Dub muziek van Oxy-Yan

Oxy-Yan

Action
Ik ben al een tijdje onder de indruk van de dub-muziek van Lee "scratch" Perry, Augustus Pablo, The Mad Professor etc.
Voor de genen die niet weten wat dub muziek is: Het zijn een soort instrumentale remixen van reggae-nummers, met veeeeel feedback-delays.
Nu leek het mij een uitdaging om te kijken of ik dat ook kon maken met een computer...

Het reslutaat is op de Songdatabase te downloaden. Het nummer heet "Dub It".

Voor de track heb ik een vriend die gitaar speelt gevraagd om wat eenvoudige loopjes in te spelen. De ruis die er bij de opname bij kwam heb ik weggecleaned met cool-edit2000 (thanx to Traxopia!) De afzonderlijke drums heb ik van allerlei verschillende platen gesampled, en zo hoefde ik geen drummer te regelen!
Voor de lage bas en het orgeltje heb ik Reason gebruikt.
Tot slot wilde ik er nog een Jamaicaanse zanger in....Op KaZaA vond ik een acapella versie van een of andere RaggaMuffin artiest...Geen idee waar hij het over heeft.....(Het gaat om het idee)
De karakteristieke galms en echo's komen uit een plugin die een Tape-echo simuleert, waardoor de echo steeds doffer gaat klinken!

Zie dit nummer meer als experiment, dan als iets om uit te brengen. Maar ik wil graag weten wat jullie mening erover is.

Oxy

Leuk nummer, Oxy-Yan! Het is niet echt mijn stijl, maar het zit zeker goed in elkaar. Een lekker afwisselende song met coole percussie en leuke vocals. Dit hoor je niet vaak. Het is mij een beetje te 'stoned' (als je begrijpt wat ik bedoel), maar het is zeker een sterke productie.

Wow, jammin' man... :L

Lekkere track oxy, ik ga er verder niet op in, van dat moet eraan gedaan worden of dat, want dat weet ik niet bij zulke muziek. Het klinkt gewoon zwaar profi. 't lijkt wel of je in de shop aan het relaxen bent.. =)

Hehehe, het zonnetje schijnt buiten en binnen heb ik ´Dub It´ opstaan. Iets dat gewoon goed combineert! Net als Ralf ben ik ook niet echt een Dub (Reggea) fan maar toch heeft een lekkere vibe. Technisch gezien zit er veel hoog in de percussie, maar mis ik wat scherpte in de lage regionen. Echter dit is alleen om kritisch te zijn. En dat is het doel hier, toch?

Nogmaals creatief zit het heerlijk in elkaar. Complimenten voor het gitaarwerk overigens.

Eric

Oxy-yan & Weedz "Dub It"

Zeer originele productie van producer Ox-yan die in dit nummer zijn veelzijdigheid laat zien. Veel effecten die op die juiste manier zijn toegepast, en niet in het nummer overheersen. Ook de vocals van 'onbekende' RaggaMuffin artiest komen goed tot zijn recht. De gehele combinatie van gitaar, bass, orgel, etc. maakt het een zomers getint nummer die tijdens barbeques in het gehele land te horen zal zijn...

Hm, mijn 'roots' (hahah) liggen in de reggae en DUB en dit klinkt pretig hoor. Vooral het gebruik van de tape echo klinkt bekend in de oren Oxy. Ik denk alleen dat het tempo best iets langzamer mag en ook het orgeltje mag wat 'ranziger' klinken wat mij betreft. Persoonlijke mening natuurlijk.

Ga zo door..

Arv

mooi

mooi

Echt wel mooi.....
Ga zo nog ff door met deze stijl zou ik zeggen!
Weet er trouwens nog iemand goede dub artiesten?

Echt wel een te gekke plaat, krijg de zomer in mijn bol. Zonnetje, Kratje Heineukers, Blowtje en DUB-It lekker in de achter tuin. Komt allemaal goed Zomer 2002. Keep on the good work.

Ech lekkah

Leuke en verfrissende track met veel mooie details enzo.
Je hoort wel dat de gitaar niet superstrak is enzo. Boeie!
Wat ik wel een beetje mis is die superzware dreunende warme bas. Is die weggehaald of zo? Denk wel dat je die loops/drums iets meer stereo moet laten zijn omdat ze nu wel heel erg mono lijken en zo de feel van het nummer een beetje claustrofobisch over komt.

Maar eh, petje af hoor. :)

Ik zie de zon al opgaan. zwaar aan de cocosmelk...
De palms zwaaien op de maat. moteragent bekeurd
lachend de fietser en bolletjesslikkers die ongemakkelijk in
vliegtuig stappen....Rasta!;)

Goed gedaan joh!

errug stoer vindt ik dit...!!
mag ik wel dat geklooi met samples..!

Gaat zo door!!

eyy
chille track man!

ik moet toch ook nog eens een reggae nr maken vette chilly muziek

laid back sfeertje wat je creeert....en dat gitaar effect waarbij filter gestuurd wordt door aanslag....luv it ;)

Zeer geslaagd

Zeer geslaagd

Een zeer wel geslaagd experiment..

Jaman...
Thanx voor alle reacties!

Het doet me goed om te lezen dat "Dub It" jullie een relaxt weekend heeft bezorgd.......althans het begin dan.

Oxy

Back