Origineel geplaatst door kratarknathrak
In Haarlem zit nog zo'n klassieke speciaalzaak, en ik ken er nog wat meer. Wat opvallend is, is dat dat soort winkels nog HOGERE prijzen vragen dan een Free Record shop. Laatst wilde ik de nieuwe CD van Steve Reich scoren. En daar moest ik dan 27 Euro voor betalen! Ja, lekker doodvallen kan je. Ik download hem wel!
In het geval Whitenoise kan ik simpel zijn. Dat is helemaal geen goede CD zaak. Ik de jaren 80 hadden ze een geweldige collectie, maar de laatste jaren zaten ze in hetzelfde marktsegment als de Plato. Dus de populairdere alternatieve muziek, en ik vond ze veels te duur. Ik kocht er de laatste jaren niks meer. de enige zaak in Utrecht waar ik wel eens wat koop is Da Capo. Die hebben een uitstekende collectie. En dat geldt voor meer CD zaken. Bij Boudisque koop ik zelden nog wat, en als ik daar wat koop, dan is het EBM of gothic, wat (illigaal!) wordt geimporteerd uit Duitsland, en dus voor 16 tot 18 euro in de winkel ligt. Dat is nog wel een aardige prijs.
De meeste muziek haal ik online, of via Duitsland, waar ik tussen de 13 en 15 euro betaal voor een nieuwe CD. Vaak ook via labels zelf, en dan zit je tussen de 10 en 15 euro.
Zelf denk ik dat de toekomst er best gunstig uitziet voor de muziek, op voorwaarde dat p2p blijft, en dat zie ik wel gebeuren. We zien nu de ontwikkeling naar p2p netwerken die encrypted zijn, en de zogenaamde "darknets" waar kleine groepen gebruikers mp3's kunnen uitwisselen, zonder dan buitenstaanders als de RIAA of BS kunnen zien wat ze uitspoken. Het "list only" sharen wat je in soulseek hebt is al zoiets. De muziekindustrie heeft de strijd al verloren, en dat beseffen ze zelf ook goed, gezien het feit dat ze zich steeds meer op DVD en consolegames gaan richten.
De toekomst zal liggen in eigen beheer releases, en kleine independents die hun waren bij liveoptredens, of bij feesten direct aan de klant brengen voor lage prijzen. Ikzelf anticipeer daar al op, en mijn nieuwe CD gaat dus maar 8 euro kosten. Voor die prijs kopen mensen veel makkelijker een CD, zeker als je liveoptreden bevalt. Je zal als artiest dus veel meer moeten optreden, of DJen. En je zal dus ook een merchandise stand moeten neerzetten, om je waren aan de man te brengen. Koppel dat aan verkoop en bestellen via internet (voor dezelfde prijs+porto) en je ziedaar een waarschijnlijk nieuw zakenmodel voor de nieuwe tijd. p2p kan dan inderdaad dienstdoen als promotie, want je prijzen zijn zo laag, dat de meesten die geinteresseerd zijn, dat CDtje, of die LP gewoon bij je komen halen als je ergens live optreedt. Tenslotte zijn de meeste CDr's toch kapot na 5 jaar, en zelf ben ik in twee gevallen al een hele rits mp3's kwijtgeraakt door systeemcrashes, dus de duurzaamheid van dit medium is toch twijfelachtig.
Overigens download ik behoorlijk veel via p2p netwerken. Wat ik erg goed vind, koop ik in Duitsland of online voor redelijke prijzen. Verder download ik ook veel muziek die ik op LP heb, zodat ik dat op CD kan branden. Als gothic/industrial DJ heb ik veel nuttig werk op LP staan. Probleem is alleen dat er in die scene alleen nog maar met CDs wordt gedraaid, dus classics download ik, en zet ik dan op CDr. Ik vertik het om de CD te kopen als ik de LP al thuis heb staan. En dan zijn er nog de bands die maar een paar goede nummer hebben, en dat compileer ik op CDr's. Ik ga daar geen complete CD van kopen. Overigens bezit ik ruim 1000 CD's (echte, dus niet gebrand), en meer dan 3000 LP's en maxisingles.