hoe onthou je je sounds ?

als ik jam dan komen er altijd wel presets uit etc. gewoon saven ofzo... Voor het openemen schrijf ik alles op of sla dingen op in de mmt8... en in cubeest hebben de tracks gewoon presetnaam die ik zo weer op de lijsten kan terugvinden... alle sound zijn trouwens in folders (cubase zelf) gegroepeerd dus er zijn altijd vaste folders in cubase met daaronder de kanalen die bij die synth horen...

Origineel geplaatst door mikeyd
misschien is Sounddiver van Emagic een optie?

Daar kun je ook heel snel je patches van je synths bij elkaar zoeken, bv alle strings sorteren en er bv één string-bank van maken.

Werkt echt perfect!

ja dat is ook mijn manier ik ben nog lang geen ervaren programeur hoop het ooit eens te worden ik weet uit ervaring dat je zo elk geluid kan maken heb het een maat van mij zien doen :halleluja

als ik tracks maak schrijf ik in de tracknaam in cubase welke preset t is.

Als ik vanaf scratch begin weet ik ongveeer wel welk geluid waaruit kan komen.
Alleen de JV1010 vind ik een ramp wat dat betreft, meer dan 1000 geluiden en maar 3 digit display :s
Ben al vanaf z'n aanschaf (3 jaar geleden) van plan om n sheet te maken met wat vet is en wat niet.
Daarna even z'n user bank volproppen met zelfgemaakte sounds/inet ..... maar zover ben ik nog lang niet ...

M'n korg 05r/w en alhpa juno heb ik via editors netjes geordend, met namen, werkt n stuk makkeliker.

Ik denk dat er onderhand wel zat manieren zijn beschreven om je sounds te 'onthouden'.

De belangrijkste off-topic opmerking vind ik toch wel van Arv, dat je niet te veel moet willen onthouden.
Voordat je't weet grijp je naar de oude bekende sounds die je lekker vind klinken en zet je weer een soort zelfde sfeer neer als je met eerdere tracks hebt gedaan. Ik denk niet dat je daar goed aan doet.

Ook bij bekende artiesten kun je dit horen luister maar eens naar 4-strings.
Ze gebruiken vaak dezelfde hihat en achtergrond phrase.
Natuurlijk hebben ze goede tracks gemaakt maar op een gegeven moment heb je die sound en sfeer wel gehoord en wil je wat anders.

het maakt je ook veel breder als je een track weer helemaal van de grond af aan opbouwt.

En wat de opmerkingen van de synthfreaks betreft dat ze gewoon dezelfde sound met elke wilekeurige preset opnieuw namaken; dat is prachtig als je dat kunt maar helaas voor maar weinigen weggelegd.

gr. Tom

Ik gebruik alleen synths met een geheugen voor presets.
Iedere song heeft op m'n computer een map, met daarin alle Midi files (met Track beschrijving, dus welke synth en welke sound), alle aantekeningen en opmerkingen, alle geluiden per synth, alle wave files, probeersels e.d. Eigenlijk kan ik iedere song op ieder moment weer opnieuw maken en veranderen. Die veranderingen hou ik natuurlijk bij. Daarom heb je toch die computer eigenlijk? Indien ik een CD maak, dan zijn er altijd zo'n twee of drie CD's met al het materiaal :-)

Wout

bedank voor de uitleg over jullie werkwijze,

als ik goed heb gelezen dan zijn er toch maar weinig manieren

-scratch beginnen (denk dat ik meer bezig ben met de sound , dan het nummer zelf)

-sheet maken (zal er denk ik maar eens tijd voor maken.)

-goed geheugen (menselijk geheugen helaas niet te koop)

Re: hoe onthou je je sounds ?

Origineel geplaatst door sowhat
Beste SF'ers

Ik ben best wel benieuwd hoe jullie het doen.

Sommige mensen hebben veel hardware and softsynt tot hun beschikking. Maar als jullie een track maken, hoe zoeken jullie nou eigenlijk je sounds.
Omdat ik soms gewoon niet meer weet welke sound ik heb.

dan ben ik genoodzaakt om alle sounds af te gaaan. Nu heb ik niet zoveel ( hard- en soft)als anderen hier en dat scheelt.

misschien hebben jullie enkele tips ?

Uh.. waarom zou je alles willen categoriseren? Je moet je gewoon laten verrassen en veel verschillende sounds uitproberen. Zo krijg je frisse en originele ideeen.

Origineel geplaatst door sowhat
bedank voor de uitleg over jullie werkwijze,

als ik goed heb gelezen dan zijn er toch maar weinig manieren

-scratch beginnen (denk dat ik meer bezig ben met de sound , dan het nummer zelf)

-sheet maken (zal er denk ik maar eens tijd voor maken.)

-goed geheugen (menselijk geheugen helaas niet te koop)

je vergeet iets wat toch al 2x voorbij is gekomen, mits je niet met hele oude meuk zonder midi en patchdumps werkt: een goede librarian (zoals sounddiver). Hoewel je dat natuurlijk ook onder goed geheugen kan scharen....... :eureka:

Back