gaafste synth voor modulaties

demian

Ojee
Misschien een vreemde vraag,

Deze week ben ik in het bezit gekomen van mijn eerste analoge synth, nl. een Kawai 100f.
Het beestje heeft leuke modulaties aan boord en deze gebruik ik dan ook volop.

Graag wil ik weten welke analoge synth veel modulatie mogelijkheden heeft die tevens muziekaal in zijn te zetten.
Ik bedoel dus, welke synth erg geschikt is om realtime lfo's, filters, etc te bedienen.

Misschien ben ik niet helemaal duidelijk, het gaat mij niet om een meerstemmig monster met effecten, maar om een analoge synth die gewoon live erg lekker te bedienen is. En dan vooral met betrekking tot de modulaties.

Iemand die het weet?

Neem ik even je vraag om een analoge synth als randvoorwaarde.

Als je bedoelt: véél mogelijke modulatie-routings, dan zou ik zeggen 'n Oberheim Matrix.
Naar eigen budget:
-Matrix-1000 (minder geschikt voor live, want niet live te editen). Wel het handigst als je kant & klare patches hebt.
-Matrix-6 keys of 6R. De 6R (rackversie) is notoir 'minder betrouwbaar'.
-Matrix-12 (als je die kan vinden & betalen...).

De naam Matrix slaat dan ook op de 'modulatie-matrix' die deze synths aan boord hebben.
Dus vrij overzichtelijk de modulatie-bronnen op de ene as, destinations op de andere as.
Zoek maar even op 't web...

Moet 't nog uitgebreider, dan zie ik maar 1 mogelijkheid: 'n modulaire synth! :)
Een ander leuk alternatief is een semi-modulaire synth (liefst een combi van...) zoals de Korg MS-10 / 20 / 50 met SQ-10 sequencer en VC-10 vocoder. Vrij inzichtelijk welk signaal waarheen gaat, misschien nog iets beter geschikt voor live.
Alleen: niet polyfoon. Weet niet of dat een probleem is.

Origineel geplaatst door koediman
begrijp de vraag niet helemaal goed, maar de SCI prophet600 heeft leuke modulatie routings terwijl het toch een vrij simpele synth is.

Wat ik zoek is een analoge synth die in een live situatie zeer prettig in bediening en waarvan de modulatie mogelijkheden verder gaan dan 'gemiddeld', zodat je live heel fijn soundscapes kan maken die muzikaal blijven klinken omdat de bediening zich daar uistekend toe leent.
Knoppen moeten dus fijn aanvoelen en subtiel kunnen werken, de sound moet veelzijdig zijn zodat je het muzikaal goed inkan zetten.

-edit-

Ik zie dat monopoly een hele mooie ARP Odyssey weg doet..

Een arp is echt te gek maar let wel op de sliders voor je er ééntje aanschaft voor evt. live gebruik. De meeste Odysseys die ik heb bespeeld hadden erg stroefe sliders. Als je dus erg subtiel geluidsveranderingen aan wil brengen kan dit problemen veroorzaken. Met name het "snel" tunen kan dan erg frustrerend zijn. Ik vind een odyssey in combinatie met een goei midi converter zoals de pro 2000 een killersynth. je kan hem zo perfect monofoon bespelen en kan de lfo's gebruiken van de converter en inschakelen met bijv. het modulatiewheel van je mastercontroller of je aftertouch. Hij is ook te gek voor sequences!

Graag wil ik opnieuw inhaken op dit onderwerp nu ik een 110f heb staan.

Heb ik het juist als ik zeg dat de Teisco 110f en de Arp Oddyssey het zelfde ontwerp hebben of op een of andere manier aan elkaar verwant zijn of zijn het 2 totaal verschillende synths?

Van de Arp Oddyssey begreep ik dat je de 'white face' versie niet moet hebben omdat ie 'brak' zou zijn?

Welke versie moet je dan wel hebben?

Origineel geplaatst door demian
Heb ik het juist als ik zeg dat de Teisco 110f en de Arp Oddyssey het zelfde ontwerp hebben of op een of andere manier aan elkaar verwant zijn of zijn het 2 totaal verschillende synths?

Heheh, zeker op de site van bluesynths gekeken. ;) Bluesynths heeft qua website een leuke vormgeving, leuke plaatjes van ouwe bakken, maar qua tekstinhoud is het af en toe om te janken. =(

De enige link tussen de S-110F en ARP Odyssey is de touch pads die ook op de latere Odysseys zitten. Deze touch pads waren door ARP gepatenteerd. Zoek het patentnummer achterop je Teisco anders maar eens op bij het US Patents buro. :)

Van de Arp Oddyssey begreep ik dat je de 'white face' versie niet moet hebben omdat ie 'brak' zou zijn?

Welke versie moet je dan wel hebben?

De sliders en schakelaars van een whiteface kunnen redelijk brak zijn, maar daar kunnen de andere modellen op zich ook wel last van hebben. Het is maar net hoe ermee om is gesprongen. Bij de Odysseys zit het verschil 'm vooral in het filter: de whiteface heeft een 12 dB LPF (Oberheim SEM-achtig), een aantal exemplaren heeft een 24 dB Moog-achtig filter (wat later werd verboden) en de latere versies hebben een 24 dB ARP-filter met een ontwerpfout waardoor het filter een vrij beperkt frequentiebereik heeft (dit kan verholpen worden). Het is trouwens mogelijk om al deze filters tegelijk in een Odyssey te laten bouwen. Sint Eric kan over dit onderwerp misschien wel wat meer vertellen.

Bedankt voor je info, die oddessey moet ik toch eens een keer gaan horen dan .. en vooral proberen ! :)

de korg monopoly was altjd wel een leuke mod bak! je kan er dan ook nog van alles aanhangen!
verder de oberheim ob 8, in de page 2 funktie.
hier kun je oa van die leuke stuiterbal effekten maken

Analoog: Voyager + VX351 expansie
Gewoon heerlijke synth voor allerlei sonische experimenten.

Digitaal:
Ion
Fijne en snelle beheersbaarheid van parameters middels matrix en midicontrolers.

De Nord Modular tel ik niet mee omdat je daar alles zelf in de hand hebt waardoor het basis ontwerp niet maatgevend is voor de vraagstelling van deze thread.

Waldorf MicroWave XT; een zeer uitgebreide modulatiesectie met veel bronnen en destinations in een ruime matrix, waarbij je ook nog de gekste logische bewerkingen op verschillende modulatiebronnen kunt uitvoeren.
Slechts uitgebreide modulaire synths zoals de gebakjes van Clavia komen daar in de buurt.

Tel daarbij een geinige MIDI implementatie (LFO, arpeggiators en ingebouwde effecten syncen aan MIDI clock, bijv.) en je hebt een waar synthese monster.

Vergeleken met een 'gewone' synth heeft een Wavetable synth natuurlijk altijd extra modulation destinations, te weten de wavetable posities van de oscillators. Kom daar maar eens om in een gewone suffe saaie analoge synth die maar 4 waveforms kan produceren... (OK, ik chargeer.... :duivels: )

Eén nadeel: de MicroWave serie heeft toch wel een behoorlijk herkenbaar geluid, een soort van vingerafdruk.
Bepaalde geluiden doet-ie heel goed, andere toch een stuk minder. Het is in ieder geval niet een bread-and-butter synth, naar mijn overtuiging.

Back