Master Keyboard?

Mehk

Nieuwkomer
Hallo allemaal,

Ik ben iemand die het leuk vind om beats (muziek) te maken op de pc. Ik gebruik hiervoor het programmatje Fruity Studio. Ik doe dit nu al een aantal jaar, en het is leuk om te zien hoe ik vorder met de tijd. Nou wil ik dus een master keyboard kopen om een stapje verder te kunnen.

Ik ben niet echt bekend met keyboards, of master keyboards maar ik heb begrepen dat je geen geluiden of iets dergelijks hebt op een master keyboard, maar je het gewoon als midi in kan gebruiken. Precies wat ik wil dus.

Ik heb een beetje gezocht en rond gevraagd. Ik heb begrepen dat je een gameport op je PC nodig hebt om de keyboard aan te sluiten, dit heb ik niet vandaar dat ik een master keyboard wil die ik direct kan aansluiten via USB (een midi interface vind ik ook best duur)

Nu ben ik dus de Oxygen 8 tegengekomen (http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw7_artikel-150660.html) en de http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw7_artikel-154205.html die mij wel interessant (maar vooral goedkoop leken)

Ik zei al dat ik niet zoveel wist van master keyboards, maar als ik kijk bij deze twee zie ik allerlei knobs, ik vind dit eigenlijk ook wel overbodig. Wat ik wil zijn gewoon die 2 octaven. Kan iemand me overtuigen van het nut van die knobs?

Waar kan ik zoiets het goedkoopst kopen? (ik wil het liefst zo weinig uitgeven natuurlijk) Hoe zit het bijvoorbeeld met bestellen van die Thomann site? Wat voor kosten komen er nog bij die 130 euro (oxygen 8) behalve de 8 euro verzendkosten?

En alle alternatieven, suggesties en aanradingen zijn welkom voor deze leek op dit gebied :)

Zei een vriend van me ook al, maar die stelde voor gewoon een andere geluidskaart te kopen ipv de midi interface. Weet je toevallig iets over de extra kosten van het bestellen uit Duitse sites?

Origineel geplaatst door Mehk
Zei een vriend van me ook al, maar die stelde voor gewoon een andere geluidskaart te kopen ipv de midi interface. Weet je toevallig iets over de extra kosten van het bestellen uit Duitse sites?

als je bijvoorbeeld bij music store koln of thomann besteld dan krijg je die kosten in je factuur te zien en ook op de site kan je precies alles nalezen daarover. De voorwaarden verschillen beetje per bedrijf dus ff zoeken op die sites van wie je wil kopen...

Die knobs kunnen altijd handig zijn als je software gebruikt of een lastige synth bestuurd die dus moeilijk te editen is... je kan per knopje/fadertje een midi CC aanwijzen en zo dus alles besturen... Handig lijkt me :)

Ga anders voor evolution ofzo die zijn wat goedkoper en dan heb je wat meer ;)

(ik wil het liefst zo weinig uitgeven natuurlijk)
Bedenk echter wel dat goedkoop vaak duurkoop wordt.
Neem bijv. gewoon een midiman USB midi interface, liefst 2x2 of 4x4. Nu heb maar een midi ingang nodig, maar zeker weten dat je in de nabije toekomst meer wil. Je kunt natuurlijk een geluidskaart kopen met MIDI, maar reken er wel op dat je dan in de duurdere kaarten terechtkomt, in elk geval veel duurder dan een simpele midi interface.
Je wilt twee octaven, dat is erg beperkt, het voorstel om een goedkoop syntje te kopen ondersteun ik dan ook. Zoek er wel een met een aanslaggevoelig toetsenbord, vooral de oudere hebben dat niet zomaar.
Kijk tenslotte eens op de tweedehands markt, marktplaats, e-bay. Hier koop je vaak voor een fractie ban de nieuwprijs spullen, die hoewel niet nieuw, vaak heel erg goed voldoen. Bovendien heb je als voordeel dat wanneer het apparaat niet bevalt, je het weer te koop kunt aanbieden en vaak je eigen geld weer terug verdient, wat zeker niet zo is bij nieuwe spullen uit de winkel.

Ik ben het met Bobaphet eens,

zou gewoon een leuke (2dehands) synth kopen,

pro's)
bijna 100% zeker meer octaven,
je kan er ook nog echt wat mee, en natuurlijk ook gewoon softsynths aansturen
grote kans dat je misschien zelfs nog wel goedkoper uit bent

con's)
2dehands is niet nieuw ;-)
en je mist je draaiknopjes om softsynths mee te regelen, mits je een wat simpele synth hebt!

misschien is die novation remote wel wat, iets duurder dan een midiman controller, maar je hebt er gelijk een hele leuke synth bij inzitten, EN draaiknoppen om je softsynths mee te fine tunen, 2 octaafs, en nog veel meer ;-)

Novation remote audio

geloof dat deze zelfs op het forum 2de hands werd aangeboden, maar kan het zo snel ff niet terug vinden

een midicontroller hoeft niet zo bijster veel te kosten, en is wel lekker als je het erbij hebt, bij 1 synthje heb je niet eens een andere audiokaart nodig, maar bij de novation remote zit er geloof ik zelfs al een midi controller ingebouwd, dacht ik hoor. dus dat scheelt ook weer

over bestellen in duitsland.... ik bestel bijna alles bij thomann, of musicstore koeln, duitsland scheelt gewoon
soms honderden euro's, verzendkosten valt ook reuze mee.
bij thomann ben ik zelf altijd een goeie snelle service gewend.
nog nooit geen problemen gehad, heb er kleine dingetjes, maar ook grote dure apparaten bestelt, atlijd snel geleverd, en goed verpakt!

Een heel leuk masterkeyboard is de Yamaha DJX (PSR-D1). Die heeft 61 aanslaggevoelige toetsen, pitchbend wiel, ribbon controller en toewijsbare draaiknoppen.
Daar bovenop is het ook nog eens een leuke synth, groovebox en sampler.
Zeker gezien de lage tweedehands prijzen is dit echt een aanrader.

ps. de DJX II moet je niet nemen. Die is op Midi-gebied behoorlijk uitgekleed en is niet aanslaggevoelig.

Thanx voor de reacties allemaal :) Het is dat ik mn keyboard alleen bij mn pc ga gebruiken, dus ik heb geen synth nodig denk ik :) Mn pc zit vol met sounds.

Een ander pluspunt van de Oxygen is dat het als stroomvoorziening de USB heeft. Dus ook geen gedoe met batterijen die opraken :) Plus het is lekker klein en neemt niet veel ruimte in beslag.

Ik belde een aantal (echte) winkels vandaag en het goedkoopste master keyboard wat ze hadden was de Oxgyen, eentje verkocht hem voor 165 de ander voor 169 Euro. Online bestellen dan maar dus.

Ik ga mijn keuze maken tussen de Oxygen 8, de Edirol PC 160A, De Evolution MK 425 of de Miditech
Midistudio 2

http://www.musicstorekoeln.de/englisch/shop/synth/prod_p.asp?

Back