baslijn van meerdere lagen afmixen en EQ

DJ-D_Prime

Die Rakete zu den Planete
Heb een nieuw nummer af, maar idd, nu rest nog de vreselijke taak van t afmixen..

aangezien ik een baslijn heb gemaakt die uit meerdere instrumenten bestaat wil t nogal storen onderling..

misschien tips hoe ik dit t beste kan aanpakken? dat ik toch een mooie volle complete baslijn heb, maar dat t elkaar niet in de weg zit?

Twee baslijnen op aparte kanalen goed uitmixen?
Evt routen naar een sub zodat je beide goed kunt samenkneden.

Zit net ook weer te kijken hoe ik het beste dit kan oplossen.

Gewoon van alles en nog wat proberen. En dan krijg je door die routine door wat voor jouw het beste werkt. Want zowieso werk je met andere bronnen en apparatuur als anderen, dus is een beste manier onmogelijk. Eerder wat tips wat bij jouw zou kunnen aanslaan.

Je kan op één baslijn galm gebruiken. Wat goed werkt is dat je één baslijn een octaaf hoger zet dan de andere. Als die bas uit verschillende oscilators bestaat dan kan je de volumes daarvan nog wat afstellen zodat hij beter werkt in de mix met die andere baslijn. Andere instellingen van je bas aanpassen werkt ook, zoals het veranderen van de hoeveelheid resonantie.
Desnoods gebruik je andere geluiden. Je kan er ook voor kiezen twee bassen te gebruiken met verschillende karaktiristieken.

Lijkt me redelijk logisch toch dat je ze niet samen op dezelfde frequenties moet laten lopen? Net zoals je de basslijnen (hopelijk) weg laat vallen als je een kick hoort? Zo gebruik ik altijd een lage basslijn en een hoge. Waarbij de ene tussen de 150Hz en 250Hz zit en de andere tussen de 250 en de 1000Hz (ofzoiets, scheelt natuurlijk per geluidje dat gebruikt voor de basslijnen)
Of begrijp ik het probleem verkeerd? 8o)

je begrijpt t denk ik goed, maar ik ben niet zo'n held met deze dingen,

heb alles nu opgenomen, en afzonderlijk klinken ze precies zoals ik ze wil hebben, maar ik ben bang dat ze elkaar met frequenties idd hier en daar overlappen..

ik ga vanavond es naar t cultureel centrum van de TU, kijken of de cursus klankregie wat is :D

Vaak wordt er wat je bij het één toevoegd aan het ander weer afgehaald. Bv. een baslijn die je rond je Bassdrum EQ'ed. Als je verschillende geluiden hebt voor een baslijn zou ik eerst proberen of je het met mixen (levels) beter krijgt, dan eventueel bas wegnemen van bepaalde geluiden of elk geluid een beetje een ander dominant frequentie deel geven. Als het zowieso al niet samenklinkt moet je ook niet denken dat je het in de mix weer beter gaat krijgen. Kutgeluiden blijven kutgeluiden :D

Wat altijd goed werkt:
je bastracks splitten zodat je op je tafel of in je virtuele mixer 2 tracks krijgt. 1 mono en 1 stereo.
Vervolgens gebruik je het mono signaal alleen voor de lage frequenties (misschien een klein beetje mid-laag)
Het stereo signaal haal je al het laag weg en gebruik je alleen voor het mid,mid-hoog en hoog.
Je kunt nu ook apart compressen. Hiermee krijg je bas al veel beter in de mix. Ook als het om 2 aparte lijnen gaat...

Origineel geplaatst door Samplicity
Wat altijd goed werkt:
je bastracks splitten zodat je op je tafel of in je virtuele mixer 2 tracks krijgt. 1 mono en 1 stereo.
Vervolgens gebruik je het mono signaal alleen voor de lage frequenties (misschien een klein beetje mid-laag)
Het stereo signaal haal je al het laag weg en gebruik je alleen voor het mid,mid-hoog en hoog.
Je kunt nu ook apart compressen. Hiermee krijg je bas al veel beter in de mix. Ook als het om 2 aparte lijnen gaat...

ik snap niet zo goed hoe ik dat dan zou kunnen bereiken? splitten?

Origineel geplaatst door Samplicity
Wat altijd goed werkt:

Klinkt goed!

splitten

splitten

Origineel geplaatst door DJ-D_Prime
ik snap niet zo goed hoe ik dat dan zou kunnen bereiken? splitten?

het staat erachter,
oftewel de rest van die zin:

zodat je op je tafel of in je virtuele mixer 2 tracks krijgt..

dus beide baslijnen hun eigen kanaaltje (waardoor ze beiden een eq hebben en je de rest van de tip kunt uitvoeren)

Re: splitten

Re: splitten

Origineel geplaatst door Cecil
het staat erachter,
oftewel de rest van die zin:

zodat je op je tafel of in je virtuele mixer 2 tracks krijgt..

dus beide baslijnen hun eigen kanaaltje (waardoor ze beiden een eq hebben en je de rest van de tip kunt uitvoeren)

nu heeft elke lijn zn eigen stereo kanaal, maar waarom moet t mono zijn?

probeer

probeer

Je kunt het beter even proberen, ...daar leer je 't meeste van.
Je zal merken dat 't op deze manier beter klinkt...meer 'body' zeg maar...

laat even weten of 't lukt...

( een hint: heb je wel eens 2 bassisten op een podium zien staan?)

Als je meer dan één bas gebruikt:
Bassen goed op elkaar stemmen. Als ze net naast elkaar zitten met dezelfde toon op hetzelfde moment gaat het modderig klinken.
Nooit 2 tonen te dicht bij elkaar afspelen. Klinkt ook te modderig. Door de lage frequentie kan ons brein de tonen niet goed onderscheiden.
Gebruik EQ, galm, en panning om de bassen in een andere context te plaatsen.
Gebruik sidechain gating en compressie om de bassen uitelkaar te drukken.

Re: Re: splitten

Re: Re: splitten

Origineel geplaatst door DJ-D_Prime
nu heeft elke lijn zn eigen stereo kanaal, maar waarom moet t mono zijn?

Omdat, net als bij een woofer(ook mono) in een home-cinema, het (sub-)laag niet direct richtingsgevoelig is. Waar je de woofer plaatst in je woonkamer is van geen/minder belang voor het verkrijgen van het bedoelde effect dan de plaatsing van je front of rear speakers (dat is behoorlijk aan nepaalde eisen verbonden voor een goed effect)...

Zo is dus het (sub-)laag dus al beter te plaatsen, en de rest van je bas-sound (toon,klank,attack noem het maar op) ook. Ook apart te levelen. EQ'en is altijd nog wat anders dan filteren!

Succes!

galm gebruik je in de meeste gevallen nogsteeds voor ruimte plaatsing, ruimte in de diepte niet zozeer in de breedte (stereobeeld).
Galm werkt echter niet om 2 partijen die qua frequentie in elkaars weg zitten, uit elkaar te trekken, te verduidelijken.

Back