De Stelling van deze week - (2004 week 6)

Origineel geplaatst door Saskija
de waarde van muziek heel erg is verminderd. Muziek is niet bijzonder, muziek is een gemeengoed en dan is het verschrikkelijk moeilijk om een jongere (en ook deze oudere) te overtuigen dat die CD van 20 waar voor je geld is. En geef toe, een CD van 20 euro is dat gewoon niet meer.

Je kon het niet beter formuleren

Zie het voor je,een band die zich in het zweet werkt tijdens een opname of album. Downloaden is makkelijk en kosteloos oke de kosten voor je maandelijkse internet verbinding. Maar eigelijk is het gewoon asociaal dat je nummers of hele albums gewoon gratis kunt downloaden.

asociaal dus verbieden die zooi. En cds goedkoper aanbieden.

P2P als promotie voor jezelf? Noop.
geloof nou niet dat er allemaal platenlabels zitten te downloaden om een talent te scoren op die manier.
En als ze zien dat een bepaalde track veel gedownload wordt dan is deze al getekend bij een label en wordt ook al op de radio gedraaid. Mensen lopen niet voor niets als een gek die track te downloaden.
Er zijn maar weinig mensen die niet getekende muziek gaan downloaden om te horen of het wat is. misschien een paar van die undergroud types met een speciale smaak maar daar wordt je ook niet rijk van.

Wat die jongeren betreft, dat is denk ik inderdaad de grootste groep downloaders en ik kan me het goed voorstellen ook. Als je puber bent weet je niet beter en is het 'normaal' om te downloaden ipv te kopen. Mogen we ze dan dieven noemen? Waarom? omdat wij toevallig produceren en er de dupe van worden? Nee, kinderachtig gedacht. Ik ben er ook niet blij mee maar kan me het wel voorstellen. had waarschijnlijk gewoon hetzelfde gedaan als ik nog jeugdpuistjes had gehad. Ga nou niet met moraal verhalen lopen strooien naar die kids, daar zijn ze helemaal niet mee bezig. Die hormonen gooien de hele boel ondersteboven en het belangrijkste is je ontworstelen aan je ouders, uitgaan en vriend(in)en scoren.
Ze luisteren niet eens naar hun ouders en dan zou jij ze gaan vertellen dat ze netjes hun muziek moeten kopen?
En wat de 'volwassenen' betreft, die hebben er denk ik ook geen moeite mee dat hun kids muziek downloaden. het is helaas voor hen ook 'normaal' geworden. En voor de strijdvaardige moraalridders onder ons; sta jij er als producer bij stil als je iemand je huis laat schilderen of je badkamer laat betegelen en dit zwart betaald? Noop, lekker goedkoop toch!? Maar die arme schilder en tegelaar dan die wit werken en weinig werk hebben? Ah, nee je hebt gelijk, dan maar wat extra betalen want het is toch wel rot voor ze. Bullshit. Iedereen probeert z'n voordeeltjes te scoren ook al ben je nog zo goed voor de wereld.

Terug naar ons probleem.
Downloaden is een feit en dit zal voorlopig niet veranderen. Houdt dus op met mokken maar deal ermee; met een mooi woord; anticiperen. Of nog beter, maak goede muziek, want die komt altijd boven drijven.

gr. Tom

Origineel geplaatst door Tom Thomas
P2P als promotie voor jezelf? Noop.
geloof nou niet dat er allemaal platenlabels zitten te downloaden om een talent te scoren op die manier.
En als ze zien dat een bepaalde track veel gedownload wordt dan is deze al getekend bij een label en wordt ook al op de radio gedraaid. Mensen lopen niet voor niets als een gek die track te downloaden.
Er zijn maar weinig mensen die niet getekende muziek gaan downloaden om te horen of het wat is. misschien een paar van die undergroud types met een speciale smaak maar daar wordt je ook niet rijk van.

