actieve monitors?

roy

Nieuwkomer
Hallo,
Daar ik regelmatig begeleidingen zelf opneem met Kurzweil, gitaar,wil ik een paar goede monitors aankopen om een goeie mix te bekomen.Genre muziek is meestal lichte Jazz.(piano, strijkers gitaar evt.sax)
De monitors zou ik tevens ook willen gebruiken als Hifi luidsprekers.Ik dacht aan Event TR8 actief.
Kan iemand me helpen?
Dank.

Re: actieve monitors?

Origineel geplaatst door roy
Hallo,
Daar ik regelmatig begeleidingen zelf opneem met Kurzweil, gitaar,wil ik een paar goede monitors aankopen om een goeie mix te bekomen.Genre muziek is meestal lichte Jazz.(piano, strijkers gitaar evt.sax)
De monitors zou ik tevens ook willen gebruiken als Hifi luidsprekers.Ik dacht aan Event TR8 actief.
Kan iemand me helpen?
Dank.

OK... ik zou je heel graag willen helpen, maar ik ben een nono op dit gebied. Zelf maak ik ongeveer het zelfde genre en ben heel tevreden met mijn enigzins (lichte) Roland DS-30 actief.

Maar volgens mij is ruimte ook heel erg belangrijk.. ik heb veel goeie monitoren gehoord die in een 'onjuiste' ruimte niet lekker klinken.

Misschien kan je nog wat meer info geven.

doe 's zoekfunktie gebruiken, er zijn hierover al een aantal topics geweest. :)

Als je in een kleine ruimte werkt neem dan kleine speakers anders staat de bas alleen maar te boemen en dat werkt niet...

Origineel geplaatst door Hentheman5
Als je in een kleine ruimte werkt neem dan kleine speakers anders staat de bas alleen maar te boemen en dat werkt niet...

Mits je je bass-traps goed plaatst t.o.v. je monitoren... zal zo boven eens kijken. Ik heb een boekje over studio construction on a budget.. volgens mij hebben ze het daar wel over minimale afmetingen van je project kamer en wat het effect is van een te kleine kamer.

bee raait bek

Origineel geplaatst door Mikula
Mits je je bass-traps goed plaatst t.o.v. je monitoren... zal zo boven eens kijken. Ik heb een boekje over studio construction on a budget.. volgens mij hebben ze het daar wel over minimale afmetingen van je project kamer en wat het effect is van een te kleine kamer.

bee raait bek

bass-traps & low-budget ??? :confused:

ben benieuwd.....

The B.A.S.S Trap

Small rooms are generally subject to low-frequency reverberation problems resulting ftom the modal resonances of the room itself. This "Boomy" sound in small rooms is well known. Because of the long wavelength of low-frequency sound, effective absorbers require much space. It's smart to utilize the corners of a room because it is space often unused. More importantly, all modes terminate in corners, making this location most effective for bass absorption. The B.A.S.S Trap absorbers are trapezional units that are designed for corner mounting. These units itilize a membrane with high internall loss and provide an absorption coeficient of 0.8 at 80 Hz. Each unit weighs 11 pounds, and can be mounted by fastners or adhesives.

F. Alton Everest

Hmm niet precies waar ik naar op zoek was... afmetingen spreken ze ook niet echt over....

laat maar ;{

Zie hier het antwoord!

Rekensommetje!!

1 wand tot de andere wand heeft een afmeting van 3,80mtr.

fundementale resonatie tussen die wanden is dan.

172:3,80=45Hz

Het is dus niet slim om een speaker te kopen die een Frequence resonantie heeft die lager is dan jouw
fundemtale resonantie.
Dan krijg je dus dat boem effect (trage bass).

Meestal krijg je met een goed geplaatste kleinere speaker een beduidend neutralere bass.
In kleinere ruimtes is het altijd beter om voor kleinere monitors te kiezen en een bass te hebben die perfect klinkt,
(wel is waar met minder laag maar het laag dat je hebt kan niet beter).

Een (grotere) monitor kopen waarvan de resonatie frecuentie 35hz is in een kamer met een grondresonatie
van 45hz is akoestisch gezien niet slim. Je maakt problemen die er niet hoeven te zijn.
Je moet dan bassabsorptie panelen (maken/kopen) of dergelijke bass tube(s) aanschaffen etc.

