De Stelling van deze week - (2004 week 6)

olafmol

[EXPANSIONS]
ik kan me hier heel goed in vinden!

echt flauwekul om downloaden te vergelijken met diefstal..

alsof mensen die downloaden anders het geld hadden om al muziek te kopen.. denk niet dat je het dus kan beschouwen als 6000 keer diefstal, want je had ze anders ook niet verkocht..

daar komt bij, de muziek die mensen echt willen hebben kopen ze uiteindelijk toch wel..

ook wil ik zeggen, je hoeft niet perse voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten, en cd's hoeven geen 7 euro te kosten, maar 25 euro is gewoon veelsteveel, cd's zijn al een 20 jaar oud medium! bovendien zijn in het buitenland de prijzen vaak 10 euro lager..

en ok, t is wellicht je broodwinning, maar maak je niet in eerste instantie muziek als artistieke uiting? en ben je dan neit blij dat zoveel mensen jou muziek willen horen (dan via een weg die ze niks kost, maar toch)

Ja, als je maar onthoudt: Radio luisteren is ook diefstal!
Want als ik iets op, laten we zeggen, Radio 538 hoor ben ik er tegenwoordig al snel uit dat 't nix is.
Weet ik meteen dat ik het niet hoef te kopen... :duivels:

Dus aan mij verdient de platenmaatschappij *niets*.
En dàt is strafbaar, zoals we allemaal weten! :smeris:

Laatst gewijzigd:
Nou ben ik hier niet zo ervaren in (wegens geen commerciële verkrijgbaarheid van mijn zooi), maar deze stelling roept bij mij al meteen een vraag op: Wat kost het dan om je track op de radio te krijgen ?

P2P is voor mij trouwens de ENIGE manier waarop ik m'n zooi deel met de wereld.
Alle enigzins fatsoenlijke opnames (zowel solo als met band) gaan bij mij linea recta de kazaa-sharemap in.
Nou maakt het voor mij niet uit als iemand anders met mijn opnames aan de haal gaat: het solo-gebeuren is niet van dusdanige kwaliteit dat een ander er miljonair van zal worden, en het band-gebeuren is cover-werk.
Even ervanuitgaande dat eenieder die z'n tracks released ze ook aanmeldt bij B/S, is dit risico van p2p ook afgedekt.

Met de stelling: "P2P vermindert de cd-verkoop" ben ik het trouwens pertinent oneens !
Vooral de grotere maatschappijen maken nog steeds mega-winsten (bij sommigen stijgt de winst zelfs nog, in contrast met de rest van de economie. bron: engels onderzoek, enige tijd geleden op tweakers gepubliceerd).
Dat de muzikanten genaaid worden is waar, maar dit gebeurd eerder door de maatschappijen als door downloadende pubertjes. (zie genoeg voorbeelden van bekende en minder bekende artiesten, laatst nog mooi stukje hierover gelezen van Courtney Love)
Mijns inziens is de "muziek-industrie" (vergeef me deze walgelijke term) een log systeem, dat uitgaat van onwetendheid van zowel muzikanten als consumenten, dat de ogen sluit voor nieuwe ontwikkelingen, zoals internet.

Of het resultaat, nl de mate van exposure, bij p2p gelijk is als bij airplay is bijzonder moeilijk te beoordelen, aangezien er ook nog zaken meespelen als radio-stations waar sommige maatschappijen een aardige vinger in de pap hebben, enz.
Als ik zie hoe hard maatschappijen ageren tegen p2p, zijn deze maatschappijen iig WEL overtuigt van de exposure van p2p.

Maar als iets op de radio gedraaid wordt ontvang je daar toch ook nog 'iets' voor? Zal vast niet veel zijn, maar toch.

Maar t is wel een mooie vorm van promotie. Dus gewoon zorgen dat er een paar tracks in 128kbps via p2p te vinden zijn, de mensen die t dan echt de moeite waard vinden, kopen je cd dan uiteindelijk toch wel. (of natuurlijk op een andere manier proberen je cd interessanter te houden dan de mp3tjes).