Wat die jongeren betreft, dat is denk ik inderdaad de grootste groep downloaders en ik kan me het goed voorstellen ook. Als je puber bent weet je niet beter en is het 'normaal' om te downloaden ipv te kopen. Mogen we ze dan dieven noemen? Waarom? omdat wij toevallig produceren en er de dupe van worden? Nee, kinderachtig gedacht. Ik ben er ook niet blij mee maar kan me het wel voorstellen. had waarschijnlijk gewoon hetzelfde gedaan als ik nog jeugdpuistjes had gehad. Ga nou niet met moraal verhalen lopen strooien naar die kids, daar zijn ze helemaal niet mee bezig. Die hormonen gooien de hele boel ondersteboven en het belangrijkste is je ontworstelen aan je ouders, uitgaan en vriend(in)en scoren.
Ze luisteren niet eens naar hun ouders en dan zou jij ze gaan vertellen dat ze netjes hun muziek moeten kopen?
En wat de 'volwassenen' betreft, die hebben er denk ik ook geen moeite mee dat hun kids muziek downloaden. het is helaas voor hen ook 'normaal' geworden. En voor de strijdvaardige moraalridders onder ons; sta jij er als producer bij stil als je iemand je huis laat schilderen of je badkamer laat betegelen en dit zwart betaald? Noop, lekker goedkoop toch!? Maar die arme schilder en tegelaar dan die wit werken en weinig werk hebben? Ah, nee je hebt gelijk, dan maar wat extra betalen want het is toch wel rot voor ze. Bullshit. Iedereen probeert z'n voordeeltjes te scoren ook al ben je nog zo goed voor de wereld.

Terug naar ons probleem.
Downloaden is een feit en dit zal voorlopig niet veranderen. Houdt dus op met mokken maar deal ermee; met een mooi woord; anticiperen. Of nog beter, maak goede muziek, want die komt altijd boven drijven.

gr. Tom

Tja.. iedereen zal het wel doen,maar je betaald toch ook voor het kopen van een taart(of iets dergelijks)
en waarom zal je niet betalen voor een track of album ? dat snap ik dus niet. De artiest heeft toch ook zijn geld en energie in dat album zitten stoppen, de fabrikant die de taart gemaakt heeft er ook geld en energie in lopen steken. In beide zitten gewoon arbeidsuren. Voor wat hoort wat is mijn mening.

Tevens betaal voor het internet en niet voor het downloaden van muziek. Laten we het nou omdraaien zou je betalen voor het downloaden van muziek. Je betaald de schilder dus ook voor het verfen van een muurtje,waarom zou je niet moeten betalen voor het downloaden van een nummer.:D :biertje:

In Nederland hebben we bar weinig bergen hoor.
En bijna al het hout wat er staat is geplant door staatsbosbeheer.

If you catch my drift. ;)

Ik koop zelf nog steeds om de week tussen de 5 á 10 (hardcore)platen, maar ik zou liegen als ik zeg dat ik nooit iets download.
Ik moet wel zeggen dat dat dan voornamelijk de muziek is waarvan ik het in eerste instantie niet waard vind om er geld aan te spanderen of gewoon om eens iets nieuws te ontdekken.

Alleen snap ik niet waarom mensen nog steeds blijven beweren dat het een vorm van promotie is!
Er worden gewoon volledige albums ter download aangeboden op internet, gratis en voor niks.
Zeg dat er 5000 mensen zijn die zo'n album downloaden, daarvan zouden er toch zeker 2000 zijn die vroeger zo'n album gewoon in de winkel gekocht zouden hebben!

Maar zoals Tom Thomas al zegt, dat er gedownload wordt is een feit en er is gewoon niks tegen te beginnen, wat de downloaders wel moeten missen is de charme van het kopen van een cd met zich mee brengt.

Toen ik alweer een aantal jaar geleden de eerste Thunderdome kocht ging ik met een machtig gevoel naar huis.
De cd ging in de cd-speler en ik zat ademloos met m'n hoofd tussen de speakers te luisteren.
En dan zag ik een nummer op de cd staan waarvan ik dacht ‘‘Die moet ik écht horen’’, maar daar wachtte je dan netjes op, omdat je van de rest van de cd ook niks wilde missen en skippen dus uit den boze was!
En nu nog heb ik datzelfde als ik een cd koop, dat is voor mij de reden om gewoon lekker te blijven kopen.
Noem het maar jeugdsentiment ofzo...

Maar even een vraagje aan Dione en Faab (die in een andere topic nogal fel reageerde), jullie gaan mij toch niet wijs maken dat bijvoorbeeld de samples uit rap-platen die jullie in eigen producties gebruiken niet gedownload zijn van internet?
Of gaan jullie ook voor die ene sample netjes naar de platenzaak en net zo lang zoeken totdat je de acapella te pakken hebt?
Kan het me niet voorstellen...

Origineel geplaatst door dj.wexx
Ik koop zelf nog steeds om de week tussen de 5 á 10 (hardcore)platen, maar ik zou liegen als ik zeg dat ik nooit iets download.
Ik moet wel zeggen dat dat dan voornamelijk de muziek is waarvan ik het in eerste instantie niet waard vind om er geld aan te spanderen of gewoon om eens iets nieuws te ontdekken.

