studioruimte in garage ofzo

dob

Helemaal in m'n (k)nopjes
Hallo,

ik vroeg me af he, of er hier ook mensen zijn die niet wonen waar de studio is? Die een ruimte huren waar de spullen staan? En hoe bevalt dat?

Ik zit zelf momenteel met een groot ruimteprobleem ook ivm mijn katten, in feite staat mijn studio uitgeplugd in de berging.....
ik was net verzeild in een ik-moet-gewoon-een-hokje-ergens-huren-voor-m'n-spullen idee en zag toevallig een aanbieding op een ontroerend goed site van "kantoortje/opslagplek met 3 garages" met wc en verwarming voor 50 euro per maand per garage.... gelegen erg in de buurt, het is minder dan 2 minuten fietsen... ik zou zelfs kunnen wandelen!
Ik had meteen zoiets van als ik nou alleen dat kantoortje kan huren voor 50 per maand ben ik uit m'n plaatsgebrek. Ik zou zelfs het hele ding kunnen huren, dan kan ik zelfs hele bands gaan opnemen ofzo. Garagebands welteverstaan.

Zit ik wel meteen allemaal problemen voor ogen te zien:
is het wel te verzekeren als er 3 garagepoorten uitkomen op m'n studio/hoe zit dat met deuren en opsluiten van de handel, en geluidsoverlast hoe zit dat, etc.....
Het zou toch wel erg gek voelen om ergens anders te gaan slapen. Iemand kan gewoon inbreken en niemand heeft het in de gaten!!

Maar goed ik ga morgenvroeg 's bellen met die makelaar en ff erlangs fietsen... misschien is het wel op een binnenerfje met een poort ervoor ofzo (zo'n buurt is het wel) waar allemaal mensen wonen maar niet aangrenzend aan dat kantoortje, laten we het hopen.

Zit meteen te denken; hoeveel hokjes van 4 bij 5 die ik zou kunnen huren en waar ik zou kunnen werken waar voor de rest alleen een wc hoeft te zijn zijn er wel niet?!

Zolang je hobby-matig bezig bent thuis, zijn je spullen verzekerd bij de inboedel. Wanneer je echt veel spullen hebt, kun je hier beter melding van maken bij je verzekering(sagent). De premie zal dan iets hoger worden, maar je loopt niet het risico onderverzekerd te zijn.

Staan je spullen niet thuis, zul je een aparte verzekering hiervoor moeten afsluiten. Dit soort verzekeringen zijn echter behoorlijk duur, zo niet onbetaalbaar, zeker als de boel 's nachts onbewaakt is. Een aparte studio, uit huis, is een goed alternatief, tenzij de buren natuurlijk last van je krijgen (geluid, zeker als je bandjes gaat opnemen) maar zorg dat de boel inbraakbestendig is, of dat er bewaking is, want verzekeren is eigenlijk geen optie.

Voorbeeld. Je verzekerd je spullen voor ongeveer 50 euro per 1000 gulden apparatuur. (waarschijnlijk is het duurder) Na drie jaar wordt er wat spul gestolen. De verzekering betaald je dan de dagwaarde uit. Reken er op dat je spullen in vijf jaar worden afgeschreven, dat betekend dat je ongeveer 40% van de nieuwwaarde terug krijgt, verminderd met je eigen risico van misschien ook wel 500 euro.

Tenslotte kennen veel verzekeringen een maximaal te verzekeren bedrag wanneer het gaat om schuurtjes, garages, e.d. Dit bedrag is zo laag dat er geen studio van te bakken is!

Wegens hetzelfde probleem (los gehuurde band-oefenruimte) heb ik me eens laten informeren door een verzekeringsman, en die wist me het volgende te vertellen:

Zolang je niet bedrijfsmatig bezig bent en je inboedelverzekering hoog genoeg is voor je spullen, vallen je spullen onder de dekking van je inboedelverzekering, ongeacht waar ze staan. Je moet aan kunnen tonen dat de spullen van jou zijn, wat de waarde ervan is en de ruimte waar ze staan moet voorzien zijn van deugdelijk hang & sluitwerk. Tevens moet de ruimte gebouwd zijn van deugdelijke, voor bouw gebruikelijke materialen, dus een vlug in elkaar getimmerd schuurtje voldoet niet.

