[Roland] Koopt er eigenlijk iemand nieuwe Rolands?

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Dat er een gigatische vervlakking is ontstaan is duidelijk.

Nee meneer, dan was het vroeger allemaal veel beter !

Ja, dat zal wel. :gaap:

Origineel geplaatst door isnieZot
en euhm skelet. jij zit hier weer te zagen over het feit dat de muziek van tegenwoordig crap is. maar heb jij hier niet zo lang geleden een K3 achtige song hier op het forum geplaatst? je gaat me toch niet wijsmaken dat die track bij de 20% van goede liedjes hoort zeker?
de pot verwijt...

:D

Het is nu 80% troep en 20% fijne liedjes, daar waar de charts in 1980 toch nog 80% fijne liedjes waren en 20% troep.
Dat er een gigatische vervlakking is ontstaan is duidelijk. Nee meneer, dan was het vroeger allemaal veel beter !

Nou inderdaad vroeger was het allemaal veel beter. In de jaren 80 waar je blijkbaar zo prat op gaat was naar mijn mening ook 80 % van de nummers bagger, alleen nu 20 jaar later is het een beter alternatief dan de huidige muziek, maar nog steeds 80 % bagger, maar dat is mijn mening. Alleen in de jaren 80 werd er ook nog veel terug gekeken naar de 60's en 70's en nu nu wordt er nog veel gedraaid uit de jaren 80 en negentig.
Muziek heeft geen andere functie dan vroeger. In de jaren 60 werd er gedanst op rock & roll, in de jaren 70 op disco, in de jaren 80 kwam de house, en tegenwoordig worden daar nog steeds de vruchten van geworpen.

In de jaren 80 had je twee nederlandse TV zenders, 50 % was niet om aan te zien, dus was volgens mij één zender genoeg geweest, tegenwoordig hebben we 9 nederlandse TV zenders en zal één zender volgens mij nog steeds genoeg zijn, alleen is het probleem dat bijvoorbeeld mijn buurman graag een andere indeling van die zender had gewild.

Ieder zijn meug zeg ik dan maar, en als Roland denkt dat ze met een vernieuwde jupiter een enorme markt aanboren, dan gaan ze er heus wel voor, maar geef mij maar gewoon een Fantom X, uitgekauwd of niet, ik ben er happy mee.

Groetjes van Rudo

Volgens mij valt het hele hier gesignaleerde probleem samen te vangen onder het idee dat platenmaatschappijen en instrumentbouwers bedrijven zijn. Bedrijven hebben tot doel om geld te verdienen, dus maken ze waaraan geld te verdienen valt. Experimenten vallen daar hoogst zelden over. Zonde? Begin je eigen bedrijf! Ik neem anderen niet kwalijk dat ze (veel) geld proberen te verdienen. Saaie/Irritante/Geestdodende producten? Niet naar kijken! Want wat kun je anders? In een 'betere' wereld worden bedrijven geleid door liefhebbers die zich door artistieke argumenten laten leiden, maar zo lang de 'echte' wereld laat zien dat dat faillisementen oplevert (zie bijvoorbeeld Moog en Arp) is het niet anders. Wat is anders de reden dat we nog steeds op benzine rijden?

Maar ik vrees dat het probleem elders zit: (misplaatst?) jeugdsentiment. Neem dit stukje:

Het is nu 80% troep en 20% fijne liedjes, daar waar de charts in 1980 toch nog 80% fijne liedjes waren en 20% troep.
Dat er een gigatische vervlakking is ontstaan is duidelijk. Kijk gewoon eens naar TV...troep troep en nog eens troep.
Uren reality soaps, en de massa slikt het nog ook. Film idem dito. Nu worden er langspeelfilms gemaakt aan de lopende band. Bij 9 op de 10 filmen val ik letterlijk in slaap. Echte goeie filmen mét inhoud, een spannend verhaal en mooie beelden is deze dagen echt een zeldzaamheid ! En begin nou niet over de nieuwste Star Wars...veel effecten, mooie beelden en verder leeg ! Kom nou niet vertellen dat het een sterk verhaal is ! Ideale week-end dvd dus...:)
Nee meneer, dan was het vroeger allemaal veel beter !

