lekker voor een yamaha an1x gaan.

-Er zijn wel duizenden sounds te downloaden,zodat je al lekker kunt tweaken met andere sounds.
-Je kunt de sounds ERG makkelijk opslaan! of in je synth laden via de bijbehorende editor.
-Erg goed geluid en gaat lekker ver met mogelijkheden van wazige pads to supersaws,FM bells noem maar op.Erg veelzijdig!
-Redelijk aantal fx(15) hellemaal te tweaken en ze klinken erg goed.
-Lekker Masterkeyboard naar mijn mening.
-Erg goedkoop
-Duidelijke handleiding vast wel ergens te downloaden.

Topsynth gewoon! vooral als je weinig tot redelijk geld wilt uitgeven en waar voor je geld wil.

Dit is toch helemaal geen alles-in-een-bak :confused:
je kan er maar 2 virtueel analoge klanken tergelijk uithalen
met maximum 5 noten polyfonie, dacht ik.
En vergeet een drumlijntje maar helemaal hoor.

Heb je toevallig een An1x te koop? :maffia:

Na het lezen van mie's 'requirements' hierboven,
ben ik nog meer overtuigd van mij aanbevelingen op de vorige pagina:
Ga gewoon voor een 16-part/32-stemmige rompler met 61 aanslaggevoelige toetsen
van bijvoorbeeld Korg, Roland of Yamaha. Voor enkele vb zie mijn update op de vorige pagina.

het is (te) vaak gezegd nu, maar de an1x is een prachtsynth voor ietsje meer dan 300 euro tweedehands: goeie gratis editor, hele goeie sound... ik weet zo gauw niks dat in de buurt komt van z'n geluid, voor rond die prijs. en de pitchribbon is geweldig! of de Alesis ION natuurlijk, prachtsynth met een prachtvocoder voor 1000 euro (dingen kosten $800 in de VS, stelletje klootzakken hier)

Als je alles in één wilt, met zowel een keyboard als alle knoppen als allerlei en gevarieerde geluiden als drumkits, dan kom je nogal snel bij een ROMpler uit. Denk ik. En dan zijn gevallen als de Roland XP-30 en XV-88, Yamaha Motif en S90 en Korg N5 en Triton of Triton LE het interessantst. 2e-hands zijn die voor best redelijke prijzen aan te komen, zeker wat oudere modellen, zoals de Roland JV-serie en de (zeer veelzijdige) Yamaha SY77 en SY99. Sommige hebben ook gewogen keyboards, als je dat wilt (je zei dat je een piano had).

Andere soorten synths zijn ook geschikt natuurlijk, alleen komt je dan nogal snel bij één van de volgende problemen: minder direct bruikbare geluiden (dus meer editing nodig, wat voor een beginner moeilijker is, terwijl editing vaak moeilijker is dan op een ROMpler), minder gevarieerde geluiden (bijvoorbeeld alleen electronische geluiden of alleen vintage-sounds), minder opties (zoals minder uitgangen, minder arpegiators) en vooral: minder polyfonie (als je alles met één synth en je computer via midi doet is polyfonie erg belangrijk, en die is op niet-ROMplers vaak relatief erg beperkt).

Van de andere kant: voor wat jij wilt maken is VA of FM op zich geschikter. Alleen is het dan verstandig om meteen twee synths te kopen (wat wel kan, aangezien die vaak wat goedkoper zijn), om ervoor te zorgen dat je genoeg polyfonie hebt en een breder klankenpallet.

Wordt het er gemakkelijker op onderhand? ;)

Laatst gewijzigd:
Ik sluit me bij Cheimoon aan, vooral voor 70´s/80´s muziek heb je in een ROMpler een enorm assortiment aan alle mogelijke geluiden, vaak samples van synths uit die tijd zoals oberheim, DX7 etc. een leuke optie zou zijn de JV1080 met Vintage uitbreiding of een Korg Triton/Yamaha Motif/S90 als duurdere keuze.

Als tegenargument word van ROMplers vaak gezegd dat er cliche of zeer commerciele geluiden inzitten, maar dat kan juist in je voordeel werken als je een bepaalde sound, nummer of tijdperk probeert te imiteren.

