Akai S2000 een koopje???

wokenangel

www.munami.nl
Hallo,

Ik ben nu een aantal weken aan het surfen en aan het bieden op meerdere AKAI (S-2000) samplers. De prijzen varieren van 125 tot 250 euro. Maar ik heb er geen zicht op wat nou een verstandige koop is. Bij een AKAI van rond de 125 zit er meestal maar 8mb of minder, en nooit een output-expansion. Rond de 250 is met externe SCSI cdrom, 32 mb, en met expansion board. Maar er zijn nog veel meer variaties.

Maar ik vraag me af wat nu de dure expansions zijn. Wanneer een outputboard 125€ kost, is de goedkoopste sampler eigenlijk niet voordelig. Wat zijn de richtprijzen voor de expansion boards, en komen ze slechts sporadisch voorbij?

En hoe zit het met de SCSI uitbreidingen. Zijn er veel CD-rom spelers geschikt voor de sampler? Is elke Zip-drive te gebruiken? En is het ook mogelijk om een harddisk aan de S-2000 te koppelen?

Heeft iemand hier ervaring mee?:confused:

-Jonathan

Laatst gewijzigd:
huuuh? Geen antwoord?

huuuh? Geen antwoord?

woow, dat heb ik nou nog nooit meegemaakt. Een thread plaatsen en geen antwoord krijgen. Gewoon geen interessante topic blijkbaar?

Re: Akai S2000 een koopje???

Origineel geplaatst door wokenangel
Hallo,

Ik ben nu een aantal weken aan het surfen en aan het bieden op meerdere AKAI (S-2000) samplers. De prijzen varieren van 125 tot 250 euro. Maar ik heb er geen zicht op wat nou een verstandige koop is.

Er staat hier een hele mooie en verdomd goedkope E-mu op 't forum. Misschien wat doorsparen? :)

Bij een AKAI van rond de 125 zit er meestal maar 8mb of minder, en nooit een output-expansion. Rond de 250 is met externe SCSI cdrom, 32 mb, en met expansion board. Maar er zijn nog veel meer variaties.

Maar ik vraag me af wat nu de dure expansions zijn. Wanneer een outputboard 125€ kost, is de goedkoopste sampler eigenlijk niet voordelig. Wat zijn de richtprijzen voor de expansion boards, en komen ze slechts sporadisch voorbij?

Bij mijn weten wordt de S2000 niet meer gemaakt.. wat 'richtprijzen' betreft; dat hangt van het aanbod af. Als je voor dat apparaat wil gaan, dan zou ik persoonlijk liever kopen van een gebruiker die de hele route langs de winkel al heeft afgelegd qua expansions; dat scheelt zoekwerk en het bij elkaar schrapen van onderdelen.

En hoe zit het met de SCSI uitbreidingen. Zijn er veel CD-rom spelers geschikt voor de sampler? Is elke Zip-drive te gebruiken? En is het ook mogelijk om een harddisk aan de S-2000 te koppelen?

Tja, voor compatibele apparatuur wordt er in de handleiding meestal een lijstje met merken geleverd. Gezien de leeftijd van de S2k is dat lijstje natuurlijk absoluut niet meer recent, en krijg je van die SCSI harddrives van maar 200 mb of zo. Haak er gewoon een Iomega 100mb SCSI zipdrive (extern) aan - die moet wel werken. Of anders doe je het helemaal makkelijk - volgens mij heeft Music Store Köln een 1U 19" rackje met een ingebouwde zip drive en een CD-rom drive. One size fits all.

Heeft iemand hier ervaring mee?:confused:
Vandaar dat ik je die E-mu aanraadde :)

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=24828

Daar. Heb je tenminste iets recents zonder al te veel gezeur met expansions, en een scherm met meer dan 2 regels tekst en onbegrijpelijke afkortingen ;).

Grappig dat je begint over de Emu, was net bezig informatie te lezen over de serie. Erg indrukwekkend, beter betaalbaar dan de Akai s-5000, maar wel veel, veel filters. Maar volgens mij zou ik aan een Esi-2000/4000 al genoeg hebben. Ik gebruik geen natuurlijk geluiden, dus ook geen multisamples.

S2000 met 8OUTS + 250 Scsi ZIP

Gebruik em iedere dag. Filters zijn goed. IS mijn Drummachine en groovebox Loopmachine en Vocalplayer in 1 unit

Heel goed en tevreden van (zolang er nog scsi zipdrives zijn)

Maar je kan eventueel een verloopstuk USB->Scsi gebruiken denk ik

Ik kan er niet veel meer over zeggen, doet zijn werk goed, beetje meer filtergezwets op de EMU en een andere klank, maar Akai moet zich niet meer bewijzen dus....

