De Stelling van deze week - (2004 week 6)

Origineel geplaatst door DJ-D_Prime
olafmol , ontpop jij je nu als voorstander van P2P? want had eerder de indruk dat je aan de andere kant stond :confused:

ff goed lezen ;)

aangezien de wereld niet zwart wit maar grijs is kan ik zowel vinden dat downloaden van muziek gelijk staat aan stelen van CD's uit de winkel, *alsook* dat P2P netwerken niet negatief maar positief uitvallen voor de muziekindustrie en promotie van muziek...... tenminste ik neem aan dat je dacht dat ik tegen P2P ben omdat ik vindt dat downloaden van muziek in principe gelijk staat aan het stelen van een CD uit de winkel (zie ergens hierboven)...

daarom denk ik ook dat nieuwe contracten als bv deze:
http://creativecommons.org/learn/artistscorners/musicians

heel erg zinnig zijn...

Origineel geplaatst door mono-poly
Michael Moore over filesharing

kga hier geen video kijken, dusse...wat zegt ie erover? ik heb zo'n vermoeden dat ie het niet negatief ziet? ik heb net wel ff snel gekeken of z'n boeken als gratis PDF op z'n site staan ter download, maar dat is niet het geval...... :duivels:

Origineel geplaatst door olafmol
ja ik werk in de horeca, en ik verdien stukken minder omdat de mensen geen fooi meer geven en de bezoekersaantallen sterk teruglopen..tevens is mijn vader boer, en die is vorige week failliet gegaan......wat betreft mijn label met daarop onze muziek: van 300 naar 500 stuks verkoop gegaan ;)

maw: wie het weet mag het zeggen!

Niet meer?
En hoe weet je dat dat door de mp3 komt,komt het niet gewoon door andere factoren,zoals mond tot mond reclame?
Tig jaar geleden zonder mp3 kon je ook best van 300 naar 500 gaan..dus als je denkt dat het daar aan ligt?
En stel dat je net als Dione afhankelijk bent van je verkopen voor je levens onderhoud,dus ook afhankelijk van inkomsten via verzamel cd's bv,tenminste ik denk dat dat voor hem ook een bron van inkomsten is.
Hoe dat je het went of keert,mp3 mag dan mischien een klein medium zijn dat bijdraagt aan een stukje naamsbekendheid,het weet niet op tegen de schade die er geleden wordt denk ik.

Origineel geplaatst door trash
Niet meer?
En hoe weet je dat dat door de mp3 komt,komt het niet gewoon door andere factoren,zoals mond tot mond reclame?
Tig jaar geleden zonder mp3 kon je ook best van 300 naar 500 gaan..dus als je denkt dat het daar aan ligt?
En stel dat je net als Dione afhankelijk bent van je verkopen voor je levens onderhoud,dus ook afhankelijk van inkomsten via verzamel cd's bv,tenminste ik denk dat dat voor hem ook een bron van inkomsten is.
Hoe dat je het went of keert,mp3 mag dan mischien een klein medium zijn dat bijdraagt aan een stukje naamsbekendheid,het weet niet op tegen de schade die er geleden wordt denk ik.

ik *denk* dus juist dat het *niet* door MP3 komt....dus je haalt me de woorden uit de mond... ik vind het wel tekenend dat je bedacht hebt dat een verkoopstijging NIET door mp3 komt, maar een daling WEL..... of snap ik je niet meer? ;)

Origineel geplaatst door olafmol
ik *denk* dus juist dat het *niet* door MP3 komt....dus je haalt me de woorden uit de mond... ik vind het wel tekenend dat je bedacht hebt dat een verkoopstijging NIET door mp3 komt, maar een daling WEL..... of snap ik je niet meer? ;)

Wat ik zeg,tig jaar geleden was er geen mp3 en kon je ook in oplages stijgen,dus dat balletje gaat niet op.
De feiten liggen op tafel dat er schade geleden wordt dat is wat ik zeg.
Het openings topic ging er over of je mp3 als een promotie middel kon zien.

Maar goed een voorlopig niet eindigende discussie,mischien moet ik het zwart wit stellen,de mensen die downloaden en niet afhankelijk zijn qua inkomsten daarvan verdedigen het downloaden(het kost ze ook niets),de mensen die afhankelijk zijn qua inkomsten zijn er tegen.
Dan wordt steeds het stukje maatschapijen verdienen genoeg erbij gehaald,maar de artiest dan?
We hebben het dan niet over de robbie''s micheal's madonna's en tiesto's hoop ik.