Denk dat een Alesis ION samen met een Yamaha RS7000 een heeele mooie combinatie is.
Gaat wel knaken kosten, maar daar heb je vakantiebaantjes voor. ;)

Hallo allemaal,

Als eerste allemaal bedankt voor jullie tips! Ten tweede ben ik eruit! Ik heb namelijk een microkorg gekocht! Dat leek mij na alles eens goed uitgezocht te hebben toch het leukste/fijnste apparaat voor mij. Alleen zit er een duitse handleiding bij dus als iemand nog een nederlanse heeft liggen hoor ik het graag!

Ik moet nog wel flink gaan uitzoeken hoe het allemaal werkt. Dit is de eerste keer dta ik zoiets koop en weet dus allemaal nog niet hoe ik er alles uitkrijg. Ook moet ik nog eens goed uit gaan zoeken hoe ik hem het beste aan mijn pc aan kan sluiten. Kan iemand mij trouwens vertellen wat ie allemaal kan als ie aan de pc aangesloten zit? Kan ik m dan alleen als 'aanstuur apparaat' gebruiken in software programmatjes? Of kan ik er ook de geluiden uitlaten komen die erin zitten. En welke software werkt het fijnst met een microkorg? Ik heb nu reason. En verder las ik ergens op dit forum over bepaalde software die bij de microkorg zou zitten maar deze heb ik dus niet. Wat kun je hiermee? En is het aan te raden om naar deze software opzoek te gaan?

Verder heeft een vriend van me nog een mc 303. Kan ik deze twee op een bepaalde manier aan elkaar aansluiten ofzo? Of moet ik ze gewoon allebij op een versterker aansluiten?

Nou veel vragen in ieder geval... het zal me allemaal nog wel even bezig houden :)

Laatst gewijzigd:
Gewoon via MIDI kabels op elkaar aansluiten en een klein mixertje ertussen en je bent klaar. Op deze manier kan je het tempo van beide apparaten synchroniseren en nog wat andere leuke/handige dingen doen.
Ik vraag mij echter af of je wel een MC-303 nodig zal hebben met de Microkorg. Ik zou eerder een (goedkope) hardware of software sequencer of iets van die aard nemen zodat je een beetje kan rotzooien met de (drum)sounds van de Korg zelf en dan mee wilt spelen. Dit werkt ook allemaal via MIDI.

Als je de geluiden van MC-303 beter vind klinken dan moet je het doen natuurlijk. Het is een aardig apparaat voor de beginner en de drums zijn over het algemeen best aardig voor z'n prijs.
Ik kan het mij voorstellen want persoonlijk ben ik niet weg van drumsounds die ik gehoord heb van Korg maar de synth sound vind ik over het algemeen wel mooi. Die vocoder is natuurlijk erg cool. Veel plezier met je aankoop.

Origineel geplaatst door r.5
Dit is toch helemaal geen alles-in-een-bak :confused:
je kan er maar 2 virtueel analoge klanken tergelijk uithalen
met maximum 5 noten polyfonie, dacht ik.
En vergeet een drumlijntje maar helemaal hoor.

Heb je toevallig een An1x te koop? :maffia:

Na het lezen van mie's 'requirements' hierboven,
ben ik nog meer overtuigd van mij aanbevelingen op de vorige pagina:
Ga gewoon voor een 16-part/32-stemmige rompler met 61 aanslaggevoelige toetsen
van bijvoorbeeld Korg, Roland of Yamaha. Voor enkele vb zie mijn update op de vorige pagina.

[ego-mode] Wedden dat ik een retensappige drumlijn uit mijn an1x krijg? [/ego-mode]
En zonder geintjes: (virtueel) analoog geproceste drumgeluidjes zijn juist de bom voor synthpop! :smeris:

Origineel geplaatst door technomauriesje
[ego-mode] Wedden dat ik een retensappige drumlijn uit mijn an1x krijg? [/ego-mode]
En zonder geintjes: (virtueel) analoog geproceste drumgeluidjes zijn juist de bom voor synthpop! :smeris:
[poch-mode] Vertel dat tegen mijn Nord Modular die een dagelijkse portie Machinedrum te verwerken krijgt. :duivels: [/poch-mode]

Back