Dat meen je toch zelf niet?! Ik zou bijna denken dat je erg jong bent en die tijd niet hebt meegemaakt; de tand des tijds laat alleen het goede over, waardoor je nu de indruk kunt hebben dat (bijvoorbeeld) de klassieke literatuur alleen maar meesterwerken heeft opgeleverd. Helaas, nee; er werd oneindig veel pulp geschreven, maar dát is niet 2000 jaar lang bewaard. Zo ook met muziek en films van wat langer geleden; hoeveel ongeïnspireerde (en intussen al lang vergeten) Beatles-clonen waren er in de jaren '60? Hoeveel zinloze progrockgroepen in de 70's toen progrock nog 'mocht'? Hoeveel maar amper muziek te noemen poging tot punk rond 1980? Hoeveel wanstaltige new wave in de 80's? (en nee, niet alleen qua haardracht! ;) ) Star Wars is dan nog het mooiste voorbeeld: "veel effecten, mooie beelden en verder leeg." Dit als contrast met de kwaliteit van vroeger? Wat is dan het verschil met de eerste drie delen (nou ja, deel 4-6 tegenwoordig...)? En jawel, die kwamen toch echt rond 1980 uit. Overigens samen met nog veel en veel meer sf-pulp (die nu gelukkig niet meer te zien is).

Maar goed, voor jou geldt dit verhaal eigenlijk niet, want je was er toen zelf bij (Toch? No offense intended!), dus die schifting kan het probleem niet zijn... Misschien heb je je smaak zo ver uitgekristalliseerd dat je je er meer aan ergert? Misschien is de emmer der irritatie intussen overgelopen? (was Idols dan de druppel?) Misschien is het allemaal gewoon smaak. Ik luisterde top 40 in de jaren '90. Alle happy hardcore en rave kan ik dus best uitstaan ('jeugdsentiment'! :dubbel: ); de moderne R&B en trance echter veel minder, terwijl anderen daar waarschijnlijk weinig verschil tussen zien. Misschien is dit dus vooral een kwestie van het moment waarop je mening en smaak gevormd worden.

Ach ja, vroeger... toen de wegen nog geen drempels hadden, maar nog kuilen... ;)

Muzikaal gezien wordt er de laatste 15 jaar wel erg veel bagger uitgebracht......eigenlijk sinds de definitieve doorbraak van de electronische muzoek.....

Ja muzoek......want de muse is kwijt

Er wordt ook heel veel goede muziek gemaakt......ook electronische......

Maar daar zijn de radio en tv zenders niet in geintresseerd...............want die moeten volgens het onderdrukkings protocol van de grote geheime overkoepelende wereldorde, (diezelfde gasten van Fortuin, 9/11, Irak en het songfestival) continue aftsompende met sex en geweld gevulde nonsens uitzenden......zodat wij lekker bang blijven, niet nadenken en lief blijven consumeren.

ehhh waar was ik....

You are a true believer.
Blessings of the state.
Blessings of the masses.
Thou art a subject of the divine.
Created in the image of man, by masses, for masses.
Let us be thankful we have commerce.
Buy more.
Buy more now.
Buy more and be happy.

Origineel geplaatst door elektrovolt
You are a true believer.
Blessings of the state.
Blessings of the masses.
Thou art a subject of the divine.
Created in the image of man, by masses, for masses.
Let us be thankful we have commerce.
Buy more.
Buy more now.
Buy more and be happy.

What's wrong?

Re: Als roland het niet meer weet

Re: Als roland het niet meer weet

Origineel geplaatst door sinew1958
XV-serie is prehistorisch tegenwoordig aan het worden.Van de D-juno is ook niks nieuws(gewoon,een naam die m'n hoopt te verkopen met klanken van de xv).De v-synth een samenraapsel van het beste van roland.
Enfin korg met zijn oasys is ook een samenraapsel van al zijn mogelijkheden van de firma korg.Functies in één instrument ,zoveel mogelijk,is het codewoord voor verkoop(en wie gaat er 7000 euro voor geven voor de oasys?).M'n veranderd een naam in iets anders voor hetzelfde.Triton,triton studio,triton ex.,roland rd-700 naar 700 ex,en wat ik persoonlijk hoor niks vernieuwend.Gloednieuw is het niet.Dus Creativiteit,is talent,en met talent kan je iets bereiken,zonder future technisch stuff!

Ik denk dat de ontwikkelingen in synth-land al jaren op een laag pitje staan. VA was zo'n beetje de laatste grote doorbraak als het gaat om betaalbare synths, verder is er niets bijzonders bij gekomen, meer van hetzelfde, meer voor minder. Maar wat missen we nou eigenlijk? Ik wil niet terug naar de tijd van de Moogs, Arp's, DX-7's, een 8-bit rompler. Je betaalde er een vermogen voor en waren toch beperkt tov moderne dozen...polyfonie, betrouwbaarheid, midi, complexe synthese. Van mij mag iemand met ouwe zooi op het podium staan en dat beter vinden klinken, iedereen moet maar lekker zelf weten wattie leuk vind, toch?

