mpc1000 os programmeren

sjeijk

®
Hallo,
Ik lees hier en daar dat het os van de mpc1000 hetzelfde is als van de xl. Ik heb een mpc1000 besteld maar wil eigenlijk ook andere files dan wav importeren bv. recycle files (erg handig). Is er niet iemand die deze optie in het os weer kan inschakelen. Bij voorbaat eeuwige dank.

nu al de posting van de week! :D

Re: mpc1000 os programmeren

Origineel geplaatst door sjeijk
Ik lees hier en daar dat het os van de mpc1000 hetzelfde is als van de xl.
Houdt 't maar op "heeft dezelfde functionaliteit". Een motor heeft dezelfde functionaliteit als een auto als 't om een 'vervoersmiddel dat op benzine loopt en je dankzij een verbrandingsmotor van A naar B brengt' gaat - en trek dan je eigen conclusies.

Ik heb een mpc1000 besteld maar wil eigenlijk ook andere files dan wav importeren bv. recycle files (erg handig).
En dat kon wel met een XL? ReCycle kan van 1 wavje 20 aparte wavjes uitspugen. Is dat dan niks? Anders had er bij de specs ook wel met dikke letters 'ReCycle file compatibility" gestaan. Volgens mij hebben bar weinig apparaten iets dergelijks.

Is er niet iemand die deze optie in het os weer kan inschakelen. Bij voorbaat eeuwige dank.

Dus jij verwacht dat het gewoon ergens diep in een menuutje verstopt is, of dat er iemand even het OS van een MPC kan re-engineeren en uploaden om vervolgens dat aan te zetten?

Helaas ;).

ja ik denk ook dat die hoop snel weg is.. Je moet aan de OS code zien te komen, en die is (bij mijn weten) niet open source maar eigendom van Akai dus.. en ook, een OS programmeren is echt niet eenvoudig, laat staan dat je kan terugvinden waar je je settings/code moet inzetten.. En dan moet je ook nog weer debuggen, compileren en de hele teringzooi.
Ik zou zeggen: forget it! :D

Arv

Origineel geplaatst door Arv
ja ik denk ook dat die hoop snel weg is.. Je moet aan de OS code zien te komen, en die is (bij mijn weten) niet open source maar eigendom van Akai dus..
Toch is 't ze bij de TX16w wel gelukt; het Typhoon OS is stukken beter dan wat Yamaha erin heeft gezet. Maar dat is ook nog een apparaat waar je denk ik letterlijk kunt uitllezen wat er in het (erg kleine en krappe) geheugen staat.

Re: mpc1000 os programmeren

Hallo,
Ik lees hier en daar dat het os van de mpc1000 hetzelfde is als van de xl. Ik heb een mpc1000 besteld maar wil eigenlijk ook andere files dan wav importeren bv. recycle files (erg handig). Is er niet iemand die deze optie in het os weer kan inschakelen. Bij voorbaat eeuwige dank.

Recycle files kan je met de volgende editor importeren:

http://www.mpc1000.com/create/index.htm

Ok recycle probleem opgelost(ik geef toe ik ben nog maar een leekje met mpc's), maar er zijn nog zoveel features die de xl wel kan en ik ben er nog niet van overtuigd dat het apparaat dit niet aankan. Ik ben er eerder van overtuigd dat akai deze opties bewust uit het os heeft gehaald om em zo nog met de xl te laten concureren. Andere opties zoals s1000 files importeren, reverse, enz. noem ze maar op, het zijn er genoeg.

Yoozer dit is geen waanidee, als akai het kan programmeren en updates kan schrijven, wat is er dan zo gek dat iemand van buiten akai dit ook kan???? Dus nee geen verkoper.

Origineel geplaatst door olafmol
nu al de posting van de week! :D
Inderdaad! Top!

Yoozer dit is geen waanidee, als akai het kan programmeren en updates kan schrijven, wat is er dan zo gek dat iemand van buiten akai dit ook kan???? Dus nee geen verkoper.

Ik zei ook niet dat 't een waanidee was, dat was iemand anders ;).

Maar volgens mij ben jij ook een beetje een leek op het gebied van programmeren.

Ik zal 't even proberen uit te leggen:

Je schrijft eerst de broncode.

Code:
void main(void)
   {
    print("hello world!");
    }
.

