Akai vraagjes

timvanpoppel

blockrockin' beats
Tja...... ik heb echt goed gezocht, maar het precieze antwoord op mn vragen zit er niet tussen....
(ZO is dat even rechtgezet, voordat er weer zon slimmerik zegt: "ooit van de zoekfunctie gehoord?")

- Ik heb een akai s5000, is het mogelijk om bijv. de resonance & cutoff aan te sturen met de knoppen van mn cs1x of mn nordrack?
- misschien beetje rare vraag:
wat is het verschil tussen een "MPC2000xl" en een "s5000+MPD16"

volgens mij moet dan met sysex kunnen... (dat was bij m'n s2000 zo)

maar dan moet je wel een midi-controller hebben die dat uit kan sturen en die je kunt programmeren (volgens mij kunnen die doepfer's (drehbank) dat ....

oh okeej, dus het kan verder niet met knoppen op mn andere apparaten als ik het goed begrijp..
naja dan koop ik ooit wel een keer zon doepfer

Cutoff kun je wel extern moduleren, resonance niet.

Ik gebruik voor Cutoff meestal gewoon m'n modwheel, maar je kan elke willekeurige CC gebruiken. Dan selecteer je als modulatiebron 'external' of zoiets, en dan stel je in het utilities/preferences menu een bepaalde CC als bron in; bijvoorbeeld de cutoff knop van je CS1x of Nord.

MPC of S5k+MPD16 dat is toch wel een heel verschil hoor. Vooral dat je geen sequencer hebt! Verder is de sampler in 'n MPC wat simpeler (geen LFO's, simpeler envelopes, maar 1 soort filter, etc.)

Re: Akai vraagjes

Origineel geplaatst door timvanpoppel
- Ik heb een akai s5000, is het mogelijk om bijv. de resonance & cutoff aan te sturen met de knoppen van mn cs1x of mn nordrack?

Tuurlijk. Moet je even kijken welke CC's (control codes - als jij aan een knop draait wordt er een waarde uitgestuurd samen met een bepaald nummer zodat het andere apparaat 't kan identificeren) je CS of NR uitsturen. Die staan vaak achterin de handleiding; maar cutoff en reso zijn vrij 'normaal', dus misschien werkt 't zo wel.

- misschien beetje rare vraag:
wat is het verschil tussen een "MPC2000xl" en een "s5000+MPD16"

Heel veel! De MPC is een 'phrase' sampler, de S5000 is een 'studio' sampler. Als je een sample opneemt op de S5k wordt deze uitgespreid over een bepaald stuk van het toetsenbord. Als jij op de MPC een sample opneemt wordt deze toegewezen aan 1 pad. Vergelijk het op je CS1x met een preset van een piano (S5000) of een drumkit (MPC). Het is wel mogelijk om de toonhoogte te wijzigen, maar 't is een beetje een gedoe, en als je perse een sampler wil hebben die 't wel kan; pak de S5000. Ook qua uitbreidingen zit er verschil tussen beide machines. De MPC gaat er van uit dat het meeste werk al in de sample zelf gestoken is, terwijl je de S5000 eigenlijk als een synth kan beschouwen, maar dan met je eigen golfvormen.

Back