Merk op: dat het slim is om je monitors op de langste kamer lengte te plaatsen zodoende is je grondresonantie
lager. Wat bij een juiste aankoop van monitors speakers maakt dat je geen GROTE akoestische
verbouwingen hoeft te ondergaan.

Overigens: heeft elke wand te maken met fundementale grondresonantie ongeacht waar je speakers staan.

Merk op: Een bass tube plaatsen in de breedte van je kamer is goedkoper dan een bass tube in de lengte van je kamer.
Zowel door de kleinere diameter van de bass tube en omdat je die vaak DAAR maar een nodig hebt. zie later

basS tubeS het nut ervan(absorberen zie onder en diffusen/gecontroleerd verspreiden)
+/- diameter 50cm absorbeert tot 35 hz
40cm 55 hz
30cm 80 hz
22cm 110hz

Die van 50cm is het duurste en neemt het meeste ruimte in beslag.

Als je de monitors in de langste lengte(bv.3,80mtr) van je kamer opstelt waarvan die kamerlengte een fundementale resonantie heeft van: 344:3,80:2 en/of 172:3,80=45hz bedraagt.
en je hebt bv. een monitor met een resonantie frequentie van 48hz. dan speel je al voor safe.
(een speaker waarvan is gesteld dan zijn laagte haalbare frecuentie is vastgelsteld in de deadroom door
de fabriek kan in jouw kamer lager gaan door de ruimte waarin de monitor zich bevindt).
Voordeel/nadeel? Zodoende kun je doormiddel van een kleinere monitor super strakke perfecte etc.
bass krijgen door ze simpel weg in een hoek te zetten.
Bij grotere monitors is het juist het tegenovergestelde en geld meestal hoe verder ze van de wanden verwijdert
zijn hoe beter.

Waar waren we gebleven?

Aannemen dat de breedte van je kamer (dus) een kleinere afmeting betreft.
Waar dus ook grondresonantie optreed.
Laten we zeggen dat de breedte van de des betreffende kamer 2,85mtr. bedraagt
dan heeft het dus een grondresonantie van 172:2,85=60hz.
Nu zie je dus waarom het verstandig is om je monitors op de langste lengte te plaatsen.
Het voordeel hiervan is ook dat je maar een bass tube van (zie boven) 40cm hoeft te plaatsen.
1 in het midden volstaat meestal. (dus je lengt van je kamer is 3,80:2 =1,90 dan zet je daar die tube neer.
dat afrekent met de fudementale resonantie van de breedte van je kamer!

Voor het laag/midden gebiedt is het verstandig om bass tubes van 20cm te plaatsen om de 1 a 1,2 mtr.
rondom de kamer behalve op de plaatsen waar al een bass tube staat.
Voor kamers met een laag plafond is dat ook een optie om die 20cm tubes aan het plafond te plaatsen(breng die in de lengte van de kamer aan, maar let op!

Die afmeting heeft ook een fundementale resonantie
die je ook kunt berekenen,
Dus bij een hoogte van 2,40mtr. 172:2.40=71 hz
Plaats daar aan het eind van het plafond en in het midden een bass tube met een diameter van 40 cm. (in de breedte).
(de rest dus om de meter in de lengte richting gevuld met 20cm base tube)
Die 20cm tube zorgen ervoor dat het midden/en hoog "natuurlijk" verspeid worden over de kamer,
alternatieven hiervoor zijn diffuserpanelen en absorptiepanelen voor het midden gebied (zoals noppenschuim)
Zorg ervoor dat je niet te enthousiast te werk gaat te veel absorpite voor het middengebied kan leiden
tot een dode kamer die je voornamelijk in opname ruimte ziet.
Het is dus van belang dat je uiteindelijk een natuurlijke ambience overhoud.

Maar als het ooit zover komt dat je dit allemaal wilt toepassen kun je beter even naar de site gaan
van Thingmans Soundscapes (effe google/weet het adres even niet meer) echt een goede site over
alles wat er met geluid te maken heeft en houdt je wel een daagjes zoet.

Maar het gedeelte over "wat voor monitors ik het beste kan kopen" is denk ik wel aanbod gekomen.
Conclussie kleinere speakers klinken vaak beter in een betrekkelijk kleine ruimte dan dat met grotere systemen.

