De Stelling van deze week - (2004 week 6)

Origineel geplaatst door dione
Zo hee....als je nou 's eerst de posts hierboven gaat lezen voordat je je in een discussie mengt...

( "Pump Up The Party" is overigens een track van 7 jaar oud geloof ik )

Voordat je me stumpert gaat noemen : ik kon op Gemmetje helemaal niks vinden...

Ja, had ik gelezen en als gevolg van een herhalende uiting van jou ongefundeerde mening heb ik het ook maar eens geprobeerd.
Als gevolg daarvan mijn post, en als je daarin gelezen hebt dat ik jou een stumpert noemde, verzoek ik je hem nog es goed te lezen.

enneuh: ik release niks.....

Origineel geplaatst door Kikker
waarom moet je iets met iTunes regelen dan, het is toch jouw eigen muziek, mag je toch zelf weten of je die op je eigen site zet voor download tegen betaling???
kost je dan verdomd weinig hoor, servertje.... ennnnn... dat was het... ja een handige jongen die even zo'n site voor je in mekaar flanst, lijkt me ook niet zo'n probleem

Was het maar zo simpel. En ja ik vind dit best wel naief eigenlijk.

Hoe regel je dat betalingsverkeer? Wil je dat allemaal zelf gaan bijhouden of zo?
En wat doe je als mensen klagen dat ze hun mp3's niet gekregen hebben?
Hoe regel je de beveiliging van die site?
Of emailtjes van mensen proberen te ontcijferen die zelfs in breezah taal nog niet iets fatoenlijks kunnen uitleggen dat ze toch die mp3's willen downloaden.
De boekhouding? En noem maar op.

Maar mocht iemand zo'n site willen hebben. Ik houd me aanbevolen. ;)

Origineel geplaatst door fuse
Was het maar zo simpel. En ja ik vind dit best wel naief eigenlijk.

Hoe regel je dat betalingsverkeer? Wil je dat allemaal zelf gaan bijhouden of zo?
En wat doe je als mensen klagen dat ze hun mp3's niet gekregen hebben?
Hoe regel je de beveiliging van die site?
Of emailtjes van mensen proberen te ontcijferen die zelfs in breezah taal nog niet iets fatoenlijks kunnen uitleggen dat ze toch die mp3's willen downloaden.
De boekhouding? En noem maar op.

Maar mocht iemand zo'n site willen hebben. Ik houd me aanbevolen. ;)

kan allemaal geautomatiseerd, stel je doet het per telefoon kun je een 0900 nummer voor je site gebruiken waar mensen heen moeten bellen kost ze een bepaald bedrag waarvan een (klein) percentage naar het bedrijf gaat wat het 0900 nummer aanbied, ze krijgen een code vul je in op de site, en je kunt het mp3'tje downloaden...
creditcards e.d. zijn ook gewoon bedrijven voor die het betalingsverkeer regelen voor een bedrag (weet het niet precies maar ik geloof dat dit te verwaarlozen is als het een beetje zou lopen)
beveiliging en gebruiksvriendelijkheid is natuurlijk afhankelijk van degene die de site maakt, maar zoals ik zei ik ben bezig met een site voor mezelf en als die klaar is zal ik het wel melden op dit forum, kun je ff kijken of het ergens op lijkt of niet, zit er nog over te denken om de site ook beschikbaar te maken voor andere artiesten maar dan krijg je natuurlijk wel geklooi met het label van die artiest nouja dat zie ik ook nog wel...

Nogmaals ik herhaal. Behoorlijk naief.

Hoeveel denk je dat dat 0900 gedoe kost?
En denk je dat je klanten dat uberhaupt wel willen?
Dat er klanten zijn zonder credit card, of paypal of iets anders dergelijks.
En als jij je servertje ergens hebt staan moet je ook voor die gebruikte bandbreedte dokken.
Die kosten komen er dan ook nog eens bij.

En wacht maar als de scriptkiddies erachter komen dat je een Linux doos gebruikt. Dan zullen ze elke exploit die ze kunnen vinden proberen uit te voeren. En van die honderden aanvallen per dag hoeft er maar 1tje te lukken.
Wat doe je dan met die boze klanten?

Dat soort dingen moet een team 24/7 beschikbaar voor kunnen zijn. En dan zul je dat moeten schalen naar het aantal gebruikers en klanten. En dan hebben we het al over tonnen zowelniet miljoenen te investeren. Om dan nog maar niet de BS te vergeten die ook irritant gaat doen en de platenmij's die al helemaal irritant gaan doen.

Daarkom komt iTunes europe ook nog niet open omdat de platenmij's allemaal deals hadden per land.