PS. Hanz --> geweldige avatar!!! Day of the Tentacle :halleluja

day of the tentacle rules! woei! ik ga mn 486 weer van zolder halen!!

anywayz.. net ff een ceedeetje gekocht bij de free! voor 8 pleuro's! dus zo kan t dus toch ook!

Als promotie zien?
De mensen die downloaden,kopen gewoon geen cd's meer,tenminste velen niet.
Radio luisteren is heel iets anders,ten eerste is het signaal zo ontiegelijk kapot gecompressed dat men dat nog eens niet op de schijf wil hebben staan volgens mij.
Een mp3 heeft die qualiteit dus wel,tenminste het komt dichter in de buurt.
Daardoor downloaden mensen mp3,en over het percentage die daarna werkelijk de cd gaan kopen twijfel ik erg.
Ik denk eerder dat ze de naam onthouden van de desbetreffende artiest en daarna rustig weer de nieuwe cd van het net halen.
Dus promotie maar alleen om meer mp3's te downloaden.

En dan hebben veel mensen het over het verlagen in prijs van de cd's
Denk je nu echt dat mensen het gaan kopen al kost een cd 2 euro?
Zolang het "gratis" van het net gehaald kan worden zullen ze er zelfs die 2 eruo niet voor over hebben,het zit er nu eenmaal ingebakken.
De grootste doelgroep die koopt is de jeugd,en die besteden hun geld liever aan hun nieuwe mobiel uitgaan kleden whatever,maar cd's nee.

Als je niet meer mag p2p-en moet je mekaar ook maar geen cds en of dvds uitlenen
Want dat is gewoon bijna het zelfe
Ik zou me als artiets pas zorgen maken als mijn nrs niet op een p2p netwerk staan
Want dan maak je waarschijnlijk gewoon ruk muziek
En ik ben het er zeker mee eens dat iedere gedownloade cd niet een verkochte is
En de cds die het meest gedownload worden. verkopen ook het meest hoor
Denk je nou echt dat madonna of een andere grote uit de industrie arm word van p2p?

Ik vind dat voor muziek op het internet betaald moet worden.

Die P2P software-makers weten donders goed waar hun software voor gebruikt wordt,zij zijn de enige die geld verdienen aan het hele verhaal,terwijl de hardwerkende hobby- of profesionele- muzikant geen drol krijgt....
Het is een vorm van exposure,maar laten we elkaar niet voor de gek houden,die smoes wordt telkens weer gebruikt....er is maar 1 reden waarom die P2P software gemaakt wordt ; dat is om geld te verdienen over de rug van anderen...
Al die software zit vol met spyware,reclame en andere zaken waaraan verdiend wordt,het minste wat rechtenorganisaties zouden moeten doen is al dat geld eruit zuigen,ten behoeve van de muzikanten...

Bovendien zorgen die P2P netwerken ervoor dat de ontwikkeling van "echte" muzieksites tegengehouden wordt,omdat die simpelweg niet kunnen concureren met de gratis muziekaanbieders.

Natuurlijk moeten de prijzen van muziekdragers omlaag ; cd's en platen zijn te duur....maar de grootste reden hiervoor is de teruglopende vraag naar muziekdragers,rechtstreeks gevolg van al die gratis muziek op het net.( degenen die dit nog steeds ontkennen hebben waarschijnlijk zelf Kazaa o.i.d. op hun PC staan )

Dat de grote maatschappijen nog steeds megawinsten maken is onzin ; de grootste winsten worden tegenwoordig behaald in de DVD en Games markt....de winsten in de CD en Vinylmarkt zijn al jaren aan het teruglopen.
Dat kun je ook merken aan je Buma/Stemra inkomsten.

Conclusie :

Wat betreft de stelling ;"Je commercieel verkrijgbare tracks op P2P netwerken hebben is een goedkopere vorm van promotie dan je muziek op de grote radiostations krijgen, en levert hetzelfde resultaat op, namelijk: exposure"

Nee,want uiteindelijk kost het je veel meer,omdat je minder opbrengsten uit verkoop en rechten zult ontvangen.