Ach ja. Vroeger :). Is het niet zo dat die grotere bedrijven niet meer dat risico van een innovatief product maken willen nemen? De verantwoordelijkheid is te groot geworden. Er zitten B.V.'s, N.V.'s, aandeelhouders en weet ik wat niet meer achter. Winst maken is belangrijker en dat haal je dan niet uit een handjevol muzikanten maar wel uit de thuisstudio's. De simpele pietjes zoals ik zeg maar. Daarnaast noem je het Roland van vroeger wel baanbrekend, maar was dat op moment van introductie van hun producten ook zo? Zeg nou niet dat die oude bakjes van vroeger altijd met armen werden ontvangen. Ja, nu zijn tb's geliefd om dat een of andere pipo het in zijn hoofd haalde aan de knopjes te draaien tijdens het spelen.

Dus van wie verwacht je het nog? Er zijn zat bedrijfjes zoals Roland er vroeger (misschien) een van was. Stap daar lekker op af. Mischien is er op gegeven moment alles ook wel uitgevonden. Dus in hoeverre kun je nog wel innovatief zijn. Wel tof dat het wiel is uitgevonden, maar in feite toch ook logisch. Het moest er een keer van komen. En nu dat is uitgevonden...veel meer kanten met zo'n cirkel kun je niet op. Dubieus voorbeeld, maar is dat voor synthese ook niet zo? Er zullen vast wel dingen zijn die nog op het punt van ontdekken staan, maar zijn de grote doorbraken niet al geweest?

...ach wat klets ik nou...:dubbel:

Origineel geplaatst door Sjaak
iedereen moet maar lekker zelf weten wattie leuk vind, toch?

Zo is het maar net

ach ja, maak je niet ongerust!
over enkele jaren is er een groot energie tekort, komt er oorlog, en blijven er alleen een paar stammen in een een of ander 3e wereld land over, die nog mooi kunnen trommelen!!

D-Beam controller rules :{ alleen moet je er even controlle over zien te krijgen. maar je kan er echt hele vette dingen mee. een nadeel is wel, als je je beam hebt aan staan, dat je als je er per ongeluk overheen strijkt, er dan gelijk een fx overheen komt. daar moet je dus wel mee oppassen.

pie

ff een ouwe quote quoten dan:
Muzikaal gezien wordt er de laatste 15 jaar wel erg veel bagger uitgebracht......eigenlijk sinds de definitieve doorbraak van de electronische muzoek.....

Met al die doe-het-zelf programma's is het natuurlijk retesimpel om een nummer van samples in elkaar te draaien. Het probleem zit em imo alleen niet in het feit dat het electronisch is of wat dan ook, maar dat het maken van muziek (ahum) er veel toegankelijker door geworden is. Zet een noob achter een piano, en er komt crap uit. Laat die noob ff spelen met een of ander programma op zn computer, en hij kan al iets om aan te horen maken.

Daarnaast bestaaat veel baggermuziek ook bij de gratie van de feestende mens. Als het een beat heeft en dansbaar of meezingbaar is, is het al gauw goed. Van dergelijke muziek is het doel ook anders, dus kan je dat wel verwijten dat het kutmuziek is, maar het is ook niet bedoeld om je luie stoel met sigaar en whiskey'tje naar te luisteren :yamaha: Net als je geen filosofisch meesterwerk verwacht als je in de bios naar de Fantastic Four gaat (zeer vermakelijke film imo trouwens, precies wat ik verwachtte).

Hoe toegankelijker je tools, hoe meer mensen ermee gaan werken, hoe meer troep er dus gemaakt wordt (chaos theory :biertje: ). Dat zie je niet alleen met muziek, maar ook bv met schilderen (Bob Ross, painting by numbers), programmeren ("coden" met drag en drop gui's, of flash), alles eigenlijk. Ik denk zelfs dat "professionele" schrijvens zich het meest mogen beklagen over volksstammen van schrijvende hobbyisten die hun goeie naam te grabbel gooien :P Immers is niet zo toegankelijk als schrijven. Is dat dan de schuld van de tools? Naar mijn mening niet.

