Origineel geplaatst door fuse
Waar haal je dat nou weer vandaan dat de ION maar zo zo zou klinken. Hier op het forum is/was men er dik tevreden over.
Ik weet nog wel dat ik over een 'beta' versie van dat ding niet te spreken was. Maar het uiteindelijke produkt is toch heel goed te gebruiken mits je zelf de moeite neemt om jouw patches erin te proggen.
Is zéker een goede bak.
Ik lees net m'n thread na en zie dat ik niet zo duidelijk ben geweest.
Wat ik ermee bedoel is de marketing vooraf van de Ion die een synth beloofde die een 'must have' zou worden.
De SOS, één van de betere bladen (vind ik) sprak er zelfs over dat met de Ion een nieuwe standaard voor een volgende generatie VA's werd neergezet.
Ik vond dat nogal een uitspraak omdat hiermee gesuggereerd werd dat de Ion gevestigde namen zoals de Virus en JP 8080 achter zich zou laten. Dat is dus niet zo vind ik.
De Ion past in het rijtje van de Virus en de JP 8080 thuis maar is niet zo geweldig dat het een nieuwe grens heeft doorbroken en we er niet omheen kunnen. Marketing gelul dus.
Met die G2 zie ik hetzelfde gebeuren. Er waren mensen om mij heen die al overwogen om hun Nord modular weg te doen om de nieuwe G2 aan te schaffen.
Eerst zien (in dit geval luisteren) en dan geloven. De laatste jaren zijn er geen nieuwe spectaculaire veranderingen in synths meer getoond. Voorlopig nog steeds meer van hetzelfde. Wel soms met een nieuw eigen karakter en andere leuke gadgets en interessant genoeg om hebberig te worden maar niet zo schokkend of baanbrekend als de vooraankondigen ons willen doen geloven. Ik vraag me dus ook af of het het geld waard is om een nieuwe g2 te kopen ipv een 2e hands 'oude' modular.
De fabriekspresets van de Ion geven trouwens wel goed weer wat de synth kan en daar kun je ook gerust je keuze mee bepalen vind ik.
Tegenwoordig worden er speciaal sounddesigners ingehuurd om de meest fantastische geluiden voor een nieuw te lanceren VA-synth te programmeren. Dit verkoopt de synth veel beter zijn de fabrikanten al een tijdje achter dus daar wordt veel aandacht aan besteed.
Ik ben ervan overtuigd dat deze geluidskunstenaars thuis helemaal los gaan op zo'n ding om er de meest geweldige patches uit te halen en als je daarbij bedenkt dat je zo'n 500 van deze voorgeprogrammeerde sounds hebt om te beluisteren kun je daarmee prima een beeld vormen van de capaciteiten van de synth.
De bekende zin van:'De kracht van de synth komt pas echt los als je er zelf mee aan de slag gaat' vind ik bij deze nieuwe synths dus niet relevant.
Ik blijf natuurlijk nog wel hopen en op de uitkijk staan voor de 'échte' nieuwe doorbraak in synthland. Misschien de nieuwe Kurzweil....maar, eerst horen dan geloven.
gr. Tom