Origineel geplaatst door trash
Wat ik zeg,tig jaar geleden was er geen mp3 en kon je ook in oplages stijgen,dus dat balletje gaat niet op.
De feiten liggen op tafel dat er schade geleden wordt dat is wat ik zeg.
Het openings topic ging er over of je mp3 als een promotie middel kon zien.

Maar goed een voorlopig niet eindigende discussie,mischien moet ik het zwart wit stellen,de mensen die downloaden en niet afhankelijk zijn qua inkomsten daarvan verdedigen het downloaden(het kost ze ook niets),de mensen die afhankelijk zijn qua inkomsten zijn er tegen.
Dan wordt steeds het stukje maatschapijen verdienen genoeg erbij gehaald,maar de artiest dan?
We hebben het dan niet over de robbie''s micheal's madonna's en tiesto's hoop ik.

we gaan idd oftopic..wat ik hierboven probeer te zeggen: er is nergens een verband aan te tonen tussen verminderde winst/inkomsten van muzikanten/muziekindustrie, agrarische industrie en de horeca, en downloaden van MP3's...het feit dat persoon A wel merkt dat er minder van z'n muziek wordt verkocht terwijl persoon B helemaal geen muziek uitbrengt en er dus nix van merkt zegt bovendien ook helemaal nix over de geldigheid van de mening van zowel persoon A als persoon B aangaande dit onderwerp...dat is echt een kulargument van heb ik jou daar.....en dat lees ik hierboven helaas wel regelmatig tussen de regels door...

dus totdat iemand me gewoon netjes in een onafhankelijk onderzoek kan aantonen dat er een direct causaal verband bestaat tussen de stijging van mp3 downloads en de daling van de verkoop van muziek uit de winkel geloof ik het niet...zoals gezegd: het zit veel complexer in mekaar.....met de redenering die door de RIAA ea wordt gevolgd kan de overkoepelende organisatie van horeca ook wel alle P2P gebruikers aanklagen: jullie zitten meer op internet, en minder in onze kroeg, dus jullie halen geld uit onze zakken.....weg met de P2P want dan gaan mensen weer meer de kroeg in...

ohja...toen er nog geen MP3 was kon je zeker niet in oplage dalen? ahum......ohnee...dat kwam door de cassette-bandjes! ja! dat was de reden! zeker niet omdat iemand z'n geld aan iets anders ging uitgeven of omdat de muziek van de artiest in kwestie gewoon crap was geworden.....

kan je wel wat voorbeelden geven hoor.
platen zaken waar ik kom,die hun cd afdeling moesten sluiten.
cd verhuurzaken die failliet zijn gegaan.
distributie netwerken die verledentijd zijn.
Dit nog voor de recessie
Sprak laatst nog een oude label manager die ook in een cd winkel cq platenzaak werkt,die met de stelling kwam dat er alleen maar mensen komen om kaartjes te kopen voor feesten,maar dat het verkopen van platen en cd's niet zo rendabel meer was.
Het is niet alleen mp3,dat zeg ik ook niet,maar ik zeg wel dat het schade met zich mee brengt,hoe kan dit ook anders?

Het verdedigen van een anti-P2P standpunt, is niets anders dan het verdedigen van een status-quo toestand.
het komt er in feite eigenlijk op neer dat men deze nieuwe TECHNOLOGIE wil stopzetten, om een clubje van "lucky few" te verdedigen die van zijn/haar muziek kan leven.
En erger nog, het bestaan en functioneren van een zwaar verouderde, en onrechtvaardige industrie wil handhaven.

Sorry hoor, maar van de anti P2P commentaren heb ik geen enkele gezien die echt de kern van de zaak raakt.
Simpele uitspraken, ongefundeerde oorzaak-gevolg redeneringen, en vooral emotioneel.

Wat er ook van zij: P2P is here to stay. Het zal zeker niet worden verboden of afgeschaft om een kleine groepje te beschermen, temeer deze P2P op zich langzaam tot een eigen industrie zal ontwikkelen.

In plaats van deze technologie te bevechten, hadden zij beter de rechten ervan opgekocht en verder ontwikkeld, de prijzen van de songs omlaag gehaald, een veel grotere omzet hadden gerealiseerd.

Dat de muziekindustrie ten onder gaat, is niets anders dan het gevolg van haar eigen hebzucht en onwil om zich aan te passen!!!

Let op: dat een individuele muzikant ook hieronder lijdt is slechts een bijkomend gevolg van de hebzucht van de muziekindustrie en NIET het gevolg van de P2P-technologie.

