vangelis studio athene

Re: Re: CS80

Re: Re: CS80

Origineel geplaatst door VanHeckis
overigens heb ik geen idee wat de grote V gebruikt heeft voor die baslijn ... het was in ieder geval geen CS60.

Contradictio in terminis... :D

interessanter blijft voor mij de vraag hoe die wonderbaarlijk zachte zandkorreltjes van strijkers zijn voortgebracht. daar is al eens een draad over geweest maar ik weet het nog steeds niet"

... anders dan de VP330 strings? Een goeie mogelijkheid v.w.b. z'n vroegere werken is de Elka Rhapsody 610, die schijnt-ie vrij intensief gebruikt te hebben. Of juist op z'n laatste werken? Daar hoor je regelmatig Roland JD800 voorbij komen...

Heb je anders een specifiek nummer / album in gedachten?

en dan zijn er ook nog eens ik weet niet hoeveel externe apparaten waarmee zijn engineers aan de slag mochten om het geluid nog eens mooier te maken dan het al uit de cs80 kwam.

Na wat praktijk-ervaring en experimenten (met Marcel D.) heb ik persoonlijk sterk de indruk dat er o.a. lustig werd gegrepen naar de Roland Dimension D als ultra-subtiele chorus / enhancer / stereo widener achter de CS-80. Mooi apparaat ook, trouwens. :)

Re: bass cs80

Re: bass cs80

Origineel geplaatst door rembrand
Nog even terug komen op TTUM meer bepaald op de bass-klank.

Was het de lead-klank die opgebouwd was uit de presets 'bass+guitar2' van de cs80 of waren ze appart gebruikt?
Dus is de bass-sequence van TTUM al dan niet CS80?
Kan iemand dat bevestigen?

Lead:
bass en guitar2 kunnen niet tegelijkertijd worden bespeeld op de cs80, zitten op hetzelfde kanaal namelijk
bass en guitar1 wel, die zitten namelijk op respectievelijk kanaal 2 en 1

Basslijn:
geen idee

Re: Re: Re: CS80

Re: Re: Re: CS80

Origineel geplaatst door Hanz
Contradictio in terminis... :D

:D het is ook geen Yamaha Tyros trouwens, daat weet ik ook zeker.

... anders dan de VP330 strings? Een goeie mogelijkheid v.w.b. z'n vroegere werken is de Elka Rhapsody 610, die schijnt-ie vrij intensief gebruikt te hebben. Of juist op z'n laatste werken? Daar hoor je regelmatig Roland JD800 voorbij komen...

TTUM strings in het bijzonder is iets wonderschoons mee. alsof hij een geluid zoals de VP330 strings probeerde te benaderen met ouwere apparatuur (want die vp30 was er toen nog niet geloof ik?). misschien inderdaad wel met die Elka en dan bijvoorbeeld 10 keer over elkaar gelayerd of zoiets. maar het grappige is dat ie een strijkersgeluid voor ogen (oren) had wat ie later met die vp330 vaak gebruikte.

grappig in dat opzicht is ook dat ie de beroemde CS80 brass sounds (de TATATATA TAAAA TAAA van chariots bijv) eigenlijk al zijn intrede deed voordat ie een CS80 had aangeraakt. dat deed ie al met een Arp ProSoloist (?) en die TATATATA TAAA TAAA komt ook al in de COSMOS SPACE MUSIC van Heaven and Hell voor.

Met andere woorden, hij wist wel hoe ie het wilde laten klinken. de middelen waarmee zijn dan van minder belang. die klank komt er toch wel :)

Re: Re: Re: Re: CS80

Re: Re: Re: Re: CS80

Origineel geplaatst door VanHeckis
TTUM strings in het bijzonder is iets wonderschoons mee. alsof hij een geluid zoals de VP330 strings probeerde te benaderen met ouwere apparatuur (want die vp30 was er toen nog niet geloof ik?). misschien inderdaad wel met die Elka en dan bijvoorbeeld 10 keer over elkaar gelayerd of zoiets.

Daar zeg je iets interessants, dat schijnt namelijk dé manier van werken van Vangelis te wezen...

Together, Keith and Vangelis followed a spontaneous method of working, which they tried to preserve through the lengthy, overdub-ridden process of recording. Keith: "Most of Vangelis's music was created through overdubbing; there was no other way. With no MIDI then and only primitive sequencers, every instrument had to be played. Even some of the simpler lines were in fact frequently made up from several unison parts, to create the right tonal colour."