Origineel geplaatst door dione

Bovendien zorgen die P2P netwerken ervoor dat de ontwikkeling van "echte" muzieksites tegengehouden wordt,omdat die simpelweg niet kunnen concureren met de gratis muziekaanbieders.

Natuurlijk moeten de prijzen van muziekdragers omlaag ; cd's en platen zijn te duur....maar de grootste reden hiervoor is de teruglopende vraag naar muziekdragers,rechtstreeks gevolg van al die gratis muziek op het net.( degenen die dit nog steeds ontkennen hebben waarschijnlijk zelf Kazaa o.i.d. op hun PC staan )

1. I-tunes is toch een groot succes? Het kan dus wel.

2. Vroeger was er veel vraag en een hoge prijs van cd's. NU is er minder vraag en nog steeds een hoge prijs. Wat is dus de relatie tussen vraag en prijs? Volgens mij geen enkele. In de jaren 80 was cd nog nieuw en zoals met elke nieuwe techniek zit daar een prijskaartje aan (lekker melken).
Wat nu de reden moet zijn dat cd's zo duur zijn is mij een raadsel. Door de huidige techniek moet een cd goedkoper zijn om op te nemen dan vroeger...

[ongezouten mening]

Tis wel erg makkelijk om problemen in de industrie af te schuiven op een nieuw medium.. Ik weet nog heel goed dat in de tijd dat singles nog populair waren, er een enorme hetse was over het opnemen van een single vanaf de radio. Toen gingen ze maar zoveel mogelijk er doorheen ouwehoeren, heel fijn was dat..
Het is gewoon zo dat niemand er grip op lijkt te hebben, en wat is dan een natuurlijke reactie? Juist schuif het allemaal maar op de meest makkelijke groep: de jongeren..
Ik zou, als ik nu 12, 13, 14 etc zou zijn geweest ook denken van joh ik download die zooi wel.. Dat is toch logisch?? dat zou IEDEREEN gedaan hebben. Nee, wat doen ze nou ze gaan de kids gewoon een schuldgevoel aanpraten.. heel fijn en heel erg sociaal ook..:(

Ik ben eerlijk, ik zie niet zo een twee drie een doeltreffende oplossing. Maar wat ik wel BEWEZEN heb zien (in de UK, daar zijn verschillende meldingen van) is dat het verlagen van prijzen echt helpt..

Kijk, je kan gaan zitten mokken en pruilen dat je inkomsten mist (wat echt totaal niet bewezen is) enzo, maar dat lost lekker veel op he?? (let op dit is even in het algemeen, ik wil niet dat mensen zich nu aangesproken voelen)

[/ongezouten mening]

o ja. ik ben het met de stelling eens dat het goede promotie is..

R

Origineel geplaatst door trash
De grootste doelgroep die koopt is de jeugd,en die besteden hun geld liever aan hun nieuwe mobiel uitgaan kleden whatever,maar cd's nee.

Inderdaad, daarom staat de hele top40 ook vol met kindermuziek.
Wij zijn totaal de doelgroep niet, althans ik reken mezelf er niet toe. En van die enkele cd die ik koop dat zet geen zoden aan de dijk. :)

Origineel geplaatst door Arv
[ongezouten mening]

Ik ben eerlijk, ik zie niet zo een twee drie een doeltreffende oplossing. Maar wat ik wel BEWEZEN heb zien (in de UK, daar zijn verschillende meldingen van) is dat het verlagen van prijzen echt helpt..

R

Dan heb ik een andere,vorig jaar sprak ik met verschillende cd verhuur houders,weet je wel waar je een cd kan huren van 2,50 mee naar huis kan nemen,copieeren,hoesje copieeren,voor 2,50 dus een perfecte copie,ze lieten dat ook oogluikend toe overigens.
Hoe verklaar jij dan dat er vorig jaar 300 van die zaken over de kop zijn gegaan?
Zo zie je maar weer,2,50 is al te veel,ze downloaden toch wel.

