Keuzes

Earcatcherz

Ingeburgerd
Ik wil binnenkort weer eens een aantal synths aanschaffen, maar kan niet echt een keuze maken. Ik denk aan Nord Modular g2, Nord Lead 3, Access Virus kc, Alesis Andromeda. Ik maak voornamelijk trance en zoek dus machines met goede leads, maar ook met goede strings. Oja, ik ben niet van plan ze allemaal te kopen, maar in ieder geval 2 ervan en heb dus ongeveer € 5000,- te besteden. Welke synths voldoen het beste voor mijn doeleinden? Of iemand nog andere suggesties?

Persoonlijk zou ik dan de virus KC en de andromeda kopen...... maar eigenlijk maakt het allemaal niet zoveel uit. Je kan met al die machines wat jij ermee zou willen doen.

Andromeda!!
Is de enige uit het rijtje welke echt analoog is!!

maar de rest is ook zwaar ok hoor!

De Andromeda staat eerlijk gezegd wel boven aan mijn lijst, maar ik hoor nog wel eens dat het gebruiksgemak van de Andromeda nogal wat te wensen over laat. Is dit echt zo of valt het wel wat mee?

gebruiksgemak van andromeda is stuk minder dan van bijv. een nord lead 1,2,3. kan frustrerend zijn.

Origineel geplaatst door mikeyd
Andromeda!!
Is de enige uit het rijtje welke echt analoog is!!

maar de rest is ook zwaar ok hoor!

Maar als t niet aansluit op je wensen heb je er niks aan dat ie analoog is. (niet dat ik iets tegen analoog heb, maar ik zou een synth niet kiezen ómdat ie analoog is.. veel eerder omdat ie gewoon beter klinkt. En als dat dan komt doordat ie analoog is, dan is dat leuk, maar verder niet.;))

Persoonlijk zou ik gaan voor een Virus KC en een G2, maar t zijn allemaal mooie bakken, dus ik zou zeggen ga bij een goede muziekzaak langs waar ze alle 4 staan, en laat ze naast elkaar zetten. Dan denk ik dat je snel genoeg door hebt welke 2 t beste bij je passen en het beste aan je behoeften voldoen.

analoog is bijna altijd beter ...
het heeft gewoon nog steeds meer karakter en mijn inziens wil je juist dat karakter in je muziek

dus hoe analoger hoe beter ... }:|

en wat kost die a6 nu dan ?
goedkoop analoog is natuurlijk helemaal top !!

Die Andromeda lijkt me prachtig maar als hij vrij 'moeilijk' wat natuurlijk subjectief is dan moet je eerst even bij jezelf te raden gaaan hoe goed je synthkennis is en hoeveel tijd je wilt besteden om zo'n synth uit te vogelen.
Daarbij is de Andromeda de duurste en slokt het grootste deel van je budget op.

Ik zou die 5000 anders besteden: De Virus Kc, de Nord 3 rack 2e hands en 2ehands de JP 8080 en de Nord modular.
Dan heb je even 4 vette trancebakken voor hetzelfde geld.
Die G2 klinkt veelbelovend maar laattie zichzelf nog maar bewijzen. Alesis liep ook zo hoog van de toren te blazen over Ion hoe vernieuwend hij was maar zo bijzonder blijkt hij achteraf niet te zijn en daarbij heb ik de laatste paar jaar niets vernieuwends meer gehoord dus wat gaat de G2 zo goed maken dat hij z'n modular broer gaat verslaan?
Die Nord modulars gaan voor weinig weg en je hebt vijventwintigduizend gratis presets die je kunt downloaden van het net. Daar ben je voorlopig wel zoet mee.
Die Nord 3 rack versie zie ik af en toe ook voor rond de 1500 verkocht worden en de Supersaw van de JP blijft toch wel erg trance nog steeds.

Dit zijn allen synths die zich al bewezen hebben dus je weet wat voor sound je in huis haalt. Misschien ipv van die JP 8080 een jupiter 6 om één synth te hebben met die échte analoge sound want, dat hoor je toch echt wel hoor... . Maar te veel analoog smeert je mix dicht dus je hoeft er geen vier te hebben. (ik heb de JP 8080 en de Jupiter 6 en die 6 klinkt toch echt veel dikker. Ook die supersaw haalt het niet bij de Saw van de J6)

Succes met je keuze,

gr. Tom

p.s. Ik vind het het trouwens wel een klein beetje blazé hoor dat je hier vraagt wat voor synths je voor 5000,- zou kunnen kopen.
De helft van de forumleden hier hebben nog niet eens een totaal studio van 5000 euro en als je zoveel geld gaat uitgeven zou je toch verwachten dat je een beetje verstand van zaken hebt.
Maar er wordt al genoeg be en veroordeelt op deze wereld dus dat wil ik niet doen.
Succes met je keuze.

Laatst gewijzigd:
Waar haal je dat nou weer vandaan dat de ION maar zo zo zou klinken. Hier op het forum is/was men er dik tevreden over.
Ik weet nog wel dat ik over een 'beta' versie van dat ding niet te spreken was. Maar het uiteindelijke produkt is toch heel goed te gebruiken mits je zelf de moeite neemt om jouw patches erin te proggen.

Denk dat een Virus een hele goei trancebak is hoor. Het is nog veel meer dan dat. Een van de eerste generatie VA's maar nog steeds staat het geluid als een dijk.

Een Jupiter 6 is inderdaad smullen. Maar om een A6 te gebruiken voor trance kan altijd wel, maar denk dat andere synths meer waarde hebben voor je sound.