Een S2000 kan je voor een appel en een ei kopen, menu zijn simpel, geen gezwets, ook in grote stappen mogelijk. Ik begrijp niet waarom mensen ingewikkelder willen.

Enfin ja ik wil ook wel een Z4 full blown en nog een EMUtje voor de iets andere klank maar dat is overbodige luxe

:mega:

S2000 is een prima machine voor dat geld. 8 outputs zijn zeker handig, je zult ze niet snel 2e hands los vinden (de output expander kan nl. ook gewoon op de MPC2000 worden gemonteerd, met een kleine modificatie) dus als je het doet zou ik voor eentje met outputexpander gaan.
Wat betreft geheugen, neem er eentje met 32 mb. 16 mb simms zijn moeilijk te krijgen tegenwoordig, en daarbij komt dat simms die niet door Akai zijn getest voor problemen kunnen zorgen. Bij mij herkende hij niet alle Mb's en kreeg ik soms een digitale ruis en gekraak over de geluiden. Nadat ik door Akai er simms in heb laten zetten heb ik nooit meer problemen gehad. Als je er eentje koopt, let dan op dat 'ie alle MWords weergeeft bij het opstarten. Bij 32 mb moet het apparaat 16 mwords aangeven.
100 MB Zip drives zijn wel te vinden 2e hands (wel even werkend bekijken), en schijfjes kun je gewoon nog kopen bij bijvoorbeeld Dixons of de beter computerzaak, ze worden gewoon nog door Iomega gemaakt. In principe moet je ook een 250 MB drive eraan kunnen hangen, en die zijn gewoon nog nieuw te koop.
Zoals Prophet al zegt, het is een prima ding voor wat 'ie kan. Ik heb zelf er eentje staan en zou 'm niet snel weg doen, ook al gebruik ik 'm de laatste tijd nauwelijks. Het is gewoon verdomd handig om te hebben zo'n ding, zonder dat je met alteveel functies zit die je niet gebruikt.
Met een klein LCD schermpje (2 regels) is het is niet de meest overzichtelijke sampler (maar als je het systeem een beetje doorhebt valt dat best wel mee), en in vergelijking met bijvoorbeeld de E-mu Esi 32 een beetje karig, en in deze tijden van software en MPC's is het eigenlijk zelfs een overbodig apparaat... Maar voor dat geld? Spijt zul je er denk ik niet van hebben.
Kijk ook even naar een uitgebreidde Esi 32, die hebben standaard 4 outputs en zijn wat makkelijker in het gebruik en hebben meer mogelijkheden.

je moet alleen weten welke simms er in moeten cinetti ... ;)
ik heb nog een redelijk voorraad 16 mb's en niet voor akai prijzen

125,- euro voor een S-2000 is echt een lage prijs. Toen hij net uitkwam kocht ik hem nieuw voor 2500,- gukden... Ach ja, zo gaat het met alle nieuwe spullen, maar samplers zijn wel heel erg in prijs gezakt. Een MC-303 wordt nu nog duurder verkocht dan een 2e hands s2000. Best abzurd eigenlijk....

tja, het lijkt gedaan met de glorie dagen van hardware samplers... Het is echt niks wat een fatsoenlijke computer niet beter en makkelijker kan. Alleen dingen als MPC's zijn nog de moeite waard vrees ik, en dan ook alleen maar omdat ze live prettig in het gebruik zijn. Ik wil niet al te off-topic te gaan, maar als ik zo kijk naar hoe lang dingen tweedehands te koop staan, lijkt het erop dat ook dat andere hardware spullen minder goed verkocht worden. Ik weet nu niet of dat alleen een economische reden heeft, of dat het stiekem ook te maken heeft met de opmars van software en computers. Bijna iedereen heeft wel een computer staan die aardig wat processor kracht heeft en dus geschikt is voor het maken van muziek. Dus ik ben bang dat dit lot niet alleen samplers treft...

Op zich heeft m'n PC wel genoeg processor kracht, maar met de PC heb ik minder goede D/A converters, en maar 1 stereo output. Het is ook moeilijk om op je pc zulke goede audio ins en outs te krijgen, dan moet je invester in een geluidskaart met breakout box. En die kosten ongeveer evenveel als een Akai S-5000 (geloof ik), en voor de prijs van een S-2000/Esi 2000 krijg je niet echt een degelijke geluidskaart.
En een hardware sampler werkt lekker straightforward, superstabiel, en kan mee het podium op. Maar daar staat wel tegenover dat je in sommige softsamplers en belachelijk veel vette opties hebt, de meest waanzinnige effecten.