Origineel geplaatst door fuse
Nogmaals ik herhaal. Behoorlijk naief.

Hoeveel denk je dat dat 0900 gedoe kost?
En denk je dat je klanten dat uberhaupt wel willen?
Dat er klanten zijn zonder credit card, of paypal of iets anders dergelijks.
En als jij je servertje ergens hebt staan moet je ook voor die gebruikte bandbreedte dokken.
Die kosten komen er dan ook nog eens bij.

En wacht maar als de scriptkiddies erachter komen dat je een Linux doos gebruikt. Dan zullen ze elke exploit die ze kunnen vinden proberen uit te voeren. En van die honderden aanvallen per dag hoeft er maar 1tje te lukken.
Wat doe je dan met die boze klanten?

Dat soort dingen moet een team 24/7 beschikbaar voor kunnen zijn. En dan zul je dat moeten schalen naar het aantal gebruikers en klanten. En dan hebben we het al over tonnen zowelniet miljoenen te investeren. Om dan nog maar niet de BS te vergeten die ook irritant gaat doen en de platenmij's die al helemaal irritant gaan doen.

Daarkom komt iTunes europe ook nog niet open omdat de platenmij's allemaal deals hadden per land.

daarom doe ik het eerst met mijn eigen muziek om te testen zegmaar bandbreedte kan dan niet extreem hoog oplopen en problemen blijven dan redleijk beheersbaar en als ik een server bij een provider huur vind ik het de verantwoordelijkheid van de provider om te zorgen dat niemand hun server kan hacken als iemand via mijn eigen scripts binnenkomt is natuurlijk mijn probleem maar dat hangt dan af van mijn programmeercapaciteiten

je hebt gelijk met het betalingsverkeer, dat is het lastigste gedeelte, maar iedereen heeft tegenwoordig toch een telefoon en even een 0900 nummer bellen vind ik een kleine moeite, heb deze methode al eens gebruikt bij een andere site die ik heb gemaakt en dan werkt prima, hoe meer er gebeld word hoe minder de gesprekken mij kosten, en dan gaat het om enkele eurocenten per gesprek, alles wat ik daarboven vraag is dan mijn winst, ik denk dat ik het eerst probeer met alleen die methode en als het goed gaat evt uit breiden met credit card e.d.

en als ik het dan nog uit zou willen breiden met andere artiesten zouden dat mensen zijn zonder contract bij een label die dan via mijn site hun muziek zouden kunnen aanbieden en daar wat aan kunnen verdienen, dan doe ik toch niks illegaals lijkt me...

terwijl ik dit zo neertyp krijg ik steeds meer het idee dat dit wel kan lukken

heb eventjes geduld, zal iets moois in elkaar zetten en dan kun je zelf bepalen of zoiets zou kunnen werken of niet...

Origineel geplaatst door trash
Dan koopt er 1 iemand straks een mp3tje van je,en die upt hij op kazaa,en de rest heeft het weer "gratis".

wat een koning die gozer die 1 iemand :mega:

Origineel geplaatst door 6 trak
mischien heeft gemmetje wel DE oplossing gevonden om het illigaal sharen van zijn muziek tegen te gaan!

ok dan, hier mijn geheime wapen:

m'n mp3's zijn van dusdanige kwaliteit dat er geen levende ziel is die ze uberhaupt WIL downen :D

Dan koopt er 1 iemand straks een mp3tje van je,en die upt hij op kazaa,en de rest heeft het weer "gratis".

Goede reden om dit niet te doen !!
Dan kun je idd beter je nr gewoon op cd uitbrengen... :duivels:

misschien, maar het gaat toch om nog onbekende artiesten en het meest geshared, gezocht en gedownloaded op kazaa is toch top40 troep en als 1 iemand 1 mp3tje shared schiet dat echt niet op tis ook niet echt iets om veel aan te verdienen maar gewoon een leuk idee om onbekend talent hun eigen muziek aan te laten bieden via internet

nieuwe dag, nieuwe kansen!

nieuwe dag, nieuwe kansen!

..