Een aparte verzekering voor je spullen is alleen nodig als je ermee on tour gaat. De inboedelverzekering dekt geen schade aan je spullen tijdens het vervoer ervan. Dus ook niet in je eigen, afgesloten auto. Deze verzekeringen zijn idd meer dan belachelijk duur.

Als je in je gehuurde ruimte andere bandjes gaat opnemen e.d. (of zelfs oefenruimtes gaat verhuren) kun je niet meer hard maken dat het gaat om ge-hobby, en zal je inboedelverzekering dus ook niet meer gelden voor deze situatie.

Origineel geplaatst door gemmetje
Wegens hetzelfde probleem (los gehuurde band-oefenruimte) heb ik me eens laten informeren door een verzekeringsman, en die wist me het volgende te vertellen:

Zolang je niet bedrijfsmatig bezig bent en je inboedelverzekering hoog genoeg is voor je spullen, vallen je spullen onder de dekking van je inboedelverzekering, ongeacht waar ze staan. Je moet aan kunnen tonen dat de spullen van jou zijn, wat de waarde ervan is en de ruimte waar ze staan moet voorzien zijn van deugdelijk hang & sluitwerk. Tevens moet de ruimte gebouwd zijn van deugdelijke, voor bouw gebruikelijke materialen, dus een vlug in elkaar getimmerd schuurtje voldoet niet.

Een aparte verzekering voor je spullen is alleen nodig als je ermee on tour gaat. De inboedelverzekering dekt geen schade aan je spullen tijdens het vervoer ervan. Dus ook niet in je eigen, afgesloten auto. Deze verzekeringen zijn idd meer dan belachelijk duur.

Als je in je gehuurde ruimte andere bandjes gaat opnemen e.d. (of zelfs oefenruimtes gaat verhuren) kun je niet meer hard maken dat het gaat om ge-hobby, en zal je inboedelverzekering dus ook niet meer gelden voor deze situatie.

Ah kijk, thanks, dat klinkt al wat positiever.... ik ga er zo 's langsfietsen.....

dus neem aan dat als je in die studio je eigen band opneemt of gewoon outsiders voor eigen werk dat het dan dus nog wel onder die verzekering gaat...

Origineel geplaatst door Slipperman
dus neem aan dat als je in die studio je eigen band opneemt of gewoon outsiders voor eigen werk dat het dan dus nog wel onder die verzekering gaat...

Het zal voor een maatschappij natuurlijk moeilijk hard te maken zijn of je nou opnames maakt voor jezelf (hobby) of voor een ander (al dan niet betaald), maar realiseer je wel dat je je op glad ijs begeeft als je driftig aan het opnemen slaat voor anderen.
Wat ook weer zoiets is, is dat iedere verzekeraar andere voorwaarden hanteerd. Lees ze aub heel goed door !
De schimmige wereld der verzekeringen is zeker niet de makkelijkste, en iedere maatschappij bestaat omdat ze graag geld willen verdienen, en wat minder graag uit willen keren, dus als ze onder een evt. uitkering uit kunnen komen, zullen ze het zeker niet laten !
Vaak zijn er wel maxima verbonden aan de dekking van goederen buiten het eigen woonhuis, maar dit is terug te vinden in de polis en evt. te verhogen middels hogere premie-betaling.

praktijk-voorbeeld:
Ze hebben ooit een brommertje van me gejat uit de schuur achter het huis. Dit viel onder de dekking van m'n inboedelverzekering, alleen was het brommertje meer waard als de dekking van de inboedel in die schuur. Ik kreeg dus maar 60% terug. (die 60% had niks te maken met e.o.a. staffeltje, maar puur en alleen met het bedrag dat gedekt was)

Nog zoiets: een inboedelverzekering gaat uit van vervangingswaarde, alleen bij dure artikelen waarvoor een afschrijving geldt (zeker als ze niet apart vermeld staan op de polis) wordt er gekeken naar de dagwaarde.

