Reptil's definitieve STAPPENPLAN voor Monitors
Reptil's definitieve STAPPENPLAN voor Monitors
1.
emes monitors kopen (ik zweer bij black tv's), een setje PMC's met een fijne versterker, of genelecs (iets scheller) maar ook zeer precies. de mackies 824 vind ik zelf iets te zwaar in het laag maar dat is persoonlijk.. de 624 ken ik niet goed
(er zijn nog meer fijne dingen, maar deze drie heb ik zelf met veel plezier mogen gebruiken) (happyhappyjoyjoy)
hierbij is duurkoop is goedkoop
maarja, een crappy box blijft een crappy box (zen!)
2.
op dikke stenen, of verzwaarde palen zetten, kan daarbij ook op spikes,iets minder dan een halve meter van de muur, niet in de hoek
en vooral niet op een symmetrische plaats (staande golven, reflecties met wanden, ramen, zwarte bas gaten, zie zeer uitgebreide verhaal ^) ook de ruimte niet teveel afdempen, maar op strategische plekken een basstrapje, oftewel een absorberend bankje of zo. De cylinders ^ heb ik niet geprobeerd. Stelregel is wel: iedere ruimte is anders, en zal op papier misschien A zijn, maar in het echt neigen naar B. (trust your feelings luke)
Veel studios zijn veeeeeeeeeeel te dood naar mijn mening. (de ik ben in een aquarium gevoelsbeleving)
hout (lange stukken) en steen en andere zooi afgewisseld zorgt voor een spontaan en fris beeld (de jonge FA gevoelsbeleving)
3.
goeie cd erin met een mooi stereo beeld en een fijne dynamiek en spectrum (hooog en laaag en ertusse)
zitten
luisteren
beetje verzetten
luisteren
klaar
4.
voor een echt driftige basweergave heb je een andere monitor nodig (dikke midfield zoals een quested, emes, of dynaudio air systeem) en een ruimte van minstens 8x8 meter, subwoofers werken niet zo fijn vind ik zelf, al heb je er wel goede bijzitten, maar met de emes en pmc heb je genoeg om een jazz mix te maken, die gaan bijna tot 40 hz, voor de check, vraag aan de vervelende buurman aan de overkant met de te luide boombox in zijn auto of ie je vette mix wil draaien, als hij blij is, heb je teveel laag in de mix, maar dat is niet erg want voor een echte productie ga je naar een echte studio, met je pre-master, vertel wat je wil en zij regelen je laag wel. Ik doe zelf wat mastering, dat is meestal voor club muziek (dance is écht een verachtelijk woord en dekt de lading geenszins), en ik gebruik een mackie PA voor de laag check
(dat zou ik niet thuis doen, geeft zo'n rotzooi)
dus na een gewisse tijd zelf pre-masteren kan wél: op een gegeven moment weet je precies wat je nearfields je vertellen, de grap is ervaring in LUISTEREN
dus ook bij een basweergave. Ga gewoon ook eens ergens anders zitten luisteren (auto, favoriete jazz café, de hi-end rotzooi van je vrienden), en verbind de puntjes met een lijntje
oh ja, waar 99,99999 % van de mensen de fout mee ingaat:
ze zetten de boel (altijd) te hard tijdens het mixen (bla bla geeft meer bas, eg nie dus, de gevoelsbeleving wordt anders, en reflecties ook)
met bovengenoemde speakers kan harder zetten zonder veel vervorming, maar hoeft dus absoluut niet altijd.
5.
voordat ik het vergeet:
EMES RULES
nee ik heb geen aandelen, maar wel veel ervaring met zeer diverse monitoren en hi-end speakers en de black tv's zijn ontzettend muzikaal en precies tegelijk, en de service is uitzonderlijk
(ga je als een blok voor hi-end, probeer eens de FINALS: gruwelijk precies, bijna té, maar als je de individuele instrumenten in een orkest wel eens door speakers wil horen, is dat hiermee mogelijk) Ik heb een paar grote gebruikt, en moeten verkopen, helaas, want ze waren fantastisch, en ze staan nu in een postproductie studio. check:
www.final.nl
Zoals in het verhaal ^, voor perfecte weergave is er geen substituut dan membraam oppervlakte, en een uitgekiende luisteromgeving. Maar voor produceren is een nearfield juist geschikt, opereren volgens een ander principe, en kan je, juist met de beperkte "sweetspot" die ze nu eenmaal hebben, prima in een kleine ruimte, asymmetrisch geplaatst, gebruiken.