Attachments

• whining.jpg
    whining.jpg
    60,5 KB · Bekeken: 88
Origineel geplaatst door dione
En idd.; een direct bewijs is er niet,maar er is net zo goed geen direct bewijs dat het niet zo is....maar je moet wel blind zijn om niet te kunnen zien dat :
a) de muziekverkopen dalen ( in het algemeen,alle genres )
b) de p2p netwerken drukker worden

de horeca omzet daalt, de p2p netwerken worden drukker, is er dan direct een verband tussen het een en het ander? ik denk het niet....ik ben er 100% van overtuigd dat als de p2p netwerken er niet waren, of als er geen enkele track van jou op had gestaan, je er echt niet meer dan 1% verschil van had gemerkt...de economie is zoveel ingewikkelder dan dit soort simplistische oorzaak-gevolg redeneringen....mensen geven hun geld nu uit aan mobiele telefoontjes, en niet meer aan muziek...denk je echt dat als er geen internet was ze hun mobiele telefoontje zouden verkopen om in plaats daarvan een CDtje te gaan kopen? ik dacht het niet.....en dan heb ik het nog niet eens over de stijging van verzekeringen ed gehad, onder het mom van toegenomen terrorisme..misschien moet de RIAA en de BS al-qaida maar eens aanklagen, want die hebben aanslagen uitgevoerd, waardoor de verzekeraars hun premies omhoog "moesten" schroeven, en daardoor hebben mensen minder geld over voor consumptie-goederen....... en zo kan je nog 100 varianten bedenken......

een goede ondernemer gaat flexibel om met veranderende economische omstandigheden..je KAN het gewoonweg niet tegenwerken, daarvoor is de marktwerking te groot en sterk....en het stomme: veel "artiesten" laten zich nog voor het karretje spannen van de platenmaatschappijen die hen artistiek en financieel nog lopen te verneuken ook! *ACCEPTEER* dat het is zoals het is, en doe daar wat mee! ga je eigen muziek in eigen beheer verkopen! lift mee en maak gebruik van de populariteit die de grote labels je hebben gegeven, en SLA NU JE SLAG! ipv 20 eurocent verdien je nu 5 euro! en als je muziek van zo'n niveau is dat ie alleen verkoopt door een uitgekiende brainwash campagne, tja, trek dan gerust je conclusies...

Olaf

wen er maar aan......dat is idd wat er gebeurd in deze nieuwe internet-maatschappij......vroeger werden prijzen bepaald door "schaarste", dat is nu voorbij vanwege 1 op 1 digitale kopieeen....maargoed..dat begon al met het cassettebandje..hetzelfde geneuzel toen ook..sterker nog , het begon al met de jukebox, want toen begonnen alle bandjes en artiesten te piepen dat die hun gigs afjatten...kortom, nix nieuws onder de zon.....het enge is wel dat de lobby en de invloed van de majors blijkbaar zo groot is, samen met hun hoogmoedswaanzin, dat ze serieus denken en proberen om deze ontwikkelingen terug te draaien....recht tegen de marktwerking in....onmogelijk, ik zeg het je.....

kortom: maak mooie muziek, zorg ervoor dat mensen je kennen en kunnen vinden, doe aan added value (bv door live optredens, stuur een tshirt mee, maak mooi artwork, zet de instrumentals erop, laat mensen hun eigen remixen maken etc.etc.) en de potentiele koper zal eerder geneigd zijn om z'n geld niet aan een SMS ringtone of een breezah uit te geven, maar aan jou muziek..zo niet, pech gehad, verzin iets beters om toch mee te kunnen concurreren..its'a dog eat dog world, if you can't stand the heat get out of the kitchen etc.etc.

Tja ik ben het wel met Olaf eens.. De tijden zijn veranderd. Niet alleen in de muziekbranche maar ook andere. Zo is het motto 'je eigen boontjes doppen' steeds belangrijker. Dat zie je inderdaad aan al die sites met muziek die zelf proberen hun waar te promoten (en dat lukt ze vaak nog ook).. De tijden zijn voorbij dat je gewoon maar kan vertrouwen op de omzet van de platenmaatschappijen.

hehe, anders moet je maar gaan staken ofzo, onder het mom: "ik maak geen platen meer! dat zal ze leren!" hehe :D dat zal helpen ja..

Arv

interessante discussie dit hoor..ik kan me ook goed voorstellen dat als je persoonlijk bedreigd wordt in je levensonderhoud doordat je professioneel muzikant bent, je behoorlijk emotioneel kan reageren.....maar je moet niet vergeten dat de platenmaatschappijen er nooit voor jou zaten, maar voor hun eigen gewin..van symbiose was volgens mij al een tijdje geen sprake meer met de gigantische groei van het aantal muziekjes dat iedereen tegenwoordig kan maken....kwaliteit maar even negerend....een stap terug moeten doen doet altijd pijn.....

