Ground Loops

ano260124

Gedeactiveerd account
Aangezien ik wat Hum-problemen heb met de analoge outputs van mijn XL-7 en een zwak signaal op de S/PDIF output van hetzelfde apparaat, ben ik gaan zoeken in de hoek van "aarde" oftewel "grounding".

Ik ben geen techneut c.q. elektrieker ;) en bovenstaande is typisch een gevalletje "de klok horen luiden, maar...". Daarom graag jullie advies bij het oplossen van Ground Loops. Op het internet kwam ik in ieder geval een hele nuttige, maar in tekstuele zin een abracadabraïge, website tegen: Ground Loop Problems.

Het onderstaande verhaal lijkt misschien van toepassing op een paar van mijn problemen die ik omschrijf in DEZE THREAD. Nu heb ik, net zoals waarschijnlijk vele Nederlanders, neit overal geaarde stopcontacten in mijn huis. Vaak alleen in de keuken en (nabij) natte ruimten zijn deze wel beschikbaar. Verder zijn het veelal "platte" stopcontacten.

1) Hoe los je dan netjes en vakkundig een aarde-probleem op?

2) Los van het onderstaande verhaal over S/PDIF, waarvan ik graag zou weten of dit van toepassing is op de E-mu Command Stations en of dit enigszins eenvoudig c.q. betaalbaar op te lossen is?

:geslaagd:

- - - - - - - -

Digital audio and groundloops

Basics of digital audio interfaces
Digital audio connection (AES/EBU and S/PDIF) are not by themselves sensitive to groundloop problems. A small ground loop hummign does not change the digital data at all. If the ground loop problem is really serious, then some problems are possible. Basically in digitla interfaces the signal either get through correctly or not.

Although the digital audio connections themselves are not much disturbed by groundloops, they can be sometimes the connections which form the loop and cause a noise entering to the analogue connections of the equipments on the both ends of the digital connection.

AES/EBU and S/PDIF-connections were originally designed so thet they should be free from groundloop. AES/EBU-interface uses the well known symmetrical connections with transformer isolation and an output impedance of 110 ohm. So an AES/EBU connection on the professional equipmet should not cause any groundloop problems when connected properly.

S/PDIF-connection (also known as IEC60958) was also originally designed to be transformer isolated at the transmitting end. So theoretically ground loops should be impossible, as each coaxial S/P-DIF output should be equipped with an insulating transformer, in order to avoid ground loop problems. But in reality the sitation is not so good, because in some cases because in some equipments the S/PDIF-output are not isolated from the rest of the circuitry.

Reasons for S/PDIF-problems
In reality many coaxial S/P-DIF inputs and outputs of soundcards and such devices lack such transformers. Maybe those products are so cost sensitive that the manufactuers have to cut corners in this way. And, even if the coaxial S/P-DIF output of an audio component is equipped with a transfomer, hat doesn't mean that the output is isolated, because in some equipments the ground of the S/PDIF output connector (RCA-connector) is still permanetly connected to the same ground as all the audio connectors instead of correctly left floating.

Usually the absense of isolation in S/PDIF-connection is not a problem in normal use, but can be a problem among with those audio experts who want the best sound quality without humming. Usually the noise and hummign problems are the reasons to go to digital audio transmission, and it is quite sad that some manufactuers put out products which can't usually fulfill their promises in real life applications, because of the S/PDIF-interface ground loop problem.

Solving the problems with S/PDIF
If your sound card equipped with optical S/P-DIF (Toslink) inputs and outputs, try to use them instead of coaxial ones. The optical cable will mode the digital audio signals but at the same time provides a complete galvanic isolation between equipments. So optical interfaces are free from humming.

If you want to use the coaxial output and your equipment with S/PDIF output lacks the output isolation transformer on S/PDIF-connection you have to make your own extra isolation transformer.

Elector Electronics magazine issue 7-8/1999 recommend building the transformer for S/PDIF isolation in the following way:

The transformer must have good coupling factor, so the transformer core must be a toroidal core made of high permiability material. The prototype described in the magazine uses Philips Type TN13/7.5/5-3E25 core which has permiability rating (yt) of 4500. THe primary and secondary windongs consisted of 6 turns of 0.5 mm diameter enamelled copper wire laid on opposite sides of toroid. The transformer used in this prototype was described to have a bandwidth raged from 50 kHz to 17 MHz, which is more than adequate for an S/PDIF link.

The transformer should be fitted directly to the source and the receiving end must be protperly terminated for reliable operation. The reason for this is that the transformer input and output impedances are not exactly 75 ohm.

Ja dat probleem heb ik ook, ik word er helemaal gek van.
Ik sta op het punt mijn woningbouwvereniging op te bellen en ze dan helemaal verrot te schelden omdat ik alleen geaarde stopcontacten in mn keuken heb. Dat slaat toch helemaal nergens op. Alle aparatuur heeft tegenwoordig geaarde stekkers, waarom dan die ongeaarde teringzooi aan de muur? Ik heb nu mijn muziek-pc en de monitors met een verlengkabel in de keuken aangesloten,nou dat ziet mooi uit zal ik je zeggen.Nu wou ik vandaag weer mijn hifi op die pc aangesluiten zodat ik s'nacht weer kan werken met mijn koptelefoon, krijg ik dus zo'n f*ckbromtoon, omdat de hifi weer niet geaard is aangesloten.SHIT wat ben ik kwaad.
Kan iemand mij en D-mike-E helpen??? Wat moeten we doen?