Met alle respect. Probeer het maar eens te verzekeren en probeer van te voren de polisvoorwaarden eens door te lezen. Kijk die verzekeringsmensen willen je graag een verzekering verkopen en zeggen al snel dat e.e.a. goed geregeld is. In de praktijk blijkt dit dus gewoon niet zo te zijn, alleen, toen had je die verzekering al. En dat inboedel verhaal klopt, totdat de verzekering moet gaan betalen, tien tegen een dat ze wel een polisvoorwaarde vinden om niet te betalen, of om de betaling zo belachelijk laag te maken, dat je je wel genept moet voelen. (ervaringsdeskundige)

Spullen die on the road meegaan zijn niet te verzeleren! Iedereen die anders beweerd mag mij dat aantonen. Ben zeker al vijftien jaar bezig. Iedereen zegt het kan, totdat je de polisvoorwaarden leest, dan blijkt dat je alleen verschrikkelijk veel geld betaald voor een polis met zoveel regeltjes dat niet verzekeren zekerder is. Nogmaals elke verzekeringagent zal zeggen dat je je spullen prima kunt verzekeren: stel ze de volgende vragen:

• Wanneer mijn spullen na een optreden in mijn auto/aanhanger/bus zitten, en wij drinken nog even wat, oftewel mijn spullen staan onbeheerd op de openbare weg na tien uur 's avond, is de boel dan verzekerd? En als deze plaats de Herengracht in A'dam is?
  • Krijg ik bij diefstal genoeg voor mijn spullen terug om vervangende spullen te kopen? Dus niet dagwaarde, want die is na een paar jaar gelijk aan nul.
  • Mijn spullen staan opgeslagen in een schuur van steen/bedrijfspand op industrieterrein/in de garage achter het huis, zijn ze volledig verzekerd, of geldt hier een maximum bedrag?

Pas als iemand op al deze vragen volmondig ja kan zeggen en je dat kan laten lezen in de polis EN de premie bedraagt niet 40% van de nieuwwaarde van je spullen, dan kun je de boel verzekeren. Ik heb de maatschappij echter nog niet gevonden!

Origineel geplaatst door Bert ten Hove
Kijk die verzekeringsmensen willen je graag een verzekering verkopen en zeggen al snel dat e.e.a. goed geregeld is.

Daar was in mijn geval dus geen sprake van, aangezien het een bestaande verzekering betrof en ik alleen vroeg of mijn veranderde situatie onder de dekking viel. Dat was dus het geval, en tegen de voorwaarden zoals ze in de polis staan.
Wel moest het maximaal gedekte bedrag wat verhoogt worden, maar dit had geen schokkende premie-stijging tot gevolg.

In mijn situatie is het zelfs zo dat mijn huis in een andere gemeente staat als de oefenruimte.

Zinvolle discussie losgebarsten :)

Ik ga geen bands opnemen en alles staat er voor vast.... en het is niet van zo'n waarde dat een normale inboedel verzekering het niet zou dekken. Tenminste ik heb al een paar keer bij m'n huidige verzekering aangeklopt zo van "jamaar nou heb ik een tb-303, moet ik nou niet extra gaan verzekeren?!" :D, en men "verzekerde" mij dat zolang het onder de 5000 euro blijft allemaal het onder normale inboedel valt.
Maar wat krijg ik nou terug als mijn 303 gestolen wordt... ?! Ik ben wel benieuwd, daar ga ik 's voor bellen.

Ik kan misschien het "kantoor plus onderliggende bergruimte" huren. Men zou het overleggen. Er zit een deur in naar de 3 garages (welke feitelijk 1 ruimte zou zijn) en er is ook een deur naar buiten.
Er is een WC en er gaat een trapje naar beneden, en de ruimte daar zou groter zijn dan het kantoortje. Ik hoop dat het zo groot is als de onderkant van 3 garages :), kan ik eindelijk 's gewoon kopen wat ik wil hebben zonder te moeten denken "jamaar dat krijg ik nooit vanzeleven gezet"...

Kon het op de fiets niet precies vinden... er ligt feitelijk een school op de plek waar het zou moeten zijn. Aan de ene kant van die school hoop ik niet dat het is (daar is een soort bouwval/anti-kraakwoningen), aan de andere kant zou ideaal zijn; aan de kant v.d. speelplaats van die school, allemaal nette stevige garages met dikke garagepoorten (oude degelijke houten, geen typische stalen plaat) en nette huizen, alles goed verzorgd. Het zal wel daar zijn. Als het dat "kantoortje" is wat ik ff zag liggen ergens achter een hek half in een soort klein tuintje dan ben ik in de zevende hemel, want dat zag er erg gezellig uit en er was niet echt makkelijk te komen (ivm diefstal).