Creativiteit is het sleutelwoord. de P2P heeft niet tot gevolg dat er geen muziek meer zal worden gemaakt of verkocht.
Er moet gewoon anders worden gewerkt.
Dit zijn gouden tijden voor de creatieve eenlingen onder ons, want nieuwe technologie schept nieuwe markten en kansen.
Ipv te zitten huilen, kan je beter nadenken om het P2P-gebeuren in jouw voordeel te laten werken.

Take care

EF

leuke discussie...
als een artiest ongeveer 20 eurocent aan een verkocht nummer overhoud (er blijft dus gigantisch veel hangen bij labels en muziekzaken) waarom biedt dan niet elke muzikant zijn eigen muziek op internet ter download aan tegen een vergoeding van die 20 cent, ik zou 20 cent betalen als ik dan een nummer kon downloaden met goeie kwaliteit en ik er de muzikant direct mee steunde en ik denk met mij heel veel mensen...
je kunt echt niet alles vinden op kazaa (als andere programma's en nieuwsgroepen e.d. gaat gebruiken kom je een heel eind maar dat doet bijna niemand omdat het meestal niet de meest gebruikersvriendelijke programma's zijn) sterker nog ik vind heel erg weinig op kazaa van muziek die mij interesseert (dub, hardcore)

trouwens dione en faab, jullie stellen je wel een beetje aan, ik zoek nu op kazaa op dione en headbanger en ik vind een stuk of 3 mp3's van jullie allebei (die bijna allemaal niet meer te krijgen zijn omdat ze heel oud zijn) en een stel livesets, kan me niet voorstellen dat je daardoor minder verdient hoor, internet zou voor muzikanten als jullie meer inkomsten moeten betekenen het is een moeite van niks om op je eigen site je eigen tracks voor download beschikbaar te maken na betaling van een bepaald bedrag via creditcard, bank of telefoon...
ben voor mijn eigen tracks ook met zoiets bezig omdat ik geen zin heb om steeds te moeten horen 'heel goed maar niet voor ons label' als je meer info wilt pb me dan maar ff

Origineel geplaatst door Kikker

trouwens dione en faab, jullie stellen je wel een beetje aan, ik zoek nu op kazaa op dione en headbanger en ik vind een stuk of 3 mp3's van jullie allebei (die bijna allemaal niet meer te krijgen zijn omdat ze heel oud zijn) en een stel livesets, kan me niet voorstellen dat je daardoor minder verdient hoor

Uhm....dat lijkt me sterk,zoek maar 's op Dj Dione of E-Noid...en op Alienator en The Headbanger...wij hebben allebei meerdere aliasses,en zijn te vinden op heel veel hardcore compilaties op dit moment......

Op Napster stonden op een gegeven moment iets van 80 tracks van mij.....ik wist niet eens dat ik zoveel had gemaakt...

Ik krijg regelmatig mailtjes van mensen die nummers van me hebben gedownload ( brutaal,idd )....soms hebben ze het over tracks die nog niet uit zijn,maar opgenomen zijn tijdens dj-sets...

En idd.; een direct bewijs is er niet,maar er is net zo goed geen direct bewijs dat het niet zo is....maar je moet wel blind zijn om niet te kunnen zien dat :
a) de muziekverkopen dalen ( in het algemeen,alle genres )
b) de p2p netwerken drukker worden

Origineel geplaatst door dione
Uhm....dat lijkt me sterk,zoek maar 's op Dj Dione of E-Noid...en op Alienator en The Headbanger...wij hebben allebei meerdere aliasses,en zijn te vinden op heel veel hardcore compilaties op dit moment......

Op Napster stonden op een gegeven moment iets van 80 tracks van mij.....ik wist niet eens dat ik zoveel had gemaakt...

Ik krijg regelmatig mailtjes van mensen die nummers van me hebben gedownload ( brutaal,idd )....soms hebben ze het over tracks die nog niet uit zijn,maar opgenomen zijn tijdens dj-sets...

En idd.; een direct bewijs is er niet,maar er is net zo goed geen direct bewijs dat het niet zo is....maar je moet wel blind zijn om niet te kunnen zien dat :
a) de muziekverkopen dalen ( in het algemeen,alle genres )

de muziek verkopen dalen en de p2p netwerken worden drukker omdat mensen graag met de tijd meegaan en vanuit hun luie stoel tracks willen downloaden ipv naar de winkel, ik denk zelf dat het mensen weinig uitmaakt of ze nou een paar stuivers voor een track moeten betalen die ze downloaden, of dat ze gratis kunnen downloaden via zo'n spyware programma als kazaa, dus waarom niet iedereen zijn muziek tegen betaling via internet aanbied is mij een raadsel, de kosten voor de aanbieder zijn heel veel lager dus de kosten voor de gebruiker kunnen ook veel lager, is toch een win-win situatie??