When recording just synths, compression and EQ proved less important than for an acoustic session: "In general, EQ was only used on keyboards to overcome the limitations of the technology. Most of those early machines were noisy or had very strange artefacts. The Elka Rhapsody had a process that was used to 'multiply' the sound to make it seem orchestral. Although it wasn't very noticeable on a single track, string lines would be built up of maybe 10 parts, and then that processing effect would be as noticeable as the music. We developed complex EQ templates to reduce that. Sometimes, on some of the more resonant sounds, if they were being used with a chorus effect and some other modulation, I might have used low-ratio compression or peak limiting, just to catch the odd stray peak. However, Vangelis is very skilled at playing within a limited dynamic range, and he would control his levels for the effect he wanted.

"On some instruments, Vangelis liked to shape the EQ himself, using 27-band graphics. He had very specific ideas about guitars, basses, percussion and, to a lesser extent, his pianos. We didn't always agree; sometimes he had to be restrained from over EQing because of possible technical problems, but in general he was trying to achieve the sound he wanted to hear in the mix at the recording stage, and as he knew what else was going to comprise the finished track, he was usually quite accurate."

(uit: http://www.soundonsound.com/sos/1997_articles/nov97/vangelis.html )

Volgens mij is de layeringtechniek, tesamen met bakken galm hét kenmerk van Vangelis' muziek. Als je zelf tracks gaat maken en een tapijtje neerlegt dat bestaat uit een 5-tal gelijkende maar toch iets verschillende klanken, dan krijg je al gauw dat heel rijke wat V. zo typeert. Als je dan nog eens subtiel met een volumepedaal dan de ene, dan de andere klank naar bovenbrengt, dan krijg je structuren die je nooit aan één synth alleen kan toeschrijven.

Ik probeer dit de laatste tijd zelf ook meer en meer te doen ... en het werkt. Niet dat ik pretendeer evengoed te zijn als V. -ik haal amper 1% van de man zijn kunnen ... maar ja, hij heeft dan ook geen voltijdse job die niets met muziek te maken heeft, 2 kleine kinderen waar voor moet gezorgd worden en een vrouw die ook de nodige aandacht vraagt :dubbel: .

Voorts wordt hier een opmerking gemaakt die je gelijk ook in tal van interviews kan nalezen: V. hechte er niet zo veel belang aan welke sound uit welke synth kwam. Veel van een karakter van een geluid komt voort uit de manier waarop zo'n geluid bespeeld wordt. Zo beweert ie dat z'n strings uit verschillende soorten machines kon gehaald worden, zolang je ze maar bespeeld zoals een strijkersorkest speelt.

Wat tot nu toe nog niet ter sprake is gekomen, is de tegenstelling in werkwijze van de jaren 70-80 en de latere. Vroeger werd alles gelayerd en meticuleus uitgewerkt. In de latere jaren werd alles omgegooid tot zoveel mogelijk ineens doen, op een spontane manier (Direct met de Direct Box, Zyklus sequencer enz). Toch wel een hele ommezwaai. En ... hoor je dat nu in z'n muziek? Ik eigenlijk niet zo erg. Ook z'n latere werk blijft even rijk klinken als z'n vroegere werk.

O ja, wat de sequence van TTUM betreft: ik zou niet weten welke synth ervoor is gebruikt (volgens mij kan zowel een ARP als een 100 dit), maar ik ben er vrij zeker van dat het een sequence betreft en geen modulatie van een VCA met LFO. Om de 12 noten heb je een noot een kwint hoger. Ik vermoed dat ie dan eerder een 12 steps sequence van de ARP sequencer of system 100 sequencer gebruikte. Dat zou me logischer lijken.

Dat voor mijn 2 cts.

:doei:

CS60 en strings TTUM

CS60 en strings TTUM

Knappe cs60 demo!! Dit is een synth destijds bij 'Equinoxe' gebruikt van JMJarre. (samen met de fantastich klinkende Oberheim TVS en ARP2600 enz.) De sound is toch anders dan wat in 'Spiral' en 'Albedo 0.39' gebruikt werd, beaubourg dan weer wel vergelijkbaar.

Ik moet ook een CS60 hebben....( weeral centen kwijt en heb m'n system100-expander nog niet....)

Wat de strings van TTUM kan betreffen:

Denk dat het een layer is van diverse sounds, mogelijk Elka Raphsody e.a.?? De Roland-string machines waren nog net niet op de markt. (vanaf '78) en die klinken anders. Heb zelf een RS505 die dezelfde strings als de VP¨heeft (Antarctica, Bladerunner....)

Het zal een layer van meer orgel-achtige instrumenten zijn vermoedelijk.

Even kijken in de lijst uit '77 en dan proberen dingen uit te sluiten.