Dit wordt door een compiler omgezet in machinetaal. Je Pentium zoveel kan niks met het bovenstaande, die heeft iets anders nodig. De compiler interpreteert dit bovenstaande, kijkt of er geen fouten in zitten, en maakt er dan machinecode van, en als je dan helloworld.exe intikt staat er op het scherm:

Code:
hello world!

Als jij helloworld.exe opent in Windows Notepad krijg jij -niet- de broncode te zien. Wat je wel krijgt is een chaos van tekens.

Het OS van je MPC is ook een soort .exe. Met andere woorden, je kunt er niet uit terughalen (re-engineeren, hercompileren) dat er ooit eens oorspronkelijk de broncode heeft gestaan. Hoe eenvoudig deze ook is in dit voorbeeld; en die is dan nog een aantal factoren ingewikkelder op de MPC. Je hebt bij een gewone computer dan ook nog eens dat er een vastgestelde programmeertaal is - C of C++ (of een van de 500-zoveel andere talen). Maar je weet niet in welke taal of met welke methodiek Akai programmeert. Dan is het re-engineeren en veranderen van een OS zonder uitdrukkelijke toestemming van de fabrikant ook nog eens verboden (copyright). Vervolgens zit je nog met het feit dat je MPC er geen Pentium-zoveel in heeft zitten, maar een DSP. De broncode in het voorbeeld was nog te lezen. Bij een DSP moet je je iets voorstellen als:

Code:
mov ax,b;
jmp a;

De manier waarop afbeeldingen worden getekend op het display wordt van de bodem afgedaan. Je hebt geen videokaart. Elke pixel wordt apart aan of uitgezet. Bij het afspelen van samples is het hetzelfde - je zit echt met bits en bytes rond te smijten in assembler, en als je mazzel hebt als developer gebruik je een soort ontwerp-toolkit of een hogere taal zoals C, die dan wordt omgezet naar specifieke DSP-taal.

Akai heeft er een klein team van programmeurs opzitten. Dit zijn op z'n hoogst 3 of 4 mensen. Dit is bedrijfsgeheim. Die mensen zijn gepokt en gemazeld in het bedrijf zelf, hebben toegang tot -alles- wat Akai ooit op dat gebied aan kennis heeft, en die kennis is niet openbaar.

Er valt dus -nooit- terug te halen wat ze er in hebben geduwd, tenzij je elk apart pinnetje gaat nameten (en dan heb je eigenlijk nog niks, dan moet je nog helemaal van 0 beginnen om opnieuw te ontwerpen wat precies aan die voorwaarden voldoet). En dat is niet te doen op een afstand van zoveel-zoveel nanometer.

Laatst gewijzigd:
D'r was toch ook een keer zo'n gup die het OS van een Clavia in een Virus kreeg of omgekeerd?
Da's erg wazig enzo, maar wel verdraaide knap.

Het kan wel. Maar als je er uit bent is Akai waarschijnlijk al failliet of zo.

Ok recycle probleem opgelost(ik geef toe ik ben nog maar een leekje met mpc's), maar er zijn nog zoveel features die de xl wel kan en ik ben er nog niet van overtuigd dat het apparaat dit niet aankan. Ik ben er eerder van overtuigd dat akai deze opties bewust uit het os heeft gehaald om em zo nog met de xl te laten concureren. Andere opties zoals s1000 files importeren, reverse, enz. noem ze maar op, het zijn er genoeg.

Natuurlijk zouden ze wel wat dingen van de XL kunnen toevoegen, maar das niet de bedoeling.
Ze willen de 2000 ook blijven verkopen! Overigens zeg ik nu wel dat het mogelijk zou zijn,
maar wie weet zit de EEPROM al barstens vol.
Maar wat maakt het toch uit, zet em naast je pc en edit de samples daar makkelijk met soundforge.

Na goed, ik ben geen leek op het gebied van programmeren, maar ik interesseer me er niet genoeg voor om die update files te bekijken om er wjizer uit te worden. Je hebt gelijk het is hoogst waarschijnlijk gecompileerd. Maar gasten die cracks en patches kunnen schrijven voor software van duizenden euro's zouden hier toch enigszins raad mee weten. Er moet alleen een gek :eureka: zijn die er voor gaat zitten en er serieus naar gaat zitten staren totdat die zegt... het kan of .. het kan niet. Als je het aan mij vraagt.

nb. sorry Yoozer :okdan:

Back