MS-DOS/Voyetra/midi kaart driver

dob

Helemaal in m'n (k)nopjes
Hallo,

ik zit met het volgende. Ik ben al 15 jaar een Voyetra Sequencer Gold gebruiker.

Maar....... mijn oude Voyetra PC, die al 10 jaar of langer trouw dienst doet, heeft het nu begeven na 1 paar maanden koud stil te hebben gestaan in de berging. Hij start niet meer op; de harde schijf geeft "niet thuis".

Nou ben ik dus een "nieuwe" pc aan het inrichten. (gratis gekregen ergens)
Maar nou vraag ik mij een aantal dingen af.....

Ik heb 2 mogelijkheden tot midi.... de oude Music Quest midi card die ik uit de oude pc gesloopt heb, of op de soundblaster het midikabel gebeure aansluiten dat op de joystickpoort kan.
Bij de Voyetra documentatie staat aangegeven welke Voyetra driver ik moet hebben voor m'n Music Quest kaart. Maar.... is dat voldoende? Mijn -wellicht met het Windows OS verziekte- brein verwacht toch eigenlijk dat er ook een "installatie diskette" ofzo bij m'n midi kaart hoort?

Trouwens ik heb "format c:" gedaan en daarna alle files van de opstartdiskette op c: gezet en nu is c: gewoon bootable. Wel de hidden/systeem files incluis anders werkte het niet en ik kon me vaag zoiets herrinneren van een DOS cursus uit een ver verleden..... en ik heb alle verwijzingen in bat files naar a: omgezet naar verwijzingen naar c:....
Is die C van mij nu een een kooshere erg lege en snelle boot schijf zoals ik het wil... (en mijn god wat start het snel op zo!!!!!) of doe ik op deze manier iets heel illegaals wat PC's niet leuk vinden?!

Hm, ik heb Voyetra geinstalleerd, en hij komt zelfs bij het opstarten met de melding dat ik een "Advanced Music Quest" kaart heb, en ik beter daar drivers voor kan zoeken, en dat ie nu dan opstart met de standaard drivers.....

Kan iemand mij uitleggen waarom ik toch beter de Music Quest drivers kan proberen te vinden als hij het ook zou doen met de standaard drivers....!? (ik ga het zo testen)

Windows heeft een standaard Midi driver ingebouwd; de bekende "MPU-401 compatible Midi device" driver.
Maar die kan niks speciaals qua timing of meerdere poorten of tegelijkertijd benaderen. dus wil een kaart met geavanceerde functies volledig gebruiken, dan heb je de specifieke drivers nodig. Als je "gewoon" Midi In/Out gebruikt zal de standaard driver meestal net zo goed werken.

Net zoals videokaarten hebben alle Midi interfaces een aantal gemeenschappelijke kenmerken zodat de basis functies altijd werken. en da's maar goed ook want Windows programmeurs hebben het al moeilijk genoeg :)

Okay... Nouja goed ik zit niet meer op Windows....
maar ik neem aan dat voor Voyetra met zijn standaard MPU-401 compatible driver hetzelfde geldt.

Op de voyetra site staat het volgende inzake de kaart-driver relatie:

Music Quest (now part of Opcode)
PC Midi Card & MQX-16 (not "S") vapiMPU.com
MQX-16s (SMPTE) vapi16S.com
MQX-32m (2 outs + SMPTE) vapiMQX.com
Note/1 (parallel port) vapiN1.com
Note/1+ (parallel port, 2 outs) vapiN1P.com
2Port/SE vapiSE2.com (drv damaged in 4.11
(parallel port, 2 in/out, SMPTE) install, download instead)
8Port/SE NO SUPPORT (as Seq+ only allows 2 ins!)
(parallel port, 8 in/out, SMPTE)

Ik heb dus een "PC Midi Cart" en die zou de driver "vapiMPU.com" moeten gebruiken, en dat is de standaard na installatie.
Volgens de boeken zit ik dus goed momenteel. Vind het wel raar dat bij het opstarten toch die melding verschijnt van mijn vorige post.
Vervelend dat ik ff geen midi apparaten heb om mee te testen....

Wat bedoel je met 'speciale timing' waar je min of meer op wijst....? ik heb me altijd al afgevraagd of je in geval van extreem veel midi data (controllerdata enzo; die je kunt uitdunnen, ik weet het) niet kan zeggen "dit gaat voor dat en dit channel is het belangrijkste qua timing... ", dat soort instellingen. Want MIDI is in feite een sequencieel signaal he? Dus zeg maar als je 2 note-ons tegelijkertijd verstuurd worden ze in feite vlak achter elkaar verstuurd he?

hihi Voyetra !

daar ben ik vroeger dus ook muziek mee beginnen maken :)
was best nog wel een OK programma meen ik mij te herinneren, ik geloof zelfs dat ze een versie van Voyetra hadden waarmee je audio kon bewerken nog voor cubase of logic daar mee op de proppen kwamen

voyetra bestaat blijkbaar nog steeds, maar tis toch nooit echt hetzelfde sukses dan cubase of logic geworden...

sorry was ff in een nostalgische bui geschoten

dos is lekker simpel, toch? en op een 'oude' PC loopt het als een trein, een 100mhz 486 of zoiets. Ik gebruik ook nog steeds Voyetra onder dos, met een roland MPU-101 kaart, je moet dan inderdaad drivers zoeken en installeren. Ik zou de soundblaster proberen als je problemen ondervindt, die was zo standaard destijds, werkte bij mij altijd wel.

Ik heb (vroeger) ook zo'n kaart gehad, en meen mij te herinneren dat de geluidskaart toen alleen werkte in samenwerking met de (toen) 2 speed cdrom drive.
erg vervelend.

Back