Verschil Dub & Vocal?

Mike Rockmore

Ouwe rot
Ik zit me dit nu al een poosje af te vragen, wat een dub onderscheid van een originele of vocal mix, vooral met garage kom ik het nogal tegen dat de dub, nog vocaler klinkt dan de vocal mix :confused: dit slaat natuurlijk als een kut op een gebakje, maar toch voelt het wel zo aan? Kan iemand hier duidelijkheid over geven? Zit me nogal dwars in mijn onderpants :D

Grtz Mike

Hoe dat in de garage en in de underpants zit, weet ik niet, maar in de reggae (waar men toch bijzonder veel dub tegen kan komen :) ) is een dub-versie een versie van een nummer dat compleet verknipt, vernaggeld en vol fx gepropt is. Bij voorkeur met zo min mogelijk, of totaal vervormde, vocals.

Dub is eigenlijk alleen drum & bas (en dan niet de stijl). Men neme de akkoordenlijn van een nummer, roepen een drummer & een bassist, laat ze beloven dat ze zich aan dat akkoordenschema houden en geef ze verder de vrije hand. Vervolgens geeft men iemand met verstand van fx een trip, en geef ook die persoon verder de vrije hand.
DUB !!

Yah man!

Kwil nog ff toevoegen, DUB of Version was in de tijd van Lee Perry en King Tubby een b kantje die dan de soundsystems op feestjes enzo konden draaien en een MC die dan mee kon brabbelen (U-roy).. De eerste dub is ook ontstaan tijdens de dancehall nights. De soundsystems gebruikten filters (om stemmen te verdoezelen) en echos om van normale singles rare dubs te kreeren. En dat allemaal live! En dat allemaal al in de 60's!!

dread at the controls,
Arv

Back