Ik dacht vroeger dat het monofone system-100 tracks waren die gelayered werden maar sinds ik die synth heb lijkt dat toch wel uitgesloten. De sound van die machine is gewoon te fel en te scherp om zo'n zachte string mee te maken. (Alpha,Spiral, Dervish-D en Pulstar daarentegen...)

ja, even uitzoeken in de lijst, een layer is het sowiezo maar waarvan...

Re: CS60 en strings TTUM

Re: CS60 en strings TTUM

Origineel geplaatst door rembrand
Knappe cs60 demo!! Dit is een synth destijds bij 'Equinoxe' gebruikt van JMJarre. (samen met de fantastich klinkende Oberheim TVS en ARP2600 enz.) De sound is toch anders dan wat in 'Spiral' en 'Albedo 0.39' gebruikt werd, beaubourg dan weer wel vergelijkbaar.

Ik moet ook een CS60 hebben....( weeral centen kwijt en heb m'n system100-expander nog niet....)

Wat de strings van TTUM kan betreffen:

Denk dat het een layer is van diverse sounds, mogelijk Elka Raphsody e.a.?? De Roland-string machines waren nog net niet op de markt. (vanaf '78) en die klinken anders. Heb zelf een RS505 die dezelfde strings als de VP¨heeft (Antarctica, Bladerunner....)

Het zal een layer van meer orgel-achtige instrumenten zijn vermoedelijk.

Even kijken in de lijst uit '77 en dan proberen dingen uit te sluiten.

Ik dacht vroeger dat het monofone system-100 tracks waren die gelayered werden maar sinds ik die synth heb lijkt dat toch wel uitgesloten. De sound van die machine is gewoon te fel en te scherp om zo'n zachte string mee te maken. (Alpha,Spiral, Dervish-D en Pulstar daarentegen...)

ja, even uitzoeken in de lijst, een layer is het sowiezo maar waarvan...

Over welke CS60 demo heb je het? En wat is een Oberheim TVS?

Brass chariots

Brass chariots

Inderdaad,

De Chariots-Cs80 brass was er al voor de CS80 er was...
De brass bij Cosmos en het trompetje bij 'Sword of orion' zijn idd ARP Prosoloïst. (jammer dat ik die ooit heb laten schieten, is eigenlijk wel een preset AXXE die ik zelfs dubbel heb...)

Ja, die kan ook goed klinken.

Bij Chariots of Fire zijn de eerste tonen de Brass van de cs80, de keren erna komt er telkens een synth bij: eerst de Propeht 10 met z'n meer scherpe, korrelige geluid en dan nog een paar synths waar ik nog steeds niet uit ben.

De bekende climax in het nummer is ook een layer waarvan de CS80 de body vormt maar waarvan de sfeer bepaald wordt door subtiele detuning en pwm-achtige fase effecten tuussen andere synths in het hogere freq.-gebied. vermoedelijk de Prophet10 maar ik meen er toch meer te horen.

Vermoed dat het een layer is van: CS80, Prohet10, VP330 en...??? Mss Roland promars?? Of Jupiter4 compuphonic?? Kan er misschien ergens al een Oberheim zijn tussengeslopen???

Oberheim Two Voice en CS60

Oberheim Two Voice en CS60

Dat is de Oberheim 'Two Voice Synth' (TVS1). Bij Equinoxe gebrukt voor oa. bass van part 6 en 7.

Dat is zo'n witte bak waar vangelis oa; de sequence van 'Danse de feu' op Odes mee deed, (zie foto in de plaat)

Is een héél goede uniek klinkende synth, enorm 'romig' en warm.

ken je hans de Booy 'Annabel'?

Wel, dat is nu een Oberheim 'Four-Vopice' sequence, puur gemaakt op de synh met interne 8 step sequencer....

Jaja, die analoge bakken toch...de ene klassieker na de andere rolt eruit...

mijn setup

mijn setup

Nog even mijn synth-setup verklappen,fotoos en opnames stuur ik later op als m'n hardiskrecorder ok is... (zou liever multitrack tape analoog willen, zal voor later zijn...)

ARP Odyssey, ARP Axxe, Oberheim OBXa, JEN SX1000, YAMAHA DX100, Roland System100, Roland Paraphonic RS505, KORG MS20, KORG Sigma, KORG Poly800II, Roland D50, Roland W30, Roland Juno106, Roland TR606, Roland CR68, ELKA Concorde, Solina+ARP Explorer, EKO Tigerorgan, SIEL Organ, Redsound Darkstar.

Sounds, tips of goede raad over deze tuigen: laat maar weten!

Back