PS ik vind wel honderden tracks van celine dion als ik zoek op dione haha :D

je hebt wel gelijk, als ik DC++ gebruik (wat veel minder gebruikt word door huis-tuin en keuken pc gebruikers) kan ik wel alle tracks van je vinden, maar aan de andere kant, ik heb er ook wel wat op vinyl in de kast staan en die heb ik OOK op mp3 omdat het gewoon iets makkelijker is als ik gewoon ff snel een track wil luisteren, en de tracks die ik van je heb op mp3 en niet op plaat vind ik niet goed genoeg om te kopen (heb ook een beperkt budget sorry) dus die had ik ook niet gekocht als er niet zoiets als p2p had bestaan

Is dat wel zo? Weer zo een aanname.. Ik meen me namelijk te herinneren dat Napster ULTRA populair was en daarna is het nooit meer zo groot geweest als toen.. Correct me if i'm wrong..

gr
Arv

Ik vind het helemaal geen leuke discussie. De een probeert valide argumenten aan te dragen en de ander probeer z'n eigen mening aan anderen op te dringen. Er wordt heel weinig naar elkaar geluisterd en er wordt constant van het onderwerp afgeweken.

Op de radio promotie van je muziek maken kost geld heel veel geld.
Op 3FM je single 1x te laten draaien kost al meer dan 2 nagelnieuw voyagers.
Misschien dat je op radio Royaal er nog gratis weg mee komt. Maar die heeft een publiek van keiweinig.

En als je een contract met iTunes US of iTunes Europa moet regelen voor pay2play distributie zal dat ook niet gratis zijn. Reken maar dat die ook geld willen zien voordat je ook maar 1 byte op hun site hebt staan.
En wil je linkje op die site naar jouw liedjes mag er er nog eens vrolijk bij dokken.
Dan zijn er nog 10 of 20 andere van diezelfde diensten die ook voor dat hele 'gedoe' geld vragen.
En denk dat je dan alles bij elkaar meer geld kwijt bent dan die ene 3FM airplay. Maar dan is het maar net wat meer mensen bereikt die daardoor ook werkelijk jouw muziek gaan kopen.

En de muziekwereld mag dan niet zo goed met haar tijd meegegaan zijn. En de prijzen van CD's kunstmatig omhoog worden gehouden. Dat geeft je nog niet het recht om een (democratisch tot stand gekomen) wet te overtreden. En dan heeft de overheid elk recht om ervoor te zorgen dat die wet wordt nageleefd. Ben je het er niet mee eens dan kunnen we met ons allen ons democratisch recht uitoefenen.

BS kan net zo min bewijzen dat mp3's downloaden oorzaak is van een dalend verkoop van platen en CD's als de NMA kon aantonen dat nederlandse platenmij's kartelafspraken hebben gemaakt.

Trouwens p2p is niet in alle gevallen illegaal maar de meeste p2p mp3 verspreiding dus wel. En mocht je toevallig een bezoekje van de politie krijgen of een of andere opsporingsdienst dan ben je gewoon nat. Dan ben je die 500 mp3 CDtjes gewoon kwijt en je computer ook. Maar wel een dikke vette boete op je deurmat die je fijn op afbetaling mag dokken. En als je dat niet kan betalen worden je synths in beslag genomen.
Dat je het maar even weet. Je neemt dat risico bewust of je bent gewoon dom.
(dat staat dan even los van het feit dat je het wel gekocht zou hebben als je het niet had gedownloaded)

Origineel geplaatst door fuse

Op de radio promotie van je muziek maken kost geld heel veel geld.
Op 3FM je single 1x te laten draaien kost al meer dan 2 nagelnieuw voyagers.

Kun je me dat eens uitleggen ??

Is het soms zo dat je je demo samen met een zak geld aan een plugger moet geven, of zit daar een hele constructie aan vast ?