Ik hoop dat het mooi ligt, dat het geschikt is, en dat de prijs te doen is.... ben wel stiekem al te enthousiast aan het worden..... het zou de ultieme oplossing zijn voor mijn ruimteprobleem....

Ik kan me bijna niet voorstellen dat als je een ruimte achter je huis huurt die niet bij je woning hoort dat het bij je inboedel verzekerd is. Overigens lijkt het me verstandiger om iets potdicht te isoleren en bergen sloten op te hangen dan veel geld voor een verzekering te betalen. Wat ik daarmee wil zeggen is, als de ruimte van buitenaf niet te "horen" is voor voorbijgangers, dan maak je voorbijgangers (eventueel dieven) niet nieuwsgierig. En als er enorm veel sloten op zitten zullen mensen het wel laten om te proberen in te breken. Als laatste zou je nog een alarminstallatie erin kunnen doen !

Ik denk dat je 5 jaar een hoge maandelijkse premie beter kan steken in beveiliging dan verzekering, want zoals hierboven gezegd word "verzekeringen betalen niet snel uit, en zoeken vaak manieren om niet uit te hoeven te betalen !"

Origineel geplaatst door C-Code
Overigens lijkt het me verstandiger om iets potdicht te isoleren en bergen sloten op te hangen dan veel geld voor een verzekering te betalen.

My thought exactly. Puls alarm plus brandmelder.... werken die onderhand niet ook via sms ofzo?!

Ik kan me bijna niet voorstellen dat als je een ruimte achter je huis huurt die niet bij je woning hoort dat het bij je inboedel verzekerd is.

Ik ook niet, maar het ging me even om de huidige situatie.

En als er enorm veel sloten op zitten zullen mensen het wel laten om te proberen in te breken.
Of het maakt ze juist extra nieuwsgierig! Wel goede sloten, maar niet zichtbaar overdrijven.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat als je een ruimte achter je huis huurt die niet bij je woning hoort dat het bij je inboedel verzekerd is.

Je maakt een kleine vergissing.... Een inboedelverzekering heeft in principe niets met je woning te maken, maar alles met de spullen die je bezit, ongeacht waar deze staan. (kijkt u er de polis maar eens op na)

Kijk maar eens naar brandschade bijvoorbeeld. Als jou kleding vlam vat (thuis, op straat, in de kroeg) beur je gewoon van je inboedelverzekering.

Ik zou NOOIT mijn gear ergens anders willen hebben....

Als ik inspiratie heb of gewono wil jammen, wil ik onmiddelijk kunnen beginnen, ik wil bereikbaar kunnen zijn, mn biertje kunnen pakken en gewoon in huis blijven, anders zit je daar maar ik zo'n garage weg van alles en iedereen...

Origineel geplaatst door Bass
Ik zou NOOIT mijn gear ergens anders willen hebben....

Als ik inspiratie heb of gewono wil jammen, wil ik onmiddelijk kunnen beginnen, ik wil bereikbaar kunnen zijn, mn biertje kunnen pakken en gewoon in huis blijven, anders zit je daar maar ik zo'n garage weg van alles en iedereen...

Dat moet dan natuurlijk ook praktisch mogelijk zijn.......
Ik denk niet dat m'n vriendin het leuk vindt als we een paar keer per week in de huiskamer aan de gang gaan met onze 6-koppige band.......

inboedel is NIET vervangings waarde !

zeker niet bij oud spul ! das gewoon de dagwaarde = 0 !!!!

important !!

Origineel geplaatst door MadR

important !!

ok, dus jij gaat me vertellen dat als mijn huis, gevult met een koelkast van 20 jaar oud, een televisie die nog ouder is, een wastobbe en kleren van het Leger des Heils, afbrandt, dat ik dan niks terugkrijg van m'n inboedelverzekering ??

ik raad je ten zeerste aan je polis er eens op na te slaan........

Origineel geplaatst door MadR

important !!

Leg dat 's ff uit in boeren Nederlands.....
dus als m'n -in de scene gewilde en in verhoudingen erg dure- TB-303 gejat wordt krijg ik niks terug?
Dat lijkt me HEEL sterk...
Maar als dat zo is schaf ik ook meteen al mijn verzekeringen af zeg, ik koop zowat alles bij kringloop en 2e hands, dan is NIKS van wat ik hier heb staan iets waard -in de ogen van een verzekeraar-....

Back