ik denk dat het gewoon tijd nodig heeft om uit te kristaliseren..we willen ook heel veel en heel snel.....de filesharing netwerken zullen volwassen moeten worden en netjes copyrights moeten regelen, maar dan wel andere copyrights regelingen dan nu door de RIAA, BS en de majors worden gehanteerd, want die voldoen absoluut niet meer...... en ik denk dat er gewoon een aantal artiesten via iTunes of andere muziek-sites met verkoop, of zelfs hun eigen (label)sites goede zaken moeten gaan doen, voordat de meeste artiesten gaan inzien dat het ook anders kan, dat je ook zonder een major met grote PR campagne geld kan verdienen van je favoriete hobby, muziek maken......

damn, wat jammer dat ik hier dat SOS artikel niet kan plaatsen omdat het beveiligd is, dat is echt superinteressant, alle punten die hier besproken worden komen daar aan bod.....de stelling komt daar trouwens ook vandaan ;)

als iemand geinteresseerd is in dat artikel, PB of email ff, dan kan ik het naar je emailen...

thanx voor de toch uiterst beschaafde uitwisseling van ideeen!

Olaf

Men bekijke de kamer van een gemiddelde jongeling/potentiële koper:

- Hij heeft een Pc/Mac
- Hij heeft een snelle internetverbinding
- Hij heeft stapels goedkope blanco beschrijfbare cds en een cdschrijver ( of nu ook DVD-schrijver)
- Hij heeft toegang tot de grootste muziekbibliotheek ter wereld, zonder beperkingen

Dan vergt men van hem een uiterste morele krachtiinspanning: zal ik dat liedje gewoon downloaden of wacht ik tot morgen, neem de bus naar de stad, en koop die cd voor 14-20 euros ( als deze al in voorraad is).

Een flink stuk uit zijn budget, zeker als hij een paar cds wil kopen. Terwijl hij met dat geld inderdaad liever een nieuw mobieltje wil kopen of aan het sparen is voor een nieuwe (tweedehandse synthesizer) :)

Wat denk jijzelf?

De gelegenheid maakt de dief: alles is erop ingesteld.

Maar wat zou er gebeuren als die cds nu voor 4 of 5 euros beschikbaar waren, bijvoorbeeld door een rechstreekse bestellingen, door uitschakeling van de tussenpersonen en de eindverkoper?

Hmmm, een heel cd downloaden, en branden, in een lege lelijke cd-stoppen, of de cd gaan halen, met een mooie cover, een extra boekje met lyrics en meer...

Dan lijkt downloaden ineens veel minder aantrekkelijk

Zoals het nu is, doet de muziekindustrie geen ENKELE inspanning om haar klanten tegemoet te komen: integendeel, hij dreigt met allerlei sancties.

Door deze negatieve acties, verzwakt de industrie zichzelf, temeer die acties ook bommem geld kost, energie vreet, terwijl ze dat geld beter in nieuwe strategieën, produkten en artiesten zou investeren

Wie heeft de langste adem, denk je?

De industrie maakt dezelfde fout als de software-fabrikanten, door te denken dat de strategie en de wetten van de echte markt dezelfde zijn als die van de virtuele wereld van het internet.

Zij zouden beter een paar economen en deskundigen vragen een onderzoek te doen, hoe zij het beste kunnen OVERLEVEN in de virtuele wereld, want op die markt overleeft enkel degene die de regels van die markt kent en in zijn voordeel kan gebruiken.

Als de industrie zich niet snel aanpast zal zij niet alleen nog meer van haar machtspositie verliezen, maar uiteindelijk volledig worden weggevaagd.

Daarom, niet getreurd. Waarom huilen om iemand die door zijn eigen hebzucht en koppigheid ondergaat?

Take care and be fair

EF

bovenstaande vinnik beetje kort door de bocht.....ik download ook wel es wat, zoals gezegd voornamelijk vanuit besloten netwerk van producers en dj's, soort promo pool........ als ik het vet vindt koop ik het..als ik geen zin heb om op de fiets te springen bestel ik het via internet..uberhaupt bestel ik bijna alles via www.juno.co.uk of www.dustygroove.com ...
en als ik in de stad ben loop ik altijd bij plato en/of metro langs, en kom meestal ook wel met wat muziek naar buiten....

kortom, tis maar net waar je je geld aan wilt uitgeven, een afweging.....die wordt deels bepaald door je budget, en deels door de prioriteiten die je stelt....muziek wordt steeds meer een hapslikweg dingetje, en we hebben dat denk ik vnl te danken aan de grote platenmaatschappijen.....alleen de muzikanten en independents kunnen dat nog keren denk ik, al vermoed ik dat echt integere artiesten die bij een independent zitten nog steeds prima boeren......en was spinvis ook niet gewoon postbode ofzo?dat is toch helemaal niet zo gek? de grootste jazz en R&B artiesten van vroegah hadden ook gewoon allemaal baantjes ernaast.....

Back