Origineel geplaatst door Fokov
Quote: "Het is gewoon zo dat niemand er grip op lijkt te hebben, en wat is dan een natuurlijke reactie? Juist schuif het allemaal maar op de meest makkelijke groep: de jongeren..
Ik zou, als ik nu 12, 13, 14 etc zou zijn geweest ook denken van joh ik download die zooi wel.. Dat is toch logisch?? dat zou IEDEREEN gedaan hebben. Nee, wat doen ze nou ze gaan de kids gewoon een schuldgevoel aanpraten.. heel fijn en heel erg sociaal ook.."
Quote: "Wat die jongeren betreft, dat is denk ik inderdaad de grootste groep downloaders en ik kan me het goed voorstellen ook. Als je puber bent weet je niet beter en is het 'normaal' om te downloaden ipv te kopen. Mogen we ze dan dieven noemen? Waarom? omdat wij toevallig produceren en er de dupe van worden? Nee, kinderachtig gedacht. Ik ben er ook niet blij mee maar kan me het wel voorstellen. had waarschijnlijk gewoon hetzelfde gedaan als ik nog jeugdpuistjes had gehad. Ga nou niet met moraal verhalen lopen strooien naar die kids, daar zijn ze helemaal niet mee bezig. Die hormonen gooien de hele boel ondersteboven en het belangrijkste is je ontworstelen aan je ouders, uitgaan en vriend(in)en scoren.
Ze luisteren niet eens naar hun ouders en dan zou jij ze gaan vertellen dat ze netjes hun muziek moeten kopen?"
Bovenstaande beweringen vind ik bizar en eigenlijk heel erg gevaarlijk; kinderen, en dan in het bijzonder pubers, doen nu eenmaal domme en maffe dingen, maar daarom zijn er ouders enzo om hun te helpen met het nemen van de juiste beslissingen. Net als er een overheid is om de samenleving recgtvaardig te houden en/of te maken. Dat pubers het normaal vinden om alles van internet te plukken en dat dat inmiddels volkomen geaccepteerd is, wil niet zeggen dat dit juist is. Het downloaden en branden van muziek waarvoor niet betaald wordt, maar waarvoor eigenlijk rechten betaald zouden moeten worden, is diefstal. Zo is het en niet anders, of het nu uiteindelijk goed uitpakt voor de artiest en eventueel de (gehate) platenmaatschappijen is een ander verhaal. En bovendien verliezen die er vaak op, btw. (Een interessant verhaal is dat van L-Vee aka Fire & Ice, die op een gegeven moment dreigde te stoppen met muziek maken, doordat er zoveel gedownload werd van zijn muziek, maar dit ff terzijde)
Ik vind het vreemd om een uit de hand gelopen gebeuren als de hele mp-3 downloadshit op internet opeens als positief te zien. In plaats van de hele tijd dit solort misdrijven -want dat zijn het - goed te praten, kunnen we beter op zoek gaan naar oplossingen, zo lijkt me.