Alleen snap ik niet waarom mensen nog steeds blijven beweren dat het een vorm van promotie is!
Er worden gewoon volledige albums ter download aangeboden op internet, gratis en voor niks.
Zeg dat er 5000 mensen zijn die zo'n album downloaden, daarvan zouden er toch zeker 2000 zijn die vroeger zo'n album gewoon in de winkel gekocht zouden hebben!

Maar zoals Tom Thomas al zegt, dat er gedownload wordt is een feit en er is gewoon niks tegen te beginnen, wat de downloaders wel moeten missen is de charme van het kopen van een cd met zich mee brengt.

Toen ik alweer een aantal jaar geleden de eerste Thunderdome kocht ging ik met een machtig gevoel naar huis.
De cd ging in de cd-speler en ik zat ademloos met m'n hoofd tussen de speakers te luisteren.
En dan zag ik een nummer op de cd staan waarvan ik dacht ‘‘Die moet ik écht horen’’, maar daar wachtte je dan netjes op, omdat je van de rest van de cd ook niks wilde missen en skippen dus uit den boze was!
En nu nog heb ik datzelfde als ik een cd koop, dat is voor mij de reden om gewoon lekker te blijven kopen.
Noem het maar jeugdsentiment ofzo...

Maar even een vraagje aan Dione en Faab (die in een andere topic nogal fel reageerde), jullie gaan mij toch niet wijs maken dat bijvoorbeeld de samples uit rap-platen niet gedownload zijn van internet?
Of gaan jullie ook voor die ene sample netjes naar de platenzaak en net zo lang zoeken totdat je de acapella te pakken hebt?
Kan het me niet voorstellen...

Juist.

Origineel geplaatst door trash
Als promotie zien?
De mensen die downloaden,kopen gewoon geen cd's meer,tenminste velen niet.
Radio luisteren is heel iets anders,ten eerste is het signaal zo ontiegelijk kapot gecompressed dat men dat nog eens niet op de schijf wil hebben staan volgens mij.

ahumm......ik kom nog uit de tijd van de cassettebandjes..iedereen tapede de top40 van de radio, en LP's werden ook gewoon van mekaar op cassettebandje gekopieerd..nix nieuws onder de zon toch?

Merk je het zelf ook aan je royalties,en je buma?

wij doen eigen beheer, dus geen buma-lid...laat die lui lekker doodvallen....ik wordt er toch niet beter van, te "Vage" muziek zeg maar....

Origineel geplaatst door Hanz
......

Ow hanz vette avatar. Day Of The Tentacles. Die heb ik ook helemaal uitgespeeld. was ik verslaafd aan. de spanning gierde soms door me keel.
Wat betrefd P2P netwerken. tja het is idd de beste manier van je tracks onder de aandacht krijgen. Ik denk dat het voornaamste probleem alleen ligt in de inkomsten voor zowel de artiest, als de platenmaatschappij. Dat het de beste manier van iets onder de aandacht krijgen klopt wel.
Marco Boshaaro gaat nu zijn tracks op DVD uitbrengen. Die volgde ik gelijk al niet. DVD's zijn ook zo te kopieren, maar goed. Verder zijn van video clips in een handomdraai gewoon mpeg's of weet ik wat allemaal niet te maken. Het is misschien een domme opmerking van me, maar ik vind gewoon dat de enige manier gewoon nog is om dit alles tegen te gaan is om de prijzen van CD's in de winkel gewoon echt drastisch te verlagen.
Inkomsten zullen dan misschien maar op een andere manier gerealiseerd moeten worden voor de platenmaatschappijen. Internet zal altijd een verspreider blijven en alles houdt je toch niet tegen. Komt bij dat ik ook liever mijn CD's bij een winkel haal, omdat ik dan alles orgineel derbij krijg en de CD's ook een stuk langer mee gaan, dan de gebrande variant.
Trouwens het is ook iets van de mens eigen om alles zo goedkoop mogelijk te krijgen. Ik zat als kind ook met een bandrecorder en microfoontje voor de tv om muziek op te nemen. :P

Origineel geplaatst door olafmol
ahumm......ik kom nog uit de tijd van de cassettebandjes..iedereen tapede de top40 van de radio, en LP's werden ook gewoon van mekaar op cassettebandje gekopieerd..nix nieuws onder de zon toch?