Platenmij's zijn al heel lang bezig geweest op safe te spelen en dus te investeren in zekere 'produkten'. Daarbij hebben ze heel weinig in nieuw talent gestoken omdat dit immers niet rendabel zou zijn.
Dus is er nu een gapend gat qua promotie. En dat heeft ook weer tot invloed dat je in nederland niet eens fatsoenlijk geld met muziek kan verdienen tenzij je bij die elite hoort die het wel kan. (no pun intended)
En dat krijg je ook nog eens die Idols rotzooi waarbij talent meer om het knappe smoeltje gaat dan puur vakmanschap. Die slokken ook grote budgetten op waarvan een veelvoudig aantal (wel) getalenteerde artiesten zouden kunne profiteren.

En dan zou je zelf je eigen promotie moeten regelen?
Ik zou zeggen, vergeet het maar dat het makkelijk is op betaal P2P sites aan de bak te komen. Misschien dat kwaliteit makkelijker naar boven komt drijven maar promotie maken blijft een moeilijke zaak. En ik denk dat het te eenzijdige manier van jezelf naar voren te brengen is. Je zult het op meer manieren moeten doen anders heeft het nog weinig nut.
Dus ook via optredens, recensies in bladen en advertenties in bladen en/of sites. En dat 'wereldje' wordt nog steeds door de groten 'gecontroleerd'.

Origineel geplaatst door OnAcid
1. I-tunes is toch een groot succes? Het kan dus wel.

Uitzonderingen bevestigen de regel ;)

Origineel geplaatst door OnAcid
2. Vroeger was er veel vraag en een hoge prijs van cd's. NU is er minder vraag en nog steeds een hoge prijs. Wat is dus de relatie tussen vraag en prijs? Volgens mij geen enkele. In de jaren 80 was cd nog nieuw en zoals met elke nieuwe techniek zit daar een prijskaartje aan (lekker melken).
Wat nu de reden moet zijn dat cd's zo duur zijn is mij een raadsel. Door de huidige techniek moet een cd goedkoper zijn om op te nemen dan vroeger...

de prijs is wel degelijk gestegen de laatste jaren....

Het enige verschil was dat je vroeger de LPs moest lenen van een kleine kring vriend(inn)en of de bibliotheek wat de keuze aardig beperkte. Tegenwoordig kun je _alles_ downloaden, je kunt het zo gek niet bedenken of het is wel ergens te vinden.

Ik denk eigenlijk dat het grootste probleem van de muziekindustrie is dat 1) digitaal kopieren niet tegen te houden is en dat 2) de waarde van muziek heel erg is verminderd. Muziek is niet bijzonder, muziek is een gemeengoed en dan is het verschrikkelijk moeilijk om een jongere (en ook deze oudere) te overtuigen dat die CD van 20 waar voor je geld is. En geef toe, een CD van 20 euro is dat gewoon niet meer. Voor dat bedrag kun je ook een muziek-DVD van dezelfde band of artiest kopen en die heeft meer nummers, beeld en geluid, 5-kanaals geluid en hopen extra's. Een CD heeft die niet, is even duur en nog 'ns zo te downloaden.

Ik ben veel selectiever geworden met het kopen van CDs en als ik dat doe ga ik naar sites waar je niet meer dan 15 euro voor een nieuwe CD betaalt, zoals www.play.com, www.cdwow.com of voor metal CDs www.displeasedrecords.com. Voor 10 euro wil ik de nieuwe CD van Lamb wel kopen (paar dagen geleden nog gedaan), maar voor 20 euro laat ik hem liggen.

Origineel geplaatst door Hanz
Ja, als je maar onthoudt: Radio luisteren is ook diefstal!
Radiozenders betalen rechten over de muziek die ze draaien. Aanbieders van muziek via P2P niet. Dat is wel een verschil.

Een boom omkappen op een berg omdat je hout nodig hebt is niet erg. Maar als je dat met een heel dorp een 50 jaar lang doet is het anders.

Als er over 20 jaar alleen nog maar amateur muziek te horen is, dan moeten we niet zaniken.

Back