En bedankt voor de reacties. Als je voor een S-2000 gaat dus met output board, de SCSI problemen vallen blijkbaar wel mee. En bij voorkeur dus 32 mb geheugen, of MadR aardig aankijken ;) .

Maar weet iemand zit met de expansion voor de Emu-samplers? Die hebben een expansion voor alles genaamd "turbo board" ofzo. Ik heb er nog nooit een voorbij zien komen. Is daar een beetje makkelijk aan te komen?

Origineel geplaatst door wokenangel
Op zich heeft m'n PC wel genoeg processor kracht, maar met de PC heb ik minder goede D/A converters, en maar 1 stereo output. Het is ook moeilijk om op je pc zulke goede audio ins en outs te krijgen, dan moet je invester in een geluidskaart met breakout box. En die kosten ongeveer evenveel als een Akai S-5000 (geloof ik), en voor de prijs van een S-2000/Esi 2000 krijg je niet echt een degelijke geluidskaart.
En een hardware sampler werkt lekker straightforward, superstabiel, en kan mee het podium op. Maar daar staat wel tegenover dat je in sommige softsamplers en belachelijk veel vette opties hebt, de meest waanzinnige effecten.

En bedankt voor de reacties. Als je voor een S-2000 gaat dus met output board, de SCSI problemen vallen wel mee. En bij voorkeur dus 32 mb geheugen, of MadR aardig aankijken ;) .

Maar weet iemand zit met de expansion voor de Emu-samplers? Die hebben een expansion voor alles genaamd "turbo board" ofzo. Ik heb er nog nooit een voorbij zien komen. Is daar een beetje makkelijk aan te komen?

Tja, tuurlijk is het goedkoper dan een geluidskaart (een goeie) maar vergeet je niet dat je later je creaties ook weer op wilt nemen? Heb je toch weer een mooie geluidskaart voor nodig...Of heb je daar een externe recorder voor? :)

Nee een externe kennis ;) . Een vriend van mij waarmee ik samen muziek maak doet de opleiding audio engineering in Hilversum. heeft er dus meer verstand van, en equipment voor.
Maar mijn prioriteiten liggen daar op dit moment niet, omdat ik eerst wil zorgen dat ik volwaardige professionele producties maak. Heb nu alleen maar een RM1x en een OB12. Leuke apparaten, maar nog niet genoeg om echt een vette sound neer te zetten. Ik wil dus eerst een sampler hebben, omdat ik daar alle apparaten uit kan halen die ik niet in een keer kan betalen ;) . Dan kan ik in ieder geval goede live optredens geven (daarvoor is de rauwe sound wel ok), en dan doorsparen.

ik heb zonet een akai s2000 gekocht voor 35euro

hij heeft 32mb intern geheugen maar ik vrees dat ik niet goed weet wat hier het voordeel van is aangezien ik blijkbaar geen samples intern kan opslagen?

met andere woorden ik snap het allemaal nog niet goed

overigens vind ik wel dat hij heel dik klinkt :)

wie helpt mij uit een diepe put van onwetendheid ???

Gewoon blijven proberen met de sampler en je een beetje inlezen kan geen kwaad. Er is erg veel geschreven over akai samplers.

Het geheugen is zogenaamd werkgeheugen en is volatile. Dit wordt dus gebruikt om samples tijdelijk in op te slaan als de sampler aan staat. Je zult de samples op zip of hd of floppy moeten opslaan om later weer in te kunnen laden!

32mb is je werkgeheugen, opslaan van samples zal moeten via een ander medium (nu begrijp ik je andere topic ook). Daarvoor bestaan aardig wat oplossingen van diskettes tot scsi.

Kijk hier eens bv. :)

www.scsiforsamplers.com

Een externe scsi zip-drive is goedkoop, of je koopt een externe scsi harddisk...

Die floppys kan je beter vergeten. daar pas haast niks op, en het duurt lang bij inladen va je samples...

dank voor de reply's en de goede raad maar ik ga dan toch voor die floppy's gaan want ik vind niet direkt een goedkoop alternatief voor onder de 40euro

die lange wachttijden maken mij niet zoveel uit en het gebrek aan ruimte kan ik wel compenseren

Ik heb enkele maanden geleden ook een S2000 gekocht, maar precies om die rede weer weg gedaan!
Samples moeten steeds weer worden ingeladen, het menu is te doen maar niet bepaald intuitief en op floppy's past zo goed als niks. De geluidskwaliteit is wel dik in orde.
SCSI spul ben ik zelf niet mee bekend, ik ga nu maar voor een Korg ESX trouwens.

Back