Deed ik ook.. tenminste in de tijd dat ze er nog niet doorheen ouwehoerden.. haha, ik heb zoveel van die bandjes met liedjes waar je nog net 1 letter van de de DJ hoort en daarna *klik* van de tapedeck.. :D

ik vind het jammer dat de artiesten die zeggen er last van te hebben, van het downloaden, geen enkele moeite doen om een oplossing te bedenken. Nee, vooral gewoon lekker doorgaan met klagen :)

Arv

Wat ik wel leuk zou vinden zou een top 50-P2P zijn. Gewoon, de 50 meest gedownloade nummers en films; en belangrijker, de 50 meest -aangeboden- films en clips. En dan kijken op welke kwaliteit ze aangeboden worden. Wedden dat 't mensen niks uitmaakt als ze 't op 96kb of 128kb binnenkrijgen terwijl een beetje liefhebber alles onder de 192 uitspuugt?

Dus, als het meestgedeelde materiaal gewoon top 40-troep is, en de kwaliteit ervan laag, dan weet je wat er pas echt bedroevend is. De muzieksmaak. Wat al helemaal erg is; gebruik maken van digibeten; eerst op Kazaa zwik downloaden en 'm vervolgens branden en dan nog eens verkopen voor 10 euro. Afschieten. Gelijk.

Helaas is iTunes nog niet in Europa te krijgen. Ik zou me zo er op inschrijven en allemaal die obscure liedjes halen die ik wil hebben; waar ik anders een verzamelaar voor moet kopen waarvan ik dan 20 nummers toch niet draai.

Ja en?.. gaan we weer de het cassette bandjes argument, je moet het wel wat reeeler zien meneer.
Een cassettebandje moest niet gekocht worden?
Een cassetebandje moest je copieeren wat tijd koste.
Dus je gaat het vergelijk maken met nu? alles is te krijgen,niks kost moeite,je zet je pc aan en het komt binnen vallen.
Of wil je zeggen dat er toen net zoveel cassette tapes in omloop waren dan nu mp3's?

wij doen eigen beheer, dus geen buma-lid...laat die lui lekker doodvallen....ik wordt er toch niet beter van, te "Vage" muziek zeg maar....

?

Dat ligt er maar net aan,ken mensen genoeg die er niet minder op zijn geworden.(in de non mp3 tijd)
Ook met so called vage muziek

Origineel geplaatst door JohnnyBusca

Als er over 20 jaar alleen nog maar amateur muziek te horen is, dan moeten we niet zaniken.

Mijns inziens de ideale situatie: mensen die een leuk idee hebben en dat gewoon voor hun plezier uitvoeren
of uitbrengen; niet gehinderd door enige restricties als geld, contract of status. Wat een bevrijding! Als je eerste
Ceedee een succesvol meesterwerk was kun je daarna ongegeneerd iets minders uitbrengen als het allemaal
even niet lekker klikt.

Lang leve de ware liefhebber,
ISPdeRuiter

Ja en?.. gaan we weer de het cassette bandjes argument, je moet het wel wat reeeler zien meneer.
Een cassettebandje moest niet gekocht worden?
Een cassetebandje moest je copieeren wat tijd koste.
Dus je gaat het vergelijk maken met nu? alles is te krijgen,niks kost moeite,je zet je pc aan en het komt binnen vallen.
Of wil je zeggen dat er toen net zoveel cassette tapes in omloop waren dan nu mp3's?

DOZEN met cassettebandjes...man per week jastte een gemiddelde puber er een stuk of 5 bandjes door..... enne...nu moet je toch een CD-r kopen? daar zit trouwens net zo'n BS heffing op als bij cassettebandjes..

?

Dat ligt er maar net aan,ken mensen genoeg die er niet minder op zijn geworden.(in de non mp3 tijd)
Ook met so called vage muziek

zal vast, ken er minstens zoveel die er niet beter van zijn geworden ;)

Origineel geplaatst door Racy Dieven
Mijns inziens de ideale situatie: mensen die een leuk idee hebben en dat gewoon voor hun plezier uitvoeren
of uitbrengen; niet gehinderd door enige restricties als geld, contract of status. Wat een bevrijding! Als je eerste
Ceedee een succesvol meesterwerk was kun je daarna ongegeneerd iets minders uitbrengen als het allemaal
even niet lekker klikt.

Lang leve de ware liefhebber,
ISPdeRuiter

idd..meestal wordt de muziek er niet beter van als een artiest veel geld verdiend en dus professioneel muzikant kan worden..integendeel, vaak wordt het minder.....tis natuurlijk wel zo dat je minder tijd en energie overhoudt voor het maken van muziek als je daarnaast vakkenvuller bij de appie bent, maarja..hoeveel vette platen zijn er wel niet door postbodes en pizzabezorgers gemaakt? ;)

Back