Veel mensen willen veel geld uitgeven aan monitors maar letten daarbij niet dat op dat de ruimte waarin de speaker
zich bevinden ook zeer grote invloed heeft op het OOR.

Kijk anders op Thingmans soundscapes site ook even naar het plaatsen van de monitors.
mintens zo belangrijk.

hehe!

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door ELectronic SKIL

Maar als het ooit zover komt dat je dit allemaal wilt toepassen kun je beter even naar de site gaan
van Thingmans Soundscapes (effe google/weet het adres even niet meer) echt een goede site over
alles wat er met geluid te maken heeft en houdt je wel een daagjes zoet.

hehe!

Ik krijg om precies te zijn 0 (lees nul) resultaten met google.

Als ik alleen op Thingmans zoek krijg ik 5 hit's maar geen een over geluid???

Hey ELectronic SKIL, je schijnt er wel iets van af te weten.
Mijn enige vraag is nog, wat noem jij 'kleine monitoren', want da's nogal relatief.
Ik werk zelf in een kamer van 3x4 en ben van plan morgen Mackie HR624's te gaan kopen...zijn die te groot voor de ruimte die ik heb ?

Als je de monitors kunt plaatsen tussen de twee wanden waar de afstand 4 meter van is
lukt dat wel neem ik aan.

Even rekenen:

172:4=43hz

De fundementale resonantie tussen die twee wanden bedraagt dus 43 hz.

De Mackie HR 624 heeft een resonantie frequentie van 49 dus dat is perfect.

Wat wel makkelijk is bij deze monitor is dat je hem in kunt stellen waar je hem in je kamer plaatst.
Dat hebben ze bij mackie allemaal al in de monitor zelf aangepast, wat de monitors veel alrounder maakt.

Zo zie je dat het plaatsen van de monitors ook veel invloed heeft.

ok .. stel je voor je heb een kleine ruimte met een resonatie van 40 hz een nearfield kopen die lekker tot 30 komt is dan niet slim .. ALS dat zo zou zijn eq je em gewoon af op 40 . Maar goe ben nu reeds geruime tijd bezig met eft accoustic meet systemen en dure mics om alles goed in kaart te brengen . Er is geen alternatief voor veel membraam oppervlakte . Heb werkelijk nog nooit een nearfield schoenendoosje een beetje behoorlijke en vooral eerlijke bas horen maken . Je hoort het wel maar er is geen druk . Zelf gebruik ik behoorlijke monsters in een kleine ruimte met hier en daar een paneeltje om de echte problemen een beetje weg te nemen naar verhouding zijn mijn monitors factor 10 groter kwa membraam oppervlakte als de gemiddelde nearfield . Dit is voledig tegendraads maar met mij zijn het nu velen eens dat het wel ergg goed klingt , de inpulz van de speakers is zo sterk dat de reflecties eigelijk helemaal geen partij zijn . De grote oppervlakte beweegt een veel grotere lucht colom die zig dan ook veel strakker weet te houden in kleine ruimtes . Kijk voor de grap eens hoe groot de gemiddelde controll room is en wat er staat . nearfield voor real live monitoring ( hoe klingt het gemiddeld ergens anders ) en dan de echte jongens omdat je nu 1 maal 10 keer meer informatie eruit trekt vooral in het laag

momenteel ben ik bezig met het ontwerpen van broad band absorbers het worden panelen van 1 meter 20 bij 60 ongeveer . met een paneeltje of 6 kun je eigelijk in elke ruimte het stukken vlakker maken .

volgens mij was dit niet echt de bedoeling van deze tread :)

even een paar gedachtes over active v.s passive

active is zondermeer vele malen beter dan passive . ga maar eens goed meten wat een passive filter doet het klingt allemaal een stuk stoffiger minder gecontroleerd . De chaoss kwa spanningen in een filter zou je het best kunnen omschrijven als een belangrijke oorzaak van kleuring. Daarom vind ik dat een passive filter thuis hoord in een hifispeaker dat mag best kleuren

Reptil's definitieve STAPPENPLAN voor Monitors

Reptil's definitieve STAPPENPLAN voor Monitors

1.
emes monitors kopen (ik zweer bij black tv's), een setje PMC's met een fijne versterker, of genelecs (iets scheller) maar ook zeer precies. de mackies 824 vind ik zelf iets te zwaar in het laag maar dat is persoonlijk.. de 624 ken ik niet goed
(er zijn nog meer fijne dingen, maar deze drie heb ik zelf met veel plezier mogen gebruiken) (happyhappyjoyjoy)
hierbij is duurkoop is goedkoop
maarja, een crappy box blijft een crappy box (zen!)