Vaak wordt brom juist door een aarde-lus veroorzaakt en kan doorbreken van die lus het probleem soms oplossen.......
Probeer eens zelf een audiokabel te solderen met metalen pluggen vanaf je stereo naar de PC met afgeschermde kabel met 2 aders (gebalanceerde kabel dus). 1 voor links en 1 voor rechts......(MMMMMMMMMM). Aan de stereo-apparatuur kant: 1 ader voor signaal (+), tweede ader met afscherming verbinden en aan de - solderen.

Aan de pc kant: signaal op signaal natuurlijk, tweede ader is de - (vast solderen), de afscherming NIET verbinden maar wegknippen.
Let op deze kabel is natuurlijk richtingsgevoelig.....markeer hem dus!

BTW ik heb thuis bij mij net zo'n situatie en ik heb alleen mijn PC met een 3 aderig verlengsnoer op een geaard stopcontact in de keuken aangesloten en voor de rest snoeren als hierboven beschreven en geen brom-problemen......
Die monitors heb ik niet geaard aangesloten! Alleen de PC!

laat horen hoe het ging...

gr. Hen

Laatst gewijzigd:
Re: Ground Loops

Origineel geplaatst door D-mike-E
Aangezien ik wat Hum-problemen heb met de analoge outputs van mijn XL-7 en een zwak signaal op de S/PDIF output van hetzelfde apparaat, ben ik gaan zoeken in de hoek van "aarde" oftewel "grounding".

Hum hoeft niet altijd te maken te hebben met aardlussen buiten het apparaat, maar kan ook veroorzaakt worden door een technisch mankement in het apparaat, zoals een voedingsprobleem of een aardingsprobleem (loszittende stekkers waardoor bepaalde onderdelen bijvoorbeeld niet goed geaard zijn) of een ontwerpfout. Het lijkt me verstandig om de XL-7 eens naar een service centrum te brengen en kijken of zij erachter kunnen komen wat er precies mee aan de hand is.

ik heb een tijd terug wat emu-advies op de yahoo XL7group gelezen over hum-problemen... het was iets met het goed dichtschroeven van je command station... iig alle schroeven gebruiken... er waren wat mensen die dat na het installeren van extra roms niet deden en bromproblemen kregen.

Origineel geplaatst door MIDIoot
Ja dat probleem heb ik ook, ik word er helemaal gek van.
Ik sta op het punt mijn woningbouwvereniging op te bellen en ze dan helemaal verrot te schelden omdat ik alleen geaarde stopcontacten in mn keuken heb. ..

uhum ken het probleem, maar daar is ook weer een simpele verklaring voor. de meeste nieuwbouw huizen hebben door het hele huis heen geaarde stopcontacten over het algemeen. de wat oudere allemaal niet. ik laat een kennis van mij een extra groep inbouwen in onze meterkast en vandaar een lijntje trekken naar boven, waar geaarde wantcontact punten dus komen, maar goed. dit was dus het antwoord op je vraag, waarom er geen geaarde stopcontacten in je huis zitten.:koffie:

Origineel geplaatst door olafmol
heb je al een DI box geprobeerd? bv deze, je hebt ze ook kleiner, van bv behringer..

http://audiode.terratec.net/product.php?pid=14

ja leuk .. maar als je nou geen gebalanceerde inserts hebt ? zoals ik en velen !
ik zit nog steeds met dat insert / behringer gate probleem !

het aansluiten op de inserts gaat nu goed .. mits ik de stekker van de behringer niet in het stopcontact stop ..
zodra die erin zit is het hommeles !

ik zit ook op de keuken qua geaard stopcontact echter ik heb 1 of andere piek die om het half uur door al me audio apparaten hoorbaar is .. erg irri .. kan ik met opnames niet gebruiken natuurlijk !

is er voor dat laatste probleem een simpele oplossing ?

grrrrr wordt er wel een beetje gek van !

Origineel geplaatst door MadR
ik zit ook op de keuken qua geaard stopcontact echter ik heb 1 of andere piek die om het half uur door al me audio apparaten hoorbaar is .. erg irri .. kan ik met opnames niet gebruiken natuurlijk !

is er voor dat laatste probleem een simpele oplossing ?

grrrrr wordt er wel een beetje gek van !

Klinkt als een piek in het net door het aanslaan van je koelkast/vriezer?

Origineel geplaatst door Arv
Klinkt als een piek in het net door het aanslaan van je koelkast/vriezer?

oke dat zou best kunnen ... net voor dat die peaks kwamen ooit me vriezer op een andere stand gezet
weet begot niet wat het uitmaakt maar ga die oude stand weer proberen !

txs arv !

edit :

oke arv .. als ik die schakelaar overhaal hoor ik een piek zoals ik die normaal om de 30 minuten hoor ..
eens aarde die koelkast en kijken of ie het dan niet meer doet !

trouwens .. ik vind dat aard loops gebeuren maar ingewikkeld ..

zijn err schema's of tekeningen over ? want ik kan er een heel slecht goed overzichtelijk beeld van krijgen namelijk !

txs alvast !!!

Back