En als je een contract met iTunes US of iTunes Europa moet regelen voor pay2play distributie zal dat ook niet gratis zijn. Reken maar dat die ook geld willen zien voordat je ook maar 1 byte op hun site hebt staan.
En wil je linkje op die site naar jouw liedjes mag er er nog eens vrolijk bij dokken.

waarom moet je iets met iTunes regelen dan, het is toch jouw eigen muziek, mag je toch zelf weten of je die op je eigen site zet voor download tegen betaling???
kost je dan verdomd weinig hoor, servertje.... ennnnn... dat was het... ja een handige jongen die even zo'n site voor je in mekaar flanst, lijkt me ook niet zo'n probleem

Origineel geplaatst door Kikker

PS ik vind wel honderden tracks van celine dion als ik zoek op dione haha :D

Zie je wel dat p2p nadelig is voor mij ? :D :D

je hebt wel gelijk, als ik DC++ gebruik (wat veel minder gebruikt word door huis-tuin en keuken pc gebruikers) kan ik wel alle tracks van je vinden, maar aan de andere kant, ik heb er ook wel wat op vinyl in de kast staan en die heb ik OOK op mp3 omdat het gewoon iets makkelijker is als ik gewoon ff snel een track wil luisteren, en de tracks die ik van je heb op mp3 en niet op plaat vind ik niet goed genoeg om te kopen (heb ook een beperkt budget sorry) dus die had ik ook niet gekocht als er niet zoiets als p2p had bestaan

Ik heb geen verstand van die dingen,maar ik geloof dat Kazaa Lite en Soulseek populair zijn...

Maar jij hebt dus tracks van mij en daarvoor niet betaald....ik heb de Buma al ingelicht....;)

Maar serieus,het probleem is niet de mensen die de platen of cd's ook kopen,maar de mensen die niets kopen,of zelfs doorverkopen of geven aan anderen...en dat is een veel grotere groep ( kan ik niet bewijzen idd.,maar dat is mijn mening nou eenmaal.... )
Ik heb ook veel platen opgenomen en als mp3 op m'n pc staan,voor het luistergemak....maar ik bied ze niet aan aan anderen...niet via p2p en ook niet als leen....

Anyway....leuke discussie dit....maar ik ga nu weer muziek maken,anders hebben de downloaders niets te doen...:D

Maar serieus,het probleem is niet de mensen die de platen of cd's ook kopen,maar de mensen die niets kopen,of zelfs doorverkopen of geven aan anderen...en dat is een veel grotere groep ( kan ik niet bewijzen idd.,maar dat is mijn mening nou eenmaal.... )

Grotere groep huh.......

Ik heb voor de grap "dione" es ingetikt in kazaa en kwam precies 1 persoon tegen die 1 hele mp3 van je aan het sharen was. Als deze "groep" groter is als de "groep" die WEL je platen gekocht heeft, ben je qua platenverkoop maar een grote stumpert...........

(en nee, ik heb die mp3 "pump up the party" niet gedownload)

8)

Origineel geplaatst door Arv
Is dat wel zo? Weer zo een aanname.. Ik meen me namelijk te herinneren dat Napster ULTRA populair was en daarna is het nooit meer zo groot geweest als toen.. Correct me if i'm wrong..

gr
Arv

Ik had aannemer moeten worden....

Maar er zijn nu veel verschillende p2p netwerken......te veel....ga maar eens op cnet kijken...

Origineel geplaatst door gemmetje
Grotere groep huh.......

Ik heb voor de grap "dione" es ingetikt in kazaa en kwam precies 1 persoon tegen die 1 hele mp3 van je aan het sharen was. Als deze "groep" groter is als de "groep" die WEL je platen gekocht heeft, ben je qua platenverkoop maar een grote stumpert...........

(en nee, ik heb die mp3 "pump up the party" niet gedownload)

8)

Zo hee....als je nou 's eerst de posts hierboven gaat lezen voordat je je in een discussie mengt...

( "Pump Up The Party" is overigens een track van 7 jaar oud geloof ik )

Voordat je me stumpert gaat noemen : ik kon op Gemmetje helemaal niks vinden...

Trouwens p2p is niet in alle gevallen illegaal maar de meeste p2p mp3 verspreiding dus wel. En mocht je toevallig een bezoekje van de politie krijgen of een of andere opsporingsdienst dan ben je gewoon nat. Dan ben je die 500 mp3 CDtjes gewoon kwijt en je computer ook. Maar wel een dikke vette boete op je deurmat die je fijn op afbetaling mag dokken. En als je dat niet kan betalen worden je synths in beslag genomen.
Dat je het maar even weet. Je neemt dat risico bewust of je bent gewoon dom.
(dat staat dan even los van het feit dat je het wel gekocht zou hebben als je het niet had gedownloaded)

:okdan:

Back