2.
op dikke stenen, of verzwaarde palen zetten, kan daarbij ook op spikes,iets minder dan een halve meter van de muur, niet in de hoek
en vooral niet op een symmetrische plaats (staande golven, reflecties met wanden, ramen, zwarte bas gaten, zie zeer uitgebreide verhaal ^) ook de ruimte niet teveel afdempen, maar op strategische plekken een basstrapje, oftewel een absorberend bankje of zo. De cylinders ^ heb ik niet geprobeerd. Stelregel is wel: iedere ruimte is anders, en zal op papier misschien A zijn, maar in het echt neigen naar B. (trust your feelings luke)
Veel studios zijn veeeeeeeeeeel te dood naar mijn mening. (de ik ben in een aquarium gevoelsbeleving)
hout (lange stukken) en steen en andere zooi afgewisseld zorgt voor een spontaan en fris beeld (de jonge FA gevoelsbeleving)

3.
goeie cd erin met een mooi stereo beeld en een fijne dynamiek en spectrum (hooog en laaag en ertusse)
zitten
luisteren
beetje verzetten
luisteren
klaar
:engel:

4.
voor een echt driftige basweergave heb je een andere monitor nodig (dikke midfield zoals een quested, emes, of dynaudio air systeem) en een ruimte van minstens 8x8 meter, subwoofers werken niet zo fijn vind ik zelf, al heb je er wel goede bijzitten, maar met de emes en pmc heb je genoeg om een jazz mix te maken, die gaan bijna tot 40 hz, voor de check, vraag aan de vervelende buurman aan de overkant met de te luide boombox in zijn auto of ie je vette mix wil draaien, als hij blij is, heb je teveel laag in de mix, maar dat is niet erg want voor een echte productie ga je naar een echte studio, met je pre-master, vertel wat je wil en zij regelen je laag wel. Ik doe zelf wat mastering, dat is meestal voor club muziek (dance is écht een verachtelijk woord en dekt de lading geenszins), en ik gebruik een mackie PA voor de laag check
(dat zou ik niet thuis doen, geeft zo'n rotzooi)
dus na een gewisse tijd zelf pre-masteren kan wél: op een gegeven moment weet je precies wat je nearfields je vertellen, de grap is ervaring in LUISTEREN
dus ook bij een basweergave. Ga gewoon ook eens ergens anders zitten luisteren (auto, favoriete jazz café, de hi-end rotzooi van je vrienden), en verbind de puntjes met een lijntje

oh ja, waar 99,99999 % van de mensen de fout mee ingaat:
ze zetten de boel (altijd) te hard tijdens het mixen (bla bla geeft meer bas, eg nie dus, de gevoelsbeleving wordt anders, en reflecties ook)
met bovengenoemde speakers kan harder zetten zonder veel vervorming, maar hoeft dus absoluut niet altijd.

5.
voordat ik het vergeet:
EMES RULES
nee ik heb geen aandelen, maar wel veel ervaring met zeer diverse monitoren en hi-end speakers en de black tv's zijn ontzettend muzikaal en precies tegelijk, en de service is uitzonderlijk
(ga je als een blok voor hi-end, probeer eens de FINALS: gruwelijk precies, bijna té, maar als je de individuele instrumenten in een orkest wel eens door speakers wil horen, is dat hiermee mogelijk) Ik heb een paar grote gebruikt, en moeten verkopen, helaas, want ze waren fantastisch, en ze staan nu in een postproductie studio. check: www.final.nl
Zoals in het verhaal ^, voor perfecte weergave is er geen substituut dan membraam oppervlakte, en een uitgekiende luisteromgeving. Maar voor produceren is een nearfield juist geschikt, opereren volgens een ander principe, en kan je, juist met de beperkte "sweetspot" die ze nu eenmaal hebben, prima in een kleine ruimte, asymmetrisch geplaatst, gebruiken.
:biertje:

Laatst gewijzigd:
Back