Ik vind het dan ook onzin om electronische muziek de schuld te geven van alle troep. Een niet-muzikaal iemand kan ook met een megabikkelstudio met de hipste shit nog geen goeie muziek maken, wie beweert dat dat zo makkelijk is mag het dan een keer voordoen. Door af te geven op electronische muziekinstrumenten tonen mensen gewoon hun onwetendheid, onbegrip en vooroordelen 8o) Mensen willen blijkbaar liever bagger horen (schemerlampmuziek) terwijl ze ondertussen wat anders kunnen doen, dan dat ze aandachtig moeten luisteren een pianostuk van Prokofiev, of modern symphonisch werk (rock/metal opera's oid) waar je echt naar moet luisteren.

Gelukkig is er voor mensen die dat wel willen nog genoeg goeie muziek als je maar weet waar je zoeken moet, dus van mij mag iedereen lekker luisteren wat die wil :)

Wbt nieuwe Rolands, :okdan: Ben nog steeds in de wolken met mn X7, en hoor veel lovende geluiden over de Vsynth XT.

Afgeven op een concern als Roland omdat ze bijna niks 'vernieuwends' brengen vind ik erg kort door de bocht. Roland is in de jaren uitgegroeid tot een groot concern met daarmee samenhangend grote overhead kosten. Ik vind het dan ook niet meer dan normaal dat ze een concept 'uitmelken' om er zoveel mogelijk uit te halen (bijv. JUNO-D). Deze tijd is het voor grote bedrijven als Roland een hele taak om te overleven en is het risico groot om veel geld te steken in nieuwe concepten voor een relatief kleine markt. Er zijn voorbeelden genoeg van synth fabrikanten die op deze manier failliet zijn gegaan. En wat nieuwe Roland producten betreft, niets dan lof over de nieuwe V-Synth XT met de D-50 emulatie en Vocal Designer vocoder effects.

Origineel geplaatst door Clay
Ben nog steeds in de wolken met mn X7, en hoor veel lovende geluiden over de Vsynth XT.

Ik hoor inderdaad ook steeds meer positieve geluiden over de V-Synth sinds OS 2.0 en de XT, zelfs mensen waar ik van weet dat ze niet meer wilden wachten op de Access Virus TI. Heb zelf de XT ook eens aan de tand gevoeld maar ik denk dat velen die bak mijden, alleen omdat er Roland op staat en geen Access of zo. Tegen zijn is blijkbaar een trend, net zoals bagger muziek ;)

Wat toch wel een beetje raar is want ik denk toch dat die XT een beetje gehyped wordt op't moment. Het is wel een strakke bak daar niet van. Maar de presets zijn niet bepaald je van het, dus zul je zelf wel geluidjes moeten bouwen en dat kan nogal wel eens tegenvallen.

Virus ABC, JP8000, NordLeads ,SuperNova II, ION, G2, Virus TI, V-synth XT, Virus TI?, Alesis Fusion?, Kurz K1?, SuperNova III? (return of the SuperNova), Yamaha bretelbak braad plus deluxe? We hebben/zullen het allemaal (ge)zien.

Dan zou ik zeggen. Schijt aan meningen. Pak de bak die je het lekkerst/geilst/vetst vindt klinken. (en drink een :biertje: )

Origineel geplaatst door fuse
Wat toch wel een beetje raar is want ik denk toch dat die XT een beetje gehyped wordt op't moment. Het is wel een strakke bak daar niet van. Maar de presets zijn niet bepaald je van het, dus zul je zelf wel geluidjes moeten bouwen en dat kan nogal wel eens tegenvallen.

Het kan raar lopen met een synth. De XT is in ieder geval een synth voor de geluiden tovenaars en zeker geen preset bak. Maar ja, daar zeg ook precies wat vaak het probleem is....velen kopen een synth om de presets en niet om wat je er uit kan halen.

En zo hoort het ook.

Goedkope 2e hands synths moeten ook gedumpt worden. :D

Origineel geplaatst door Sjaak
Het kan raar lopen met een synth. De XT is in ieder geval een synth voor de geluiden tovenaars en zeker geen preset bak. Maar ja, daar zeg ook precies wat vaak het probleem is....velen kopen een synth om de presets en niet om wat je er uit kan halen.

Hier een klein stukje uit een intervieuw van mensen die echt freaky dingen maken en denk ik geen presets gebruiken.

Interview by Oliver chesler(The horrorist, Disintegrator) and Kim : Front 242

Kim and Oliver: Can you tell us something about your recording equipment? Favorite synthesizers? Favorite microphone for vocals? Mixing console? Favorite effect processors?

Patrick: We like what we choose but every synth has treasure in their belly if you're willing to program. I personally like the Yamaha VL1m and Roland JD990, but, again, those machines need programming.

Het zit em dus in veel tijd steken in wat voor synth dan ook, lijkt me...je fantasie is je beperking.

Back