Maar ehm wat ik ook beweer. Je moet die dingen echt eens zelf onder handen nemen en dan pas beslissen zeg ik altijd. ;)

Zou zeggen wacht nog een beetje voor de nieuwe "high-performance analoog modeling synth" van kurzweil die binnenkort uitkomt.Je weet dat bij kurzweil de klank af zal zijn met al de toeters en bellen;-)

Attachments

• 1543m_vafrontview2.jpg
    1543m_vafrontview2.jpg
    12,2 KB · Bekeken: 86
Re: Keuzes

Origineel geplaatst door Earcatcherz
Ik wil binnenkort weer eens een aantal synths aanschaffen, maar kan niet echt een keuze maken. Ik denk aan Nord Modular g2, Nord Lead 3, Access Virus kc, Alesis Andromeda. Ik maak voornamelijk trance en zoek dus machines met goede leads, maar ook met goede strings.

Hoe zit 't met je samples & drums?

Oja, ik ben niet van plan ze allemaal te kopen, maar in ieder geval 2 ervan en heb dus ongeveer € 5000,- te besteden. Welke synths voldoen het beste voor mijn doeleinden? Of iemand nog andere suggesties?

Virus C, zeker. Die KC heeft een heel lekker toetsenbord, maar als je 1 controller hebt is dat genoeg. Ik zou sowieso kijken naar iets analoogs voor de bas (Studio Electronics ATC-x? :D) Hoe zit 't trouwens met de rest van je apparatuur? Mengpaneel, monitors, sequencers e.d.? Of heb je die nog?

Origineel geplaatst door sinew1958
Zou zeggen wacht nog een beetje voor de nieuwe "high-performance analoog modeling synth" van kurzweil die binnenkort uitkomt.Je weet dat bij kurzweil de klank af zal zijn met al de toeters en bellen;-)

Dan ben je wel ongeveer de helft van je budget kwijt.. is misschien jammer voor "maar" 16 stemmen en 4 parts. Zeker als je bekijkt dat, als er geen superzaag in zit, je daar toch een paar kilo polyfonie aan kwijt bent.

Laatst gewijzigd:
Persoonlijk zou ik er eerst 1 kopen en dan er (van)alles uit halen wat er in zit.
Anders blijf je over 't algemeen 'steken' bij de standaard dingen van de machines..

Maar ook dat moet je zelf weten.

Zelf vind ik de Virus wel gaaf.

Origineel geplaatst door fuse
Waar haal je dat nou weer vandaan dat de ION maar zo zo zou klinken. Hier op het forum is/was men er dik tevreden over.
Ik weet nog wel dat ik over een 'beta' versie van dat ding niet te spreken was. Maar het uiteindelijke produkt is toch heel goed te gebruiken mits je zelf de moeite neemt om jouw patches erin te proggen.

;)

Is zéker een goede bak.
Ik lees net m'n thread na en zie dat ik niet zo duidelijk ben geweest.

Wat ik ermee bedoel is de marketing vooraf van de Ion die een synth beloofde die een 'must have' zou worden.
De SOS, één van de betere bladen (vind ik) sprak er zelfs over dat met de Ion een nieuwe standaard voor een volgende generatie VA's werd neergezet.
Ik vond dat nogal een uitspraak omdat hiermee gesuggereerd werd dat de Ion gevestigde namen zoals de Virus en JP 8080 achter zich zou laten. Dat is dus niet zo vind ik.
De Ion past in het rijtje van de Virus en de JP 8080 thuis maar is niet zo geweldig dat het een nieuwe grens heeft doorbroken en we er niet omheen kunnen. Marketing gelul dus.

Met die G2 zie ik hetzelfde gebeuren. Er waren mensen om mij heen die al overwogen om hun Nord modular weg te doen om de nieuwe G2 aan te schaffen.
Eerst zien (in dit geval luisteren) en dan geloven. De laatste jaren zijn er geen nieuwe spectaculaire veranderingen in synths meer getoond. Voorlopig nog steeds meer van hetzelfde. Wel soms met een nieuw eigen karakter en andere leuke gadgets en interessant genoeg om hebberig te worden maar niet zo schokkend of baanbrekend als de vooraankondigen ons willen doen geloven. Ik vraag me dus ook af of het het geld waard is om een nieuwe g2 te kopen ipv een 2e hands 'oude' modular.

De fabriekspresets van de Ion geven trouwens wel goed weer wat de synth kan en daar kun je ook gerust je keuze mee bepalen vind ik.
Tegenwoordig worden er speciaal sounddesigners ingehuurd om de meest fantastische geluiden voor een nieuw te lanceren VA-synth te programmeren. Dit verkoopt de synth veel beter zijn de fabrikanten al een tijdje achter dus daar wordt veel aandacht aan besteed.
Ik ben ervan overtuigd dat deze geluidskunstenaars thuis helemaal los gaan op zo'n ding om er de meest geweldige patches uit te halen en als je daarbij bedenkt dat je zo'n 500 van deze voorgeprogrammeerde sounds hebt om te beluisteren kun je daarmee prima een beeld vormen van de capaciteiten van de synth.
De bekende zin van:'De kracht van de synth komt pas echt los als je er zelf mee aan de slag gaat' vind ik bij deze nieuwe synths dus niet relevant.

Ik blijf natuurlijk nog wel hopen en op de uitkijk staan voor de 'échte' nieuwe doorbraak in synthland. Misschien de nieuwe Kurzweil....maar, eerst horen dan geloven.

gr. Tom

Back